Album of the week Lee "Scratch" Perry & Dub Syndicate – Time Boom X De Devil Dead

willydrama

Well-known member
Mooi weer vraagt om Caraïbische muziek. Lee 'Scratch' Perry, ging vorig jaar helaas van ons heen maar zal niet rap vergeten worden. Als contraire teenager cultiveerde hij al de identiteit van dorpsgek en schopte het uiteindelijk tot producer van Bob Marley door zijn excentrieke persoonlijkheid en het feit dat zijn muziek anders klonk dan de concurrentie. Begin jaren '80 verdween hij uit de spotlight; hij stak zijn eigen studio in brand om de mafia een stap voor te zijn en de digitale revolutie met monsterhits zoals Under Me Sleng Teng maakte de ouwe rootsrakkers overbodig bij de Jamaicaanse jeugd. In Engeland was men hem niet vergeten want DUB (de instrumentale versie van reggae op de B-kant van een single) was daar een religie geworden. De blanke experimentele new wave scene en de zwarte West Indies gemeenschap vonden mekaar in de nachtelijke kraakpanden ver weg van het sociaal bloedbad dat Margaret Thatcher aan het orchestreren was. Adrian Sherwood was één van de dub eindbazen die op zijn label On-U-Sound non stop baanbrekende stuff uitbracht in dit genre. Het zou later een belangrijke invloed worden op triphop en electronica.

Album van de week is een collabo van On-U band Dub Syndicate en Scratch. Kaleidoscopischer dan het doorsnee Jamaicaanse album met een heel diverse sound.



Voor wie tijdens het luisteren wil bijlezen over Perry: hier vind je 25 pagina's in het Grand Royal magazine van de Beastie Boys, wat hem bij de hipsters introduceerde in Amerika.

lee-perry-and-adrian-sherwood-credit-kishi-yamamoto.jpg
 
Sweet, we hadden nog geen dub gehad in de AOTW!

Grote liefhebber van reggae en dub, maar ik zou me geen kenner noemen. Ik focus me op de grote namen en tips van anderen. Perry is uiteraard de legend, maar Adrian Sherwood is ook een eindbaas. Music Mania is fervente voorvechter van dub en via hen in On U Sound gerold, wat een catalogus.


Deze collab kende ik nog niet. Bij deze dus zeer welgekomen @willydrama!
 
Even opgezet om voor te proeven, kan dit zeer smaken, maar ga em houden tot de eerste 30'er deze week, samen met een lekker drankje in de hand !

Lee scratch perry on the wire ... Lee scratch Perry by the fire ...
 
Zalig @willydrama!!
In mijn studentenjaren heb ik vanalles van de ska, reggae en dub uitgepluisd, dus ik ben sowieso al mee. Dit specifiek album ken ik niet denk ik, dus ik beluister het graag 👌.

Een deel van mijn AOTW shortlist zat ook in deze hoek (meeste kans dat het dan opperbaas Toots Hibbert en zijn Maytals zou zijn) om 2 redenen:
  1. We hadden zo nog niks
  2. Het irriteert @Kid_C (al is dat misschien prio 1 zelfs)

Nu moet ik mijn AOTW prioritisatie weer aanpassen 😬.
 
Toen ik "reggae" las schoot er ineens een rootsreggae-nummer in mijn hoofd (Sinsemilla van Black Uhuru) dat daar weer eens bleef zitten. Ik heb zelf ooit een korte, maar krachtige reggae-periode gehad. Night Nurse van Gregory Isaacs is ook wel mijn ding. Het is zo die reggae zonder te veel tralala, maar zo te lezen is dit album meer dan reggae alleen. Van dub ken ik zo goed als niets (denk ik toch). Ben benieuwd!
 
Zalig @willydrama!!
In mijn studentenjaren heb ik vanalles van de ska, reggae en dub uitgepluisd, dus ik ben sowieso al mee. Dit specifiek album ken ik niet denk ik, dus ik beluister het graag 👌.

Een deel van mijn AOTW shortlist zat ook in deze hoek (meeste kans dat het dan opperbaas Toots Hibbert en zijn Maytals zou zijn) om 2 redenen:
  1. We hadden zo nog niks
  2. Het irriteert @Kid_C (al is dat misschien prio 1 zelfs)

Nu moet ik mijn AOTW prioritisatie weer aanpassen 😬.
Wait, what? :unsure:
 
Hmmm dub en reggae, een genre dat nooit echt geklikt heeft maar desondanks heb ik dankzij het Dour festival een hoop dub/reggae gezien.
Ik vrees dat het hier snel op de achtergrond zal geraken maar ik ben benieuwd. Ondertussen op m'n werk:

giphy.gif


Het irriteert @Kid_C (al is dat misschien prio 1 zelfs)

Easy peasy, gewoon een U2 album kiezen.
 
Been there, done that. Classic artists... :unsure:
Ik loop wat achter met AOTW door het werk en vakantie, ik probeer deze week een inhaalbeweging te doen.
 
Toen ik "reggae" las schoot er ineens een rootsreggae-nummer in mijn hoofd (Sinsemilla van Black Uhuru) dat daar weer eens bleef zitten. Ik heb zelf ooit een korte, maar krachtige reggae-periode gehad. Night Nurse van Gregory Isaacs is ook wel mijn ding. Het is zo die reggae zonder te veel tralala, maar zo te lezen is dit album meer dan reggae alleen. Van dub ken ik zo goed als niets (denk ik toch). Ben benieuwd!
Net beginnen luisteren. Dit is dus niet Bob Marley? Stem lijkt er wel heel erg op moet ik zeggen... :eek:
Uiteraard de eeuwige summer vibes, maar op dit moment vind ik het iets te melig klinken (EDIT: het eerste nummer), maar uiteindelijk is het waarschijnlijk wel gewoon leuk hoor. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit gaat een beproeving worden. Hoewel ik wat dub techno wel kan smaken heb ik echt niks met reggae.

Maar bon we proberen het he. Kiss The Champion is wel een nummer dat ik al goed kan smaken na een eerste luisterbeurt.
 
heerlijk, deze ga ik van de week wel een aantal keren opzetten.
nu, reggae is niet meteen mijn ding terwijl ik had verwacht dat dit wel right up my alley zou moeten zijn.
het ritme is quasi altijd 'laidback', wat misschien als eentonig kan worden beschouwd na een tijdje. Zorgt wel voor heerlijke basriedeltjes, zoals in Kiss The Champion.
de beats hier zijn ook extreem simpel, wat mijn aandacht vlug wegtrekt. Enige waar mij de beat echt opviel was 'Time Conquer'.
Jungle gaat hier waarschijnlijk de favoriet blijven.
 
Bedankt voor de korte bio @willydrama ik ben niet zo vertrouwd met dit genre en ken dus ook weinig (misschien zelfs niets?) van deze legende.

Ik vind trouwens dat we de AOTW'ers moeten verplichten om deze week ook Lovers Rock uit de fantastische anthologie Small Axe te bekijken!
 
Bedankt voor de korte bio @willydrama ik ben niet zo vertrouwd met dit genre en ken dus ook weinig (misschien zelfs niets?) van deze legende.

Ik vind trouwens dat we de AOTW'ers moeten verplichten om deze week ook Lovers Rock uit de fantastische anthologie Small Axe te bekijken!
Killllller soundtrack en ditto film.
 
Ik kom minstens aan een vol uur reggae/dub per maand maar er zijn ook momenten dat ik er even klaar mee ben natuurlijk, een groep als Morgan Heritage vind ik oersaai, 90s ragga extreem ééntonig, van bijna alle soca wordt ik nerveus. Als je vooringenomen bent om een skankend ritme niet goed te vinden is het op voorhand verloren kost natuurlijk. Hier een goeie podcast met David Rodigan die als blanke Engelse DJ alle reggae legendes ontmoette.
 
Ik voel dat het toch een wat lastige rit is. Heb het veel meer voor de nummers die ik al heb genoemd. Misschien omdat die dub er niet in zit?
Maar: nu speelt er een nummer dat ik dan wel best kan pruimen, en blijkbaar ken ik het, maar dan niet in deze versie. Jungle is het blijkbaar. Nu wil ik het origineel ook wel nog eens horen!
 
Leuk weetje: in het nummer De Devil Dead speelt in de achtergrond vertraagd het trompetdeuntje van Skokiaan, een persoonlijk favoriet! Ik heb het deuntje leren kennen door Richard Linklaters meesterlijke film Slacker. Makes sense dat zowel die film als Lee Scratch Perry gebruik maken van hetzelfde liedje, waarvan de titel verwijst naar een alcoholische drank.

De eerste opname van dit deuntje door The African Dance Band of the Cold Storage Commission of Southern Rhodesia:

Dat ging uiteraard niet ongezien door andere muzikanten over de hele wereld, en meteen volgden de varianten op dat deuntje, dit is wellicht de bekendste versie ervan:
 
Leuk weetje: in het nummer De Devil Dead speelt in de achtergrond vertraagd het trompetdeuntje van Skokiaan, een persoonlijk favoriet! Ik heb het deuntje leren kennen door Richard Linklaters meesterlijke film Slacker. Makes sense dat zowel die film als Lee Scratch Perry gebruik maken van hetzelfde liedje, waarvan de titel verwijst naar een alcoholische drank.

De eerste opname van dit deuntje door The African Dance Band of the Cold Storage Commission of Southern Rhodesia:

Dat ging uiteraard niet ongezien door andere muzikanten over de hele wereld, en meteen volgden de varianten op dat deuntje, dit is wellicht de bekendste versie ervan:
Deed me denken aan

waar toevallig op dat album ook een versie van Skokiaan staat :p

 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Interessante keuze, ik heb nooit echt een klik gemaakt met reggae en dub maar I and I staan voor alles open. Ik apprecieer het wel als elementen ervan gebruikt worden in andere muziek, zoals bij The Clash, Bad Brains, PiL etc. dus een totale afkeer heb ik ook niet.

Dit was al bij al een ok album maar soms dwaalde mijn aandacht wel wat af. Dat zal veel te maken gehad hebben met die lome, wiegende rockers beat (misschien niet de juiste benaming?) die zo typerend is en op elk nummer terug komt. Voor mij mochten de bassen wat dieper. Ook ging de stem van Lee Perry me naar het einde toe een beetje vervelen. Maar de eindbalans is wel positief met Kiss The Champion en Jungle als beste nummers.

Toen Perry vorig jaar overleed, heb ik wel enkele van zijn albums opgezocht. De beste daarvan vond ik toen Super Ape van The Upsetters, die heb ik nu ook nog eens opgezet. Dat vind ik nog steeds een beter album maar het is wel tof om te horen hoe twee artiesten met dezelfde bouwstenen van het genre omgaan. Time Boom x De Devil Dead klinkt als een moderne update door de productie van Sherwood (ik neem aan dat hij het grootste deel van de productie hier deed?). Die twee back to back luisteren neemt alvast het vooroordeel weg dat alle reggae hetzelfde klinkt.

Lover’s Rock van Small Axe is natuurlijk geweldig maar ik ga misschien proberen een andere reggae filmklassieker the zien: The Harder They Come.
 
Terug
Bovenaan