simulatie gevraagd ivm lening gedeeltelijk vervroegd sneller terugbetalen.

Bij de typische consumenten(groot)banken? You wish :laugh:
Ik ben al een tijdje in gesprek over mijn lopende en nieuwe leningen en dat is armoe troef.

Wel, ik moet in retrospect toegeven dat Jos van de bank onze lening ook zeer vlijtig verkloot heeft. 1) We komen bij de notaris toe voor de hypotheekakte en de documenten van de bank blijken onvolledig te zijn - 2 weken uitstel... 2) We komen 2 weken later bij de notaris en de getallen in de akte blijken niet overeen te komen met de realiteit. We hadden een nieuwe lening + een oude geherfinancierde voor de woonbonus (370k+70k). Dan was er nog een lening + mandaag (andere split dan de 2 leningen).

De som van alles was een pak minder dan 440k, niemand raakte er echt aan uit. De gevleugelde woorden van de notaris "ale, we gaan dat hier maar afronden zeker, geen idee hoe je dat geregeld gekregen hebt". Ik heb nog niet getest wat er zou gebeuren als ik plots stop met betalen, want volgens mij zouden ze gepoept zijn als ik het op de spits zou drijven.

Ik weet niet wat de voorwaarden zijn in je contract voor vervroegde terugbetaling. Sommige leningen hebben geen wederbeleggingsvergoedingen voor een lump sum terugbetaling als je loopduur niet verandert (vb mijn contract). Mag je dat ongelimiteerd kostenloos doen of moet je interesten betalen als boete ? Maar zoals JPV als zei, als het standaard 3 maanden is, zal het 90 euro of zo zijn.
Die 3 maanden is dacht ik zelfs wettelijk geregeld voor hypotheken (voor een enkele jaarlijkse aflossing van een bepaald minimumbedrag).

Even opgezocht, er zijn nog wat haakjes en ogen aan, maar de 3 maanden komt wel naar boven in een van de takken van de regels:

Ook een leuk en relevant stukje:
Noot 2: Voor de kredietcontracten gesloten vanaf 1 december 2010 moet de kredietgever u het bedrag van die vergoeding, en de manier waarop hij het berekende, schriftelijk meedelen. Hij moet dat doen binnen de 10 dagen nadat u hem verwittigde om vervroegd terug te betalen, of, als u hem niet verwittigde, binnen de 10 dagen nadat u het kapitaal vervroegd terugbetaalde.

Ik heb ook een poging gewaagd om het even zelf te berekenen omdat ik niet kon rekenen op mijn bank op een aflossingstabel en al de rest te voorzien.
Het enige dat ze wilden voorzien is de openstaande schuld wat €48.683,24 is.

Helaas ben ik gigantisch de mist aan het ingaan aangezien de ratio tussen rente & kapitaalaflossing iedere maand verandert.

Ziet er iemand het alstublieft zitten om mijn gegevens ook eens door een calculator te halen mij te adviseren hoeveel kapitaal ik onmiddelijk aflos zodat ik nog altijd van mijn woonbonus kan genieten tot het einde van de lening?

Startdatum lening 21/10/2016
Openstaand kapitaal af te lossen 48439,54
Geleend bedrag €100.000
Rente 1,56 %
Looptijd 180 maanden
Maandelijkse aflossing €622,5

Ik betaal €7470 af per jaar in kapitaal + interest en dacht daar de korf vanaf te trekken (2280) om dan het resterende bedrag te vermenigvuldigen met het aantal jaar dat ik nog dien af te betalen om zo op €35k uit te komen.
Dit klopt uiteraard langs geen kanten aangezien ik de interesten heb meegerekend hierin.

@Straddle @cege Mag ik jullie financiële wizards hier even om hulp vragen? :help:

Ik heb het ook even aan ChatGPT gevraagd en die komt op €34012 uit na die al de gegevens te geven en te vragen de maandelijkse aflossing te verlagen van €622,5 naar 190 (want 190*12 = 2280 per jaar tot einde looptijd)

Bijlagen

• GPT.png
    GPT.png
    43,6 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een poging gewaagd om het even zelf te berekenen omdat ik niet kon rekenen op mijn bank op een aflossingstabel en al de rest te voorzien.
Het enige dat ze wilden voorzien is de openstaande schuld wat €48.683,24 is.

Helaas ben ik gigantisch de mist aan het ingaan aangezien de ratio tussen rente & kapitaalaflossing iedere maand verandert.

Ziet er iemand het alstublieft zitten om mijn gegevens ook eens door een calculator te halen mij te adviseren hoeveel kapitaal ik onmiddelijk aflos zodat ik nog altijd van mijn woonbonus kan genieten tot het einde van de lening?

Startdatum lening 21/10/2016
Openstaand kapitaal af te lossen 48439,54
Geleend bedrag €100.000
Rente 1,56 %
Looptijd 180 maanden
Maandelijkse aflossing €622,5
Ik heb je lening gesimuleerd in excel met de bovenstaande gegevens en een eerste aflossing op 31/10/2016. Ik kom dan uit op een openstaand saldo van 48.441€ per 31/12/2024, dus ik veronderstel dat jouw "openstaand kapitaal af te lossen" dat van eind 2024 is?

Als je voor eind februari 2025 een aflossing doet van 33.450€ daalt je openstaande schuld zodanig dat je resterende aflossing 189.98€ zal zijn voor de resterende 80 maanden, en zo kom je aan de minimum aflossing van 2.280€.

Ik betaal €7470 af per jaar in kapitaal + interest en dacht daar de korf vanaf te trekken (2280) om dan het resterende bedrag te vermenigvuldigen met het aantal jaar dat ik nog dien af te betalen om zo op €35k uit te komen.
Dit klopt uiteraard langs geen kanten aangezien ik de interesten heb meegerekend hierin.

@Straddle @cege Mag ik jullie financiële wizards hier even om hulp vragen? :help:

Ik heb het ook even aan ChatGPT gevraagd en die komt op €34012 uit na die al de gegevens te geven en te vragen de maandelijkse aflossing te verlagen van €622,5 naar 190 (want 190*12 = 2280 per jaar tot einde looptijd)
ChatGPT zijn resultaat verschilt met 1.6% van mijn getal omdat ik vermoed dat je die 48.439,54€ als huidig openstaande schuld (per vandaag) hebt ingegeven en niet als openstaande schuld per 31/12/2024. Kan je dubbel checken op welke datum dit je openstaande schuld is? Ofwel bevestigen wat je openstaande schuld per 31/01/2025 is.

Wel, ik moet in retrospect toegeven dat Jos van de bank onze lening ook zeer vlijtig verkloot heeft. 1) We komen bij de notaris toe voor de hypotheekakte en de documenten van de bank blijken onvolledig te zijn - 2 weken uitstel... 2) We komen 2 weken later bij de notaris en de getallen in de akte blijken niet overeen te komen met de realiteit. We hadden een nieuwe lening + een oude geherfinancierde voor de woonbonus (370k+70k). Dan was er nog een lening + mandaag (andere split dan de 2 leningen).

De som van alles was een pak minder dan 440k, niemand raakte er echt aan uit. De gevleugelde woorden van de notaris "ale, we gaan dat hier maar afronden zeker, geen idee hoe je dat geregeld gekregen hebt". Ik heb nog niet getest wat er zou gebeuren als ik plots stop met betalen, want volgens mij zouden ze gepoept zijn als ik het op de spits zou drijven.

“We komen toe bij de notaris en…”

Mij lijkt het dat de notaris het ook wel verkloot heeft, kijkt met geen oog naar het doorgestuurde en laat gewoon aktes verlijden in de hoop dat er geen verkeerde info instaat,
Enfin; heeft er zelf twee keer totaal niet naar gekeken.

Ik werk zelf in een bank; ik zou boeken kunnen schrijven over notarissen die fouten maken, niet antwoorden op opmerkingen.
Die mannen nemen weken de tijd voor opzoekingen te doen (notificaties), oké ze hangen ook af van overheidsdiensten die liever lui dan moe zijn, …
Idem bij afrekeningen: vraag komt binnen van notaris, per kerende worden de afrekeningen bezorgd, die zijn natuurlijk beperkt geldig, hoe vaak het niet gebeurt dat de bedragen dan idd niet meer kloppen,,,
Ontwerpaktes met verkeerde kadasternummers: ik denk dat copy paste bij notarissen de meest gebruikte functie is.
Met alle gevolgen van dien.,

Notarissen kunnen ook de schuld afschuiven op de bank omdat ze zelf nalatig waren..

Als Jos van de bank effectief niet deugt, na paar keer zal die een andere functie krijgen.
Die notaris? Die zal verder mogen doen, want eer de orde ingrijpt zijn we 30 jaar verder.
Enfin, verhaal zal wel twee kanten hebben, maar dit even terzijde.
Let wel, er zijn natuurlijk ook hele goede notarissen. En goede teams bij notarissen, maar er zit veel verschil op.

Laatst bewerkt:
“We komen toe bij de notaris en…”

Mij lijkt het dat de notaris het ook wel verkloot heeft, kijkt met geen oog naar het doorgestuurde en laat gewoon aktes verlijden in de hoop dat er geen verkeerde info instaat,
Enfin; heeft er zelf twee keer totaal niet naar gekeken.

Ik werk zelf in een bank; ik zou boeken kunnen schrijven over notarissen die fouten maken, niet antwoorden op opmerkingen.
Die mannen nemen weken de tijd voor opzoekingen te doen (notificaties), oké ze hangen ook af van overheidsdiensten die liever lui dan moe zijn, …
Idem bij afrekeningen: vraag komt binnen van notaris, per kerende worden de afrekeningen bezorgd, die zijn natuurlijk beperkt geldig, hoe vaak het niet gebeurt dat de bedragen dan idd niet meer kloppen,,,
Ontwerpaktes met verkeerde kadasternummers: ik denk dat copy paste bij notarissen de meest gebruikte functie is.
Met alle gevolgen van dien.,

Notarissen kunnen ook de schuld afschuiven op de bank omdat ze zelf nalatig waren..

Als Jos van de bank effectief niet deugt, na paar keer zal die een andere functie krijgen.
Die notaris? Die zal verder mogen doen, want eer de orde ingrijpt zijn we 30 jaar verder.
Enfin, verhaal zal wel twee kanten hebben, maar dit even terzijde.
Let wel, er zijn natuurlijk ook hele goede notarissen. En goede teams bij notarissen, maar er zit veel verschil op.

Als ik natuurlijk nooit klaag over Jos, gaat de bank natuurlijk nooit Jos onder zijn vijs geven. Ik heb door de farcen uiteindelijk wel mijn voordeel gedaan. Stel mij nog altijd de vraag of Jos met opzet 'de dummy' uitgehangen heeft en uiteindelijk de notaris/bank in 't zak gezet heeft ten voordele van mij. Of dat het gewoon zo gelopen is.

Ik ga akkoord dat de notaris het zelf ook niet al te deugdelijk gedaan heeft. "Geen tijd gehad". Maar dan wel 60 min heel die akte voorlezen terwijl we allemaal zeggen dat het niet hoeft. "ik zal hier en daar wat belangrijke secties toelichten" - ken je het ? Als je liever 8h per dag standaard aktes voorleest ipv je werk te doen - be my guest.

Bij de eigenlijke verkoopakte is de bank niet betrokken. Maar voor de hypotheek- en mandaatakte, zijn die toch betrokken partij? Je zou toch verwachten dat die op zijn minst die documenten eens nakijken voor ze dat ding via volmacht aftekenen. De som van hypo+mandaat is 40-50k minder dan wat we geleend hebben -_-

Maar goed - ik heb nog altijd geen idee hoe we erin geslaagd zijn om 120% van het huis te lenen + hypotheekwissel te doen. Er is ergens een email dat mijn prive appartement (gedeeltelijk) onderpand is, maar dat is nergens in bank leningen docs of in de aktes terug te vinden. Ook is er niet veel logica te vinden in de bedragen die in de hypotheek/mandaat akte te vinden zijn.

Enige dat op papier staat is:
- Akte: het huis gekocht is voor 400k
- Hypotheek akte: 122k+12k kosten
- Mandaat "akte": 282k+12.5k kosten (de som van die 2 is dus in geen enkele constellatie het totaal geleende bedrag)
- Bij bank: nieuwe lening is van 370k - op het huidige huis
- Bij bank: een gepandwisselde hypotheek met woonbonus van 75k - op het huidige huis
- Die pandwissel is er later bijgekomen nadat die eerste lening zo goed als rond was. Mogelijks is Jos dat vergeten bij het afwerken van de papierwissel en heeft hij ergens mijn prive appartement moeten doorgeven als onderpand om zijn lening door het systeem te krijgen. In elk geval is daar, voor zover ik weet, nergens een officiele paper trail van.

Ik heb niet veel te verliezen:
- De eigendomsakte is in orde
- De hypotheek akte gaat over 122k
- De mandaat akte gaat over 282k
- De leningen zijn wat we afgesproken hebben en aan bradeertarieven van 1.01% op 25y

Ik zal het maar niet proberen, maar als ik niet meer zou betalen, staan ze onder wat hun waarborgen vs hun leningen -_-

ChatGPT zijn resultaat verschilt met 1.6% van mijn getal omdat ik vermoed dat je die 48.439,54€ als huidig openstaande schuld (per vandaag) hebt ingegeven en niet als openstaande schuld per 31/12/2024. Kan je dubbel checken op welke datum dit je openstaande schuld is? Ofwel bevestigen wat je openstaande schuld per 31/01/2025 is.
Eerst en vooral, enorm bedankt om deze berekening voor mij gemaakt te hebben!

De schuldberekening zou gebaseerd zijn op datum 11/02/2025 volgens de mail van de bank.
Ik heb inderdaad niet gespecifieerd aan chatgpt wat de exacte datum van die openstaande schuld is. Daar zit het verschil waarsschijnlijk.

Bijlagen

• bank1.png
    bank1.png
    77,4 KB · Weergaven: 17
Eerst en vooral, enorm bedankt om deze berekening voor mij gemaakt te hebben!

De schuldberekening zou gebaseerd zijn op datum 11/02/2025 volgens de mail van de bank.
Ik heb inderdaad niet gespecifieerd aan chatgpt wat de exacte datum van die openstaande schuld is. Daar zit het verschil waarsschijnlijk.
Graag gedaan.
Volgens mijn simulatie kan je 33.450€ vervroegd aflossen, mits je het stort voor eind februari. Als je het in maart-april wilt doen en op zeker wilt spelen dat je aflossing boven de 190€/maand zit, kan je altijd 33.000€ aflossen.

Enige bedenking hier is wel dat als je van plan bent om in de toekomst nog te gaan lenen, het niet zeker is dat je 1.56% terug kan vastkrijgen als rentevoet (vandaag zitten ze eerder rond de 2.50%). Als je i/d toekomst dus nog een lening wilt aangaan voor vastgoed is het wss interessanter om je cash aan de kant te houden en te gebruiken voor de aankoop van een ander vastgoed. Als van plan bent een spaarbuffer van minstens 30-40 k€ aan te houden, kan je deze lening wel net zo goed vervroegd aflossen, gegeven dat een gewone spaarrekening deze rente niet meer biedt (en vanaf eind 2025 nog minder gaat opleveren).

Graag gedaan.
Volgens mijn simulatie kan je 33.450€ vervroegd aflossen, mits je het stort voor eind februari. Als je het in maart-april wilt doen en op zeker wilt spelen dat je aflossing boven de 190€/maand zit, kan je altijd 33.000€ aflossen.

Enige bedenking hier is wel dat als je van plan bent om in de toekomst nog te gaan lenen, het niet zeker is dat je 1.56% terug kan vastkrijgen als rentevoet (vandaag zitten ze eerder rond de 2.50%). Als je i/d toekomst dus nog een lening wilt aangaan voor vastgoed is het wss interessanter om je cash aan de kant te houden en te gebruiken voor de aankoop van een ander vastgoed. Als van plan bent een spaarbuffer van minstens 30-40 k€ aan te houden, kan je deze lening wel net zo goed vervroegd aflossen, gegeven dat een gewone spaarrekening deze rente niet meer biedt (en vanaf eind 2025 nog minder gaat opleveren).

Maar er zijn genoeg dingen op 5-10y die meer opbrengen dan die 1.56%.

OLO Belgie 10y: 3% --> 2.1% netto
OLO Belgie 5y: 2.5% --> 1.75% netto

Er gaan wel staatsbons/termijnrekeningen te vinden zijn met die rentes.

Ik vind het altijd tricky dat mensen die 'not into investments' zijn hun precious cash opofferen om een halve procent spread te besparen tussen spaarboek/rente. Lijkt me drastisch voor weinig rendement. 30k cash betalen om 150 euro te besparen per jaar. Zelfs met 0 rendement en indexaties/inflatie rond de 2%, is het eigenlijk een no-brainer om niet vervroegd af te lossen als je onder de 2% leent.

Just my 2 cents.

Ik vind het altijd tricky dat mensen die 'not into investments' zijn hun precious cash opofferen om een halve procent spread te besparen tussen spaarboek/rente. Lijkt me drastisch voor weinig rendement. 30k cash betalen om 150 euro te besparen per jaar. Zelfs met 0 rendement en indexaties/inflatie rond de 2%, is het eigenlijk een no-brainer om niet vervroegd af te lossen als je onder de 2% leent.

Just my 2 cents.
Dat kan je doen, ik heb mijn vervroegde aflossing gedaan op het moment dat de BE OLO yields negatief waren en banken geen spaarrente betaalden, terwijl mijn hypothecaire rente rond de 2.10% lag. Dat was 2.10% puur bespaard op de vervroegde aflossing.
In dit geval kan Multiboxer het ook steken in die 10Y OLO's, hoewel ik kan snappen dat je liever eerst je lening terugbetaalt.

Dat kan je doen, ik heb mijn vervroegde aflossing gedaan op het moment dat de BE OLO yields negatief waren en banken geen spaarrente betaalden, terwijl mijn hypothecaire rente rond de 2.10% lag. Dat was 2.10% puur bespaard op de vervroegde aflossing.
In dit geval kan Multiboxer het ook steken in die 10Y OLO's, hoewel ik kan snappen dat je liever eerst je lening terugbetaalt.

Fair enough, maar nu zijn ze niet 0.

Uit het punt van ALM, kun je wsch wel iets vinden dat ongeveer even lang loopt als je lening.

Ik zal het maar niet proberen, maar als ik niet meer zou betalen, staan ze onder wat hun waarborgen vs hun leningen -_-
In de US zou je direct dikke winst hebben in dit geval, gewoon het huis naar de bank schuiven.

Helaas zijn de leningen bij ons wel met recourse, dus kunnen ze het tekort gewoon bij u persoonlijk komen aanzuiveren tot in de eeuwigheid :)

In de US zou je direct dikke winst hebben in dit geval, gewoon het huis naar de bank schuiven.

Helaas zijn de leningen bij ons wel met recourse, dus kunnen ze het tekort gewoon bij u persoonlijk komen aanzuiveren tot in de eeuwigheid :)

I know. Niet dat ik het van plan ben. Gewoon sloppy paperwork van bank/notaris. Als het allemaal zo nauw niet steekt, kunnen we het ook gewoon niet langs de notaris laten gaan en iedereen zijn tijd/geld besparen.

Wat was het weer? 'jingle mail' ? aangezien je zonder recourse zit bij strategic defaulten bij underwater mortgages in USA, sleutels terug sturen.

apologies accepted,
en ja ik ben WOEST op die bank, zit daar met het meeste van mijn spaargeld, en al jarenlang klant eigenlijk (zowel ik als mijn vrouw).
Mss al effe geleden, maar wat houd je eigenlijk tegen om daar gewoon alle geld weg te halen en enkel het bedrag van de lening maandelijks op die rekening te zetten?

Mss al effe geleden, maar wat houd je eigenlijk tegen om daar gewoon alle geld weg te halen en enkel het bedrag van de lening maandelijks op die rekening te zetten?
In mijn contract staat een clausule, zoals de meesten die een lening afsluiten bij een bank,
dat je
1) je loon moet laten storten bij hen
2) je zichtrekening moet behouden
3) brandverzekering bij hen moet nemen

tot eind van je lening.

Dusja "alle geld weg halen daar", heb ik al gedeeltelijk gedaan (gezien argenta betere intresten geeft), maar voor de rest zit ik toch nog vast aan die 3 bovenstaande zaken.

Van zodra de lening effen is, dan haal ik daar alles weg. lijkt me momenteel het simpelste om af te wachten, nog dikke 7 jaar.

In mijn contract staat een clausule, zoals de meesten die een lening afsluiten bij een bank,
dat je
1) je loon moet laten storten bij hen
2) je zichtrekening moet behouden
3) brandverzekering bij hen moet nemen

tot eind van je lening.

Dusja "alle geld weg halen daar", heb ik al gedeeltelijk gedaan (gezien argenta betere intresten geeft), maar voor de rest zit ik toch nog vast aan die 3 bovenstaande zaken.

Van zodra de lening effen is, dan haal ik daar alles weg. lijkt me momenteel het simpelste om af te wachten, nog dikke 7 jaar.
Dan nog kan je de eerste van de maand alles bovenop hetgeen je nodig heb voor lening en brandverzekering naar andere rekening doorstorten.

Just my 2 cents.
Goed punt. Ik had er zo nog niet naar gekeken.

Het geld voor mijn vervroegde terugbetaling ging ik eigenlijk halen door wat IWDA te verkopen.
Die IWDA heeft het de laatste maanden wel geweldig gedaan (geen garantie voor de toekomst natuurlijk).

Misschien beter dat ik die 1,9k resterende rente toch betaal gedurende de rest van de looptijd en die 34/48k (hopelijk) lekker laat renderen als IWDA ETF.

Daartegen staat wel het heel fijne gevoel dat ik die lening inkort en enkel een maandelijkse som van €190 betaal aan de bank wat gewoonweg peanuts is.

Gewoon laten staan. Ik had ook eens gezien om 50k vervroegd af te betalen van de hypotheek. Loopt nog 7k aan 1.46%. Zijn mogelijkheden genoeg om die 50k zonder risico meer te laten renderen.

Daartegen staat wel het heel fijne gevoel dat ik die lening inkort en enkel een maandelijkse som van €190 betaal aan de bank wat gewoonweg peanuts is.
Dit dus.

Zou me wel een zalig gevoel van "bijna vrijheid" geven, daarvoor denk ik ook dat ik het ga doen hoor in juni. (als mn spaargeld vrij komt).

Stel dat ik dan mijn werk zou kwijt geraken, worst case maar nu met die economische onzekerheid, dan kan ik er eens voor langere tijd van tussenuit, zolang die 190 euro per maand er maar ligt.

Terug
Bovenaan