Leningvrij bouwen of toch lening nemen?

XA4

Well-known member
Ik heb de voorbije maanden alle eigendommen verkocht en alle leningen afgelost ( = op jonge leeftijd geïnvesteerd in opbrengsteigendommen)
Ik zit nu in de luxe-positie dat ik leningvrij kan bouwen ( = dit zal dan mijn enige eigendom zijn)
Maar nu stelde ik me de vraag of dit wel verstandig is.

Neem ik misschien toch beter een lening voor een gedeelte van de bouw?
En, indien dit het geval is, moet dit een bepaald bedrag zijn zodat het fiscaal het interessantste is?

Ondanks mijn goede ervaringen, ga ik niet opnieuw investeren in opbrengsteigendommen. Dus een lening hiervoor nemen is geen optie.

Ik heb al een bedrag op de beurs (ETF's), dus indien een lening voor mijn bouw interessant zou zijn, zou ik een gelijkwaardig bedrag eventueel ook op de beurs kunnen zetten om zo te laten renderen.

Wat denken jullie?
 
Hoe ik het altijd begrepen heb is lenen net slim omdat je geld gebruikt van iemand anders, en zo eigen geld kunt investeren met (hopelijk) meer opbrengst dan de rente op de lening. Je krijgt ook taksvoordelen, maar of dat voor u nog geldt weet ik niet.
 
Ik heb de voorbije maanden alle eigendommen verkocht en alle leningen afgelost ( = op jonge leeftijd geïnvesteerd in opbrengsteigendommen)
Ik zit nu in de luxe-positie dat ik leningvrij kan bouwen ( = dit zal dan mijn enige eigendom zijn)
Maar nu stelde ik me de vraag of dit wel verstandig is.

Neem ik misschien toch beter een lening voor een gedeelte van de bouw?
En, indien dit het geval is, moet dit een bepaald bedrag zijn zodat het fiscaal het interessantste is?

Ondanks mijn goede ervaringen, ga ik niet opnieuw investeren in opbrengsteigendommen. Dus een lening hiervoor nemen is geen optie.

Ik heb al een bedrag op de beurs (ETF's), dus indien een lening voor mijn bouw interessant zou zijn, zou ik een gelijkwaardig bedrag eventueel ook op de beurs kunnen zetten om zo te laten renderen.

Wat denken jullie?
De rentevoeten zijn zodanig laag, dat lenen geen slecht idee is. Maar hou er wel rekening mee dat je dan genoeg inkomsten moet hebben om de lening af te betalen.
Het geld dat je op de beurs zet, kan je dan niet gebruiken voor de afbetaling.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
De rentevoeten zijn zodanig laag, dat lenen geen slecht idee is. Maar hou er wel rekening mee dat je dan genoeg inkomsten moet hebben om de lening af te betalen.
Het geld dat je op de beurs zet, kan je dan niet gebruiken voor de afbetaling.
Ik hou sowieso altijd een buffer op mijn rekening.
Het is zeker niet de bedoeling om elke euro op de beurs te zetten.
Als ik een lening aanga, zou ik dit bedrag sowieso beperken (dus zeker niet het volledige bedrag) en zou de maandelijkse afbetaling geen probleem mogen zijn.
Maar bedankt voor de melding, want het is iets om rekening mee te houden uiteraard.

Misschien toch maar eens een afspraak maken bij de bank om dit te bekijken dus :)
Bedankt voor de antwoorden.
 
De rentevoeten zijn zodanig laag, dat lenen geen slecht idee is. Maar hou er wel rekening mee dat je dan genoeg inkomsten moet hebben om de lening af te betalen.
Het geld dat je op de beurs zet, kan je dan niet gebruiken voor de afbetaling.
Stel nu een lening van 300k aan 1,2% op 20jaar, je moet dan al 38k winst maken om uw verlies aan interest goed te maken. Je hebt dan 700€ profijt gedaan. En dan hou ik nog geen rekening met de kosten voor beschrijf en SSV.

Ik zou een goeie mix zoeken tussen investeren in vastgoed met uw geld en in iets volatielere investeringen. Een hypothecaire lening is goed, maar met het wegvallen van de woonbonus is uw rente gewoon puur weggegooid geld.
 
Stel nu een lening van 300k aan 1,2% op 20jaar, je moet dan al 38k winst maken om uw verlies aan interest goed te maken. Je hebt dan 700€ profijt gedaan. En dan hou ik nog geen rekening met de kosten voor beschrijf en SSV.

Ik zou een goeie mix zoeken tussen investeren in vastgoed met uw geld en in iets volatielere investeringen. Een hypothecaire lening is goed, maar met het wegvallen van de woonbonus is uw rente gewoon puur weggegooid geld.
Ja, ge moet dan gemiddeld 1.2% op uw belegging halen om er winst uit te halen he... Dat is nu niet bepaald een enorm percentage he, een Tak21 gaat dit al bijna halen...
edit: ah nee, dat klopt niet, accumulerende rente vs afbouwende interest. Met 1.2% winst op een belegging van 300000€ heb je op 20 jaar 80000€ verdiend. Voor 30k moet je 0.5% halen, dat is dus het niveau van een spaarboekje.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik het altijd begrepen heb is lenen net slim omdat je geld gebruikt van iemand anders, en zo eigen geld kunt investeren met (hopelijk) meer opbrengst dan de rente op de lening. Je krijgt ook taksvoordelen, maar of dat voor u nog geldt weet ik niet.
Aan deze rentevoeten? Maximaal lenen...
Zoveel mogelijk lenen tot een bedrag waarbij je een comfortabele afbetaling hebt d.w.z. max 1/3de van je inkomen.

Al de rest van spaargeld in een wereldwijd gespreide ETF steken zoals VWCE die historisch 8% rendement heeft gegeven.

Leningsvrij bouwen of kopen enkel als je fanatiek niet meer in onze kapitalistische maatschappij gelooft (en wss affiniteit hebt met Anuna en Greta)

Stel nu een lening van 300k aan 1,2% op 20jaar, je moet dan al 38k winst maken om uw verlies aan interest goed te maken. Je hebt dan 700€ profijt gedaan. En dan hou ik nog geen rekening met de kosten voor beschrijf en SSV.

Ik zou een goeie mix zoeken tussen investeren in vastgoed met uw geld en in iets volatielere investeringen. Een hypothecaire lening is goed, maar met het wegvallen van de woonbonus is uw rente gewoon puur weggegooid geld.
300k op 20 jaar aan 8% is meer dan 1000k aan meerwaarde hé... daar verbleekt uw 38k kosten van een lening bij.

Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it ... he who doesn't ... pays it.
- Albert Einstein
 
Laatst bewerkt:
Stel nu een lening van 300k aan 1,2% op 20jaar, je moet dan al 38k winst maken om uw verlies aan interest goed te maken. Je hebt dan 700€ profijt gedaan. En dan hou ik nog geen rekening met de kosten voor beschrijf en SSV.

Ik zou een goeie mix zoeken tussen investeren in vastgoed met uw geld en in iets volatielere investeringen. Een hypothecaire lening is goed, maar met het wegvallen van de woonbonus is uw rente gewoon puur weggegooid geld.
Ja, ge moet dan gemiddeld 1.2% op uw belegging halen om er winst uit te halen he... Dat is nu niet bepaald een enorm percentage he, een Tak21 gaat dit al bijna halen...
38k winst haal je vrij snel op zo'n bedrag, zelf in veilige beleggingen... Door cummulatieve intrest moet je dan maar jaarlijks 1.03% halen om aan die 38k te zittenop 20j ;)

En dan vergeet je natuurlijk inflatie die niet van toepassing is op dat bedrag.
 
Ik hou sowieso altijd een buffer op mijn rekening.
Het is zeker niet de bedoeling om elke euro op de beurs te zetten.
Als ik een lening aanga, zou ik dit bedrag sowieso beperken (dus zeker niet het volledige bedrag) en zou de maandelijkse afbetaling geen probleem mogen zijn.
Maar bedankt voor de melding, want het is iets om rekening mee te houden uiteraard.

Misschien toch maar eens een afspraak maken bij de bank om dit te bekijken dus :)
Bedankt voor de antwoorden.
Pas wel op met de banken, dat zijn schurken en voor ge het weet zit uw geld in een fonds waar ze met procenten gaan lopen.

Risico van al hunne zever is exact hetzelfde als een goede gespreide ETF maar zij cashen ondertussen wel op uw kap.
 
38k winst haal je vrij snel op zo'n bedrag, zelf in veilige beleggingen... Door cummulatieve intrest moet je dan maar jaarlijks 1.03% halen om aan die 38k te zittenop 20j ;)

En dan vergeet je natuurlijk inflatie die niet van toepassing is op dat bedrag.
Hoe kom je aan die 1.03%
Want volgens mij is 300000*1.0103^21 = 372030.6?
En die inflatie klopt hier niet echt he? Dat is een gevolg als je geld leent omdat je het geld niet hebt. Maar de inflatie heeft evengoed effect op zijn "spaargeld" momenteel.
 
Pas wel op met de banken, dat zijn schurken en voor ge het weet zit uw geld in een fonds waar ze met procenten gaan lopen.

Risico van al hunne zever is exact hetzelfde als een goede gespreide ETF maar zij cashen ondertussen wel op uw kap.
Ben ik van op de hoogte 😉
Ik doe het zelf via Bolero.
Bedankt voor de waarschuwing.
 
Hoe kom je aan die 1.03%
Want volgens mij is 300000*1.0103^21 = 372030.6?
En die inflatie klopt hier niet echt he? Dat is een gevolg als je geld leent omdat je het geld niet hebt. Maar de inflatie heeft evengoed effect op zijn "spaargeld" momenteel.
Foutje gemaakt, klopt idd niet. 1,03% komt op iets van een 68k.

Voor 38k moet je <1% halen, 0,6% zelfs maar.


jaarBedragintrest
0​
300000​
0,006​
1​
301800​
0,006​
2​
303610,8​
0,006​
3​
305432,5​
0,006​
4​
307265,1​
0,006​
5​
309108,6​
0,006​
6​
310963,3​
0,006​
7​
312829,1​
0,006​
8​
314706,1​
0,006​
9​
316594,3​
0,006​
10​
318493,9​
0,006​
11​
320404,8​
0,006​
12​
322327,3​
0,006​
13​
324261,2​
0,006​
14​
326206,8​
0,006​
15​
328164​
0,006​
16​
330133​
0,006​
17​
332113,8​
0,006​
18​
334106,5​
0,006​
19​
336111,1​
0,006​
20​
338127,8​
0,006​
 
Maximaal lenen aan de best mogelijke voorwaarden.
Tenzij je mentale gemoedrust veel geld waard is (geen leningen meer hebben is ook wel tof natuurlijk ;) ).
 
Hoe kom je aan die 1.03%
Want volgens mij is 300000*1.0103^21 = 372030.6?
En die inflatie klopt hier niet echt he? Dat is een gevolg als je geld leent omdat je het geld niet hebt. Maar de inflatie heeft evengoed effect op zijn "spaargeld" momenteel.
Dit zou kloppen als je op einddatum het geleende bedrag + intresten in 1 keer zou aflossen. Nu los je echter elke maand een bedrag x af en betaal je maandelijks een intrest af van (1.0103^(1/12)-1)*y, met y het nog openstaande bedrag en wordt de openstaande schuld verlaagd met x-((1.0103^(1/12)-1)*y)).

Als je openstaande schuld nog maar de helft van het oorspronkelijk geleende bedrag is, betaal je dus maar de helft aan intresten van in het begin. Snel geschat, zeker met lage voeten, betaal je halverwege dus ongeveer de helft van intresten van in het begin.

Een snelle (onder)schatting is dus om jouw berekening te gebruiken en dan de intresten te delen door twee. In jouw geval is dat dus (372 030.6-300 000)/2 = 36 015.30, dus die 38k zal wel ongeveer het exacte bedrag zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ge moet dan gemiddeld 1.2% op uw belegging halen om er winst uit te halen he... Dat is nu niet bepaald een enorm percentage he, een Tak21 gaat dit al bijna halen...
edit: ah nee, dat klopt niet, accumulerende rente vs afbouwende interest. Met 1.2% winst op een belegging van 300000€ heb je op 20 jaar 80000€ verdiend. Voor 30k moet je 0.5% halen, dat is dus het niveau van een spaarboekje.
Ik wou al zeggen 1,2% op 20 jaar is meer dan 38k :p

Maar dan ga je er natuurlijk van uit dat uw beleggingen altijd positief gaan, wat niet altijd zo hoeft te zijn.
Een mooi balans tussen een makkelijk draagbare lening en uw geld in beleggingen van allerlei soorten steken lijkt mij het beste wat je kan doen. Gemoedsrust is ook iets, iets wat niet te onderschatten valt.
 
Foutje gemaakt, klopt idd niet. 1,03% komt op iets van een 68k.

Voor 38k moet je <1% halen, 0,6% zelfs maar.


jaarBedragintrest
0​
300000​
0,006​
1​
301800​
0,006​
2​
303610,8​
0,006​
3​
305432,5​
0,006​
4​
307265,1​
0,006​
5​
309108,6​
0,006​
6​
310963,3​
0,006​
7​
312829,1​
0,006​
8​
314706,1​
0,006​
9​
316594,3​
0,006​
10​
318493,9​
0,006​
11​
320404,8​
0,006​
12​
322327,3​
0,006​
13​
324261,2​
0,006​
14​
326206,8​
0,006​
15​
328164​
0,006​
16​
330133​
0,006​
17​
332113,8​
0,006​
18​
334106,5​
0,006​
19​
336111,1​
0,006​
20​
338127,8​
0,006​
Zie mijn vorig bericht. In realiteit betaal je maandelijks een stuk af en betaal je dus niet steeds intresten op die volledige oorspronkelijke schuld + intresten. Op het einde betaal je nauwelijks nog intresten in het echt terwijl in jouw simulatie de intresten dan zogezegd het hardste opbouwen. In realiteit is de helft van de totale cumulatieve intrest op het oorspronkelijke bedrag een goeie schatter.
 
Als ik in die situatie zou zijn, ik zou niet lenen.

- Voor nieuwe leningen is er geen woonbonus meer.
- Extra gemoedsrust, uw huis is écht van u.
- Sinds de Corona crash van een dik jaar geleden is de S&P500 met bijna 100% gestegen. Ten eerste wil ik nog wel eens zien in hoeverre die toch wel "artificiële" pump van langdurige orde is en of we hier geen backlash meer van gaan zien. Ten tweede is het vanwege die uptrend geen goed idee om nu all in te gaan. Dat wil zeggen over langere periode gespreid instappen en dan kan je even goed gespreid instappen met de serieuze maandelijkse overschat die je gaat hebben vanwege geen lening.

Maar ik ben dan ook eerder risico-avers ;)
 
Als ik in die situatie zou zijn, ik zou niet lenen.

- Voor nieuwe leningen is er geen woonbonus meer.
- Extra gemoedsrust, uw huis is écht van u.
- Sinds de Corona crash van een dik jaar geleden is de S&P500 met bijna 100% gestegen. Ten eerste wil ik nog wel eens zien in hoeverre die toch wel "artificiële" pump van langdurige orde is en of we hier geen backlash meer van gaan zien. Ten tweede is het vanwege die uptrend geen goed idee om nu all in te gaan. Dat wil zeggen over langere periode gespreid instappen en dan kan je even goed gespreid instappen met de serieuze maandelijkse overschat die je gaat hebben vanwege geen lening.

Maar ik ben dan ook eerder risico-avers ;)
Onderzoek genoeg dat aantoont dat een lump-sum op eender welke moment u meer opbrengt dan gespreid instappen. Je haalt zelfs meer winst door telkens te kopen als de ATH doorbroken wordt tov op random momenten.


Zie mijn vorig bericht. In realiteit betaal je maandelijks een stuk af en betaal je dus niet steeds intresten op die volledige oorspronkelijke schuld + intresten. Op het einde betaal je nauwelijks nog intresten in het echt terwijl in jouw simulatie de intresten dan zogezegd het hardste opbouwen. In realiteit is de helft van de totale cumulatieve intrest op het oorspronkelijke bedrag een goeie schatter.
Die uitleg snap ik toch niet? De totale interest die je betaalt op een lening van 300k op 20 jaar aan 1.2% is 37374.93€
Dat doet er toch niet toe wanneer je die interest juist betaalt?
 
Terug
Bovenaan