Laat jij jouw kind(eren) dopen?

Laat jij jouw kinderen dopen?

  • ja

    Stemmen: 30 27,0%
  • nee

    Stemmen: 81 73,0%

  • Totaal aantal stemmers
    111
Ik ga nooit naar de kerk, en ik heb iets tegen godsdienst in het algemeen, dus dan zou ik het hypocriet vinden om mijn kinderen te laten dopen, dus nee.
 
Ik zit ergens tussen "kan me niet schelen" en "ik geloof niet". Vrouw wil het wel, dus doen we het, maar in mijn vrouw haar geboorteland waar het wel nog belangrijk is.
 
Ik ben niet meer zo gelovig, al ben ik nog wel voorstander van de normen en waarden die ik het christelijk geloof zitten.
Voor mij was het geen absolute must, maar als ik er op terugkijk ben ik blij voor het ceremoniële en traditionele in zowel het doopsel als mijn kerkelijk huwelijk. Wat daarbij geholpen heeft is dat we enorm vrij waren om teksten te kiezen wat het minder ‘Jezus en God zeggen zus en zo’ maar het toch iets persoonlijker maakte.
 
Ons kindje (nog op komst) zal niet gedoopt worden. We geloven beiden niet, en ik vind religie persoonlijk ook gewoon zever. Als ze later op school godsdienst krijgt, zal ze van ons het wederwoord wel horen. Een kind wil toch enkel die communie doen voor de cadeautjes, wel die zal ze dan ook wel krijgen met een feestje, daar hoeft geen religieuze mis aan vooraf te gaan.
 
Via de Kerk. Maar dat is uiteindelijk maar "a means to an end". Dat ik mijn kinderen heb laten dopen in de Kerk betekent niet dat ik het eens ben met alles waar de Kerk voor staat. Want zoals ik zei katholiek geloof =/= de Kerk.
Zelf zie ik dat niet zo. Als ik ergens tegen ben, ben ik er tegen en ga ik ze niet toch gebruiken om een ander doel te bereiken.
Je vliegt toch ook niet als je absoluut tegen vliegen bent, maar toch in Amerika wilt geraken bijvoorbeeld?

Katholiek geloof is inderdaad niet per se gelijk aan de Kerk. Maar dopen via de Kerk is wel je aansluiten als katholiek bij de Kerk.
Het voorstel van @JPV is hier een mooie oplossing voor bijvoorbeeld.
 
De stelling die je vaak hoort "ze moeten het later maar zelf kiezen" is wat mij betreft een beetje kaduuk. Het gehele luik van "geloven" is net iets dat je meeneemt in de opvoeding, scholing van je kinderen en dat begint met een doopsel in de eerste levensjaren. Als de instelling als ouder is " het interesseert ons niet, dus bekijk het maar" dan is het toch evident als kind dat je meegroeit in die gedachtengang? En op zich is dat perfect te verantwoorden maar dan kan je dat toch gewoon ook zeggen ipv iewat te verschuilen achter een "ze kunnen later beter zelf een keuze maken". In essentie klopt dat , maar als ouder maak je voor je kinderen iedere dag opnieuw keuzes. Als ik alles aan mijn kinderen moet overlaten tot ze oud en wijs genoeg zijn dan weet ik niet wat er daar in godsnaam van terecht zou komen.
Uiteraard geef je je kinderen normen en waarden mee in de opvoeding, maar ik val soms toch nog echt van mijn stoel wanneer mensen in 2021 nog steeds dwepen met iets als "geloof". Geloof zoals het in onze wereld bestaat is gewoon een verzameling van bullshit uitgevonden door de elite om het plebs bezig te houden en te onderdrukken. Niemand is daar ooit beter van geworden behalve de happy few. En als je dan nog ziet wat voor dood en verderf er in de naam van "geloof" gezaaid is... Nee voor mij staan mensen die daar vandaag nog mee bezig zijn op hetzelfde niveau als antivaxxers en flatearthers.

Kijk maar eens het eerste stuk van de documentaire Zeitgeist waarin er een aantal parallelen geslagen worden tussen de "verschillende" geloven.
 
Zelf zie ik dat niet zo. Als ik ergens tegen ben, ben ik er tegen en ga ik ze niet toch gebruiken om een ander doel te bereiken.
Je vliegt toch ook niet als je absoluut tegen vliegen bent, maar toch in Amerika wilt geraken bijvoorbeeld?

Katholiek geloof is inderdaad niet per se gelijk aan de Kerk. Maar dopen via de Kerk is wel je aansluiten als katholiek bij de Kerk.
Het voorstel van @JPV is hier een mooie oplossing voor bijvoorbeeld.

Dat is een perfect te verdedigen visie maar naar mijn mening mag iedereen dat wel consequent doortrekken. Anti-klerikaal ingesteld zijn maar de kinderen wel sturen naar het katholiek onderwijs "omdat het de beste school is", tjah... dat gaat er bij dan toch niet helemaal in eerlijk gezegd. (algemene opmerking, dus niet per definitie naar u gericht ;-))
 
Uiteraard geef je je kinderen normen en waarden mee in de opvoeding, maar ik val soms toch nog echt van mijn stoel wanneer mensen in 2021 nog steeds dwepen met iets als "geloof". Geloof zoals het in onze wereld bestaat is gewoon een verzameling van bullshit uitgevonden door de elite om het plebs bezig te houden en te onderdrukken. Niemand is daar ooit beter van geworden behalve de happy few. En als je dan nog ziet wat voor dood en verderf er in de naam van "geloof" gezaaid is... Nee voor mij staan mensen die daar vandaag nog mee bezig zijn op hetzelfde niveau als antivaxxers en flatearthers.

Kijk maar eens het eerste stuk van de documentaire Zeitgeist waarin er een aantal parallelen geslagen worden tussen de "verschillende" geloven.
Voor mij niet, ik heb het al gezegd. Geloven is voor mij iets individueel waar de kerk een leidraad kan bieden maar die vooral vanuit een interne kracht "beleden" wordt.

Dat het instituut kerk in het (al dan niet recente) verleden enorme misstappen heeft begaan is genoegzaam gekend en uiteraard valt dat niet te verdedigen maar vanuit mijn individueel perspectief is dat geen rem op mijn "geloof". Dat geloof wordt misbruikt in alle werelddelen om alle mogelijke oorlogen uit te vechten vind ik al even ziekelijkmakend maar vormt voor mij geen beoordelingskader. Het is niet omdat het geloof misbruikt wordt dat ik geen eigen visie kan ontwikkelen.

Mijn geloof stopt bijgevolg ook wanneer een derde er bij te pas komt. Het overtuigen van anderen is voor mij totaal irrelevant. Geloven is voor mij dan ook niet "Geloven in God" maar geloven in een kracht, en eigenlijk vooral geloven in jezelf. Ma soit, als ik dat hier herlees klink ik als een totaal doorgedraaid hare krishna adept, dus ik laat het toch maar even varen :)
 
Voor mij niet, ik heb het al gezegd. Geloven is voor mij iets individueel waar de kerk een leidraad kan bieden maar die vooral vanuit een interne kracht "beleden" wordt.

Dat het instituut kerk in het (al dan niet recente) verleden enorme misstappen heeft begaan is genoegzaam gekend en uiteraard valt dat niet te verdedigen maar vanuit mijn individueel perspectief is dat geen rem op mijn "geloof". Dat geloof wordt misbruikt in alle werelddelen om alle mogelijke oorlogen uit te vechten vind ik al even ziekelijkmakend maar vormt voor mij geen beoordelingskader. Het is niet omdat het geloof misbruikt wordt dat ik geen eigen visie kan ontwikkelen.

Mijn geloof stopt bijgevolg ook wanneer een derde er bij te pas komt. Het overtuigen van anderen is voor mij totaal irrelevant. Geloven is voor mij dan ook niet "Geloven in God" maar geloven in een kracht, en eigenlijk vooral geloven in jezelf. Ma soit, als ik dat hier herlees klink ik als een totaal doorgedraaid hare krishna adept, dus ik laat het toch maar even varen :)
Maar waarom dan je betoog dat je je kinderen moet laten dopen als je toch geen "3de partij" nodig hebt? Staat dat daar dan niet haaks op?
 
Laat mijn dochter dopen, ze is al wel bijna 2. (Corona)
we zijn ook getrouwd voor de kerk. Mijn vrouw maakte het niet uit. Ik vond dat belangrijk.
De grootouders waren ook super trots die dag.
Be
Ben niet “echt” gelovig, maar vind het een troostende gedachte dat mijn oma in de hemel is ipv liggen te rotten op het kerkhof.

Veel rijstepap voor mij met een gouden lepel later.
 
Ons kindje (nog op komst) zal niet gedoopt worden. We geloven beiden niet, en ik vind religie persoonlijk ook gewoon zever. Als ze later op school godsdienst krijgt, zal ze van ons het wederwoord wel horen. Een kind wil toch enkel die communie doen voor de cadeautjes, wel die zal ze dan ook wel krijgen met een feestje, daar hoeft geen religieuze mis aan vooraf te gaan.
Waarom zou je als overtuigd ongelovige je kind naar een katholieke school sturen waar ze godsdienst krijgt? Dan ben je toch beter af met openbaar onderwijs waar ze niet-confessionele zedenleer geven?
 
Waarom zou je als overtuigd ongelovige je kind naar een katholieke school sturen waar ze godsdienst krijgt? Dan ben je toch beter af met openbaar onderwijs waar ze niet-confessionele zedenleer geven?
Als die katholieke school nu veel praktischer is, of gewoon een veel betere school is, waarom niet?
Voor mij was godsdienst ook maar een vak om te leren vanbuiten te leren, voor die weinige uren dat wij hadden was dat nu totaal geen ramp.
En daarbij er zaten ook moslims in onze school, ik denk dat die zedenleer hadden (al weet ik dat niet meer 100% zeker).
 
Waarom zou je als overtuigd ongelovige je kind naar een katholieke school sturen waar ze godsdienst krijgt? Dan ben je toch beter af met openbaar onderwijs waar ze niet-confessionele zedenleer geven?
Ik ben ook ongelovig, mijn kinderen gaan naar een katholieke school puur uit gemakzucht, de school is op 1km van mijn deur, natuurlijk is het ook een goede school. Ik denk dat de meeste mensen dit doen omdat het gewoon praktisch is.
 
Ik ben ook ongelovig, mijn kinderen gaan naar een katholieke school puur uit gemakzucht, de school is op 1km van mijn deur, natuurlijk is het ook een goede school. Ik denk dat de meeste mensen dit doen omdat het gewoon praktisch is.
"Gewoon" ongelovig en je kinderen naar een katholieke school sturen is één ding, maar overtuigd en militant ongelovig zijn en je kinderen alsnog naar een katholieke school sturen vind ik niet zo consistent. Het gevoel dat katholieke scholen beter onderwijs aanbieden is echter vrij hardnekkig en is een begrijpelijk excuus om je ongelovige kinderen alsnog naar een katholieke school te sturen.
 
"Gewoon" ongelovig en je kinderen naar een katholieke school sturen is één ding, maar overtuigd en militant ongelovig zijn en je kinderen alsnog naar een katholieke school sturen vind ik niet zo consistent. Het gevoel dat katholieke scholen beter onderwijs aanbieden is echter vrij hardnekkig en is een begrijpelijk excuus om je ongelovige kinderen alsnog naar een katholieke school te sturen.
Ben jij ooit naar een katholieke school geweest? Dat is niet te vergelijken met het Vaticaan ofzo hoor, zo veel verschil met een niet-katholieke school is dat niet.
Zelfs gelovige moslims gaan naar katholieke scholen omdat het in hun situatie gewoon praktischer is of omdat de school beter is (waarbij ik niet zeg dat een katholieke school per se beter is, maar het kan zijn dat de betere in je buurt school net een katholieke school is).
 
Ben jij ooit naar een katholieke school geweest? Dat is niet te vergelijken met het Vaticaan ofzo hoor, zo veel verschil met een niet-katholieke school is dat niet.
Zelfs gelovige moslims gaan naar katholieke scholen omdat het in hun situatie gewoon praktischer is of omdat de school beter is (waarbij ik niet zeg dat een katholieke school per se beter is, maar het kan zijn dat de betere in je buurt school net een katholieke school is).
Ik ben naar een katholieke school geweest, maar het ging me hier om het principe. In de praktijk weet ik wel dat mensen daar pragmatisch mee omgaan, net zoals ongelovige mensen (die wel gedoopt zijn) voor de kerk willen trouwen omdat het "iets heeft". Niemand is 100% consistent in de beslissingen die hij neemt, al zal de ene wel zijn leven sterker redigeren naargelang zijn principes. Ik vind het hier interessant om de vraag te stellen aan anti-katholieken waarom ze hun kinderen toch naar een katholieke school sturen.
 
Ik ben naar een katholieke school geweest, maar het ging me hier om het principe. In de praktijk weet ik wel dat mensen daar pragmatisch mee omgaan, net zoals ongelovige mensen (die wel gedoopt zijn) voor de kerk willen trouwen omdat het "iets heeft". Niemand is 100% consistent in de beslissingen die hij neemt, al zal de ene wel zijn leven sterker redigeren naargelang zijn principes. Ik vind het hier interessant om de vraag te stellen aan anti-katholieken waarom ze hun kinderen toch naar een katholieke school sturen.
De oudste hier gaat ook naar een katholieke middelbare school. Is wel gedoopt, maar heeft verder geen communies gedaan. Hij gaat daar gewoon omdat het de beste school is uit de omgeving. En buiten dat er het vak godsdienst gegeven wordt, is er verder weinig te merken van de katholieke insteek. Ik ging bv 25 jaar geleden ook naar die school en toen had je bv nog wel bepaalde kerkelijke vieringen tijdens het jaar. Dat is nu allemaal niet meer.

Zijn beste kameraadje is trouwens van allochtone afkomst en is moslim. Maar niet speciaal praktiserend of zo, en die volgt ook gewoon mee die godsdienstlessen.

Dus daar is ook wel een zekere evolutie gebeurd, ik veronderstel dat dit gewoon inspeelt op de veranderde maatschappij waar er minder en minder gepraktiseerd wordt. Alternatief is dat de katholieke scholen binnen afzienbare tijd gewoon de deuren moeten sluiten wegens geen leerlingen meer.
 
De oudste hier gaat ook naar een katholieke middelbare school. Is wel gedoopt, maar heeft verder geen communies gedaan. Hij gaat daar gewoon omdat het de beste school is uit de omgeving. En buiten dat er het vak godsdienst gegeven wordt, is er verder weinig te merken van de katholieke insteek. Ik ging bv 25 jaar geleden ook naar die school en toen had je bv nog wel bepaalde kerkelijke vieringen tijdens het jaar. Dat is nu allemaal niet meer.

Zijn beste kameraadje is trouwens van allochtone afkomst en is moslim. Maar niet speciaal praktiserend of zo, en die volgt ook gewoon mee die godsdienstlessen.

Dus daar is ook wel een zekere evolutie gebeurd, ik veronderstel dat dit gewoon inspeelt op de veranderde maatschappij waar er minder en minder gepraktiseerd wordt. Alternatief is dat de katholieke scholen binnen afzienbare tijd gewoon de deuren moeten sluiten wegens geen leerlingen meer.
Ik heb weet van een "ultrakatholiek" schooltje in Antwerpen-centrum, dat bestaat nog niet zo lang maar is opgericht als reactie op de tanende katholieke grondslag van het hedendaagse onderwijs. Die evolutie gaat zich doorzetten: vervaging in de mainstream, een terugkeer naar de orthodoxe lijn in de marge.

Op mijn katholieke middelbare school zijn we ook geen enkele keer naar een mis moeten gaan. Niet dat ik daar rouwig om was.
 
Waarom zou je als overtuigd ongelovige je kind naar een katholieke school sturen waar ze godsdienst krijgt? Dan ben je toch beter af met openbaar onderwijs waar ze niet-confessionele zedenleer geven?
Omdat in onze gemeente enkel katholieke scholen zijn. En ik niets heb tegen een katholieke school, het enige 'katholieke' daar aan is de les godsdienst. Ik heb zelf altijd op katholieke scholen gezeten en godsdienst gehad, maar dat is gewoon een randvak hoor. En ik ben toch nog van mening dat het algemene niveau in een katholieke school hoger ligt (of dat was in elk geval zo toen hier nog een gemeenschapsonderwijs school was).
 
Waarom zou je als overtuigd ongelovige je kind naar een katholieke school sturen waar ze godsdienst krijgt? Dan ben je toch beter af met openbaar onderwijs waar ze niet-confessionele zedenleer geven?

Mijn kinderen zijn niet gedoopt en gaan inderdaad naar de lokale katholieke dorpsschool. Ander onderwijs wordt er niet aangeboden bij ons, dus in feite is het een kwestie van moeten. En tsja, zo een grote rol speelt geloof vandaag ook weer niet in zulke scholen. In de aanloop naar de communies neemt dat uiteraard wel wat toe. Maar eerlijk, het draait de kinderen enkel om hun dag te hebben met alle feestelijkheden, kleren en cadeau's die daarbij horen. En tijdens de lessen worden er wel parabels verteld en besproken, maar dat is een aspect dat ik niet problematisch vind. Op zich kan je via dergelijke verhalen kinderen effectief wel iets bij brengen.

Religie moet voor mij ook zeker niet dood gezwegen worden, ook al ben ik zelf sinds mijn kindertijd atheïst. Maar de lessen daarrond worden naar mijn gevoel het best gekaderd binnen geschiedenis én maatschappijleer.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan