Laptop voor thuiswerk

Mixhell

Well-known member
Beste,
Ben op zoek naar een vrij basic laptop voor schoolwerk/thuiswerk, dus vooral voor internet, streams, office etc.
Vriendin wil minstens een Core i5, maar vraag me af of dit echt nodig is? Zou een i3 hiervoor al niet goed genoeg zijn? En hoe zijn de Ryzen varianten eigenlijk? Cfr Ryzen 3 / Ryzen 5?
Andere zaken waar ik op moet letten?
Budget zou liefst rond de 650 liggen.

i3, i5, i7, ... Daar moet je allemaal niet te hard naar zien. Er zijn i5's die sneller zijn dan i7's (zeker als je over verschillende generaties heen kijkt). En dan betrek je Ryzen inderdaad nog niet in de vergelijking...

Best via van die guides een shortlist maken en dan eventueel wat benchmarks vergelijken.

Lokaal kopen is inderdaad een goed idee. Zeker voor de service na de garantie-periode. Meestal betaal je wel ietsjes meer...

Merci. Blijkbaar vooral Lenovo voor budget tot €500. Eens kijken of die aan alle eisen voldoet en zien of er alternatieven zijn om te kunnen vergelijken.
Zou wel lokaal willen kopen voor de service, dus hopelijk hebben ze die daar, moest ik voor de Lenovo gaan.

Wij gebruiken deze op't werk. Vooral voor't uitlezen van machines en zwaardere programma's te draaien. Doet perfect wat we het voor nodig hebben.

Als het iets duurder mag zijn, is deze zeker een goed toestel.

Lenovo is nog steeds bezig met marktaandeel te kopen waardoor je goede specificaties krijgt voor relatief weinig geld. De voorstellen hierboven zijn prijstechnisch dik oké als je enkel internet/administratie gaat doen. Na aankoop zou ik wel via Lenovo een garantie uitbreiding naar 3 jaar on-site aanraden want anders kan je in geval van defect het toestel een paar weken kwijt zijn.

Wij gebruiken deze op't werk. Vooral voor't uitlezen van machines en zwaardere programma's te draaien. Doet perfect wat we het voor nodig hebben.

Als het iets duurder mag zijn, is deze zeker een goed toestel.

Lenovo is nog steeds bezig met marktaandeel te kopen waardoor je goede specificaties krijgt voor relatief weinig geld. De voorstellen hierboven zijn prijstechnisch dik oké als je enkel internet/administratie gaat doen. Na aankoop zou ik wel via Lenovo een garantie uitbreiding naar 3 jaar on-site aanraden want anders kan je in geval van defect het toestel een paar weken kwijt zijn.

Lenovo is blijkbaar erg populair.

Zijn er nog alternatieven met wat stretch op budget en specs? Of ga je dan sowieso richting €700+?
Zal wat afhangen van wat de lokale shop in voorraad heeft en anders alsnog online bestellen.
Asus heeft ook wel deftige laptops, maar daar betaal je wel iets meer voor omdat het Asus is.

Zoals deze: https://www.mediamarkt.be/nl/produc...md ryzen 5 5500u-90nb0tp1-m03750-1948303.html

Zelfde specs als die eerste link van mijn post. Gewoon €50 duurder, because Asus.

Lenovo's zijn ook qua build quality een cut above the rest. Die Thinkpad's in het bijzonder zijn echt heel goed op dat vlak. Asus, Acer, Dell... Not so much, daar breken fysiek altijd stukken vanaf voor de cpu/ram/ssd het begeven hebben.

Nog even mijn eigen post nog eens updaten.

Was ook vergeten te vermelden dat laptop een poort voor internetkabel zou moeten hebben. En dat is blijkbaar tegenwoordig moeilijk te vinden?

Op de IdeaPads heb ik het alleszins niet meteen zien staan.

Nog even mijn eigen post nog eens updaten.

Was ook vergeten te vermelden dat laptop een poort voor internetkabel zou moeten hebben. En dat is blijkbaar tegenwoordig moeilijk te vinden?

Op de IdeaPads heb ik het alleszins niet meteen zien staan.
Je kan altijd zo'n USB adapter naar RJ-45 gebruiken. Werkt ook gewoon perfect. Merendeel van de nieuwe laptops heb en geen RJ-45-poort meer.

Terug
Bovenaan