Landbouwprotesten

Ze hebben letterlijk gedaan wat hen door de overheid werd opgedrongen? Het is gewoon volstrekt fout om te beweren dat ze al 10 jaar lang niets doen. Dat is fake news van de zuiverste soort. Dat de investeringen niet het gewenste resultaat halen, dat is een feit. Maar jij stelt het voor alsof het een mentaliteitsprobleem is en het allemaal de schuld van de boeren zelf is. Quod non.

De eerste richtlijnen dateren van 91 sindsdien weten boeren en de vlaamse overheid dat de situatie onvoldoende is.
En "opgedrongen" ? lol de boerenbond en de boeren zette druk op de regering bij monde van cvp/cd&v om voor hen gewilde wetgeving erdoor te drukken. En als die hen niet aanstonden (dua anyone) dan deed men zoals men nu doet : de boel kort en klein staan en lastig doen tot de overheid inbond. En dat deden die ook steeds weer.

Met als gevolg: amper vermindering van stikstof gedurende bijna 15 jaar voor de landbouw.
Dus neen met het herhalen van boerenbond proapganda alsof ze de onschuld zelf zijn en ze slachtoffer van de boze overheid zal je niet ver geraken.

Dus ja de schuld ligt hier vooral bij de boeren, die weten al decenia dat dit eraan komt. En gelukkig maar want het is duidelijke dat vlaanderen het zelf niet kan.

Geef dan trouwens eens aan wat ze wel hadden moeten doen, waar ze wel in hadden moeten investeren?

Oei, de experts gaan niet akkoord dat een wijd verspreid probleem is. Of dat de politiek hier niks mee te maken zou hebben.
Wat grappig is je elke post die je niet aanstaan vanwege teveel feiten negeert.

Oh trouwens niet enkel is de meeste stikstof akomstig van boeren die is ook bakken schadelijker voor de natuur :

En dan vragen mensen zich af waarom vooral de landbouw zou moeten stikstof uitstoot verminderen maar dat al 10+ jaar amper doet, tja.

Vandaag verwachten ze acties in de haven van Antwerpen. Deze ochtend vond ik het er opvallend drukker, ik denk dat vele mensen wat vroeger zijn vertrokken naar hun werk om eventuele blokkades voor te zijn. Mijn werkplek is niet al te ver van de terreinen van Ineos. Ik denk dat dat wel eens een plek waar er blokkades kunnen zijn.

Zuhal Demir mag wel eens uit haar bunker komen. Voor de protesten elke dag ergens in de media en nu is het zonder geluid.

Oh trouwens niet enkel is de meeste stikstof akomstig van boeren die is ook bakken schadelijker voor de natuur :

En dan vragen mensen zich af waarom vooral de landbouw zou moeten stikstof uitstoot verminderen maar dat al 10+ jaar amper doet, tja.
Er is nu eenmaal een verschil tussen het metabolisme van een koe/varken/... en een verbrandingsproces, dat is niet echt iets waar men actief voor kiest.
Volgens je eigen link is er voor de landbouw wel een evolutie:

De ammoniakuitstoot van de landbouwsector neemt af met 31 % in de periode 2000-2021:
  • De uitstoot daalde tot 2008, bleef een aantal jaren stabiel en daalt sinds 2014 opnieuw licht.
  • Het relatieve aandeel van de landbouwsector in de Vlaamse ammoniakuitstoot blijft ongeveer gelijk (± 95%).
  • De grootste daling van de ammoniakuitstoot is te vinden bij de aanwending van dierlijke mest (- 57 %) op het land en de stalemissie (- 24 %). Dat is grotendeels te verklaren doordat de maatregelen opgenomen in de mestactieplannen in de praktijk worden omgezet.
  • De diercategorieën varkens (- 47 %) en pluimvee (- 38 %) zorgen voor de grootste daling.
  • De ammoniakuitstoot door het gebruik van kunstmest is onderhevig aan schommelingen, door het variërend kunstmestgebruik.
  • De ammoniakuitstoot door mestverwerking stijgt t.e.m. 2018 als gevolg van een steeds toenemende hoeveelheid verwerkte mest, maar is anderzijds ook sterk afhankelijk van de gehanteerde verwerkingstechniek. Sinds 2019 daalt de uitstoot.
Bottomline die ook in die link wordt aangehaald is dat een kleinere veestapel zowat de enige oplossing is. Ik kan me inbeelden dat dit kwaad bloed zet in een sector waar men net voor schaalvergroting ging om het hoofd nog boven water te houden.

Een vraag voor de mensen hier die er meer van weten (en omdat ik geen tijd heb 250+ pagina's aan legalspeak door te nemen): hoe zit het met de vergoeding voor wie moet krimpen of stoppen?

Zuhal Demir mag wel eens uit haar bunker komen. Voor de protesten elke dag ergens in de media en nu is het zonder geluid.
Eigenlijk gans de regering zeker, inclusief federale en Europese. Imo is het te simpel om alle schuld in de schoenen van Demir te schuiven, de ganse stikstofregeling is er nu eenmaal een die moet gemaakt worden. Je kan discussiëren of dat een goeie regeling is of niet maar wat er ook uitkomt, men zal de rest van het beleid toch moeten aanpassen opdat dit alles ook mogelijk is voor diegenen die getroffen zijn. Eigenlijk moet deze regeling samengaan met verdere wijzigingen in het landbouwbeleid en ook zorgen dat het economisch haalbaar is. Want de laatste jaren is het vooral veel wijzigingen aan de kant van de wetgeving terwijl de inkomstenzijde status quo blijft. Als we strengere regels op leggen moeten we ook zorgen dat de landbouw een mogelijkheid heeft om deze terug te verdienen en gezien de sector geen echte prijszettingsmacht heeft tegenover de markt wegens ongelijke regels, verplichtingen en staatssteun moet het beleid dit toch wat gaan sturen vind ik.

De eerste richtlijnen dateren van 91 sindsdien weten boeren en de vlaamse overheid dat de situatie onvoldoende is.
En "opgedrongen" ? lol de boerenbond en de boeren zette druk op de regering bij monde van cvp/cd&v om voor hen gewilde wetgeving erdoor te drukken. En als die hen niet aanstonden (dua anyone) dan deed men zoals men nu doet : de boel kort en klein staan en lastig doen tot de overheid inbond. En dat deden die ook steeds weer.

Met als gevolg: amper vermindering van stikstof gedurende bijna 15 jaar voor de landbouw.
Dus neen met het herhalen van boerenbond proapganda alsof ze de onschuld zelf zijn en ze slachtoffer van de boze overheid zal je niet ver geraken.

Dus ja de schuld ligt hier vooral bij de boeren, die weten al decenia dat dit eraan komt. En gelukkig maar want het is duidelijke dat vlaanderen het zelf niet kan.

Ik zeg nergens dat de boeren vrij zijn van alle schuld, alleen dat het onzin is om zoals jij doet alles in hun schoenen te schuiven en te doen alsof de overheid geen fouten heeft gemaakt.

De links die je daar opsomt verwijzen enerzijds naar technologieën en methoden waar veetelers al massaal hebben in geïnvesteerd (verplicht, of ze geraakten niet meer aan een vergunning) maar waarbij nu blijkt dat die technologieën niet het gehoopte resultaat haalden (zie vorige posts) en anderzijds naar technologieën die nog niet bestaan ...

Het is zoals @Sylverscythe zegt, uiteindelijk komt het er op neer dat je er met technologie en andere methodes gewoon niet komt: het enige dat je kan doen om de stikstofuitstoot drastisch te verlagen in de veeteelt is om de veestapel drastisch te verkleinen, wat economisch volstrekt onrendabel is.

:offtopic:Bedankt aan degene die de punt uit de titel van deze topic heeft gehaald! :offtopic:

Ik heb je nog maar bitter weinig feiten zien posten en ik zie je vooral de kaart trekken van wat er in vlaanderen gebeurd terwijl daar al een apart topic voor is.

Het is zoals @Sylverscythe zegt, uiteindelijk komt het er op neer dat je er met technologie en andere methodes gewoon niet komt: het enige dat je kan doen om de stikstofuitstoot drastisch te verlagen in de veeteelt is om de veestapel drastisch te verkleinen, wat economisch volstrekt onrendabel is.
Welja, zoals anderen al hebben aangehaald zal een "eerlijke prijs" krijgen daar wel helpen, al wordt dat uiteindelijk wel doorgerekend aan de consument. En gezien doorgaans mensen toch gewoon een stuk vlees willen aan de laagst mogelijke prijs zit daar nogal een probleem. Ik heb het al gezegd, voor mij persoonlijk mag vlees een pak duurder, maar voor wie erop staat elke dag zijn kipfilet of kotelet te eten gaat het leven dan gewoon duurder worden. En het stopt niet bij vlees natuurlijk, in Oost-Europa zijn de boeren vooral kwaad doordat ze niet voldoende geld krijgen voor hun graanoogst.

Dit doet me denken aan een boer uit de streek rond Ieper, die op het VRT-journaal kwam vorige week (?), met zijn nieuwe aanpak: zijn megastallen werden verhuurd als opslagruimte, ergens op zijn domein had hij een soort BnB, en hij hield dan een specialer varkensras kleinschaliger, zodat zijn gasten de boerderij konden bezoeken en dat vlees dat (waarschijnlijk rechtstreeks) duurder kon verkocht worden. Die mens zag het zitten, maar ik kan me niet inbeelden dat er veel veehouders met zo'n aanpak gered kunnen worden.

Maar is er dan uiteindelijk -op Vlaams niveau- niet een grote onvrede over het beleid en de moeilijkheden in de landbouwstiel, terwijl de feiten vooral/enkel zijn dat een percentage veeboeren moet krimpen (en dus waarschijnlijk stoppen of echt hun concept heruitvinden). En dan kom ik dus terug bij mijn initiële post over misinformatie, waar ik allerhande boeren en sympathisanten alarm zie slaan over voedselzekerheid. Een voorbeeld:
1706692393122.jpeg

Als je dat dan afzet tegenover de nood aan een kleinere veestapel, dus minder vleesproductie + het feit dat we vlees exporteren, is dat toch gewoon opruiende misinformatie?

Laatst bewerkt:
Ik zeg nergens dat de boeren vrij zijn van alle schuld, alleen dat het onzin is om zoals jij doet alles in hun schoenen te schuiven en te doen alsof de overheid geen fouten heeft gemaakt.
Tuurlijk heeft de overheid fouten gemaakt, dat zeg ik ook steeds.
Echter is dat vooral door druk van organisaties van de boerenbond en protesten van de boeren zelf. De overheid had daar veel strenger en sneller moeten tegen optreden, maar ja dat bracht stemmen op.

De links die je daar opsomt verwijzen enerzijds naar technologieën en methoden waar veetelers al massaal hebben in geïnvesteerd (verplicht, of ze geraakten niet meer aan een vergunning) maar waarbij nu blijkt dat die technologieën niet het gehoopte resultaat haalden (zie vorige posts) en anderzijds naar technologieën die nog niet bestaan ...
Onzin
daarbij:

In nederland maar is hier niet anders.
Indien men echt al masaal had geinvesteerd dan had dat een serieuze impact geweest op die stikstof uitstoot, die was er niet. De laatste 10-15 jaar is die amper gedaald qua landbouw. Veel investering die er geweest is werd grotendeels teniet gedaan door uitbreidingen.

Heb je daar trouwens cijfers van van hoeveel boeren geinvesteerd hebben in stikstofverminderende investeringen ?

Dat is echt niet de enige manier, dat is de enige manier als boeren weinig aan hoe ze landbouw beoefenen willen veranderen.

Onzin
daarbij:

In nederland maar is hier niet anders.
Indien men echt al masaal had geinvesteerd dan had dat een serieuze impact geweest op die stikstof uitstoot, die was er niet. De laatste 10-15 jaar is die amper gedaald qua landbouw. Veel investering die er geweest is werd grotendeels teniet gedaan door uitbreidingen.

Heb je daar trouwens cijfers van van hoeveel boeren geinvesteerd hebben in stikstofverminderende investeringen ?

Dat is echt niet de enige manier, dat is de enige manier als boeren weinig aan hoe ze landbouw beoefenen willen veranderen.
Lees jij de artikels die je post? Want je zegt 'onzin', maar post dan een artikel dat letterlijk aangeeft wat ik zeg?

Begin april verscheen een rapport van de Wageningen Universiteit. Uit een steekproef onder 29 combi-luchtwassers bleek dat de wassers niet doen wat er wordt beloofd.

"Bij de boeren is de luchtwasser feitelijk een ongewenst product, het kost ze geld, maar ze moeten het van de overheid aanschaffen. Er zijn een paar betrouwbare partijen in de markt, maar er zijn ook cowboys. Die dus misbruik maken van het feit dat het een 'opgedrongen' product is en snel geld willen verdienen," vertelt Bram Claassen.

Gevolg is dat boeren met dure apparaten zitten die onvoldoende werken en er voor omwonenden meer stank is dan er op papier getolereerd wordt. Bovendien zijn er vergunningen verleend op basis van verkeerde aannames.
"We wisten dat dit ging gebeuren," zegt Klaas Wubs, oud-producent van luchtwassers. Volgens hem heeft de overheid de problemen zelf in de hand gewerkt. "Ik heb hier met een collega-fabrikant tegen geageerd bij de overheid. We zeiden: dit leidt tot namaak, tot niet goedwerkende luchtwassers. Maar daar wilde men niks van weten."

Hier nog verschillende artikels die ik al eerder plaatste, over de technologieën waarvan jij beweert dat ze moeten helpen en de boeren daar niet in geïnvesteerd zouden hebben:

Heb jij cijfers of enig bewijs om te staven dat het uit onwil van de boeren om te veranderen of te investeren is dat de uitstoot niet (voldoende) daalt in de landbouw? Het is sowieso onzin om te beweren dat er niet geïnvesteerd wordt, gezien je zonder die investeringen en veranderingen nu al niet meer aan je vergunning geraakt. Dus ook al is het met de grootste tegenzin, als ze hun bedrijf willen behouden, moeten ze mee. Alleen blijkt dus dat veel van die (opgelegde) investeringen helemaal niet het beoogde resultaat halen.

Dan is de enige oplossing op korte termijn om te snoeien in de grootte van de veestapel. En dat is economisch niet rendabel.

In de eerste post zit 1 feit. Waarna je dat misbruikt om uw mening als waarheid voor te stellen. Lees in godsnaam eens anderen hun posts want @Sir.Killalot heeft al meermaals uw uitspraken dat de landbouw niet wil meewerken ontkracht.

Frituur voor de boeren op de e40?

Mag men met een tractor op de snelweg? Nee? Rijverbod en verval tot sturen en zware boete's.
Friturist hetzelfde (mischien wel vrijspreken indien die een slachtoffer was van de actie's van de boeren en niet verder kon rijden)
Ik snap echt niet dat stakers hier zomaar alles straffeloos kunnen doen

Frituur voor de boeren op de e40?

Mag men met een tractor op de snelweg? Nee? Rijverbod en verval tot sturen en zware boete's.
Friturist hetzelfde (mischien wel vrijspreken indien die een slachtoffer was van de actie's van de boeren en niet verder kon rijden)
Ik snap echt niet dat stakers hier zomaar alles straffeloos kunnen doen
Dit is geen staker. Dit is een protest.

Ik heb zeker wel sympathie voor de boeren, maar vind dat het toch genoeg is geweest nu met deze vorm van protest.

Het signaal is aangekomen, je medemensen hoeven niet langer geambeteerd te worden.

Ik heb zeker wel sympathie voor de boeren, maar vind dat het toch genoeg is geweest nu met deze vorm van protest.

Het signaal is aangekomen, je medemensen hoeven niet langer geambeteerd te worden.
Dit soort protesten zijn er dan ook niet om sympathie op te wekken bij de bevolking hé, dit is puur ventileren van frustraties en de overheid onder druk zetten om toegevingen te doen.

Dit soort protesten zijn er dan ook niet om sympathie op te wekken bij de bevolking hé, dit is puur ventileren van frustraties en de overheid onder druk zetten om toegevingen te doen.
Ventileren van frustraties… daar zijn andere manieren voor.

De overheid onder druk zetten, akkoord.

Maar het mag van mij nu ook gaan stoppen. De materie is mij te complex om er iets zinnig over te zeggen. Dus ik heb op zich niks tegen het protest.

Wat mij nu gewoon stoort is hoe vaak ik de laatste tijd klanten uit de EMEA regio nu al heb moeten teleurstellen met laattijdige leveringen door gekwakkel in ons land (stakingen, protesten, ander oponthoud)

Terug
Bovenaan