simulatie gevraagd ivm lening gedeeltelijk vervroegd sneller terugbetalen.

Ik zou ook gezworen hebben dat het enkel van toepassing was op interesten maar ik heb het opgezocht.
Idd, kapitaal en interesten.

Was het niet bij het federale lange termijnsparen voor je 2e woning dat je enkel de intresten kon aftrekken van het KI in de code x106?

Het zijn 90 resterende maanden idd, geen 97.
Je maximale vervroegde aflossing is dan 12.600€. Je kan dit later ook nog zelf simuleren als je wilt, zolang je mensualiteit niet lager komt dan 190€ zit je goed.
Dus welk bedrag stort ik dan op 4 juni 2025 best?

Die 11.550 zoals in je vorige berekening of 12.600?

Volgens mijn bankier klopt dit niet.

zijn berekening:

maximaal 11.000 af te lossen op 04/06/2025 zegt hij.

:help:
Die 17k restschuld bezorgt je een hogere mensualiteit dan 190. Je kan niet gewoon 90*190 doen om het leningbedrag te bepalen. Dat zou betekenen dat je 0 euro interesten betaalt.
Tenzij jouw bankier je een rentevoet van 0% cadeau doet, is hij dus fout.

Volgens mijn bankier klopt dit niet.

zijn berekening:

maximaal 11.000 af te lossen op 04/06/2025 zegt hij.

:help:
Je bankier gaat zit hier (naar mijn bescheiding mening) fout. Ik kom ongeveer hetzelfde openstaande bedrag als hem uit per 13/05/2025 (hij heeft 28.378€ en ik heb 28.630€, dit komt wss omdat hij meerdere digits heeft in de rentevoet waar de mijne afgekapt is op 2.34%).
Zijn mensualiteitberekening klopt ook niet, als je 17.093€ aflost op nog 90 maanden tijd tegen 2.34%, dan is je maandelijkse aflossing 207.07€. Dat zit 17€ per maand boven wat je nodig hebt om je korf van 2.280€ te vullen.

Als je ziet dat je 15700 openstaand hebt dan vul je mooi de korf op 7.5j (90 maand) aan deze rentevoet (2,35 voor veiligheid). Straddle zijn berekening is dus juist. Door de extra cijfers na de komma mss best beperken tot 12400 terugbetalen ipv 12600?

Ok bedankt, de excel van de bank lijkt me dus niet volledig/correct te zijn, dus ga het bovenstaande van Straddle doen.

Wel denk ik maar 12.000 terug te betalen begin juni, want er is 1 iets waar we nog niet besproken hebben: aangezien lening is gestart 12/2014 ,
zal de lening eindigen op 11/34 , en dus maar 11 maanden dat laatste jaar .

Dus als ik dan met exact 190 euro aflossing per maand zit, heb ik 190 te kort , om het laatste jaar mijn fiscale korf te vullen.
Vandaar als ik ruw weg 12.000 vervroegd afbetaal, zal het maandelijks bedrag rond de 210 euro (ruwweg geschat) draaien, en zal ik het laatste jaar alsnog volledig kunnen de korf opvullen :)

bedankt iedereen!

Amai, heb je dat nu nog geweten,

ik laat mijn bank agentschap weten dat ik dus een afspraak wens, en om die 12.000 euro in te plannen (vervroegd terug te betalen).

Ik vraag hem om alles in orde te brengen, en het exacte terugbetaal bedrag dan te laten weten, na die vervroegde terugbetaling, dit is zijn antwoord:

Dit zijn complexe vragen die heel veel arbeid vragen en niet ons een systeem te berekenen en te simuleren zijn.

Ik heb absoluut geen tijd om me met dergelijke complexe manuele zaken bezig te houden.

Ik begrijp dat dit voor jou interessant is om te weten, maar we zullen wel zien dan.

Wie weet wat voor kostenstructuur en wat voor regels er dan moeten gevolgd worden.

Het spijt me, we doen zoveel service, maar ik kan geen halve dag spenderen hieraan.

Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt. Ik zit hier met tientallen leningsdossier waar ik verder moet aan werken.

Ik ben WOEST.
Ik kan al niet wachten tot mijn lening daar afloopt, dat ik met alles weg kan lopen daar. Dat zijn toch geen manieren ?!

Complexe vragen ?? halve dag werk ?? @Straddle had het al uitgerekend in enkele minuten tijd, vervolgens kreeg ik van mn bank een verkeerde snelle berekening, en nu dit ?? ongelofelijk. Dan zijn ze verwonderd dat er zoveel mensen overschakelen.

Amai, heb je dat nu nog geweten,

ik laat mijn bank agentschap weten dat ik dus een afspraak wens, en om die 12.000 euro in te plannen (vervroegd terug te betalen).

Ik vraag hem om alles in orde te brengen, en het exacte terugbetaal bedrag dan te laten weten, na die vervroegde terugbetaling, dit is zijn antwoord:

Dit zijn complexe vragen die heel veel arbeid vragen en niet ons een systeem te berekenen en te simuleren zijn.

Ik heb absoluut geen tijd om me met dergelijke complexe manuele zaken bezig te houden.

Ik begrijp dat dit voor jou interessant is om te weten, maar we zullen wel zien dan.

Wie weet wat voor kostenstructuur en wat voor regels er dan moeten gevolgd worden.

Het spijt me, we doen zoveel service, maar ik kan geen halve dag spenderen hieraan.

Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt. Ik zit hier met tientallen leningsdossier waar ik verder moet aan werken.

Ik ben WOEST.
Ik kan al niet wachten tot mijn lening daar afloopt, dat ik met alles weg kan lopen daar. Dat zijn toch geen manieren ?!

Complexe vragen ?? halve dag werk ?? @Straddle had het al uitgerekend in enkele minuten tijd, vervolgens kreeg ik van mn bank een verkeerde snelle berekening, en nu dit ?? ongelofelijk. Dan zijn ze verwonderd dat er zoveel mensen overschakelen.
Zelfs al zou het complex zijn, dat is toch hun werk? Ze doen dat elke dag.
Ik zou die mail precies toch eens doorsturen naar het hoofdkantoor, ik kan niet anders dan inbeelden dat er daar een stagiair de mails aan het regelen was die dag.

Zelfs al zou het complex zijn, dat is toch hun werk? Ze doen dat elke dag.
Ik zou die mail precies toch eens doorsturen naar het hoofdkantoor, ik kan niet anders dan inbeelden dat er daar een stagiair de mails aan het regelen was die dag.
Nee die kerel die deze reply stuurde naar me, heeft indertijd mijn lening geregeld, hij is wel tegen aan zijn pensioen leeftijd, misschien dat hij daarom "niet veel zin" meer heeft? Ongehoord dit.

edit: op spaargids kan je trouwens ook die simulatie doen, enkel niet instellen WANNEER je die terugbetaling zal doen, op datum van vandaag dus:
link: https://ibb.co/gZ4NdLCY

Laatst bewerkt:
Stort gewoon een bedrag terug dat je ongeveer denkt in de buurt te komen ? of je nu 200 euro te veel of te weinig terugbetaalt, dat zal in the grand scheme of things niet uitmaken.

Je kunt in excel ook gewoon een terugbetaling tabel laten berekenen met de formule (zoals Straddle deed) die je kunt googlen of gewoon op spaargids https://www.spaargids.be/sparen/simulatie-woonlening.html#results simuleren.

Heb je getallen in de spaargids website gestoken (ik zit op de telefoon op wc :laugh:)
Openstaand: ~28345 (we kunnen wat palaveren over wanneer welke maand meetelt, maar in the grand scheme of things maakt dat niet uit)
Op 7.5y, 15684 => € 2.280,03/y
verschil: 12661

Heb even "parameter sensitiviteit" onderzoekje gedaan. Als je 100 te veel terugbetaalt, dan heb je per jaar 14 euro aftrek per jaar die je mist. Dus 5 euro netto of zo. 50 cent per maand dus. Valt wel mee. Als je te weinig terugbetaalt, verlies je niks.

Ik weet niet wat de voorwaarden zijn in je contract voor vervroegde terugbetaling. Sommige leningen hebben geen wederbeleggingsvergoedingen voor een lump sum terugbetaling als je loopduur niet verandert (vb mijn contract). Mag je dat ongelimiteerd kostenloos doen of moet je interesten betalen als boete ? Maar zoals JPV als zei, als het standaard 3 maanden is, zal het 90 euro of zo zijn.

Ik zou voor de zekerheid 12600 terugbetalen en dan zwaai zwaai. Zorg dat je naar het juiste rekening nr overschrijft.

Dat lijkt me toch ook een bankier van de hond zijn kloten te zijn. Een hypotheek simuleren is te moeilijk. OK dan.... Dat is voor die sjarel toch gewoon zijn standaard excelleke of interne tool laten solven naar een afbetaling bedrag. Zal hij wel al ooit eens gedaan hebben hopelijk.

@cege vermoed dat hij het niet wil doen omdat hij daar 1. Niets op verdient
maar vooral 2. Nadelig voor de bank is. Minder intrest dat ze kunnen afromen van me.

Nu kan ik moeilijk weglopen. Gezien mn lening moet ik daar minstens zichtrekening houden en loon op storten en brandverzekering.
Maar nog 7 jaar en dan ben ik vrij te doen wat ik wil.

Maar ik zit toch nog met 1 probleem.
Aangezien bankier er zn kloten aan veegt, en ik stort dan maar zelf op 4 juni dat bedrag terug....
HOE EN WIE zal dan zorgen dat tegen de 13 juni, het maandelijks bedrag zal aangepast zijn? Dat is maar een weekje tussen he.
Ik denk niet dat zoiets automatisch gaat toch?

Wil toch zeker geen risico lopen dat het blijft op die 340 staan...

Laatst bewerkt:
@cege vermoed dat hij het niet wil doen omdat hij daar 1. Niets op verdient
maar vooral 2. Nadelig voor de bank is. Minder intrest dat ze kunnen afromen van me.

Risico van het vak. Daarom is er wederbeleggingsvergoeding.

Dat is voor die mannen letterlijk 1 min werk om te bereken. Klantvriendelijkheid mag toch nog iets kosten.

Nu kan ik moeilijk weglopen. Gezien mn lening moet ik daar minstens zichtrekening houden en loon op storten en brandverzekering.
Maar nog 7 jaar en dan ben ik vrij te doen wat ik wil.

Zoals ik eerder al in je andere topic zei. Wat wil je bereiken en wat is een wenselijke realistische uitkomst. Als je niet bereid bent om tot het gaatje te gaan, moet je niet beginnen aan vechtpartijen. Hij zal niet plots zijn kar keren en je helpen. Het is het ene (je regelt alles zelf) of het andere (je blijft stilletjes). Of het andere - je gaat weg, maar dat wil je niet doen blijkbaar. Je kunt altijd weg. Je kunt altijd herfinancieren ergens anders - het zal nooit voordelig zijn, dat niet.

Maar ik zit toch nog met 1 probleem.
Aangezien bankier er zn kloten aan veegt, en ik stort dan maar zelf op 4 juni dat bedrag terug....
HOE EN WIE zal dan zorgen dat tegen de 13 juni, het maandelijks bedrag zal aangepast zijn? Dat is maar een weekje tussen he.
Ik denk niet dat zoiets automatisch gaat toch?

Wil toch zeker geen risico lopen dat het blijft op die 340 staan...

Ja, dat moet je wel deftig regelen. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat hij je daarbij niet zal bijstaan. Pak je contract en zoek de clausulen en modaliteiten op. Geen idee welke bank je zit, misschien is er op de app/website zelfs een knopje voor. Wederom, jij wil 'moeilijk doen' (in zijn ogen). Je moet zelf de oplossing doen ontstaan. "Dag bankier, ik wil per contract clausule ABC een terugbetaling doen met behoud van duurtijd. Ik zal op datum X Y euro's storten. Waar en hoe moet ik dat doen?" Bel hem, mail hem, stalk hem tot hij akkoord gaat. Indien niet, dan escaleer je maar via het kantoor of zo

Is dat exact hoe die mail getypt werd of heb je dat uit je duim gezogen? Want dat ziet er zo ongeloofwaardig geschreven uit.. of is het echt zo erg gesteld met de gemiddelde administratief bediende? :unsure:

Is dat exact hoe die mail getypt werd of heb je dat uit je duim gezogen? Want dat ziet er zo ongeloofwaardig geschreven uit.. of is het echt zo erg gesteld met de gemiddelde administratief bediende? :unsure:
Musk, of moet ik nu Mask zeggen, ik vind het erg dat je me van zoiets beticht.

Maar goed, hier heb je een copy uit mijn email verkeer. is dus een EXACTE copy paste...

Musk, of moet ik nu Mask zeggen, ik vind het erg dat je me van zoiets beticht.

Maar goed, hier heb je een copy uit mijn email verkeer. is dus een EXACTE copy paste...
Ah maar ik bedoelde eigenlijk dat ge de mail herschreven had in uw eigen woorden om rap te zijn. Ik bedoelde niet zozeer dat ge aan het verzinnen waart.. maar na het herlezen van mijn post begrijp ik dat het zo overkwam!

Mijn excuses.

En jawadde.. ik kan mij echt niet inbeelden zo een antwoord te krijgen van mijn contactpersoon bij onze bank.. dat liet ik zo niet :)

Complex my ass, cege deed het vanop de pot.

Ah maar ik bedoelde eigenlijk dat ge de mail herschreven had in uw eigen woorden om rap te zijn. Ik bedoelde niet zozeer dat ge aan het verzinnen waart.. maar na het herlezen van mijn post begrijp ik dat het zo overkwam!

Mijn excuses.

En jawadde.. ik kan mij echt niet inbeelden zo een antwoord te krijgen van mijn contactpersoon bij onze bank.. dat liet ik zo niet :)

Complex my ass, cege deed het vanop de pot.
apologies accepted,
en ja ik ben WOEST op die bank, zit daar met het meeste van mijn spaargeld, en al jarenlang klant eigenlijk (zowel ik als mijn vrouw).

Het is gewoon de acuele waarde van een annuïteit berekenen, dat is geen rocket science :tongue:

Risico van het vak. Daarom is er wederbeleggingsvergoeding.

Dat is voor die mannen letterlijk 1 min werk om te bereken. Klantvriendelijkheid mag toch nog iets kosten.
Bij de typische consumenten(groot)banken? You wish :laugh:
Ik ben al een tijdje in gesprek over mijn lopende en nieuwe leningen en dat is armoe troef.

Terug
Bovenaan