Regisseur van de maand Lars Von Trier

arevee

Connaisseur de Koers
Crowdfunder FE
_101579760_lars_von_trier_getty.jpg


Lars Von Trier controverse het levert op google 193.000 resultaten op en dat is niet zomaar. Als één van de bekendste en wat mij betreft ook meest begaafde Deense regisseurs aller tijden wisselt hij universeel onthaalde meesterwerken op het grote doek af met controverse door bijvoorbeeld in Cannes te melden dat hij Hitler niet eens zo'n verkeerde pee vond. Depressies, angsten, burn outs, klachten over aanranding van zangeres en éénmalige hoofdrolspeelster Björk, Von Trier heeft het allemaal meegemaakt maar laat er zich niet door van slag brengen. Zelfvertrouwen en onversneden arrogantie zijn immers ook wel kernwoorden die de persoon Von Trier typeren.

Enkele zaken die vaak terugkomen bij Von Trier in zijn films zijn, donkerheid, grauwheid, cynisme en een zeker fatalisme. Maar evengoed het aankaarten van sociale thema's of het aanbrengen van existentiële thema's en vragen. Op technisch vlak is zijn veelvuldig gebruik van de handheldcamera wel iets wat hem doet opvallen in vergelijking met vele andere regisseurs.

Bekendste/best beoordeelde films:

Europa
The Kingdom
Breaking The Waves
The Idiots
Dancer in the Dark
Dogville
Antichrist
Melancholia
Nymphomaniac Vol. I en Nymphomaniac Vol. II


Zijn meesterwerken volgens mij:

Antichrist

Een vrouw geraakt in een dieper en dieper dal nadat één gebeurtenis haar leven totaal overhoop gooit. Verwacht expliciete beelden, bombastische muziek en niet al te veel subtiliteit. Verwacht ook een kaakslag, een intensheid die films zelden oproepen en een ronduit fantastische opening. Niet voor gevoelige zielen of mensen die voelen dat ze zelf al niet al te happy rondlopen. Wel voor mensen die houden van rauwe, in your face cinema met een kunstige afkruiding.

Trailer, uiteraard niet spoilervrij:

Sfeerbeelden, uiteraard niet spoilervrij:

image-w1280.jpg
,
maxresdefault.jpg

Dogville

Staat al jaren hoog in mijn all top favorites. De jonge Grace, een ronduit fabelachtige en onwaarschijnlijk sterk acterende Nicole Kidman, komt verward aan in het dorp Dogville, niet veel later blijkt ze op de vlucht te zijn voor gangsters die haar willen te grazen nemen. Haar komst wordt door de inwoners van het dorp niet meteen op gejuich onthaald. Verwacht, minimalisme, een sterke nadruk op het werk van de actrices en acteurs, een film die de verbeelding prikkelt. Niet voor, mensen die dwepen bij de nieuwste special effects en zich zelf niet te veel willen inbeelden of nadenken. Wel voor, mensen die iets unieks willen ervaren, die kunnen genieten van intens acteerwerk op hoog niveau, die zelf in staat zijn om na te denken en hun fantasie te gebruiken.

Trailer uiteraard niet spoilervrij:
Sfeerbeelden ga ik hier niet geven want het zou bijna per definitie te veel verklappen.



Melancholia

De wereld is gedoemd, of niet? Hoewel het thema even donker is dan die in de twee vorige films voel ik in deze film toch een stuk meer warmte en een stuk meer hoop voor de toekomst. Opnieuw met fantastische vrouwen in de hoofdrol met name Charlotte Gainsbourg, zo'n beetje de muze van Von Trier die ook onder meer in Antichrist schittert en Kirsten Dunst die de rol van haar leven speelt. Verwacht hier, wél visuele pracht en overdonderende beelden. Verwacht hier niet, al te veel subtiliteit of perfect navolgbare logica. Niet voor, ik denk relatief weinig mensen. Wel voor, ik denk relatief veel mensen.

Trailer, uiteraard niet spoilervrij:
Sfeerbeelden, uiteraard niet spoilervrij:

2340-x-875-melancholia.png

ATLAS-OF-PLACES-LARS-VON-TRIER-MELANCHOLIA-IMG-3.jpg


Met mijn excuses voor het ongetwijfeld matige stukje tekst, Von Trier is een regisseur waarover gemakkelijk thesissen of meer kunnen geschreven worden maar ik vond het verdacht moeilijk om de man samen te vatten in een korter stukje tekst. Aan iedere filmliefhebber die er nog niks of zeer weinig van gezien heeft zou ik in ieder geval zeggen, pik er ééntje of enkele uit. De man is uniek en zeker behoorlijk hate or love him maar vervelen ga je je volgens mij nooit.
 
Laatst bewerkt:
goed: Dogville, Melancholia, Breaking The Waves
redelijk: The House That Jack Built
niet goed: Nymphomaniac Part 1 & 2, Manderlay, The Idiots
geen idee: Antichrist
speciale categorie: Dancer In The Dark

Mijn waardering voor Von Trier is eigenlijk over tijd nogal achteruit gegaan. Dogville en Breaking The Waves heb ik als eerste gezien toen ik vrij jong en beïnvloedbaar was en die vond ik toen echt goed. Daarna toch een hoop teleurstellende films gezien, zelfs in de mate dat ik me afvraag wat ik van zijn ‘goeie’ films zou vinden als ik ze nu zou herbekijken. Antichrist zou ik zeker eens opnieuw moeten zien om er een mening over te vormen.

Dancer In The Dark staat voor mij in een speciale categorie omdat ik die film eigenlijk echt haatte, een vreselijk manipulatieve, wrede film. Maar ergens heb ik nog wel een beetje respect voor hoe voluit Von Trier zonder compromis zijn visie geeft, ook al stak het me persoonlijk erg tegen. Ik denk dat ik de exacte reactie op die film had die Von Trier wou uitlokken dus op dat vlak was het een geslaagde film?

Wat me uiteindelijk een beetje tegen steekt bij Von Trier, is niet zozeer dat hij donkere, zwartgallige films maakt maar hoe hij zijn drijfveer ervoor gebruikt. Ik kan goed geloven dat hij dat doet als een soort therapie voor zijn depressies, maar het komt me vaak over alsof hij eigenlijk zelf er geen vragen over stelt, niks wil leren of “beter” wil worden, maar liefst gewoon er wat in wil blijven wentelen.
 
Melancholia: een film die zeker blijven hangen is en die ik absoluut nog eens wil (her)bekijken. Ik hou van dit soort (donkere) films, niet alles hoeft
perfecte logica te hebben. Een film die toch wel ergens in mijn top 25 lijstje terecht komt (denk ik, nog nooit aan een lijst begonnen).

The Idiots: Sterk, ik denk dat dit de eerst film was die ik van Von Trier heb gezien en een absolute topper. Breaking the waves was volgens mij van dezelfde periode, maar die heb ik pas later gezien, ook erg goed.

Dogville: Ook één van mijn favorieten, Kidman op haar best.

Nymphomaniac Part 1 & 2, er is weinig van blijven hangen, het viel allemaal wat tegen. Er waren best wel enkele krachtige scenes, maar damn, die werden ook snel weer tenietgedaan.

The House That Jack Built, ik ben vrij zeker dat ik deze heb gezien, en dat die best ok was MAAR wanneer ik even spiek bij de foto's, kan ik mij er vrijwel niets van herinneren ... helaas, en ook wel vreemd dat ik mij deze niet kan herinneren.

Antichrist en Dancer in the Dark beide niet gezien, ze zullen ooit nog wel eens bekeken worden.
 
Eén van de weinige regisseurs die mij z'n film weet te verkopen op basis van zijn naam alleen. Melancholia en Antichrist horen voor mij tot de beste films die ik ooit heb gezien en zelfs zijn mindere zoals Nymphomaniac vervelen idd geen seconde. Ik kan mij volledig vinden in Arevee's reviews. Die films komen aardig in de buurt van wat ik versta onder pure cinema. Die zijn zo afgrijselijk mooi en ook mooi afgrijselijk, altijd rauw en intens, ... Bombastisch, groots, overweldigend, overheersend, dominerend, ik kom superlatieven te kort. Visueel hameren ze op je in maar ook emotioneel trekken ze diepe sporen.

Von Trier heeft ervaring met zware depressies, waarschijnlijk daarom dat hij Melancholia wist af te leveren. Maar uiteindelijk gaat dat zoveel verder dan enkel depressie wanneer hij erin slaagt die belevenis te verbinden aan het afwisselend verwelkomen en verafschuwen van onze wereld's finale einde. Om het op z'n Trier's te zeggen; dat hij nog zwaarder mag creperen als het parels als deze oplevert.

Ik heb een eerder omgekeerde evolutie doorlopen als die van FlyingHorseman. Ik vond zijn eerste werken goed tot zeer goed maar Von Trier is voor mij aant verouderen als een fijne wijn. Voor mij zijn zijn beste films zijn 3 laatste.

Met zijn laatste; The House that Jack Built heb ik mij ook weer enorm geamuseerd maar dat is ondertussen toch weer van 2018 geleden. Dat hij maar snel een nieuwe aflevert en dan zit ik gegarandeerd dag 1 in de zaal. 🤞


Chaos reigns!
 
Ik vind Antichrist echt geweldig. Die openingsscène vind ik fenomenaal. Melancholia was ook zeker goed, maar vond die toen behoorlijk langdradig. Ga hem wel eens opnieuw moeten zien.

Lars von Trier is natuurlijk een soort regisseur waar je voor of tegen bent. Het is niet voor iedereen weggelegd denk ik.
 
Geen makkelijke regisseur inderdaad, voorlopig nog geen echte "hit" bij hem. Maar moet wel nog wat zien.
 
Terug
Bovenaan