Leerkrachtentopic

Do your own research is wel tof enal enzo, maar in realtiteit is er geen +2200 netto op de rekening.
Klopt wel voor een leerkracht secundair voor 'normale' vakken hoor. Maar geen km-vergoeding, maaltijdcheques,... M'n vriendin verdiende vroeger bruto een stuk meer dan mij, netto veel minder.

Oh wow. Het is een discussie tussen iemand die van toeten of blazen weet, de simpelste oplossingen naar voor schuift (alsof daar nog nooit iemand aan gedacht heeft) en dan gewoon zegt wat men in de praktijk moet meemaken. gg. Niets voor mij. Ik wil af en toe wel vertellen over de werkvloer en de praktijk, maar niet zo.

Kunt u de vraag stellen of er voor het lespakket wiskunde (evt uitgezonderd de richtingen met 8u wiskunde) wel een master diploma nodig is.
Veel oefeningen worden gewoon herkauwd elk jaar. Moet je daarvoor master zijn?
Euhm vanaf 3e graad is dat volgens mij toch aangeraden. De wiskunde op bachelorniveau gaat volgens mij maar tot 4e middelbaar, dus vgl van de 2e graad.
Het riedeltje van "de leraar werkt meer dan 20h" (of 38h of whatever) is ook afgezaagd. Idem met "debiele vergaderingen".
Int hoger ist simpel, je hebt een 38u contract. Verdeel zelf je tijd. Dat neemt niet weg dat ik vb gisteren nog thuis iets in elkaar gestoken heb tot 20u30, maar hiermee spaar ik dan 2u les geven.
Ongeveer iedereen met een technisch diploma zal ooit in debiele vergaderingen belanden met de next-in-line genius die het warm water uitvindt of op een neer drukte hebben. Maar die worden er tenminste deftig voor verloond en toch een minimum aan respect.
Loon tussen hoger onderwijs en privè is op zijn minst een bedrijfswagen en MC's verschil, doch zijn barema 501 (master SO) en 502( master HO) nog niet zo slecht.

Ik ben gisteren vb om 8h begonnen, 's morgens meetings, 's middags wat werken, namiddag allerlei brandjes blussen, en dan tot 9pm trainingen gegeven (en allemaal in het Engels en allemaal remote werken - blijkbaar is dat ook iets tegenwoordig...). Vandaag om 8h begonnen, om 5pm gestopt, half uurtje met de kids gespeeld en dan opnieuw van 6 tot 7.30pm meeting. Donderdag opnieuw een dag tot 9pm. Denk niet dat veel leraars aan een dergelijk schema komen.
Dat is toch een gevaarlijke uitspraak, een starter heeft ook zijn lesvoorbereidingen hoor en dan zwijg ik nog over verbeterwerk .

Wat doe ik morgen? Agenda volledig gecleard en dagje zoo met de kids. En gelukkig word ik er deftig voor betaald.
Dat kan bij mij ook gebeuren. Ik geef nooit 5 dagen les.
Ga ik dat doen als ik 2 dagen van de 5 (onder)betaald wordt en voor de rest mijn dagen mag vullen met totaal random vergaderingen? of om 9-10 les geven, een half dag niks doen en dan een bewaking om 14h te doen en dan nog een studie om 17h. 2h betaald worden en je hele dag om zeep... Ale zeg, waarom vinden we niemand....
Volledig akkoord, maar gaat in mijn geval niet op. Als rooster mij niet aanstaat dan veranderen ze dat (in mate van het mogelijke)...
Dus 6u vingers draaien en daarna klagen dat je na de uren nog thuis moet werken is beter?
Moest aanwezigheid verplicht zijn, ik ben direct weg. No way dat ik mij hier kan concentreren, tenzij ik iets van proefstand ofzo moet opstellen, das anders, maar een powerpoint doornemen ofzo, liever thuis.

Dus 6u vingers draaien en daarna klagen dat je na de uren nog thuis moet werken is beter?

Als je in een leeg lokaal na 45 min weg moet, zijn er al 45min van uw thuiswerk gedaan. Doe dat een paar keer op een dag en ge kunt savonds op uw gemak zijn. Dit is echt problemen maken waar er geen zijn.
Van die 45 min, heb je na het zoeken van een beschikbaar lokaal, installatie en opstarten van je (eigen) laptop en daarna constant naar de klok kijken om er op tijd uit te zijn hooguit 30 minuutjes dat je geconcentreerd aan iets kan werken.

Dat soort salami werk heeft een extreem laag rendement.

Het beste dat je als leerkracht kan hebben is om alle lesuren op 4 dagen te combineren en 1 volledige dag + woensdagNM van thuis uit te kunnen werken.

@ Ben Weyts : meerdere oplossingen in deze thread voor zowel besparingen als tekort aan leerkrachten op te lossen.
Nu denk ik wel dat het of besparingen zijn of lerarentekort oplossen als ik dat hier zo lees.

Als je in een leeg lokaal na 45 min weg moet, zijn er al 45min van uw thuiswerk gedaan. Doe dat een paar keer op een dag en ge kunt savonds op uw gemak zijn. Dit is echt problemen maken waar er geen zijn.

Dat is het echt op flessen trekken. Iedereen weet dat taakjes hoppen niet werkt. Een dag met 5 meetings van een uur in mijn geval is op voorhand een verloren dag. Tussen de meetings in probeer ik de mailbox op te kuisen of kleine todos te doen. Maar echt veel arbeid verzetten gaat niet. Tegen je gestart bent, mag Je al naar de volgende meeting. Best case heb je 4x dezelfde pagina van een rapport gelezen op een dag ...

Ik ben de laatste om leraars vurig te verdedigen, er is zeker veel inefficiency en zelf-opgelegd tijdsverlies (vb 20huiswerken per semester, examens op 113.5 punten van 14 blz - dat helpt allemaal niet om dingen rap rond te krijgen en is voor niks nodig).

Maar sommige moeten op 8.30 lesgeven in lokaal A. Om 10h in lokaal B. In de namiddag in een ander gebouw. Dat is weinig bevorderlijk voor de efficiencie. Je 50 min "vrije tijd", daar schiet niet veel van over na het over en weer crossen.

Ik heb bijvoorbeeld nooit 2u LO na elkaar gehad in middelbaar. Wat een tijdsverlies voor iedereen (geen medelijden met leraars LO overigens)... Tegen dat je in dat LO lokaal was, kleren gewisseld en op het veld stond, waren we 15 min later. En 10 min op voorhand stoppen. Daar kun je als leraar LO toch ook niet gelukkig van worden. Helft van je dag wachten....

Ik zie vooral veel inefficiënte leerkrachten. Er zijn 1000'n personen die ieder jaar dezelfde leerstof geven en toch zitten die allemaal zelf materiaal te maken, toetsen op te stellen, manueel te verbeteren,...

Alvast niet de hervorming van de tweede graad. Ge krijgt slechts maanden op voorhand de doelen dat je moet geven, wij krijgen 2 maand voor september welke vakken/klassen we moeten doen en dan moet iedereen zijn eigen vak opmaken, doelen kiezen, materiaal ontwerpen, en het dan allemaal herdoen omdat het niet goed genoeg is (normale gang van zaken als je iets opstart).
Oké, op veel scholen zal je al vroeger weten welke vakken je in september mag geven en aan welke richting, maar dan nog moet je onderling beslissen welke doelen je kiest (want er zijn geen echte vakken meer in het leerplan), en hoe en wanneer je dat geeft. liefst ook in samenspraak met elkaar dat je niet dubbel werkt of maanden uit elkaar over hetzeflde thema.

Geen handboeken of voorbeelden van good practice voorhanden. Dit is zowat het minst efficiënte wat ik in mijn leven al heb meegemaakt.

Laatst bewerkt:
Ik zie vooral veel inefficiënte leerkrachten. Er zijn 1000'n personen die ieder jaar dezelfde leerstof geven en toch zitten die allemaal zelf materiaal te maken, toetsen op te stellen, manueel te verbeteren,...
Geen idee hoe je het verbeteren zou automatiseren maar soit...

Je past je materiaal aan aan je klasgroep. Je hoort te kijken wat daar leeft en hierop af te stemmen.
Heb je 15 leerlingen waarvan er 9 voetballen, zal een kranten artikel over het leven van Lukaku voor een grotere betrokkenheid zorgen dan wanneer je de tekst voorlegt aan het 3de jaar haartooi.

Een aparte tekst wil idd ook zeggen dat je een andere toets nodig zal hebben.

voorstel om efficiënter te maken?
Is toch niet zo moeilijk?

Er zijn 1000'n personen die ieder jaar dezelfde leerstof geven en toch zitten die allemaal zelf materiaal te maken, toetsen op te stellen, manueel te verbeteren,... -> Stop daar toch gewoon mee en recupereer die inspanningen van collega's binnen en buiten dezelfde schoolgroep

Waar zijn er de grootste problemen? Technische vakken en wiskunde. Veel succes met iemand voor een habbekrats een tijdelijke job aan te bieden met een master wiskunde. Dit terwijl de arbeidsmarkt op springen staat.

Ondertussen leraars wat entertainen met nog een hele reeks debiele, zinloze vergaderingen.

Heb hier zelf een ex-leraar rond lopen thuis. Bijna 10y fysica gegeven in middelbaar en ondertussen al jaren geen les meer aan het geven. Geen seconde spijt. Geen klassen meer met 50% geen gebuisde studenten, geen zagende ouders, geen debiele 'remediering vergaderingen' waar het enige antwoord zou moeten zijn 'studeer wat meer'. En een pak meer centen dan in het onderwijs.

Gaan we hier niet wat te snel want:

- die habbekrats voor een master wiskunde is mss wel een dik loon voor een master geschiedenis
- die habbekrats geldt voor Antwerpen/Brussel maar is dat ook voor Limburg het geval
- niet elke leerkracht is geschikt om in de privé te werken EN omgekeerd
- tis een cliché maar het klopt wel: de gemiddelde werknemer heeft geen 50-60-70 dagen verlof, bijkomend is één van de factoren voor de keuze voor het onderwijs de balans werk/gezin en dat is gewoon ok natuurlijk.
- alle (normale, als je er al eentje hebt) groepsverzekeringen ten spijt zal een master met volledige loopbaan in het onderwijs met een pensioen van +/- 5K bruto eindigen (kennis net op pensioen als licentiaat wiskunde in 6de humaniora).

Ik hoor altijd het argument van lonen/voordelen bij de overheid VS privé maar de gemiddelde privé sector is niet de chemie/petro of bankwezen.
Het is wel zo dat er nogal een kloof gaapt tussen een master en een bachelor bij de overheden - bepaalde groepen vinden dat onterecht, anderen zullen zeggen: studeer dan 2 jaar meer en die master verdient zichzelf terug, masteropleidingen zijn niet moeilijk en je kan 2 jaar extra feesten - als je de mogelijkheden krijgt om het te doen natuurlijk want goedkoop is het niet. Wie gelijk heeft weet ik niet, mss moet men overwegen om bij de overheid ook een evaluatie te maken waardoor goede leerkrachten kunnen promoveren.

Men vergeet systematisch ook de, voor de privé, normale werking van de arbeidsmarkt. In deze wereld zal de master wiskunde een veelvoud van de master geschiedenis verdienen, zal de master wiskunde bij Total Antwerpen een veelvoud verdienen van de master wiskunde bij maalderij De Molen in Veurne, zullen 2 masters wiskunde binnen hetzelfde bedrijf niet hetzelfde loon hebben. Beide sectoren mag je dus niet 1/1 gaan vergelijken en is dat veelal een persoonlijke afweging van interesses, welke voordelen de voorkeur hebben ... maar het is niet zo dat een master een hongerloon heeft bij de overheid.

Omgaan met zagende ouders, moeilijke leerlingen, deelnemen aan ogenschijnlijk zinloze vergaderingen - is dat geen gekend gegeven en eigen aan de job vraag ik me af? Een ploegbaas moet omgaan met verschillende karakters en dikwijls zelfs nog in verschillende talen en zal zich ook moeten verantwoorden aan zijn oversten en staat ganse dagen in een omgeving met veel lawaai, iemand die instaat voor QA zit basically heel zijn leven in de shit want dat is een aaneenschakeling van problemen en onderhandelingen met soms moeilijke klanten die onrealistische eisen stellen... maar dat is dan ook de inhoud van de job natuurlijk

En voor diegenen die denken dat er geen tekorten zijn in de privé: mijn werkgever is al 2 jaar op zoek naar een draaier/frezer en is bereid een loon van 26 €/u + MC te betalen, dat is 2500 € netto + 170 € MC = 2670,00 € netto voor iemand die meestal geen diploma heeft, mag starten tussen 7h30 en 9h00. Dat is een fors loon maar toch zijn er geen kandidaten - hoe komt dat? Een normaal bedrijf in een normale regio, geen chemie ofzo waar zo iemand mss wel het dubbele zal verdienen. Maar is dat loon een probleem - neen, probleem is dat er gewoon niet voldoende mensen zijn met de nodige vaardigheden - een structureel tekort, als mijn baas morgen 20K betaald zullen er kandidaten zijn maar zal het tekort gewoon verschuiven naar een ander bedrijf.

Als je de artikels mag geloven over het onderwijs telt dat in België een lage leerling/leerkracht ratio en geven we blijkbaar ook meer uit dan het gemiddelde - de problemen lijken dus eerder structureel te zijn - maar dat zal wellicht ook te kort door de bocht zijn, de oplossing zal van de mensen moeten komen die dag in dag uit in het onderwijs staan.

Ik hoor hier regelmatig dat ziekteverzuim, werkdruk een issue zijn - tijdens mijn humaniora kan ik me eigenlijk niet herinneren dat wij veel studie hadden, veel vervangers hadden - en dat dan nog in een technische school - de "basse classe" van het onderwijs, in het marginale Aalst dan nog wel - veel slechter dan dat kan het niet worden denk ik dan. Ofwel heb ik gewoon geluk gehad, is mijn geheugen waardeloos of is het onderwijs sinds de jaren 90 drastisch veranderd. Het slagingspercentage weet ik wel nog exact: gestart met 26 waarvan er 5 overbleven in het laatste jaar, er waren geen smartphones/smartboards/laptops, we kregen regelmatig les in een tijdelijke containerklas die er al 10 jaar stond en waar het 35°C in de zomer was en je regelmatig met een trui/vest in de winter in de klas zat, we alles mochten opschrijven en de lesboeken konden relatief goedkoop op de 2de hands schoolmarkt aangekocht worden - dat bepaalde boeken uit elkaar begonnen te vallen moest je er wel bijnemen...

Hoe zat dat vroeger in elkaar m.b.t. die uren, benoemingen, administratie, registratie, structuur van de school .... is dat een nieuw element of is dat een historisch gegeven, waren er toen meer of minder leerkrachten, ... want als we, opnieuw, de artikels mogen geloven was het Belgische onderwijs ooit wel zeer goed in Europa, we glijden dus niet alleen af m.b.t. kostprijs maar ook naar resultaat.

Laatst bewerkt:
Kunt u de vraag stellen of er voor het lespakket wiskunde (evt uitgezonderd de richtingen met 8u wiskunde) wel een master diploma nodig is.
Veel oefeningen worden gewoon herkauwd elk jaar. Moet je daarvoor master zijn?
Ik denk dat in de 3de graad het een serieuze meerwaarde is wanneer een leerkracht een veel diepere kennis en achtergrond heeft in zijn vak. Dat is volgens mij ook net wat nodig is om de topstudenten hun aandacht vast te houden, de groep die nu al vaak uit de boot valt. Een bachelor die op 3 jaar zich heeft bekwaamd in 2 vaken gaat op dat vlak toch wel tekortschieten lijkt me.

Is toch niet zo moeilijk?

Er zijn 1000'n personen die ieder jaar dezelfde leerstof geven en toch zitten die allemaal zelf materiaal te maken, toetsen op te stellen, manueel te verbeteren,... -> Stop daar toch gewoon mee en recupereer die inspanningen van collega's binnen en buiten dezelfde schoolgroep
Ik vind het wel gemakkelijk om gewoon het personeel inefficiënt te noemen. Dat lijkt me in elke organisatie of bedrijf wel een factor, maar daar zijn dan vaker structuren aanwezig om alles wat te stroomlijnen. Neem nu die cursussen, volledig akkoord dat de beginnende leerkracht al wat tijd zou kunnen uitsparen door de cursus van een voorganger te krijgen en die gaandeweg aan te passen. Maar komt er een verandering van het leerplan, moet er georganiseerd worden in wie zijn bak dat geschoven wordt. Ik denk dat er ook nog wel wat oudere leerkrachten rondlopen die hun cursus liever niet delen, uit een soort misplaatste trots of eerder "ik heb het ook allemaal zelf moeten doen".

Maar voor de evaluatie, spreken we dan over een soort gecentraliseerde meerkeuzevragen?

@contextbinder heeft wel een punt in die loondiscussie. Het is niet zo dat elke leerkracht standaard meer verdient in de privé.

Wat zou een kleuterjuf doen als ze niet voor de klas stond? Een carrière als kinderverzorgster lijkt mij alvast geen stap vooruit. Tis niet omdat Masters voor STEM richtingen in de privé meer kunnen verdienen dat dat voor alle leerkrachten geld. Ik ken trouwens evengoed iemand die eerst 2-3 jaar in de privé gewerkt heeft (ik geloof als technisch tekenaar) en nu een jaar of 5 les geeft in TSO/BSO Hout... die kerel gaat nooit meer terug naar de privé.

Het is niet zo dat het probleem van onderbezetting alleen één is in de hogere richting. Ook in het basisonderwijs zijn er gigantische problemen om vacatures in te vullen.

Ik denk niet dat de verloning op zich het grote probleem is. Ik ben nog steeds overtuigd dat mensen vooral voor het onderwijs kiezen uit overtuiging, met dat in het achterhoofd betaald het onderwijs echt niet zo slecht imo. Als je natuurlijk naar het onderwijs wil om gemakkelijk geld te scheppen, tja, dat gaat niet lukken (buiten als LO leerkracht dan :unsure: :tongue: )

Dat is toch een gevaarlijke uitspraak, een starter heeft ook zijn lesvoorbereidingen hoor en dan zwijg ik nog over verbeterwerk .
Er zijn toch veel leerkrachten die evengoed ferm overdrijven over hun uren ook. Hoe dikwijls ik 's avonds met mijn vriendin de conversatie "amai ge hebt lang gewerkt vandaag", "nee, mijn gewoon uren", "hoe? Gij waart toch vroeg weg van morgen???" al gehad heb kan ik niet meer tellen.

Als ik haar er dan op wijs dat van 8u tot 4u op u werk zijn geen 8u werken is (nvm 1,5u middagpauze) dan is het beeld zonder klank :unsure:. Ik weet ook zeer goed dat het meer is dan dat. Ik weet ook for fact dat mijn vriendin "waaaay beyond" gaat voor haar gasten, dingen die 90% van haar collega's niet doen omdat ze het nodig achten. Zij werkt, zoals @Mulan in haar post aangeeft, vanuit de leefwereld van haar groep en past haar klaswerking daar op aan wat natuurlijk veel meer werk is dan elke jaar dezelfde voorgekauwde eenheidsworst. Maar dan nog werkt ze echt niet meer dan 38u/week, en tis niet dat ze zoveel werkt tijdens die 9 extra weken congé die ze heeft t.o.v. iemand in de Privé.

En het zou allemaal véél efficiënter kunnen. Nu pakt zij in het weekend echt elken dag die laptop want "ik moet nog een beetje werken". Hoe dikwijls ik haar al gezegd heb dat ze in plaats van verspreid over heel het weekend elken dag 1,5u met die laptop in de zetel voor TV te zitten, zich beter vrijdag of zaterdag 2u aan haar bureau zou zetten en dat het dan ook zou gebeurd zijn... :sarcastic:
Kijk, ik heb zeer veel respect voor het werk dat mijn vriendin doet, ik kan niet wat zij doet. Maar dat constante gezaag over té veel uren en planlast... plz. Weet je hoeveel papieren wij op het werk moeten invullen voordat we nen bout mogen vastdraaien bij wijze van spreken? :unsure: Quasi elke job gaat de dag van vandaag samen met nutteloze meetings en met onnozele papieren omdat iedereen zich tegen alles moet indekken in geval er iets mis gaat zodat er ne paraplu is om open te trekken.

Lerarenkamer is echt niet geschikt daarvoor. Voortdurend lawaai, leerlingen die iets komen vragen of een collega zoeken, collega's die willen ventileren of gewoon keuvelen... Als je school die al heeft - die van mij niet (!) Als je in een leeg lokaal wil werken, als je dat al vindt, word je na max 45 minuten al weggejaagd door de volgende klas die les heeft in dat lokaal.
Noise cancelling headphones... mijn vriendin heeft een aantal maanden thuis gezeten dit jaar. Aangezien wij momenteel tijdelijk bij mijn schoonouders inwonen heeft zij een groot deel van die tijd hier op dezelfde 15m² gezeten als ik terwijl ik thuis werkte en dat heeft geen problemen gegeven naar geluid van muziek/tv and what not. Zelfs mijn schoonmoeder die hier nen helen dag met deuren loopt te kletsen hoor ik niet met noise cancelling.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel gemakkelijk om gewoon het personeel inefficiënt te noemen. Dat lijkt me in elke organisatie of bedrijf wel een factor, maar daar zijn dan vaker structuren aanwezig om alles wat te stroomlijnen. Neem nu die cursussen, volledig akkoord dat de beginnende leerkracht al wat tijd zou kunnen uitsparen door de cursus van een voorganger te krijgen en die gaandeweg aan te passen. Maar komt er een verandering van het leerplan, moet er georganiseerd worden in wie zijn bak dat geschoven wordt. Ik denk dat er ook nog wel wat oudere leerkrachten rondlopen die hun cursus liever niet delen, uit een soort misplaatste trots of eerder "ik heb het ook allemaal zelf moeten doen".

Maar voor de evaluatie, spreken we dan over een soort gecentraliseerde meerkeuzevragen?
Dat je dit in het onderwijs allemaal niet hebt is inderdaad het grote probleem waar zo snel mogelijk verandering in gebracht zou moeten worden. Scholen zijn op organisatorisch niveau vaak niet veel sterker dan je lokale kruidenierszaak terwijl het om een veelvoud van werk en personeelsleden gaat.

Het is ronduit stupide hoe van veel leerkrachten, ondanks hun tekorten, in vele scholen nog steeds verwacht/gevraagd wordt dat ze functies uitoefenen die totaal niet tot hun kerntaken horen en beter door niet-leerkracht mandaten ingevuld zouden kunnen worden.
Management, IT, in veel scholen moeten leerkrachten in beurtrol 's middags toezicht op de speelplaats houden om ... wat te doen? Sociale conflicten tussen studenten oplossen en vechtende jongeren uiteen te trekken? Heb je daarvoor dan gestudeerd? 🤦‍♂️

Dat leerkrachten deze taken (waarvoor ze zelf geen gespecialiseerde opleiding gehad hebben) in de praktijk vervullen zijn is in het beste geval goedbedoeld vrijwilligerswerk, in het slechtste geval heb je te maken met ijverige idioten die regels opstellen die je organisatie schade en inefficiëntie toebrengen.

Tijdens mijn master opleiding heb ik ooit nog getwijfeld om de sprong naar het onderwijs te wagen omdat ik daar verluid wel ‘het talent voor had’. Godzijdank heb ik die keuze nooit gemaakt. Mijn vrouw heeft die keuze wel gemaakt. Ze zat in een goede job, heeft daarvoor bijna 1/3 van haar loon opgeofferd 'want de kinderen' en het resultaat is dat ze voor dat loon nu geen 40 meer maar 60 uur per week moet werken. Bijna de helft van de tijd is gevuld met administratieve, documentaire taken en compliance, compliance, compliance ... Ik zeg haar dat het deels ook haar eigen fout en dat van haar collega’s is om niet tegen die onzin in te gaan.
Als ze de kans ziet, is ze binnen x aantal jaar weg als zelfstandige.

Dit is ook het voornaamste profiel van een leerkracht anno 2021: compliance, altijd maar ja-knikken, liever in een burnout belanden en in een andere sector opnieuw beginnen dan met de vuist op tafel slaan en de situatie omkeren. Het leerkrachtenkorps is dan ook bijna uitsluitend vrouwelijk. De meeste mannelijke leerkrachten zijn te koppig om daarin mee te gaan en bollen het gewoon af/ zijn niet meer geïnteresseerd in de job die het vandaag inhoudt.

Dat je dit in het onderwijs allemaal niet hebt is inderdaad het grote probleem waar zo snel mogelijk verandering in gebracht zou moeten worden. Scholen zijn op organisatorisch niveau vaak niet veel sterker dan je lokale kruidenierszaak terwijl het om een veelvoud van werk en personeelsleden gaat.

Het is ronduit stupide hoe van veel leerkrachten, ondanks hun tekorten, in vele scholen nog steeds verwacht/gevraagd wordt dat ze functies uitoefenen die totaal niet tot hun kerntaken horen en beter door niet-leerkracht mandaten ingevuld zouden kunnen worden.
Management, IT, in veel scholen moeten leerkrachten in beurtrol 's middags toezicht op de speelplaats houden om ... wat te doen? Sociale conflicten tussen studenten oplossen en vechtende jongeren uiteen te trekken? Heb je daarvoor dan gestudeerd? 🤦‍♂️

Dat leerkrachten deze taken (waarvoor ze zelf geen gespecialiseerde opleiding gehad hebben) in de praktijk vervullen zijn is in het beste geval goedbedoeld vrijwilligerswerk, in het slechtste geval heb je te maken met ijverige idioten die regels opstellen die je organisatie schade en inefficiëntie toebrengen.

Tijdens mijn master opleiding heb ik ooit nog getwijfeld om de sprong naar het onderwijs te wagen omdat ik daar verluid wel ‘het talent voor had’. Godzijdank heb ik die keuze nooit gemaakt. Mijn vrouw heeft die keuze wel gemaakt. Ze zat in een goede job, heeft daarvoor bijna 1/3 van haar loon opgeofferd 'want de kinderen' en het resultaat is dat ze voor dat loon nu geen 40 meer maar 60 uur per week moet werken. Bijna de helft van de tijd is gevuld met administratieve, documentaire taken en compliance, compliance, compliance ... Ik zeg haar dat het deels ook haar eigen fout en dat van haar collega’s is om niet tegen die onzin in te gaan.
Als ze de kans ziet, is ze binnen x aantal jaar weg als zelfstandige.

Dit is ook het voornaamste profiel van een leerkracht anno 2021: compliance, altijd maar ja-knikken, liever in een burnout belanden en in een andere sector opnieuw beginnen dan met de vuist op tafel slaan en de situatie omkeren. Het leerkrachtenkorps is dan ook bijna uitsluitend vrouwelijk. De meeste mannelijke leerkrachten zijn te koppig om daarin mee te gaan en bollen het gewoon af/ zijn niet meer geïnteresseerd in de job die het vandaag inhoudt.
Maar het lijkt me dat je hier eigenlijk zegt wat algemeen de verzuchting van veel leerkrachten is: er zijn zoveel bijkomende administratieve en andere taken waardoor dé kerntaak van een leerkracht, onderwijs, toch de reden om leerkracht te worden, vaak ondergesneeuwd wordt.

Ik denk dat daar ook gewoon de sleutel ligt naar het terug aantrekkelijker maken van het beroep. Ik denk niet dat 30 jaar geleden de leerkracht veel efficiënter was, maar toen was dat nog gewoon "de meester", niet ook de ICT-technicus, administratief assistent, klasmanager, ... En dat ging waarschijnlijk ook gepaard met een grotere zelfstandigheid voor en vertrouwen in de leerkracht op vlak van lesgeven, terwijl nu de paraplu wordt bovengehaald.

Laatst bewerkt:
Dan kom je weer bij de "ieder voor zich mentaliteit" oudere generaties delen gewoon niks. Ik heb dit zelf ondervonden.

Gerstart op 1-9, lessen startten op 20-9.

Op 3/9 een powerpoint in pdf gekregen, na aandringen.
Op 10/9 een curus in pdf na 2 maal aandringen
Op 15/9 de originele powerpoint na 3 keer aandringen...

zelf-opgelegd tijdsverlies (vb 20huiswerken per semester, examens op 113.5 punten van 14 blz - dat helpt allemaal niet om dingen rap rond te krijgen en is voor niks nodig).
Zelf opgelegd is het niet altijd

Hier heeft het IKZ bedacht dat voor elk vak voor elk rapport er minstens 2 toetsen + toets per uur gedaan moet worden.

De eerste rapport periode loopt van 1 september tot 19 oktober.

Ik heb ong 4 klassen met ong 20 lln
3 uur wiskunde dus 5 toetsen/taken
1 uur fysica dus 3 toetsen/taken
1 uur chemie dus 3 toetsen/taken

Een totaal van 1000 toetsen dus.

Elke toets ong gem 2 bladzijden dat is dus 2000 bladzijden op 1,5 maand.

Je moet die allemaal zelf printen ook. Tussen de soep en de patatten.

En er moet nog lesgegeven worden.

Terug
Bovenaan