Landbouwprotesten

Lees jij de artikels die je post? Want je zegt 'onzin', maar post dan een artikel dat letterlijk aangeeft wat ik zeg?
Ja, beter lezen want dat toont perfct aan wat ik zeg: boeren zijn onwillig om te veranderen.
Elke interveiw met een boer doet dat, men moet ze eerst al schreeuwend overtuigen om zelfs maar te praten, om vervolgens janrelang protesten ed te ondergaan voor elke verandering die er komt (al gaande sinds eerste MAP begin jarne 90) om dan jaren later vast te stellen dat zowat elke wetgevende actie op de een of andere manier wel teniet gedaan word al dan niet via actief tegenwerken.

Dit toont aan wat ik juist zeg, daarbij geef je nergens wat ik vraag: jij beweert dat boeren in vlaanderen al massaal geinvesteerd hebben wel zeg gerust hoeveel en in wat.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230516_95376737
Heb jij cijfers of enig bewijs om te staven dat het uit onwil van de boeren om te veranderen of te investeren is dat de uitstoot niet (voldoende) daalt in de landbouw? Het is sowieso onzin om te beweren dat er niet geïnvesteerd wordt, gezien je zonder die investeringen en veranderingen nu al niet meer aan je vergunning geraakt. Dus ook al is het met de grootste tegenzin, als ze hun bedrijf willen behouden, moeten ze mee. Alleen blijkt dus dat veel van die (opgelegde) investeringen helemaal niet het beoogde resultaat halen.

Dan is de enige oplossing op korte termijn om te snoeien in de grootte van de veestapel. En dat is economisch niet rendabel.
Ik zeg nergens dat e rniet geinvesteerd word, en de onwil is duidelijk in elk interview "laat ons met rust" is de kreet daar.

En je eigen bronnen tonen juist aan dat tech ook niet alles kan oplossen inkrimpen of radicaal veranderen is dan nog het enige wat overschiet.
Iets wat de boeren zelfs niet willen overwegen.

Gaat een stevige dag worden vandaag :/

c0bd9460-c0d9-11ee-b483-02b7b76bf47f.jpg
En niks veranderen.

Ja, beter lezen want dat toont perfct aan wat ik zeg: boeren zijn onwillig om te veranderen.
Elke interveiw met een boer doet dat, men moet ze eerst al schreeuwend overtuigen om zelfs maar te praten, om vervolgens janrelang protesten ed te ondergaan voor elke verandering die er komt (al gaande sinds eerste MAP begin jarne 90) om dan jaren later vast te stellen dat zowat elke wetgevende actie op de een of andere manier wel teniet gedaan word al dan niet via actief tegenwerken.

Dit toont aan wat ik juist zeg, daarbij geef je nergens wat ik vraag: jij beweert dat boeren in vlaanderen al massaal geinvesteerd hebben wel zeg gerust hoeveel en in wat.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230516_95376737
Dit begint een beetje onnozel te worden. Elk artikel dat jij post, bewijst mijn punt, terwijl jij niet eens meer lijkt te weten welk punt je eigenlijk wil maken.

Uit alle artikels blijkt dat boeren massaal geïnvesteerd hebben in nieuwe, vaak door de overheid opgedrongen, technologieën en methodieken. Dat is ook logisch, gezien ze zonder dat te doen geen nieuwe vergunningen kunnen krijgen of hun bestaande zouden verliezen.

En je eigen bronnen tonen juist aan dat tech ook niet alles kan oplossen
Hoe meer kan je bewijzen dat je posts niet leest of (al dan niet moedwillig) begrijpt? Ik heb die artikels hier gepost net om aan te duiden dat de technologische oplossingen die door de overheid, en gisteren ook door jou, naar voren worden geschoven en opgedrongen worden aan de boeren, vaak helemaal niet het gewenste resultaat hebben. Waardoor ze dus verplicht miljoenen geïnvesteerd hebben, om achteraf te moeten horen "ah ja, sorry, die technologie die je van ons moest installeren om aan je vergunning te geraken is eigenlijk ruk, dus tegen volgend jaar ga je toch moeten sluiten".

Boeren zijn helemaal niet onwillig om te veranderen. Om heel hun hebben en houden, heel hun levensstijl en dat van hun familie (vaak over verschillende generaties) op te geven, daar zijn ze wel onwillig in ja. Ik heb daar begrip voor, al vind ik niet dat ze daarom anders behandeld moeten worden dan andere zelfstandigen die op de fles gaan.

De boeren in Europa zijn niet aan het protesteren omdat ze onwillig zijn om te veranderen, maar wel omdat het gewoon te veel wordt. In de keten werken zij het hardst, moeten zij het meeste risico nemen, leven ze het meest in onzekerheid en worden ze het minst betaald. Ondertussen worden ze om de oren geslagen door de ene nieuwe regel na de andere, worden ze gedwongen investeringen te doen die achteraf een kat in een zak blijken, bedelft Europa hen onder administratief werk, ... Ik ga niet zeggen dat de boeren over de hele lijn gelijk hebben, ik geloof in veel van de maatregelen die Europa de boeren oplegt, en ik ben ook van mening dat we boeren die de omslag (om welke reden dan ook) niet kunnen maken niet aan het infuus moeten laten hangen en dat ze de realiteit onder ogen moeten zien. Maar deze situatie reduceren tot 'de boeren willen niet', dat is polariserende onzin en daar wint niemand iets bij.

Laatst bewerkt:
Uit alle artikels blijkt dat boeren massaal geïnvesteerd hebben in nieuwe, vaak door de overheid opgedrongen, technologieën en methodieken. Dat is ook logisch, gezien ze zonder dat te doen geen nieuwe vergunningen kunnen krijgen of hun bestaande zouden verliezen.
3e keer : bron voor dit, hoeveel en in wat.
Je blijft dit beweren zonder enige onderbouwing of bewijs.

Hoe meer kan je bewijzen dat je posts niet leest of (al dan niet moedwillig) begrijpt? Ik heb die artikels hier gepost net om aan te duiden dat de technologische oplossingen die door de overheid, en gisteren ook door jou, naar voren worden geschoven ...
En nergens ontken ik dat, daar ging het hier niet over.

Boeren zijn helemaal niet onwillig om te veranderen. Om heel hun hebben en houden, heel hun levensstijl en dat van hun familie (vaak over verschillende generaties) op te geven, daar zijn ze wel onwillig in ja. Ik heb daar begrip voor, al vind ik niet dat ze daarom anders behandeld moeten worden dan andere zelfstandigen die op de fles gaan.
Dus zijn ze het wel, want juist dat is wat nodig is. EN nogmaals elk interview met een boer op de straat bevestigd dit. Je moet ze gewoon aan het woord laten en ze zeggen dit.

De boeren in Europa zijn niet aan het protesteren omdat ze onwillig zijn om te veranderen, maar wel omdat het gewoon te veel wordt. In de keten werken zij het hardst, moeten zij het meeste risico nemen, leven ze het meest in onzekerheid en worden ze het minst betaald. Ondertussen worden ze om de oren geslagen door de ene nieuwe regel na de andere, worden ze gedwongen investeringen te doen die achteraf een kat in een zak blijken, bedelft Europa hen onder administratief werk, ... Ik ga niet zeggen dat de boeren over de hele lijn gelijk hebben, ik geloof in veel van de maatregelen die Europa de boeren oplegt, en ik ben ook van mening dat we boeren die de omslag (om welke reden dan ook) niet kunnen maken niet aan het infuus moeten laten hangen en dat ze de realiteit onder ogen moeten zien. Maar deze situatie reduceren tot 'de boeren willen niet', dat is polariserende onzin en daar wint niemand iets bij.
EN dat doe ik niet, ik zeg loiter dat ze onwillig zijn om te veranderen en dat tonen ze zelf perfect aan.
Het is niet omdat je de wetgeving volgt dat je willig dat doet hoor. Mijn reactie was tegen deze "arme boeren die zonder enige inspraak al decenia hun lot ondergaan" dat is en blijft gewoonweg onzin.

Dat is het punt dat ik maak en dat je negeert: we MOETEN maatregelen opleggen omdat boeren (net zoals de industrie of bedrijven btw) gewoonweg niet willen veranderen.

3e keer : bron voor dit, hoeveel en in wat.
Je blijft dit beweren zonder enige onderbouwing of bewijs.
Ik heb het je ondertussen al genoeg uitgelegd, en genoeg artikels gegeven. In alle artikels die ik hier heb gepost, kan je lezen in wat ze (onder andere) geïnvesteerd hebben. Het staat zelfs in de artikels die je zélf hebt gepost. Maar nogmaals: zonder die investeringen, geen vergunning. Ik hoef daar geen verdere cijfers bij te geven, heel uw betoog dat ze al x jaar niets doen om hun uitstoot te verminderen stuikt in elkaar alleen al omwille van dat simpele gegeven.

Maar goed, wat wordt het? Ga je blijven koppig zijn in het weigeren lezen van wat anderen in deze discussie posten, ga je blijven moedwillig posts fout interpreteren en woorden in hun mond leggen, en ga je blijven proberen om een complexe situatie en een hele sector te reduceren tot "de boeren willen gewoon niet veranderen"? Want dan houdt het gesprek hier voor mij op, vlieg je op de negeerlijst en praat ik wel voort met wie wel een volwassen debat wil en kan voeren.

Ik heb het je ondertussen al genoeg uitgelegd, en genoeg artikels gegeven.
In geen van die arttikels staan totaal cijfers, er staan individueele gevallen.
ALs ik de totaalcijfers voor de sector gemist heb geef die bron gerust terug.

Ik hoef daar geen verdere cijfers bij te geven, heel uw betoog dat ze al x jaar niets doen om hun uitstoot te verminderen stuikt in elkaar alleen al omwille van dat simpele gegeven.
Nogmaals dat zeg ik niet, gelieve mijn woorden niet nog maar eens te verdraaien, ik zeg dat de uitstoot qua stikstof amper voor de landbouw naar beneden gegaan is(in tegenstelling tot verkeer en industrie) de laatste 10-15 jaar waardoor ze 50-60% vand e totale stikstof uitstoot nu maken en dat is een bewezen feit.

Maar goed, wat wordt het? Ga je blijven koppig zijn in het weigeren lezen van wat anderen in deze discussie posten, ga je blijven moedwillig posts fout interpreteren en woorden in hun mond leggen, en ga je blijven proberen om een complexe situatie en een hele sector te reduceren tot "de boeren willen gewoon niet veranderen"? Want dan houdt het gesprek hier voor mij op, vlieg je op de negeerlijst en praat ik wel voort met wie wel een volwassen debat wil en kan voeren.
Je kan blijven verdraaien wat ik zeg maar mijn argument is redelijk duidelijk : "we MOETEN maatregelen opleggen omdat boeren (net zoals de industrie of bedrijven btw) gewoonweg niet willen uit zichzelf veranderen."

Hou je gerust aan dat en de bronnen van je beweringen die je weigert te geven en de rest van de discussie die je heel persoonlijk wil maken voor de een of andere bizarre reden hou je gerust voor jezelf.

In geen van die arttikels staan totaal cijfers, er staan individueele gevallen.
ALs ik de totaalcijfers voor de sector gemist heb geef die bron gerust terug.

In 2022 hebben Vlaamse landbouwers blijkbaar voor 270M EUR aan investeringen gedaan, en daarvoor zo'n 67M EUR aan subsidies gekregen.

23M daarvan waren rechtstreekse investeringen door landbouwers in reductie van uitstoot (dus luchtwassers enzo). Waarschijnlijk zullen er onder andere posten ook nog wel wat zitten, maar daarvoor ken ik de regelgeving ook niet genoeg. Dat ging over een 900-tal projecten ofzo (dus 900 boeren of bedrijven?)

In 2022 hebben Vlaamse landbouwers blijkbaar voor 270M EUR aan investeringen gedaan, en daarvoor zo'n 67M EUR aan subsidies gekregen.

23M daarvan waren rechtstreekse investeringen door landbouwers in reductie van uitstoot (dus luchtwassers enzo). Waarschijnlijk zullen er onder andere posten ook nog wel wat zitten, maar daarvoor ken ik de regelgeving ook niet genoeg. Dat ging over een 900-tal projecten ofzo (dus 900 boeren of bedrijven?)
bedankt,

23miljoen op 270 miljoen aan investeringen .
Op een "eindproductiewaarde "van een 5-6 miljard :

bedankt,

23miljoen op 270 miljoen aan investeringen .
Op een "eindproductiewaarde "van een 5-6 miljard :

Hij bedoelt dus 23 miljoen aan investeringen op 5 miljard omzet. Of investering van minder dan een halve % op omzet.

Hij zegt wel zelf dat er van die andere posten waarschijnlijk ook wat mag meegerekend worden. Dus die 23 miljoen is dan een ondergrens. Die "eindproductiewaarde", is dat de juiste metric om mee te vergelijken als dat een soort omzet is? ik vraag me ook af of het fair is daar ook naar tuin- en akkerbouw te kijken.

Hier kan je zelfs zien welke boer en hoeveel subsidie 😉

Hij bedoelt dus 23 miljoen aan investeringen op 5 miljard omzet. Of investering van minder dan een halve % op omzet.
Maar dat is appelen met peren vergelijken, of in dit geval varkens met peren. De investeringen rond uitstoot ammoniak, fijnstof, stikstof, ... zitten voornamelijk bij de veeteelt, dan kan je dat niet afzetten tegenover de omzet van een veel bredere sector. Bovendien zijn er wel meer investeringsposten die te maken hebben met milieu en klimaat: mestopslag, hernieuwbare energie, bodemkwaliteit, waterkwaliteit en -kwantiteit, biodiversiteit, hernieuwbare energie, ...

Maar dat is appelen met peren vergelijken, of in dit geval varkens met peren. De investeringen rond uitstoot ammoniak, fijnstof, stikstof, ... zitten voornamelijk bij de veeteelt, dan kan je dat niet afzetten tegenover de omzet van een veel bredere sector. Bovendien zijn er wel meer investeringsposten die te maken hebben met milieu en klimaat: mestopslag, hernieuwbare energie, bodemkwaliteit, waterkwaliteit en -kwantiteit, biodiversiteit, hernieuwbare energie, ...
Daar heb je gelijk in, ik wou gewoon even verduidelijken :).
Zijn die andere cijfers te vinden?

Wat ik 'straf' vind is dat er in 2022-2023 globaal 80% meer omzet werd gedraaid. Dat waren dan wel echt boerenjaren. Om dan nu te investeren lijkt me zo gek nog niet.

Om dan nu te investeren lijkt me zo gek nog niet.
Is het zo gek om niet te willen investeren in een sector waar de fundamentele wetten en grondbeginselen (i.e. de vergunningen om de activiteit überhaupt uit te voeren) op losse schroeven staan?

Je zegt nu dat de stikstof en CO2 regels vooral veeteelt treft, maar onderschat ook niet de stikstof "uitstoot" van een akker te bemesten, of een serre warm te stoken (al is dat op biomassa met een duur betaalde installatie).

tabel 7

Als ik alles dieren optel kom ik aan 2/3 dat te maken heeft met veeteelt.

En zelfs al reken je heel ruim bij die tabel 5 dan zit je aan een 50-60 miljoen .

Nog steeds klein tov de totale omzet en inveteringen in totaal.

Terug
Bovenaan