Leerkrachtentopic

Is het trouwens normaal dat de directie nieuwe leerkrachten met jaarcontract behandelt als een wegwerpproduct ? :thinking:

In september zegt de directie: Ge gaat toch een beetje strenger moeten zijn
In oktober zegt de directie: Ge gaat wat vriendelijker moeten zijn, sommige leerlingen zijn komen zeggen dat ze schrik hebben van u.

🤷‍♂️

Voor de rest was het vandaag van smorgens tot savonds show en drama.

1 keer was het vandaag zo erg, dat ik expres niet ingegrepen heb, omdat ik wou weten of het zou uitdraaien op vechten.

Neen, maar ze doen het wel. Het is een magere troost maar sommigen doen dit ook met statutair personeel hoor. Dan kijken ze wat raar als er opnieuw iemand vertrekt uit het lerarenkorps maar de link leggen doen ze niet…

Bij ons, na 1,5 maand school:
- gestart met kleuterzorgjuf die uitgevallen is (burnout)
- 1 halftijdse leerkracht uitgevallen, burn-out
- leerkracht die halftijds met haar in de klas stond en haar dan voltijds vervangde: ook burn-out
- leerkracht en directeur (koppel) die beide niet-gevaccineerd wilden zijn momenteel out door corona + burn-out van leerkracht (gelukkig nu nog maar 1 niet-gevaccineerde over)
- toezicht-/opvangbegeleider door operatie uitgevallen

Situatie op vandaag: de halftijdse zorg/co-directeur (vervangt in maart de directeur die op pensioen gaat) staat in een klas, we hebben een pas afgestudeerde die in het kleuter zorg moet geven en we zoeken dringend nog iemand om les te geven. De 20 mensen die via de VDAB ingeschreven staan hebben allemaal een opdracht. We zijn dus midden oktober en er is géén vervanging meer beschikbaar. Enkel nog iemand die zorg doet en hoognodig is in een aantal klassen om een aantal kinderen met problematieken te begeleiden. Opvang

Ivm 5 jaar geleden staan in het lager nog 3 halftijdse collega's die overblijven Da's dus 1,5 klas op 6 klassen. Mijn vriendin is met haar 42 nu de "ancien". Door overlijden, door pensioen, maar vaak ook omdat mensen halftijds werken omdat voltijds te zwaar is.

Gelukkig dat de persoon die vorig jaar op pensioen is, nu als vrijwilliger wat wil bijspringen om bvb de kinderen naar het zwembad te begeleiden.

En dan zitten wij nog (tot voor kort toch) in een relatief ok regio qua tekorten leerkrachten.

Inderdaad, het is huilen met de pet op. De tragiek van een ruim op voorhand aangekondigd lerarentekort.

Het is enkel nog even wachten op de internethelden die vanachter hun toetsenbord even komen diagnosticeren dat de burn-outs aanstellerij zijn, dat de job niets voorstelt en het allemaal profiteurs zijn die een echte job niet zouden aankunnen :unsure:

Inderdaad, het is huilen met de pet op. De tragiek van een ruim op voorhand aangekondigd lerarentekort.

Het is enkel nog even wachten op de internethelden die vanachter hun toetsenbord even komen diagnosticeren dat de burn-outs aanstellerij zijn, dat de job niets voorstelt en het allemaal profiteurs zijn die een echte job niet zouden aankunnen :unsure:
Zijn er echt te weinig leerkrachten of zijn er idd veel te veel bijjobkes aangemaakt en werken er teveel deeltijds omdat ze het niet aan kunnen itt vroeger?

Die burnouts, is daar een correlatie met een leeftijdscategorie? Gaat dit dan vooral over nieuwe leerkrachten?

Ik zit met een vraag die ik graag zou stellen en ik zal ze stellen maar aanvaard vooraf mijn excuses want ik kan ze niet diplomatisch genoeg omschrijven.

Op het werk van mijn vader zijn er momenteel 8 burn-outs op een ploeg van 12, er is echter één verband, de ploeg bestaat uit 8 vrouwen en 4 mannen, de 8 vrouwen zijn out. Zijn er in het onderwijs ook verschillen merkbaar tussen mannen/vrouwen - inclusief het verschil in aantal vermits in een gemiddelde school meer vrouwelijke leerkrachten tewerkgesteld zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik stuur op niets aan, gewoon een oprechte vraag.

Nederlands onderzoek: https://www.volksgezondheidenzorg.i...ie-zelfgerapporteerde-burn-out-bij-werknemers

Bij ons (allez, onze school) heeft 100% van de mannen al een burnout gehad (1 op de 1 mannen :p), zo'n 50% van de vrouwen.

Feit is dat vrouwen iets vaker een burnout krijgen, omwille van verscshillende redenen:
- vaker een drukker takenpakket off-work (kinderen, huishouden)
- vaker een job in contact met mensen (wat altijd een hoger risico geeft op burnout)
- hoger verantwoordelijkheidsgevoel in het algemeen (minder gemakkelijk zaken van je afzetten)
- vaak jobs met lagere waardering in het algemeen

Wat is de oplossing van nu snel mensen te stimuleren van een leerkrachtenopleiding te gaan volgen zodat ze die vastbenoemde leerkrachten met hun burnout kunnen vervangen om nadien te mogen vertrekken als die burnout erop zit en weer werkzoekende te worden? De oorzaken van het lerarentekort gaan dieper, € 20 aan internetvergoeding of een paar jaar extra anciënniteit meenemen gaan het verschil niet maken om de job aantrekkelijker te maken zoals men nu pretendeert. Werkzekerheid en de grootstadproblematiek beter aanpakken wel (er zijn meerdere redenen waarom het lerarentekort zich het pijnlijkst manifesteert in Brussel). Men durft ook niet te snoeien daar waar het echte geld verkwist wordt in ons onderwijs, dus dan is het gemakkelijker om het geld dat moest dienen om het lerarentekort aan te pakken, gewoon terug te nemen.

Overigens, ik heb in de sector gewerkt, bij een aantal zogenaamde burnouts die ik gekend heb was het alvast niet omdat het harde werksters waren die hun cursussen up-to-date met het leerplan hielden en alle leerstof gezien hadden die ze moesten zien en zich zo kapot werkten, integendeel. Daar zaten wel degelijk 'profiteurs' tussen of mensen die hun privéproblemen niet thuis konden laten, de realiteit is dat er wel degelijk afdoende misbruik is. Beperking van het aantal ziektedagen voor niet ernstige aandoeningen als burnout (je kan die diagnose gerust als anders beschouwen dan ernstigere diagnoses zoals kanker) en medische pensionering/ontslag zodat die job vrijkomt en werkzekerheid kan bieden aan mensen die nu vervangingsopdrachten doen lijkt mij niet verkeerd.

Zijn er echt te weinig leerkrachten of zijn er idd veel te veel bijjobkes aangemaakt en werken er teveel deeltijds omdat ze het niet aan kunnen itt vroeger?
combinatie van verschillende zaken:
- minder leerkrachten: grote uitstroom van oudere leerkrachten, minder instroom
- minder leerkrachten die blijven: grote uitstroom wegens weinig waardering voor het beroep (benoemingsmogelijkheden zijn uitgebreid, toch nog altijd grote uitstroom)
- minder uren gepresteerd door leerkrachten: veel meer leerkrachten die deeltijds werken, omwille van planlast, combinatie gezin, ... (vervrouwelijking beroep heeft hier veel invloed op)
- meer uren: er zijn een aantal extra uren gecreëerd voor meer ondersteuning (extra zorg, ...), al een langgevraagde nood. Denk dat dit bij ons nu neerkomt op een 4-5% extra uren

Die burnouts, is daar een correlatie met een leeftijdscategorie? Gaat dit dan vooral over nieuwe leerkrachten?
Nee, vooral oude leerkrachten. In de afgelopen jaren is er maar 1 jonge leerkracht (<5 jaar ervaring) met een burnout geweest. meer kinderlast denk ik, minder tijd vrij.

Verdient een leerkracht secundair onderwijs 2800€ netto??

Heb ik vandaag in een verklaring gelezen van 1. Nu aan de leeftijd te zien zal het mss wel een jaar of 20 anciënniteit zijn maar dan nog lijkt me dat toch wel heel veel..
Mijn vrouw verdient 2050 euro netto, barema 301, voltijdse betrekking, 8 jaar anciënniteit.

Mijn vrouw staat in het lager, ik merk dat zij voor 22/24 (dus geen fulltime) en bijhorend pauperloon veel meer moet werken dan ik in het hoger onderwijs. De zij-instroom stimulans van 8 jaar, ah pech, want gestart in februari 2020 en regel pas in voege van 1 september 2020, dus 300 euro door de neus geboord omdat ze 5 maand te vroeg gestart is. Ondertussen nog altijd geen zekerheid. De enige zekerheid dat ze heeft is dat ze de schoolvakanties thuis is, daar stopt het. Overigens zijn er vastbenoemden bij haar die zelf nog geen dag gewerkt hebben dit schooljaar...
Natuurlijk mag ze wel gaan opdraven bij allerlei debiele evenementen buiten de schooluren (zelf op zondag) en weer verplichte aanvangsbegeleiding gaan volgen tussen de starters van 21 jaar.
Het onderwijs is vooral interessant voor vastbenoemden, die een makkelijke klas hebben, in een gemeenteschool met deftige infrastructuur, vlakbij hun woning.

Zij doet haar job graag, omdat ze graag werkt met kinderen, maar die bijkomende zaken en dat constant opdraven om geld te sprokkelen, werken echt op haar humeur, vooral omdat alles zo inefficiënt verloopt... (Vb een hele avond organiseren voor amper 250 euro winst).

Zijn er dan echt zo weinig werkingsmiddelen voor scholen of wordt er gewoon inefficiënt met omgegaan?

Laatst bewerkt:
Wat mensen volgens mij het meest onderschatten is het enorme gehalte aan gezeik waar je als leerkracht mee te maken krijgt.

Je moet je ook constant verantwoorden tegenover:

- De directie (zijn vooral bezig met de schijn hoog te houden, vermijden conflict met ouders en leerlingen en zeuren dus tegen de leerkrachten)
- De leerlingen (ze zijn mondiger, hebben over alles een mening maar inhoudelijk vaak nihil, gaan vaak klagen en liegen bij de directie)
- De ouders (mijn kind heeft altijd gelijk, liegt nooit en de opvoeding die ik geef is perfect, gaan vaak klagen bij de directie)
- IKZ (een groep machtsgeile leerkrachten die enorm belachelijke regels verzinnen, willen hun "wil" opleggen aan andere collega's)
- Collega's (de anciens krijgen/nemen zonder schaamte, de beste lessenrooster, opzichturen en lokalen)

Wat is de oplossing van nu snel mensen te stimuleren van een leerkrachtenopleiding te gaan volgen zodat ze die vastbenoemde leerkrachten met hun burnout kunnen vervangen om nadien te mogen vertrekken als die burnout erop zit en weer werkzoekende te worden? De oorzaken van het lerarentekort gaan dieper, € 20 aan internetvergoeding of een paar jaar extra anciënniteit meenemen gaan het verschil niet maken om de job aantrekkelijker te maken zoals men nu pretendeert. Werkzekerheid en de grootstadproblematiek beter aanpakken wel (er zijn meerdere redenen waarom het lerarentekort zich het pijnlijkst manifesteert in Brussel).
Dat het lerarentekort zich het pijnlijkst manifesteert in Brussel, is grotendeels omdat het loonverschil met de privé daar véél groter is dan waar dan ook in België. Bovendien is het aanbod van Nederlandstaligen daar het laagst, tewijl de vraag relatief hoger is dan het aanbod Nederlandstaligen.

Op vlak van opleidingsniveau van allochtonen doet Brussel (HG) het overigens beter dan Antwerpen: in Brussel is 34% van de moeders laaggeschoold, in Antwerpen 45%. Idem qua armoede: 43% tov 53%.
KoC zei:
Overigens, ik heb in de sector gewerkt, bij een aantal zogenaamde burnouts die ik gekend heb was het alvast niet omdat het harde werksters waren die hun cursussen up-to-date met het leerplan hielden en alle leerstof gezien hadden die ze moesten zien en zich zo kapot werkten, integendeel. Daar zaten wel degelijk 'profiteurs' tussen of mensen die hun privéproblemen niet thuis konden laten, de realiteit is dat er wel degelijk afdoende misbruik is. Beperking van het aantal ziektedagen voor niet ernstige aandoeningen als burnout (je kan die diagnose gerust als anders beschouwen dan ernstigere diagnoses zoals kanker) en medische pensionering/ontslag zodat die job vrijkomt en werkzekerheid kan bieden aan mensen die nu vervangingsopdrachten doen lijkt mij niet verkeerd.
Allez:
- burnout is geen ernstige aandoening, je kan daar niet langdurig ziek van zijn
- wie langdurig ziek is, mag ontslagen worden omwille van die ziekte

Meen je dat nu serieus?

Somedude, ik heb het enkele jaren uitgeschreven. Ik daag je uit om te zeggen hoe je je punt wil hard maken NA het lezen van m'n post:

(de onderfinanciering van het kleuter is ondertussen wel rechtgetrokken, dus cijfers zijn nu iets hoger)

Terug
Bovenaan