Leerkrachtentopic

Geld lijkt mij het voornaamste probleem. Verwacht je dat iemand een gegeerde master en extra diploma behaalt? Betaal die personen er dan ook naar. Dat geld komt er ook niet zomaar, dus daar knelt het schoentje.

Je moet echt al extreem graag voor de klas willen staan als je wilt gaan werken in een sector waar nul carrièreperspectieven zijn en je minder betaald wordt dan in andere jobs die voor jou geschikt zouden zijn.

Voor het tekort aan masters die wiskunde willen geven, lijkt mij dat het probleem niet. Niemand van m'n mede-afgestudeerden heeft een seconde in onzekerheid gezeten (regio Antwerpen). Ze smijten je dood met full time vacatures voor lange periodes.
idd. Er zijn een hoop redenen waarom mensen niet (blijven) werken in het onderwijs. In het algemeen is het deeltijdse/gefragmenteerde karakter van de job (zéker in het secundair onderwijs) een probleem, maar er zijn vaak ook andere redenen.

Als je een top 5 neemt, lijkt het me (in willekeurige volgorde):
- hoge werkdruk (enorme pieken)
- lage waardering van leerlingen (middelbaar) of ouders (lager)
- onzekere contracten/weinig perspectief (uren, looptijd)
- lage verloning (werkmateriaal zoals laptop zelf aan te kopen, geen vergoeding woon-werkverkeer, lonen voor sommige diploma's ...)
- planlast (minder tijd voor les te geven, véél tijd nodig om te bewijzen dat je dingen gedaan hebt)

Voorbeelden van alles:
- hoge werkdruk: mijn vriendin werkt halftijds (12/24ste). Toch presteert ze weken van minstens 30 uur per week gemiddeld (ja, inclusief vakantieperiodes). Tijdens pieken is dit nog altijd 50 uur per week, voor een halftijdse job.
- lage waardering van leerlingen/ouders: ouders vergeten dat je 20 kinderen moet "managen" in je klas. Ook al heeft je zoon/dochter een vastgestelde diagnose, het lukt niet met dat één uurtje die je per week als ondersteuning krijgt om je zoon/dochter de volle 28 lestijden aangepaste maatregelen te geven. Veel ouders begrijpen dat, maar veel ouders ook niet. Het feit dat je er ook niet in slaagt om elk kind te geven wat nodig is, vreet aan je.
- onzekere contracten/weinig perspectief: genoeg over gezegd hier. In secundair is dat echter héél moeilijk op te lossen tenzij via schaalvergroting of een héél serieuze injectie van de overheid. En je kan ook weinig perspectief geven, niet iedereen kan coördinator worden etc.
- planlast: als je als leerkracht een probleem vaststelt bij een kind en je probeert dit te verhelpen via diverse maatregelen én je bespreekt het regelmatig met de ouders, maar je ziet dat je het niet alleen kan oplossen, wat is het antwoord dan van het CLB nadat je de eerste keer met hen contact hebt? Doe alles opnieuw, want je moet bewijzen dat je maatregel X,Y,Z geprobeerd hebt (en we aanvaarden niet dat je zaken van voor het gesprek als bewijs geeft). Of ouders die weigeren het CLB te betrekken in een gesprek, waardoor je helemaal niks kan doen.

Als je 50u per week nodig hebt tijdens pieken voor een halftijdse job.. doe je dan gewoon niet teveel/wil je dan niet gewoon boven de verwachtingen presteren/is er ergens een gebrek aan efficiëntie? En waarom 30u per week bezig tijdens vakantieperiodes? Waarom?

Als je 50u per week nodig hebt tijdens pieken voor een halftijdse job.. doe je dan gewoon niet teveel/wil je dan niet gewoon boven de verwachtingen presteren/is er ergens een gebrek aan efficiëntie? En waarom 30u per week bezig tijdens vakantieperiodes? Waarom?

in @JPV z'n post staat een heel heel mooi voorbeeld waarom zoveel uren : planlast : of jij nu parttime werkt of fulltime zo'n handelingsplan opstellen en bespreken duurt even lang.
Lessen voorbereiden : of je nu 24 lesuren hebt of 12 lesuren, het voorbereiden duurt even lang. Per lesuur zit je er eigenlijk veel langer aan aangezien je het niet kan gebruiken voor meerdere klassen.

Een halftijdse zonder paralleluren en lessen in veel verschillende klassen is qua werk buiten de klas quasi even zwaar als een fulltime waarvan je elke les in twee klassen mag geven.

Die 30u/week lijkt me het gemiddelde. Doorheen de vakanties zal dat niet elke week 30u zijn, misschien 10u gemiddeld (de eerste en laatste weken van vakantie haal je wel 20-30u) en dan doorheen het schooljaar 40-50u/week.

Een halftijdse zonder paralleluren en lessen in veel verschillende klassen is qua werk buiten de klas quasi even zwaar als een fulltime waarvan je elke les in twee klassen mag geven.

Die 30u/week lijkt me het gemiddelde. Doorheen de vakanties zal dat niet elke week 30u zijn, misschien 10u gemiddeld (de eerste en laatste weken van vakantie haal je wel 20-30u) en dan doorheen het schooljaar 40-50u/week.
Damn, da's dan echt wel pijnlijk. Al snap ik nu nog steeds niet wat ge bv van week 2 tem 6 moet doen in de grote vakantie. (Dat je de eerste week en de laatste twee weken al in de weer bent snap ik dan natuurlijk wel)

Er zijn geen leraars wiskunde. Well duh. Welke master wiskunde gaat voor een habbekrats ongemotiveerde debielen integralen uitleggen als hij ergens anders gemakkelijk bijna her dubbel loon krijgt :ROFLMAO:.
Zelf les gehad van een Phd of hoe zeg je dat. Die kerel was veel te slim om les te geven in het secundair. Die integreerde toen al maple in zijn lessen, waar andere scholen nog met de ti83 aan het prutsen waren. Zijn hobby was wiskunde en op een blaasinstrument spelen, kerel was volledig down to earth, voor hem was dat alsof ik de wet van Ohm zou moeten uitleggen.
Geld lijkt mij het voornaamste probleem. Verwacht je dat iemand een gegeerde master en extra diploma behaalt? Betaal die personen er dan ook naar. Dat geld komt er ook niet zomaar, dus daar knelt het schoentje.

Je moet echt al extreem graag voor de klas willen staan als je wilt gaan werken in een sector waar nul carrièreperspectieven zijn en je minder betaald wordt dan in andere jobs die voor jou geschikt zouden zijn.
Wel doorgaans meer verlof dan in de privé. Uitgaande van 7 weken vrij in de zomer (laatste 2 weken augustus al voorbereiden) is dat al evenveel dan iemand met 20+12 adv dagen, daarbij nog de schoolvakanties in het jaar.

Als leerkracht PV is het volgens mij wel mogelijk om een mooi leven uit te bouwen. Pak nu je bent elektricien (opleiding TSO) en je knieën doen pijn, je bent 40 jaar, nu met die nieuwe regel van 8+10 kan je 18 jaar anciënniteit meepakken. Je start dan rond 3500 bruto, behaal je bpb en je gaat richting 4000 bruto. Je moet geen stof vreten, niet trekken en sleuren.

JPV zijn vrouw staat in het basisonderwijs, naast je gewone lessen geven, moet je elk rekenboek en taalboek etc dagelijks van meer dan 20 llngen verbeteren want MOORD EN BRAND door de ouders als er een toets is en er staat ergens nog een foutje... De eerste 3j lager onderwijs KUNNEN ze ook simpelweg niet zelf verbeteren merk ik.

Daarnaast moet je ook wekelijks overleggen met de leerkracht die de andere uren geeft, zijn vrouw werkt in het methodeonderwijs waarbij het eigen is dat je voorbereiding meer tijd kost omdat je niet klakkeloos de handleiding volgt,.
.

gemiddeld 30 uur per week, hé, vakanties inbegrepen. dus in de praktijk zo'n 40-50 uur per week tijdens de schoolperiode en pakweg 10uur per week buiten schoolperiode (alhoewel het deze vakantie wel weer meer was, heb ik de indruk).

Om even een voorbeeld te geven van die pieken:
M'n vriendin werkt halftijds in het lager onderwijs, derde leerjaar. dat betekent op het einde van het jaar een 2-daags kamp (waar ze voltijds aan mee moet doen, gewoon ter ondersteuning van haar collega), maar die natuurlijk ook voorbereiding en opkuis vereist, gevolgd door een oudercontact (1 à 2 avonden) en een evaluatievergadering van school op het einde van het jaar. Daarnaast ook nog het lesgeven en het voorbereiden van dat lesgeven natuurlijk.
De eerste volle week van oktober zit ze bvb ook met een pedagogische studiedag op vrijdag en teambuilding op zaterdag (vrijdag/zaterdag blijven ze slapen ivm de teambuilding). Dat is naast haar normale opdracht, want ze werkt enkel op ma-di-wo-do vm.

(in het verleden eens exact de berekening gemaakt dankzij Google's locatiegeschiedenis, kon toen exact zien wanneer ze op school was en zo objectief alvast die uren bepalen).

Damn, da's dan echt wel pijnlijk. Al snap ik nu nog steeds niet wat ge bv van week 2 tem 6 moet doen in de grote vakantie. (Dat je de eerste week en de laatste twee weken al in de weer bent snap ik dan natuurlijk wel)
de eerste keer dat ik dit jaar naar school mee ben geweest was op 29/07 (jouw week 4-5). Toen heb ik met de vriendin de ventilatiebuizen gekuist en enkele kasten (een 5-tal uur). De grote kuis was op 16/08 (ganse dag, nog enkele tablets naar huis meegekomen om leeg te maken). Ertussen nog naar de ikea (dit jaar geen kasten te installeren, enkel van die rolkarretjes) en action geweest, en voor de rest Smartschool terug geconfigureerd voor volgend jaar en laptop besteld voor directie op school. En dan zit ik al een drietal jaar niet meer in werkgroep IT en sinds eind vorig jaar (wegens teveel ander werk) ook niet meer in RvB school :p.

M'n vriendin is quasi elke werkdag sinds 9 augustus op school aanwezig, aangevuld met thuiswerk. Ze heeft ondertussen al 2 teamvergaderingen, 2 "doorgeef"vergaderingen (bespreken van kinderen die van 2 naar 3 komen of het derde verlate) en een hele hoop mails van ouders, clb, zorg, ...

De partner hier moet morgen starten en zal vanavond haar uurrooster krijgen. Ze werkt halftime, maar vorig jaar moest ze 4 van de 5 dagen op school zijn.
Het zal de eerste weken weer vloeken zijn omdat ik mijn agenda niet heb kunnen afstemmen ivm de kinderen te brengen en te halen.
Ze heeft jarenlang haar eigen laptop betaald, bijscholingen is op vrije dagen. 1/2 werken en een vergadering buiten je dagen, pech, kom maar af.
...
De enige voordelen die ik zie: Loon is niet slecht (ook niet top) (1700 netto voor 1/2 -- 2600 netto FT), over verlofstelsels nemen doet niemand moeilijk, handig in de vakantie voor de kinderen. En daar stopt het wel.

idd. Er zijn een hoop redenen waarom mensen niet (blijven) werken in het onderwijs. In het algemeen is het deeltijdse/gefragmenteerde karakter van de job (zéker in het secundair onderwijs) een probleem, maar er zijn vaak ook andere redenen.

Als je een top 5 neemt, lijkt het me (in willekeurige volgorde):
- hoge werkdruk (enorme pieken)
- lage waardering van leerlingen (middelbaar) of ouders (lager)
- onzekere contracten/weinig perspectief (uren, looptijd)
- lage verloning (werkmateriaal zoals laptop zelf aan te kopen, geen vergoeding woon-werkverkeer, lonen voor sommige diploma's ...)
- planlast (minder tijd voor les te geven, véél tijd nodig om te bewijzen dat je dingen gedaan hebt)

Over het algemeen wel met je eens, behalve eigenlijk dat van die waardering van leerlingen secundair. Akkoord het blijven pubers met soms andere prioriteiten en daar moet je (beperkt) begrip voor hebben, maar dat vertaalt zich toch absoluut niet noodzakelijk in lage waardering. Althans dat heb ik toch zeker niet zo ervaren als je je best deed, zeker niet in de wetenschappelijke richtingen maar ook in de niet-wetenschappelijke richtingen vond ik het een uitdaging om lessen boeiend/relevant te houden, al zal je nooit iedereen bereiken en blijft het een schoolse context. Met wat humor, relativering en de lat op de juiste plaats leggen geven ook leerlingen secundair je de nodige waardering vind ik.
Ik kan me echter wel inbeelden dat het secundair door z'n veelheid van vakken meer ruimte biedt aan rotte appels dan in het lager onderwijs en dat kritische pubers ze er ook sneller uithalen.

Het lager onderwijs kan ik minder goed inschatten, enige voorbeeld van leerkrachte lager onderwijs die ik ken, werkte in Brussel, en daar zijn de ouders een probleemgeval apart (geen Nederlands of zelfs geen Frans spreken) en speelt de grootstadcultuur ook nog op andere manieren parten, zeker bij vrouwelijke leerkrachten.

Lage verloning nuanceer je zelf al voldoende, ik verdien nu wel wat meer buiten het onderwijs, maar de kloof in het loonpotentieel van een zuiver wiskundige tussen onderwijs en privé is natuurlijk véél groter. Ik denk overigens ook dat de kloof voor bachelors (lager onderwijs) misschien groter is, zeker omwille van het gebrek aan extralegale voordelen. Master-verloning is in het hoger secundair voor veel diploma's zeker wel oké (uitzondering: fysici en wiskundigen, misschien nog licentiaten Frans). Ik vind het ook absurd dat in het onderwijs een leerkracht LO of godsdienst evenveel verdient als een wiskunde leerkracht, maar ga als onderwijs maar eens aparte barema's plakken op elk vak... en geef je de directies meer vrijheid om dit zelf te doen naar het voorbeeld van Nederland, dan vrees ik in Vlaanderen vooral meer vriendjespolitiek, waarbij je zelfs nog leerkrachten LO zal krijgen die met minder ervaring toch nog meer verdienen dan de leerkracht wiskunde, ...

Ik ben sowieso voorstander van open verloning voor iedereen die bij de overheid werkt (eigenlijk zelfs voor iedereen, maar da's teveel utopie). Met die open verloning zou je dat laatste probleem al oplossen. Bovendien zou je hier bepaalde marges kunnen in introduceren en een bepaald budget voor die marges introduceren. Zoals men nu eigenlijk ook al doet voor het Brusselse tekort aan leerkrachten.

Over het algemeen wel met je eens, behalve eigenlijk dat van die waardering van leerlingen secundair. Akkoord het blijven pubers met soms andere prioriteiten en daar moet je (beperkt) begrip voor hebben, maar dat vertaalt zich toch absoluut niet noodzakelijk in lage waardering. Althans dat heb ik toch zeker niet zo ervaren als je je best deed, zeker niet in de wetenschappelijke richtingen maar ook in de niet-wetenschappelijke richtingen vond ik het een uitdaging om lessen boeiend/relevant te houden, al zal je nooit iedereen bereiken en blijft het een schoolse context. Met wat humor, relativering en de lat op de juiste plaats leggen geven ook leerlingen secundair je de nodige waardering vind ik.
Ik kan me echter wel inbeelden dat het secundair door z'n veelheid van vakken meer ruimte biedt aan rotte appels dan in het lager onderwijs en dat kritische pubers ze er ook sneller uithalen.

Het lager onderwijs kan ik minder goed inschatten, enige voorbeeld van leerkrachte lager onderwijs die ik ken, werkte in Brussel, en daar zijn de ouders een probleemgeval apart (geen Nederlands of zelfs geen Frans spreken) en speelt de grootstadcultuur ook nog op andere manieren parten, zeker bij vrouwelijke leerkrachten.

Lage verloning nuanceer je zelf al voldoende, ik verdien nu wel wat meer buiten het onderwijs, maar de kloof in het loonpotentieel van een zuiver wiskundige tussen onderwijs en privé is natuurlijk véél groter. Ik denk overigens ook dat de kloof voor bachelors (lager onderwijs) misschien groter is, zeker omwille van het gebrek aan extralegale voordelen. Master-verloning is in het hoger secundair voor veel diploma's zeker wel oké (uitzondering: fysici en wiskundigen, misschien nog licentiaten Frans). Ik vind het ook absurd dat in het onderwijs een leerkracht LO of godsdienst evenveel verdient als een wiskunde leerkracht, maar ga als onderwijs maar eens aparte barema's plakken op elk vak... en geef je de directies meer vrijheid om dit zelf te doen naar het voorbeeld van Nederland, dan vrees ik in Vlaanderen vooral meer vriendjespolitiek, waarbij je zelfs nog leerkrachten LO zal krijgen die met minder ervaring toch nog meer verdienen dan de leerkracht wiskunde, ...
My 2 cents:

Ik denk dat je gelijk hebt over die waardering. Lijkt me dat met moeilijke leerlingen omgaan een beetje bij het beroep hoort, en dat je het deels wel in handen hebt hoe je dat aanpakt. De vele opdelingen maken het ook mogelijk om een groep te hebben die zich net wel interesseert voor jouw vak, maar de andere kant van de medaille is dat dit ook omgekeerd kan werken. Ik zou niet graag de leerkracht zijn die een vak van een paar uur moet geven aan een richting waar de meesten naartoe zijn gegaan om dat vak te vermijden. Maar wat volgens mij echt de laatste 10-20 jaar een groot verschil geeft zijn toch de ouders, waar het respect tegenover leerkrachten niet altijd aanwezig is, wat ook een effect heeft op de leerlingen.

Verloning voor masters, lijkt me dat bij de meeste masters exacte of toegepaste wetenschappen nu wel meer kan verdienen als je voor het bedrijfsleven gaat. Wiskunde, Fysica, Chemie, Burgerlijk ingenieur, Industrieel ingenieur, Bio-ingenieur, ... misschien is het voor een bioloog, geograaf, of geoloog minder vanzelfsprekend en wat meer afhankelijk van geluk.
Geld is natuurlijk niet alles, ik denk dat er best wel wat mensen met plezier hun kennis willen delen. Enkel kom je dan natuurlijk in dat systeem van onzekerheid terecht.

Laatst bewerkt:
r je zegt wel dat die "interim cultuur" dwaas is, terwijl dat mss net de beste/minst slechte oplossing is. Als je iets dwaas vind, vind ik het logisch dat je wel iets beter weet wat minder dwaas zou zijn.

Op de schop met interima en je biedt jonge leerkrachten stabiliteit en zekerheid met een vaste benoeming. Toch niet zo gek denk ik dan.

Master wiskunde met lerarendiploma hier. Ik sta niet voor de klas.

Het startersloon voor masters wiskunde in het onderwijs is best oké. Dat was gelijkwaardig aan mijn beginloon. Ik ben op anderhalf jaar tijd €500 bruto/maand gestegen, daar moet je in het onderwijs al niet op rekenen.

Als je die job als leraar goed wilt doen, moet je de eerste jaren ook belachelijk veel werken (60u+/week) voor dat loon. Geef mij een hoger loon, en ik doe dat met plezier. Ik heb alleen geen zin om mijn nikkel af te draaien voor veel minder geld dan ik in de privé kan krijgen voor 36u/week.

Veel masters wiskunde studeren er al niet af elk jaar. In mijn laatste studentenjaren was dat in Antwerpen en Brussel samen 15, max. 20 studenten. Als je dan weet dat pakweg de helft gaat doctoreren (niet per se in een wiskundedepartement) en enkelen nog een extra master behalen om in de financiële sector dik te kunnen verdienen, blijft er amper volk over voor het onderwijs.
Als je uw vak beheerst dan heb je echt geen 60u / week nodig hoor en zeker niet voor iets als wiskunde waar je vaak parallel klassen hebt
Die moeten 20u lesgeven voor voltijdse, die hebben echt geen 40u nodig om die lessen voor te bereiden of te verbeteren
geef jij eens de magische oplossing daarvoor?
Lerarenpool die ingeschakeld wordt voor lessen te geven ter vervanging (maar voltijds betaald wordt) bv
gemiddeld 30 uur per week, hé, vakanties inbegrepen. dus in de praktijk zo'n 40-50 uur per week tijdens de schoolperiode en pakweg 10uur per week buiten schoolperiode (alhoewel het deze vakantie wel weer meer was, heb ik de indruk).

Om even een voorbeeld te geven van die pieken:
M'n vriendin werkt halftijds in het lager onderwijs, derde leerjaar. dat betekent op het einde van het jaar een 2-daags kamp (waar ze voltijds aan mee moet doen, gewoon ter ondersteuning van haar collega), maar die natuurlijk ook voorbereiding en opkuis vereist, gevolgd door een oudercontact (1 à 2 avonden) en een evaluatievergadering van school op het einde van het jaar. Daarnaast ook nog het lesgeven en het voorbereiden van dat lesgeven natuurlijk.
De eerste volle week van oktober zit ze bvb ook met een pedagogische studiedag op vrijdag en teambuilding op zaterdag (vrijdag/zaterdag blijven ze slapen ivm de teambuilding). Dat is naast haar normale opdracht, want ze werkt enkel op ma-di-wo-do vm.

(in het verleden eens exact de berekening gemaakt dankzij Google's locatiegeschiedenis, kon toen exact zien wanneer ze op school was en zo objectief alvast die uren bepalen).
Het is niet omdat je op school aanwezig bent dat je effectief aan het werk bent natuurlijk ;)

Op de schop met interima en je biedt jonge leerkrachten stabiliteit en zekerheid met een vaste benoeming. Toch niet zo gek denk ik dan.
Tuurlijk niet, maar hoe denk je dat te financieren? En wat ga je doen als die mensen geen klas meer hebben? Het is niet zo dat je, zoals in de privé, gemakkelijk eventjes pieken en dalen opvangt door je klanten (leerlingen) maar thuis te laten etc...

Met 10.000 extra leerkrachten een vaste job te geven ga je natuurlijk het probleem oplossen. Maar is dat niet veel dwazer als je ziet welke kostprijs daar tegenover staat?

Als je uw vak beheerst dan heb je echt geen 60u / week nodig hoor en zeker niet voor iets als wiskunde waar je vaak parallel klassen hebt
Die moeten 20u lesgeven voor voltijdse, die hebben echt geen 40u nodig om die lessen voor te bereiden of te verbeteren
het lesgeven en les voorbereiden is maar een beperkt stuk van de job. Ik dacht dat dit al duidelijk genoeg was.
SomeDude zei:
Lerarenpool die ingeschakeld wordt voor lessen te geven ter vervanging (maar voltijds betaald wordt) bv
bestaat nu al. Wij hebben nu denk ik 11 uren extra om aan iemand te geven die dan inspringt (in alle 10 klassen) bij korte ziektes.
Daarmee kan je natuurlijk nog geen voltijds zieke leerkracht vervangen, dus lossen we het via minder zorg op. Een voltijdse per school zou echter 2500 extra leerkrachten betekenen, da's onbetaalbaar voor het oplossen van zo'n probleem.
SomeDude zei:
Het is niet omdat je op school aanwezig bent dat je effectief aan het werk bent natuurlijk ;)
Dat geldt evengoed voor jou, zie ik niet als argument. De kans dat m'n vriendin trouwens vrijwillig buiten de verplichte uren aanwezig is voor niks, schat ik héél klein.

Soit, morgen op mijn vrije dag ook nog enkele uren opgevorderd om de laatste dingen klaar te zetten :)

het lesgeven en les voorbereiden is maar een beperkt stuk van de job. Ik dacht dat dit al duidelijk genoeg was.
Maar die andere zaken kan je ook perfect doen binnen een 40u-werkregime, alleen heb je nog eens de vrijheid om heel wat zaken op uren te doen die voor u beter passen dan tussen 9 en 17.
bestaat nu al. Wij hebben nu denk ik 11 uren extra om aan iemand te geven die dan inspringt (in alle 10 klassen) bij korte ziektes.
Daarmee kan je natuurlijk nog geen voltijds zieke leerkracht vervangen, dus lossen we het via minder zorg op. Een voltijdse per school zou echter 2500 extra leerkrachten betekenen, da's onbetaalbaar voor het oplossen van zo'n probleem.
Dat is binnen een school. Maar zou beter binnen een regio zijn zodat je effectief mensen hebt die vak kennen
Dat geldt evengoed voor jou, zie ik niet als argument. De kans dat m'n vriendin trouwens vrijwillig buiten de verplichte uren aanwezig is voor niks, schat ik héél klein.

Soit, morgen op mijn vrije dag ook nog enkele uren opgevorderd om de laatste dingen klaar te zetten :)
Tuurlijk wel, efficiëntie is belangrijk ipv gewoon uw aantal uren te tellen omdat je niet efficiënt werkt of uw vak niet beheerst waardoor je veel langer voorbereidingstijd nodig hebt (zeker voor middelbaar)

Maar die andere zaken kan je ook perfect doen binnen een 40u-werkregime, alleen heb je nog eens de vrijheid om heel wat zaken op uren te doen die voor u beter passen dan tussen 9 en 17.
dat kan je niet "perfect doen binnen een 40u-regime", aangezien je met die pieken en dalen zit. Je kan je kinderen niet eens een dag thuis zetten omdat je nog verbeterwerk hebt, hé. Als mijn vrouw trouwens zou mogen tekenen om enkel tussen 9 en 17 u bezig te zijn met school, graag :).
SomeDude zei:
Dat is binnen een school. Maar zou beter binnen een regio zijn zodat je effectief mensen hebt die vak kennen
ik spreek natuurlijk vooral over lager onderwijs, geen idee hoe dit zit in het middelbaar. En gezien het grote aantal vakken, lijkt me dat ook daar een probleem, mss nog erger zelfs.
SomeDude zei:
Tuurlijk wel, efficiëntie is belangrijk ipv gewoon uw aantal uren te tellen omdat je niet efficiënt werkt of uw vak niet beheerst waardoor je veel langer voorbereidingstijd nodig hebt (zeker voor middelbaar)
Het ging over aanwezigheid op school, nu heb je het plots over voorbereidingstijd. Wees gerust, als mijn vriendin niet op school zou moeten zijn, doet ze dat niet. En na 20 jaar (en positief commentaar van vertrekkende ouders) denk ik dat m'n vriendin het vak wel beheerst. Efficientie is gezakt na de burnout vermoed ik, dat geef ik wel toe. Maar die efficientieverbeternde zaken liggen vooral bij ouders/clb en dan zit je opnieuw weer met de planlast...

Terug
Bovenaan