langetermijnsparen

sfxdumbo

Member
Goedeavond iedereen

In België zijn er zeker wel een aantal maatschappijen die lange termijn sparen contracten aanbieden.
Echter wil minister VP van Financiën de fiscale aftrek hiervan per 1/1/2024 onmogelijk maken dus alleen LTS contracten afgesloten voor 31/12/2023 zullen nog van fiscale aftrek kunnen genieten.

Moest dit initiatief/voorstel(beslissing is nog niet genomen maar zal er naar alle waarschijnlijkheid wel komen), er niet geweest zijn, had je ook gewoon op je 64e een nieuw contract LTS kunnen afsluiten, maar lijkt dat dit weggetje dan dicht gaat zijn.

Ik ben nu 53 jaar en vraag me af of ik dan best nu al een LTS contract zoek bij een maatschappij. Bij voorkeur dan een maatschappij waar het contract LTS tot 99 Jaar kan lopen. (welke maatschappijen bieden dit zeker aan ?)

Dan zou ik dit jaar nog een minimale inleg betalen (bv 250€ - is nu nog niet fiscaal aftrekbaar omdat ik ook hypothecaire lening dien af te betalen).

Is het dan nog altijd zo, dat de storting die je op 54 jaar doet, bepalend is voor de hoogte van de stortingen die je in de jaren erna mag blijven doen ?
(bv je stort 1000€ als je 54 jaar wordt, dan mag je voor de rest van je leven ook maar elk jaar 1000€ storten - deze 1000€ wordt als fiscaal maximum aanvaard)
(bv je stort 2500€ als je 54 jaar wordt, dan mag je tot je 99 ook elk jaar 2500€ storten en kan je 2500€ fiscaal blijven inbrengen tot bv je 99e)
Op deze manier zou je wel op je 60e nog een eenmalige belasting van 10% dienen te betalen (die de maatschappij inhoudt en doorstort aan de fiscus), maar daar kan ik wel mee leven denk ik.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en hun kennis/inzichten willen delen aub ?

Bv bij Spaargids loopt ook een actie, als je hun info doorgeeft, zouden er geen of heel lage instapkosten zijn (en deze zouden bij elke storting die je doet, te betalen zijn).

Mijn hypothecaire lening zal afbetaald zijn in 2029, dus vanaf dan kan ik mijn fiscale korf vullen met mijn stortingen voor het LTS.

Alvast bedankt voor jullie advies,
 
Ik ben er alvast mee gestart omwille van de stop vanaf 1/1/2024.
Momenteel doe ik het minimum via KBV (25per jaar ofzo?), om in de toekomst hopelijk nog van een fiscaal voordeel te kunnen genieten -bedrag kon volgens bank achteraf nog aangepast worden naargelang mijn situatie in dat specifieke jaar.

En mocht het fiscaal voordeel achteraf wegvallen voor ik ervan kan genieten, dan heb ik alsnog wel wat centjes gespaard die ik anders aan restaurant of café had uitgegeven :unsure:

Ik ken de exacte details wel niet van langetermijn sparen en hoe het fiscaal voordeel effectief werkt.
 
Ik ken de exacte details wel niet van langetermijn sparen en hoe het fiscaal voordeel effectief werkt

Belastingvermindering van 30% op de premies die je in de loop van het jaar betaald hebt en dit jaar is het maximum van de premie die je kan inbrengen 2.350 euro.
 
Ik ben er alvast mee gestart omwille van de stop vanaf 1/1/2024.
Momenteel doe ik het minimum via KBV (25per jaar ofzo?), om in de toekomst hopelijk nog van een fiscaal voordeel te kunnen genieten -bedrag kon volgens bank achteraf nog aangepast worden naargelang mijn situatie in dat specifieke jaar.

En mocht het fiscaal voordeel achteraf wegvallen voor ik ervan kan genieten, dan heb ik alsnog wel wat centjes gespaard die ik anders aan restaurant of café had uitgegeven :unsure:

Ik ken de exacte details wel niet van langetermijn sparen en hoe het fiscaal voordeel effectief werkt.

Let op ...
als jij nu 25€ per jaar stort, zal je na je 60e ook maar 25€ fiscaal kunnen aftrekken - er wordt het gemiddelde genomen van de stortingen in de voorgaande jaren om te bepalen wat je fiscaal mag aftrekken.
Dus als je vanaf je 54e 10 jaar lang 2000€ stort ,= gemiddelde = 2000€ per jaar, dan zal je na je 65e ook max 2000€ kunnen blijven aftrekken.
Indien je 10 jaar lang 100€ stort, tja, dan zal je max 100€ kunnen aftrekken.

In verband met dat bedrag van 2350€ of hoeveel je maximaal in je LTS korf kan storten, dit wordt bepaald door de hoogte van je inkomen in dat jaar. Wie bruto > 3800€ / maand verdient, zou in theorie dat bedrag zeker mogen aangeven, maar hier is wel een bepaalde berekening voor.

Houd daar dus rekening mee.


Ik hoop alleszins dat er nog mensen hier dit forum mee volgen en hopelijk ook iets of wat feedback/info kunnen geven, dank hiervoor !
 
1° Je betaalt premies in een levensverzekering. Je kan niet zomaar van "premie" veranderen? => nieuwe periode van 10 jaar. Gezien het systeem eindigt op 31.12.2023 kan je dus waarschijnlijk niet meer zomaar de "premie verhogen" achteraf? Onder voorbehoud maar ik vermoed wel het zo in elkaar gaat zitten. Ik zou nog wat wachten wat er allemaal nog gepubliceerd gaat worden tegen het einde van het jaar met wat dat er allemaal mogelijk zou zijn.


2) Overschat het belastingvoordeel niet bij gepensioneerden. Heb je een standaardpensioen (maandelijks brutopensioen van 1.700 euro ofzo tegen die tijd), is de grens van de fiscale korf al redelijk beperkt (en het zal mij niet verbazen dat de bevriezing van de indexatie van de fiscale korf voor eeuwig en altijd gaat worden :p). Dus hoeveel nut is er daadwerkelijk om via fiscaal langetermijnsparen geld opzij te leggen op je 66ste en later?
Pak dus 21.000 jaarlijks inkomen van pensioen met niks anders: fiscale korf zal dan iets van 1.200 euro worden. Niet 2.350 euro.


3) Ik snap ook al niet waarom je perse een fiscaal aftrekbare levensverzekering wilt als je al 6 jaar lang er niet kan van genieten door de grenzen van de korf. Levensverzekeringen hebben hoge kosten. Instapkost, 2% premietaks, pakweg 2% lopende kosten, lager rendement dan passieve beleggingsfondsen, uitstapkosten als je vroeger je kapitaal wilt,...

Ik snap het wel als je niet te lang moet wachten. Op je 50ste beginnen is het meest optimaal om te starten voor fiscaal sparen als je kan genieten van de belastingverminderingen. Maar hier ben je al quasi 6 jaar kwijt door je lening.


4) Als je pas op je 54ste begint, is de 10% taxatie dan toch op je 64ste? Ik meen mij te herinneren dat er altijd een minimumperiode van 10 jaar gerespecteerd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
1° Je betaalt premies in een levensverzekering. Je kan niet zomaar van "premie" veranderen? => nieuwe periode van 10 jaar. Gezien het systeem eindigt op 31.12.2023 kan je dus waarschijnlijk niet meer zomaar de "premie verhogen" achteraf? Onder voorbehoud maar ik vermoed wel het zo in elkaar gaat zitten. Ik zou nog wat wachten wat er allemaal nog gepubliceerd gaat worden tegen het einde van het jaar met wat dat er allemaal mogelijk zou zijn.


2) Overschat het belastingvoordeel niet bij gepensioneerden. Heb je een standaardpensioen (maandelijks brutopensioen van 1.700 euro ofzo tegen die tijd), is de grens van de fiscale korf al redelijk beperkt (en het zal mij niet verbazen dat de bevriezing van de indexatie van de fiscale korf voor eeuwig en altijd gaat worden :p). Dus hoeveel nut is er daadwerkelijk om via fiscaal langetermijnsparen geld opzij te leggen op je 66ste en later?
Pak dus 21.000 jaarlijks inkomen van pensioen met niks anders: fiscale korf zal dan iets van 1.200 euro worden. Niet 2.350 euro.


3) Ik snap ook al niet waarom je perse een fiscaal aftrekbare levensverzekering wilt als je al 6 jaar lang er niet kan van genieten door de grenzen van de korf. Levensverzekeringen hebben hoge kosten. Instapkost, 2% premietaks, pakweg 2% lopende kosten, lager rendement dan passieve beleggingsfondsen, uitstapkosten als je vroeger je kapitaal wilt,...

Ik snap het wel als je niet te lang moet wachten. Op je 50ste beginnen is het meest optimaal om te starten voor fiscaal sparen als je kan genieten van de belastingverminderingen. Maar hier ben je al quasi 6 jaar kwijt door je lening.


4) Als je pas op je 54ste begint, is de 10% taxatie dan toch op je 64ste? Ik meen mij te herinneren dat er altijd een minimumperiode van 10 jaar gerespecteerd moet worden.
Als ik begin op 54 dan mis ik idd 6 jaar die ik niet fiscaal kan aftrekken.
Maar ik zou dan elk jaar vanaf 65 jaar die lTS stortingen kunnen doen en ook aftrekken waardoor ik toch weer voordeel doe ?

Goede opmerking ivm bevriezing indexatie - is er daar al sprake van nu nog voor ze begonnen zijn ?
Alhoewel, als je ziet wat de Staat met E-Depo gedaan heeft moet je ook van niks op kijken...

thanks, goede feedback !
 
Als ik begin op 54 dan mis ik idd 6 jaar die ik niet fiscaal kan aftrekken.
Maar ik zou dan elk jaar vanaf 65 jaar die lTS stortingen kunnen doen en ook aftrekken waardoor ik toch weer voordeel doe ?

Goede opmerking ivm bevriezing indexatie - is er daar al sprake van nu nog voor ze begonnen zijn ?
Alhoewel, als je ziet wat de Staat met E-Depo gedaan heeft moet je ook van niks op kijken...

thanks, goede feedback !

Ja, maar met welk doel spaar je dan eigenlijk?
Ik zie nu niet veel nut in een levensverzekering die tot 99 jaar doorloopt buiten sparen voor oude kinderen die tegen dan dat geld waarschijnlijk niet echt nodig hebben :p?
Tot 75-80 jaar zou ik nog begrijpen voor een kapitaal op te sparen te hebben als je mogelijks naar een rusthuis of assistentiewoning moet.

De bevriezing van de indexatie van diverse fiscale verminderingen is al een paar keer gebeurd. Ik zie ze dat nog wel een paar keer bovenhalen. Het is iets wat politiek makkelijk uitvoerbaar is en waar weinig burgers uiteindelijk over gaan klagen. Dat is niet iets wat stemmen kost bij wijze van spreken. Dus daarmee verwacht ik wel dat het nog vaak bovengehaald wordt.

Ik denk ook dat ik gemist ben met mijn "tien jaar periode". Elders lees ik 10 jaar indien contract ondergaan na 55 jaar te zijn. Indien voor 55 jaar aangegaan, dan wordt de 10% op je 60 jaar ingehouden.
 
Ja, maar met welk doel spaar je dan eigenlijk?

Het is mogelijk om fiscaal te optimaliseren, of je zelf of eventuele kinderen het geld niet nodig hebben maakt weinig uit denk ik. Er zijn ook geen freelancers - vennootschappen die zich een hoog loon en geen dividend uitkeren, ook al zou dat op zich ook al resulteren in een mooi loon. Miljardairs zetten een leger van fiscaal experten in om successie te vermijden - alsof de kinderen dat nodig hebben.

Het doel is dus niet het sparen maar het benutten van mogelijke voordelen.
 
Het is mogelijk om fiscaal te optimaliseren, of je zelf of eventuele kinderen het geld niet nodig hebben maakt weinig uit denk ik. Er zijn ook geen freelancers - vennootschappen die zich een hoog loon en geen dividend uitkeren, ook al zou dat op zich ook al resulteren in een mooi loon. Miljardairs zetten een leger van fiscaal experten in om successie te vermijden - alsof de kinderen dat nodig hebben.

Het doel is dus niet het sparen maar het benutten van mogelijke voordelen.
Inderdaad, mijn excuses als ik me niet duidelijker heb uitgedrukt.
Ik denk dat een mens altijd aan fiscale optimalisatie mag doen om elk fiscaal voordeel dat er is te benutten.. ja toch ?
En als je zelf niet op tijd een LTS contract afsluit, om zo een fiscale korf van x 1000€ te benutten , blijf je belastingen betalen op iets waar je nochtans voor gewerkt hebt..
Dus, ik wil een LTS contract afsluiten en alle fiscale korven die ik kan benutten, aanwenden.

Als je later met pensioen gaat, zul je hierop ook (helaas) belast worden.
En een goede Belg krijgt liever terug dan te moeten betalen :clap: .. we betalen toch al veel belastingen dus als er iets kan terugkomen naar je eigen portemonnee waarom niet.

Of zie ik dat dan toch verkeerd ?

PS: ik wil idd dat LTS contract dit jaar nog afsluiten, er iets kleins in storten, en vanaf volgend jaar (2024) elke maand daarr iets in storten, om zo het max te halen wat ik kan, om dit dan elk jaar te blijven herhalen.

Zo te zien zijn er veel voors en tegens (dank aan iedereen die geantwoord heeft), dus ik kan alles nog eens overdenken in de komende weken om te zien hoe en wat te doen.
(ik kan later wel biefstuk friet eten so to speak, maar ik wil er graag ook zout en mayonaise op :laugh:, altjid lekkerder)
 
Het is mogelijk om fiscaal te optimaliseren, of je zelf of eventuele kinderen het geld niet nodig hebben maakt weinig uit denk ik. Er zijn ook geen freelancers - vennootschappen die zich een hoog loon en geen dividend uitkeren, ook al zou dat op zich ook al resulteren in een mooi loon. Miljardairs zetten een leger van fiscaal experten in om successie te vermijden - alsof de kinderen dat nodig hebben.

Het doel is dus niet het sparen maar het benutten van mogelijke voordelen.

Ja maar levensverzekeringen zijn "duur" dus ik vraag mij wel af of het de best renderende optie is en dat men dus ook rekening moet houden met de doelstelling. Ook met de type levensverzekering (tak21 - gewaarborgd kapitaal of tak 23 - niet gewaarborgd)

Dient het om door te geven aan de kinderen (Dus zo laat mogelijk en zoveel mogelijk sparen en zo weinig mogelijk successierechten te betalen)?
Dient het om op latere leeftijd hogere gezondheidskosten te dekken (assistentiewoning, rusthuis,...)?
Dient het om het geld te schenken aan de kinderen als ze een woning kopen?

Ik ben niet aan het idee om te sparen puur en enkel omdat er een fiscaal voordeel aan hangt. Fiscaal voordelen is rendementsfactor maar het is niet omdat er een fiscaal voordeel is dat het qua rendement de beste optie is. Dat komt nog vaak voor dat iemand aan pensioensparen begint maar na paar jaar de boel al opzegt en laat uitkeren aan een dure taxatie dus die persoon had eigenlijk nooit aan pensioensparen mogen doen :p. It was a trap :p.



Fiscaal pensioensparen bijvoorbeeld is ideaal van je 55 tot 65 maar het fiscaal rendement van stortingen gedaan je op je 30ste is quasi nul door de eindtaxatie, het lager rendement, de kosten,.... Pensioensparen/levensverzekeringen zou doen op jonge leeftijd of met lange looptijden.
Het hangt natuurlijk ook af hoe comfortabel iemand is om via de "vierde pijler van pensioensparen" te werken.
 
Goedeavond iedereen,

welke interessante pistes zijn er dan nog buiten LTS, als je eenmaal met pensioen bent wil je zeker geen belastingen betalen.
Bouwsparen/Woonbonus is afgeschaft, dus dat kan je niet meer gebruiken (helaas).
Blijven over... pensioensparen (maar als je de 65 voorbij bent gaat dat ook niet meer)
dan enkel nog LTS contract... denk ik toch ?
Je kan ook giften storten dewelke vanaf 40€ aftrekbaar zijn (voor 30% meen ik), maar daarmee (sorry) heb je het zout op de patatten nog niet echt terug denk ik ?
 
welke interessante pistes zijn er dan nog buiten LTS, als je eenmaal met pensioen bent wil je zeker geen belastingen betalen.
Ik zou niet weten waarom niet?
Veel betalen is nooit leuk maar ook als je op pensioen bent maak je gebuik van sociale zekerheid, openbare dienstverlening,... Waarom zou je niet meebetalen?
Je kan ook giften storten dewelke vanaf 40€ aftrekbaar zijn (voor 30% meen ik), maar daarmee (sorry) heb je het zout op de patatten nog niet echt terug denk ik ?
45 %.
Je moet het natuurlijk ook uitgeven daarvoor. Je krijgt inderdaad een belastingsvermindering maar de 55 % die je uit eigen zak betaalt, heb je uitgegeven.
 
Ik zou niet weten waarom niet?
Veel betalen is nooit leuk maar ook als je op pensioen bent maak je gebuik van sociale zekerheid, openbare dienstverlening,... Waarom zou je niet meebetalen?

45 %.
Je moet het natuurlijk ook uitgeven daarvoor. Je krijgt inderdaad een belastingsvermindering maar de 55 % die je uit eigen zak betaalt, heb je uitgegeven.
Oh, maar we betalen allemaal , hoor, als het niet via belastingen is, dan wel de BTW op energie, accijnzen, te veel om op te noemen.
En als je dan eens een beetje welvaart wil opbouwen, dan wordt je dat kleine beetje (helaas) ook nog eens afgepakt door een belasting hier of daar.
 
goedeavond iedereen,

Het is nog niet zeker of de regering dit weekend de knoop zal kunnen doorhakken omtrent het al dan niet behouden van het LTS vanaf 1/1/2024 (fiscaal gezien).

Maar ik wil er toch mee beginnen (vanuit oogpunt vooral fiscale aftrek en zo iets minder belastingen betalen).

Enerzijds ben ik op zoek naar een geschikt contract, tak21, met lage instapkosten, en liefst maximum rendement.
De rentevoeten staan nu nog wel laag, deze zouden nog kunnen stijgen maar op welke kleine lettertjes om dit te krijgen, let je dan best in dat nieuw LTS contract ?
En bij voorkeur wil ik dat contract zolang mogelijk aanhouden (bv tot 80 of 99 jaar) - gewoon om elk jaar fiscaal te kunenn inbrengen.

Anderzijds worstel ik met volgende situatie.

Nu (54 jaar) ben ik nog werkende/loontrekkende.
Ik mag elk jaar zeker al 1400€ net storten in het nieuwe LTS contract en dit fiscaal recupereren via aangifte.
Vanaf nu tot mijn 67 kan ik dus 1400€ recupereren via belastingvermindering fiscale korf LTS.

Vaanf 67 jaar zal ik normaliter met pensioen gaan (ervanuit gaande dat ik dat volhoud en hopelijk moeten we niet tot 68 of 69 gaan werken).
Dit pensioen zal weliswaar minder inkomsten per maand geven (ik denk dan nog 1500€ pensioen net per maand).

Mag ik vanaf 67 nog altijd 1400€ net storten (gebaseerd op loontrekkende statuut) in dat LTS contract dat ik voor 31/12/2023 afsluit ?
Of hoe hoog zal deze maximum storting, na pensionering, dan nog kunnen bedragen ?
Praktisch, als ik in de "werkers"jaren tevoren altijd 1400€ net gestort heb, en na 67 nog minder kan storten (bv 850€ per maand), kan ik dan nog altijd die 1400€ aangeven of is het dan toch die 850€ ?


Deze vraag stel ik vanuit het standpunt dat ik elk jaar tot mijn pensioen het max gestort heb voor mijn inkomen van dat jaar.

Dank u alvast,
 
Eerzijds ben ik op zoek naar een geschikt contract, tak21, met lage instapkosten, en liefst maximum rendement.
De rentevoeten staan nu nog wel laag, deze zouden nog kunnen stijgen maar op welke kleine lettertjes om dit te krijgen, let je dan best in dat nieuw LTS contract ?
En bij voorkeur wil ik dat contract zolang mogelijk aanhouden (bv tot 80 of 99 jaar) - gewoon om elk jaar fiscaal te kunnen inbrengen.
Hier staan de meeste contracten opgelijst: https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html

In mijn ogen niet de meest interessante formule om te sparen.
Langetermijnsparen is een 'echt' bankproduct: instapkosten (0-5%), beheerskosten (< 0.5%), verzekeringstaks (2%) etc. en dan in combinatie met niet zo'n super hoge rentevoet.
+ je geld staat redelijk vast tot je pensioen / je kunt er niet direct (of moeilijker) aan indien het nodig zou zijn. -> hier ken ik niet de exacte details van, moet je eens opzoeken.

Doe je al aan pensioensparen? Lijkt me interessanter, wat meer risico natuurlijk, want een belegging. Ook nog altijd een bankproduct.
FYI: Ik heb geen van bovenstaande en beleg zelf.

Nu (54 jaar) ben ik nog werkende/loontrekkende.
Ik mag elk jaar zeker al 1400€ net storten in het nieuwe LTS contract en dit fiscaal recupereren via aangifte.
Vanaf nu tot mijn 67 kan ik dus 1400€ recupereren via belastingvermindering fiscale korf LTS
30% van uw inleg (max. €2350) kan je recupereren via belastingen
 
goedeavond,

ben vorige week bij een bank langs geweest, om een voorstel tot langetermijnsparen contract te krijgen.

De financieel adviseur hiervan, deed mij een tip aan de hand. Ik zou vanaf nu tot mijn 60e maar 1x moeten storten, voor max 2350€ (dat is wat max mogelijk is voor dit jaar).
Als de FOD dan het gemiddelde van de jaren tot ik 60 word, moet berekenen, moeten ze enkel het gemiddelde nemen van de jaren waarin je effectief gestort hebt.
of met andere woorden.
Case 1
53 jaar : ik stort 2300€
54 jaar : ik stort niks
55 jaar : ik stort niks
56 + 57 jaar : ik stort ook niks
Bijkomende voordeel : als er in dat LTS contract dan op mijn 60e nog maar 2350€ gestort is, kan de overheid maar 10% belasting heffen = 235€...
Klopt dit verhaal / is het staafbaar/bewijsbaar en zoja hoe dan ?

Gemiddelde van case 1 genomen = 1 jaar een storting gedaan, dus 2300€:1 = 2300€ voor de volgende jaren mag ik maximaal storten én fiscaal inbrengen (tot ik met pensioen ga uiteraard, dan zal de stortingen én aftrek helaas ook minder zijn vermoed ik).

Case 2
53 jaar : ik stort 2300€
54 jaar : ik stort niks
55 jaar : ik stort 500€
56 jaar : ik stort 800€
57 jaar : ik stort 300€ (of wat dan het maximum kan zijn volgens de formule)
...
Gemiddelde van deze jaren (= 3900€ : 5) = 780€ mag ik voor de volgende jaren dan ook max inbrengen (en geen 2350€ door dit gemiddelde).
Klopt Case 2 ?


Overigens was het spijtige nadeel bij deze bank , dat bij hen dit LTS contract maar tot 80 jaar zou mogen lopen -niet langer (geen idee waarom dat zo is eigenlijk, maar wel erg jammer).

Wie kent een bank of verzekeringsmaatschappij waar ik wel een LTS contract kan afsluiten van nu (ik ben er nu 53j) met als einddatum mijn 99e verjaardag (dus bijna 40 jaar lang en vooropgesteld dat ik dat haal (ik ga er zelfs van uit))?

(gezien het rendement van deze belegging zou dit een mooie som opleveren, je stort elk jaar een vast bedrag en krijgt hier 30% rendement op via minder belasting betalen + het brengt nog mooi op)

Ik hoop dat hier ook goede feedback mag op komen, alvast heel erg bedankt voor jullie hulp !!
 
Let op ...

Dus als je vanaf je 54e 10 jaar lang 2000€ stort ,= gemiddelde = 2000€ per jaar, dan zal je na je 65e ook max 2000€ kunnen blijven aftrekken.
Indien je 10 jaar lang 100€ stort, tja, dan zal je max 100€ kunnen aftrekken.

Eens terugkomen op deze post - klopt dit wel:

Ik dacht dat je gewoon het fiscale voordeel op het gestort bedrag kan innen via de belastingen - zolang het minimum bedrag wordt gestort (360 € bij AG bvb). Ik zie niet meteen ergens een probleem om willekeurig bedragen tussen 360 en 2350 € te storten.
 
Eens terugkomen op deze post - klopt dit wel:

Ik dacht dat je gewoon het fiscale voordeel op het gestort bedrag kan innen via de belastingen - zolang het minimum bedrag wordt gestort (360 € bij AG bvb). Ik zie niet meteen ergens een probleem om willekeurig bedragen tussen 360 en 2350 € te storten.
Hallo contextbinder,

dat is nu net de catch . ..

Elk jaar mag je max 2350€ storten (met de huidige limieten van 6% van je netto belastbaar loon +172 euro ofzoiets)
En vanaf een bepaalde leeftijd (ik denk 10 jaar in het contract of 11 jaar), zal de FOD gaan kijken naar het gemiddelde van de stortingen die je gedaan hebt.
Praktisch..
Je stort de eerste 3 jaar 1000€
de volgende 5 jaar dan 500€
dan heb je gemiddeld (in 8 jaar heb je dus alles bijeen 5500€ gestort) per jaar 687€ gestort.
En door dit gemiddelde, mag je na die 8 (of 10 jaar), ook telkens maar max dit bedrag fiscaal inbrengen.
Dus als je in jaar 10 bv 2350€ stort.. sorry, je gemiddelde is 687€, dan ma gje maar 687€ inbrengen.
Zo heb ik me laten vertellen.. en kan je ook op internet via onze goede vriend Google terugvinden.

Het gemiddelde over die x jaren is dus heel erg relevant want dat bepaalt wat je effectief mag inbrengen fiscaal gezien zonder beboet of gestraft te worden.
 
1° Je betaalt premies in een levensverzekering. Je kan niet zomaar van "premie" veranderen? => nieuwe periode van 10 jaar. Gezien het systeem eindigt op 31.12.2023 kan je dus waarschijnlijk niet meer zomaar de "premie verhogen" achteraf? Onder voorbehoud maar ik vermoed wel het zo in elkaar gaat zitten. Ik zou nog wat wachten wat er allemaal nog gepubliceerd gaat worden tegen het einde van het jaar met wat dat er allemaal mogelijk zou zijn.


2) Overschat het belastingvoordeel niet bij gepensioneerden. Heb je een standaardpensioen (maandelijks brutopensioen van 1.700 euro ofzo tegen die tijd), is de grens van de fiscale korf al redelijk beperkt (en het zal mij niet verbazen dat de bevriezing van de indexatie van de fiscale korf voor eeuwig en altijd gaat worden :p). Dus hoeveel nut is er daadwerkelijk om via fiscaal langetermijnsparen geld opzij te leggen op je 66ste en later?
Pak dus 21.000 jaarlijks inkomen van pensioen met niks anders: fiscale korf zal dan iets van 1.200 euro worden. Niet 2.350 euro.


3) Ik snap ook al niet waarom je perse een fiscaal aftrekbare levensverzekering wilt als je al 6 jaar lang er niet kan van genieten door de grenzen van de korf. Levensverzekeringen hebben hoge kosten. Instapkost, 2% premietaks, pakweg 2% lopende kosten, lager rendement dan passieve beleggingsfondsen, uitstapkosten als je vroeger je kapitaal wilt,...

Ik snap het wel als je niet te lang moet wachten. Op je 50ste beginnen is het meest optimaal om te starten voor fiscaal sparen als je kan genieten van de belastingverminderingen. Maar hier ben je al quasi 6 jaar kwijt door je lening.


4) Als je pas op je 54ste begint, is de 10% taxatie dan toch op je 64ste? Ik meen mij te herinneren dat er altijd een minimumperiode van 10 jaar gerespecteerd moet worden.

@DogFacedGod
Puntje 2 = klopt inderdaad, 2350€ per jaar inbreng en fiscale aftrek hiervan mogelijk tot je met pensioen gaat. Vanaf jaar dat je met pensioen gaat , en vooropgesteld dat je dan 21000 jaarlijks inkomen van pensioen hebt, zal je dan max 1200€ fiscaal kunnen inbrengen (indien je doordoet met 2350€ te storten)


3) volgens mijn adviseur van een bekende bank, zou de overheid , van nu ik 53 ben tot 60, het gemiddelde nemen van al die stortingen. Als ik dan elk jaar een ander bedrag zou storten, zou ik niet veel meer fiscaal kunnen inbrengen vanaf 60 dan dit gemiddelde.
maar ! als ik nu in 2023 het max volstort (wat ik idd mag), en dan de volgende jaren 0 stort, zou mijn gemiddelde nog altijd 2350€ zijn (van nu tot 2030 is het bijna 8 jaar)
Motivatie adviseur : volgens overheid wordt enkel het gemiddelde genomen van de jaren waarin je effectief in LTS gestort hebt.
Maw : nu in 2023 2350€ storten, volgende 7 jaar 0 € storten = 1 jaar gestort en gemiddeld blijft dan op 2.350€ staan.

Nu ben ik aan het zoeken naar wie dit kan bevestigen, op die manier zou ik dan maar 1x storten, en pas vanaf 60jaar weer beginnen met 2350€ te storten, hierdoor zou de belasting die geheven wordt van 10% slechts op de eerste 2350€ storting geheven worden en zou dan dit een goede belegging worden.
Maar eerst die bevestiging dat dit traject klopt en hard gemaakt kan worden, zodanig dat ik dit ook kan staven met bewijs/feiten naar de overheid toe indien er controle komt.
(en ook als zekerheid naar de bank toe dat zij haar plicht doet)
en dan wil ik uiteraard een goed contract waar per jaar minimaal 2% bruto intrest mogelijk is, het bestaat toch nog in deze tjiden

dank alvast,
 
Terug
Bovenaan