sfxdumbo

Member
goedeavond iedereen,

Op dit ogenblik mag ik nog 10 jaar gaan werken alvorens ik met pensioen kan gaan (jeuj).
Ik heb reeds 1 levensverzekering in kader van langetermijnsparen.
Dit is een levensverzekering met de formule "Uitgesteld Kapitaal Met Terugbetaling" (= "UKMT", startdatum 1/1/1994, einddatum UKMT = 1/1/2034.

Om zelfs na mijn pensioen in 20234 nog fiscale aftrek voor het langetermijnsparen te blijven genieten, wil ik nu al (voor 1/1/2024) een nieuw contract LTS dienen te starten (reden = Van Peteghem die het wil afschaffen zodoende is op tijd zijn de boodschap).
Dit nieuw contract LTS zal afgesloten worden met mijn 99e levensjaar als einddatum.

Maar.
Vermits ik in mijn huidige LTS levensverzekering "UKMT" per jaar al 1.500€ stort (< maximumbedrag van 2.350€).

vraag ik me 2 dingen af :
- kan ik in het huidige contract "UKMT" dit jaar een storting van 1.500€ doen
- kan ik in dit nieuwe contract ook tegelijk een storting van 2.350€ doen.

Dan zou ik dit jaar samengeteld 3.850€ storten in 2 contracten (UKMT 1.500€ + nieuw LTS 2.350€).

Waarom zou ik deze extra stortingen doen : om vanaf 2035 dit nieuwe LTS contract fiscaal te kunnen blijven inbrengen (voor 2.350€/jaar en zodoende fiscaal aftrekbaar voordeel 30% op belastingen te behouden).

ik heb alleszins gevonden dat je dus meerdere LTS contracten mag afsluiten, hoewel niet in hetzelfde jaar
( https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/pensioensparen#q7 wat niet heel duidelijk is)

Maar nergens vind ik meer informatie / meer duidelijkheid omtrent stortingen in hetzelfde jaar, in meerdere LTS contracten tegelijk, en de limieten hiervan.

PS:
Tot mijn 65e zou ik blijven storten in het "UKMT" contract om hiervan fiscaal voordeel te nemen.
Ik zou hierbovenop stortingen blijven doen, van nu tot na 65, in het nieuwe LTS contract - maar deze NIET fiscaal aftrekken tot 65. Pas vanaf 66 zou ik dit nieuwe LTS contract fiscaal inbrengen en hopelijk fiscaal 30% terugkrijgen.
Hopelijk verduidelijkt dit wat beter wat ik wil doen/bereiken.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen , dank alvast,
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan