willydrama
Well-known member
Mooi weer vraagt om Caraïbische muziek. Lee 'Scratch' Perry, ging vorig jaar helaas van ons heen maar zal niet rap vergeten worden. Als contraire teenager cultiveerde hij al de identiteit van dorpsgek en schopte het uiteindelijk tot producer van Bob Marley door zijn excentrieke persoonlijkheid en het feit dat zijn muziek anders klonk dan de concurrentie. Begin jaren '80 verdween hij uit de spotlight; hij stak zijn eigen studio in brand om de mafia een stap voor te zijn en de digitale revolutie met monsterhits zoals Under Me Sleng Teng maakte de ouwe rootsrakkers overbodig bij de Jamaicaanse jeugd. In Engeland was men hem niet vergeten want DUB (de instrumentale versie van reggae op de B-kant van een single) was daar een religie geworden. De blanke experimentele new wave scene en de zwarte West Indies gemeenschap vonden mekaar in de nachtelijke kraakpanden ver weg van het sociaal bloedbad dat Margaret Thatcher aan het orchestreren was. Adrian Sherwood was één van de dub eindbazen die op zijn label On-U-Sound non stop baanbrekende stuff uitbracht in dit genre. Het zou later een belangrijke invloed worden op triphop en electronica.
Album van de week is een collabo van On-U band Dub Syndicate en Scratch. Kaleidoscopischer dan het doorsnee Jamaicaanse album met een heel diverse sound.
Voor wie tijdens het luisteren wil bijlezen over Perry: hier vind je 25 pagina's in het Grand Royal magazine van de Beastie Boys, wat hem bij de hipsters introduceerde in Amerika.
Album van de week is een collabo van On-U band Dub Syndicate en Scratch. Kaleidoscopischer dan het doorsnee Jamaicaanse album met een heel diverse sound.
Voor wie tijdens het luisteren wil bijlezen over Perry: hier vind je 25 pagina's in het Grand Royal magazine van de Beastie Boys, wat hem bij de hipsters introduceerde in Amerika.