Leerkrachtentopic

Somedude, ik heb het enkele jaren uitgeschreven. Ik daag je uit om te zeggen hoe je je punt wil hard maken NA het lezen van m'n post:

(de onderfinanciering van het kleuter is ondertussen wel rechtgetrokken, dus cijfers zijn nu iets hoger)
Het is niet omdat je bespaart dat er te weinig middelen zijn. Maar we betalen nu al veel aan onderwijs, simpele oplossing: minder leerkrachten!

Lonen van leerkrachten hebben niks met werkingsmiddelen van scholen te maken, dus ik snap je opmerking op Chauffagist niet.

Dat het lerarentekort zich het pijnlijkst manifesteert in Brussel, is grotendeels omdat het loonverschil met de privé daar véél groter is dan waar dan ook in België. Bovendien is het aanbod van Nederlandstaligen daar het laagst, tewijl de vraag relatief hoger is dan het aanbod Nederlandstaligen.

Op vlak van opleidingsniveau van allochtonen doet Brussel (HG) het overigens beter dan Antwerpen: in Brussel is 34% van de moeders laaggeschoold, in Antwerpen 45%. Idem qua armoede: 43% tov 53%.

Dat zijn goede punten, maar heus niet de enige. Ik ken 2 leerkrachten lager onderwijs die lesgaven in het Brusselse, die de deur van de school minstens tijdelijk achter zich hebben dicht getrokken, en één van de belangrijkste redenen was de "grootstadproblematiek". Dat die ook in Antwerpen speelt wil ik je gerust gelijk in geven.

Allez:
- burnout is geen ernstige aandoening, je kan daar niet langdurig ziek van zijn
- wie langdurig ziek is, mag ontslagen worden omwille van die ziekte

Meen je dat nu serieus?

Ik zeg niet dat het géén ernstige aandoening is, ik zeg dat het niet zo ernstig is als vele andere ziektes die een véél betere reden zijn om langdurig ziek te zijn en waarbij ik het systeem van ziektedagen en medische pensionering eerder tragisch vind. Bovendien ken(de) ik wel degelijk voorbeelden van misbruik van het systeem van burnout. Je kan moeilijk gaan ontkennen dat met een sympathieke huisarts, een niet te strenge controle-arts en wat acteer-skills je wel aan een burnout-diagnose geraakt, i.t.t. tot niet mentale ziektes.

Trouwens dat "ontslag wegens ziekte" bestaat al onder een andere naam, met name de disponibiliteit en vervolgens het medisch pensioen, geldt ook voor andere ambtenaren en dat systeem ken ik nu toevallig goed genoeg. De (federale) overheid wilt dat systeem van medisch pensioen nu wel (grotendeels) terecht terugdringen wegens kostelijk om mensen al zo snel weg te halen uit de arbeidsmarkt en daarenboven wil Ben Weyts ook nog eens die leerkrachten die langdurig ziek zijn op z'n minst deeltijds terug naar de klas halen, zo zijn er immers minder uren nodig voor vervangingen... zijn 'probleem' opgelost natuurlijk: minder kosten voor het onderwijs, maar wat ze er dan niet bij zeggen: reële kans op meer werkloosheidskosten voor de RVA of ergste van alles nog: armoede voor de interimaris, want als die elders geen uren kan krijgen en combineren om aan te vullen is dat het resultaat. Nog een reden waarom het moeilijk is te starten in het onderwijs is immers het onvrijwillig deeltijds werken, wat in andere sectoren voor hooggeschoolde profielen nauwelijks voorkomt.

Ik vind niet dat contractuele tijdelijke interim-leerkrachten steevast het slachtoffer moeten zijn. Dat ze leerkrachten die hun job niet meer aankunnen maar re-integreren naar een andere job bij de Vlaamse overheid of voor hen het medisch pensioen behouden als het gaat om psychosociale diagnoses, en hun vaste benoeming in leerkrachtenuren vernietigen ten voordele van de interimarissen die anders zonder enige systeem van beloning op de lange termijn (tenzij men de TADD-status minstens tot op provincie-niveau zou tillen, quod non) de miserie mogen opkuisen.

FYI: ik heb in mijn loopbaan één à anderhalve ziektedag genomen in totaal.

Ik zeg niet dat het géén ernstige aandoening is, ik zeg dat het niet zo ernstig is als vele andere ziektes die een véél betere reden zijn om langdurig ziek te zijn en waarbij ik het systeem van ziektedagen en medische pensionering eerder tragisch vind. Bovendien ken(de) ik wel degelijk voorbeelden van misbruik van het systeem van burnout. Je kan moeilijk gaan ontkennen dat met een sympathieke huisarts, een niet te strenge controle-arts en wat acteer-skills je wel aan een burnout-diagnose geraakt, i.t.t. tot niet mentale ziektes.
ik ontken dat (dat het eenbelangrijke invloed heeft), ja. Gewoon omdat dezelfde mogelijkheden ook in andere jobs het geval zijn en je daar minder burnout hebt.
KoC zei:
Trouwens dat "ontslag wegens ziekte" bestaat al onder een andere naam, met name de disponibiliteit en vervolgens het medisch pensioen, geldt ook voor andere ambtenaren en dat systeem ken ik nu toevallig goed genoeg.
medisch pensioen is een héél ander resultaat dan ontslag wegens ziekte.

Nee, niet simpel. Tenzij jij massaal investeert in verbouwingen/nieuwbouw, laat staan dat je voor 30 kinderen evenveel werk hebt als 20 kinderen.
Afhankelijk van uw gebouw is dat nu niet zo een grote kost. Maar omdat je als school in verleden keuze hebt gemaakt voor kleine klassen moet er nu maar meer geld voorzien worden? Als je een leerkracht minder nodig hebt dan is dat (als de overheid de verbouwing betaald) rap terugverdiend hoor

Over het 2e: lees het artikel zou ik zeggen

ik ontken dat (dat het een belangrijke invloed heeft), ja. Gewoon omdat dezelfde mogelijkheden ook in andere jobs het geval zijn en je daar minder burnout hebt.

Alsof er in andere sectoren geen misbruik is... de collega van mijn vader heeft bijna een half jaar thuis gezeten met burnout, maar zijn woning is ondertussen wel netjes verbouwd. Klein fortuin uitgespaard aan aannemerskosten als hij dat op dezelfde tijdspanne had uitbesteed en was blijven werken. Nu goed, met die overuren die mijn vader daarmee heeft opgebouwd, kan hij 4/5 werken tot aan zijn pensioen aan fulltime loon.

medisch pensioen is een héél ander resultaat dan ontslag wegens ziekte.

Dat klopt slechts ten dele, voor jonge leerkrachten (en andere ambtenaren) is dat medisch pensioen mogelijk een zeer laag bedrag. Het is inderdaad niet hetzelfde als ontslag met een werkloosheidsuitkering, maar het komt verdomd hard in de buurt. Als je natuurlijk al wat meer anciënniteit had en een hogere wedde voor je medisch pensioen, dan is het een heel ander verhaal.

Afhankelijk van uw gebouw is dat nu niet zo een grote kost. Maar omdat je als school in verleden keuze hebt gemaakt voor kleine klassen moet er nu maar meer geld voorzien worden? Als je een leerkracht minder nodig hebt dan is dat (als de overheid de verbouwing betaald) rap terugverdiend hoor
een leerkracht wordt niet betaald door school, hé. Dus ja, er zal meer geld voorzien moeten worden omdat scholen quasi overal gewoon niet gebouwd zijn, toch zeker in het lager, op gemiddeld 30 leerlingen per klas.
SomeDude zei:
Over het 2e: lees het artikel zou ik zeggen
dat artikel heeft het mss correct over het middelbaar (waar er idd , mits je scholen compleet anders organiseert, grotere klassen kunnen), maar niet over het lager. je kan nu eenmaal een voltijdse leerkracht niet meer uren laten presteren, omdat ze al de volle dag samen met de kinderen in de klas staan. En meer kinderne in de klas betekent per definitie meer werk. Minder uren les dan maar en gesplitste uurroosters voor kinderen? ehm...

Alsof er in andere sectoren geen misbruik is... de collega van mijn vader heeft bijna een half jaar thuis gezeten met burnout, maar zijn woning is ondertussen wel netjes verbouwd. Klein fortuin uitgespaard aan aannemerskosten als hij dat op dezelfde tijdspanne had uitbesteed en was blijven werken. Nu goed, met die overuren die mijn vader daarmee heeft opgebouwd, kan hij 4/5 werken tot aan zijn pensioen aan fulltime loon.
het gat me over het verschil tussen sectoren die je zo niet kan verklaren
KoC zei:
Dat klopt slechts ten dele, voor jonge leerkrachten (en andere ambtenaren) is dat medisch pensioen mogelijk een zeer laag bedrag. Het is inderdaad niet hetzelfde als ontslag met een werkloosheidsuitkering, maar het komt verdomd hard in de buurt. Als je natuurlijk al wat meer anciënniteit had en een hogere wedde voor je medisch pensioen, dan is het een heel ander verhaal.
En jij pleit nu voor méér medisch ontslag? Het komt niet verdomd hard in de buurt gezien je na een medisch ontslag nog sowieso een garantie op uitkering hebt, wat je niet hebt bij ontslag omwille van ziekte (wat in se niet bestaat, je bedoelt wss beëindiging van de AO wegens medische overmacht)

3 klassen van 20 worden 2 klassen van 30. Simpel toch?
Aah, het ideale recept om leerkrachten NOG sneller uit het onderwijs te duwen!
Ipv 5 ettertjes op 20, geven we ze er 8 op 30 in de klas en ipv 2 uur verbeteren per dag, mag de leerkracht er 3u van maken.
Klinkt geweldig om het lerarentekort op te lossen! 👌

Waarom laten ze leerkrachten niet gewoon 38u/week naar school komen? Ook in de vakanties, maar dan met 25 dagen vrij in te zetten.
Doe regelmatig een werklastmeting, bouw daar marge in en zorg voor goede ondersteuning. Heb je meer tijd nodig voor je job, dan doe je iets verkeerd en moet je efficiënter werken of zaken afstoten.

een leerkracht wordt niet betaald door school, hé. Dus ja, er zal meer geld voorzien moeten worden omdat scholen quasi overal gewoon niet gebouwd zijn, toch zeker in het lager, op gemiddeld 30 leerlingen per klas.

dat artikel heeft het mss correct over het middelbaar (waar er idd , mits je scholen compleet anders organiseert, grotere klassen kunnen), maar niet over het lager. je kan nu eenmaal een voltijdse leerkracht niet meer uren laten presteren, omdat ze al de volle dag samen met de kinderen in de klas staan. En meer kinderne in de klas betekent per definitie meer werk. Minder uren les dan maar en gesplitste uurroosters voor kinderen? ehm...
Ik zeg dan ook dat die kosten door overheid gefinancierd kunnen worden, verdiend zich snel terug.
Eventueel idd alleen vanaf middelbaar, verplichting van minimaal aantal leerlingen per klas, .. dan kunnen ze meer middelen vrij maken lager/kleuter als ze willen.

Maar dergelijke initiatieven worden meteen gefnuikt door leerkrachten en leerlingen (in Leuven perfecte voorbeeld)
Aah, het ideale recept om leerkrachten NOG sneller uit het onderwijs te duwen!
Ipv 5 ettertjes op 20, geven we ze er 8 op 30 in de klas en ipv 2 uur verbeteren per dag, mag de leerkracht er 3u van maken.
Klinkt geweldig om het lerarentekort op te lossen! 👌
Grootste kost blijft personeelskost. Dus ja dat kan geoptimaliseerd worden.
Of dat in kleuter/lager of middelbaar moet dat kan je wss wel verder onderzoeken. Kans is groot dat dat voornamelijk in middelbaar is.

Een vriendin werkt in Britse schoolsysteem, die moet op school blijven na de lesuren bv en die haar dagen op school zijn dus stuk langer dan de Belgische

het gat me over het verschil tussen sectoren die je zo niet kan verklaren

Dat verschil tussen sectoren ben jij over begonnen. Het kan zijn dat er in het onderwijs meer aanleiding is voor burnout, het is per slot van rekening een beroep met veelvoudig contact met mensen, maar dat neemt niet weg dat er misbruik is, en dat dat ook mag aangepakt worden.

En jij pleit nu voor méér medisch ontslag? Het komt niet verdomd hard in de buurt gezien je na een medisch ontslag nog sowieso een garantie op uitkering hebt, wat je niet hebt bij ontslag omwille van ziekte (wat in se niet bestaat, je bedoelt wss beëindiging van de AO wegens medische overmacht)

Ofwel snellere herintegratie van mensen met psychosociale diagnoses dan voor andere diagnoses, ofwel inderdaad medisch pensioen.
Opnieuw leg je me eigenlijk woorden in de mond, ik sprak in eerste instantie al over medisch pensioen, ik had dat niet ontslag mogen noemen al komt het daar wél verdomd dichtbij in de buurt voor jonge leerkrachten/ambtenaren. in de privé-sector ben je natuurlijk niet per se beter af, daar heb je gewoon een ander systeem: de ziekte-uitkering/invaliditeit.

Ik bekijk het ook vanuit een ander perspectief: ja, je hebt de "rechten" van de statutaire personeelsleden, maar je mag ook eens kijken naar het mentale welzijn van de leerkrachten die jaar na jaar rot interim-opdrachten doen: paar uurtjes hier, paar uurtjes daar. Je zou al een stuk van het lerarentekort kunnen oplossen door de uitstroom uit de job wegens werkonzekerheid te beperken.

Waarom laten ze leerkrachten niet gewoon 38u/week naar school komen? Ook in de vakanties, maar dan met 25 dagen vrij in te zetten.
Doe regelmatig een werklastmeting, bouw daar marge in en zorg voor goede ondersteuning. Heb je meer tijd nodig voor je job, dan doe je iets verkeerd en moet je efficiënter werken of zaken afstoten.
Wat ga je ze in de vakanties laten doen, bouwwerken?

Terug
Bovenaan