Advies aankoop nieuwe laptop!

Tah_b00nz0r

Well-known member
Na dik 10j gebruik te hebben gemaakt van deze is het tijd voor vernieuwing! ik merk dat hem iets te traag begint te worden voor sommige software, kan nog niet eens deftig 4k video's afspelen die'k met mijn iphone of gopro neem enz.

Budget zit rond de 1400-1700€. Liefst iets toekomst gericht waar ik zoals deze gemakkelijk 5-10j verder kan.

Ik gebruik men laptop voor zowat vanalles. Natuurlijk beetje office werk, grotendeels voor men bijberoep als DJ (Muziek bibliotheek bijhouden in rekordbox + controller linken aan de laptop via usb om zo nr's af te spelen + ableton qua producing) maar maak ook gebruik van photoshop en wil ook wel is iets doen met mijn video's die ik maak qua bewerking (Premier elements bv). Gamen is niet echt van toepassing maar voorkeur gaat toch altijd uit naar een bijgeplaatste GPU. Ik zou is graag cities skylines willen spelen op pc ipv ps5 al is dat qua gpu gebruik niet het zwaarste, meer belastend voor ram en cpu met gebruik van x aantal mods.

Men oog gaat op dit moment vooral richting die HP Omen series. Verschillende mogelijkheden in die categorie maar een paar dingen twijfel ik over.

- Scherm: 16.1" quad HD of toch voor een 17.3 1080p scherm gaan. Op zich is 16.1 leuker qua mobiliteit als ik men laptop bij heb om te gaan DJ'en. Soms heb ik ook wel is 2 apps naast elkaar open staan en heb ik schrik voor het verlies van die paar cm aan de zijkant van men scherm tov die 17.3

- Processor: gaan voor een betere i7 12700h tov de ryzen 7 5800h, vooral kijkende richting het foto en video gebeuren en het gebruik van ableton.

- Videokaart: Gaan voor de Radeon 6600M icm die ryzen 7 of een Geforce RTX 3060 icm die intel cpu. Qua prestaties op vlak van gaming (niet echt van toepassing voor mij) liggen die zeer dicht bij elkaar maar qua video of foto bewerking vind ik daar weinig van terug.

Ram is overal 16gig in de beschikbare modellen + opslagcapaciteit 500gig tov 1tb is ook geen probleem vermits dit makkelijk opgelost kan worden op termijn door een externe SSD.

Dus waar ga ik het best voor, de ryzen 7 icm die 6600M voor +/- 1500 tov die intel i7 icm de 3060 RTX voor +/- 1700€
 
Ik heb bij vorige black friday de MSI GS66 gekocht met 3060 kaart in. Kostte +- 1700 EUR. Prachtig ding maar kwaliteit is toch wel teleurstellend. De eerste heb ik moeten terugsturen omdat de fan klikkend geluid maakte. De tweede heeft nu na enkele maanden een keyboard waar het licht al van kapot is (kan niet meer alle kleuren instellen) plus dat blijft soms hangen waardoor je situatieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeessssssssssssss zooooooalssssssss di t krijgttttttttttt.

De 3060 kaart werkt wel vlot (al moet je 'm wel altijd aan de netstroom hangen anders schakelt 'm die al snel uit wegens te warm worden/...). Geeft mooie graphics op alle games (AOE4, WoW, ...)
 
Terug
Bovenaan