Laat jij jouw kind(eren) dopen?

Laat jij jouw kinderen dopen?

  • ja

    Stemmen: 30 27,0%
  • nee

    Stemmen: 81 73,0%

  • Totaal aantal stemmers
    111

RB26DETT

Active member
Al enkele keren de discussie met mijn vriendin gevoerd. Nu de coronamaatregelen zo goed als weg zijn, zal het onderwerp ongetwijfeld hier terug op tafel belanden.
Wij verschillen nogal van mening. Vriendin wil onze dochter laten dopen, omdat ze dan ook haar communie kan doen en de voorbereiding van zo'n communie en vormsel vaak in de klas gebeuren. Zo wordt ze niet uitgesloten.
Ikzelf ben er geen voorstander van. Ik wil haar zelf laten kiezen als ze oud genoeg is. De grootouders zijn er tot mijn verbazing ook nog niet over begonnen.

Hoe zit dat bij de andere gezinnen? Komen jullie overeen met je partner?
 
Voor mij persoonlijk maakt het geen bal uit. Mijn vrouw is echter heel katholiek, dus de kindjes die we hebben zijn gelijk gedoopt. Afin, de tweede is nog maar 1 maand maar de doop zal eind deze maand plaatsvinden.
 
Nee, gaan we sowieso niet laten doen. We laten haar dan liever zelf kiezen als ze ouder is.

Ik denk ook, de dag van vandaag, er steeds minder kinderen zijn die gedoopt worden dus heb ik ook niet echt schrik dat ze gaat uitgesloten worden oid.

De oma gaat dit natuurlijk wel een schande vinden :unsure:
 
wij hebben het wel gedaan, ze kunnen later nog zelf beslissen ...
Wij hebben dit niet gedaan, net zodat de kinderen hier later zelf over kunnen beslissen.

Ze zijn nog maar 5 en 3 maar zien nu al in de school dat er meer kindjes in zedeleer zitten dan in godsdienst. Wel een gemeenteschool.
 
Onze kinderen (4 & 2) zijn niet gedoopt. Als ze dat echt willen kunnen ze het later nog laten doen.
Als ouders hopen we wel dat er nog andere kinderen in hun klas niet gedoopt zijn om zo niet de enigste te zijn...
 
Die van mij zijn gedoopt omdat ik dat zelf wel een mooi ritueel vind (als verwelkoming van een kind in uw gemeenschap). Maar ik ben half en half van plan om ze eigenlijk niet hun communie te laten doen :'). Valt nog te zien hoe eenvoudig dat zal zijn/of ze het zelf jammer zouden vinden (want uiteraard wordt daar wel over gesproken in de klas).
 
Neen. Heel bewust, totaal geen voeling met het Christendom of ander geloof dus zie ook niet in waarom wel.
Hij zal later wel een lentefeest krijgen als de rest hun communiefeestjes hebben.
 
Jazeker. Ergens uit een soort van passief cultuurkatholicisme en anderzijds omdat het ritueel een meerwaarde heeft, zoals @Tha_nOn zo treffend beschreef. Om die reden ben ik ook voor de kerk getrouwd. Ik weet dat veel mensen totaal geen voeling hebben met de Kerk, maar het christelijke geloof heeft, samen met talloze pre-christelijke tradities, een grote stempel gedrukt op de manier hoe we leven en met elkaar omgaan.

Zelf laten beslissen wanneer ze volwassen zijn is een optie, maar hoe je het ook draait of keert: elke ouder meet zijn of haar kind een waarden- en normensysteem aan. Dat is een keurslijf waarin een kind groeit. Wanneer dat kind volwassen is kan het nog altijd losbreken (of niet) uit die inbedding.
 
Vriendin wil onze dochter laten dopen, omdat ze dan ook haar communie kan doen en de voorbereiding van zo'n communie en vormsel vaak in de klas gebeuren. Zo wordt ze niet uitgesloten.
Om deze reden zijn onze kinderen ook gedoopt.
+ de waarden waar het christendom voor staat, vind ik goed.

De praktische uitwerking en het instituut Kerk, daar kan discussie over zijn. :tongue:
 
Hier van hetzelfde.

Voor mij niet, voor haar wel dus dochter gedoopt. Haar eerste communie zal ze ook doen. Haar vormsel mag ze zelf kiezen.

Das gelijk heel die zever van getuigen bij het huwelijk en peter en meter bij de kleine. Moet voor mij allemaal niet. En mijn vrouw wringt zich in bochten om goed te doen terwijl het allemaal niks voorstelt.
 
Al enkele keren de discussie met mijn vriendin gevoerd. Nu de coronamaatregelen zo goed als weg zijn, zal het onderwerp ongetwijfeld hier terug op tafel belanden.
Wij verschillen nogal van mening. Vriendin wil onze dochter laten dopen, omdat ze dan ook haar communie kan doen en de voorbereiding van zo'n communie en vormsel vaak in de klas gebeuren. Zo wordt ze niet uitgesloten.
Ikzelf ben er geen voorstander van. Ik wil haar zelf laten kiezen als ze oud genoeg is. De grootouders zijn er tot mijn verbazing ook nog niet over begonnen.

Hoe zit dat bij de andere gezinnen? Komen jullie overeen met je partner?
Uw poll bewijst het tegendeel. Aangezien er hier meer hun kinderen niet laten dopen, zijn diegenen die hun communie doen diegenen die worden uitgesloten.
 
Uw poll bewijst het tegendeel. Aangezien er hier meer hun kinderen niet laten dopen, zijn diegenen die hun communie doen diegenen die worden uitgesloten.
Hmmm...

De populatie op BG is niet dezelfde als de kindjes in hun klas of school.
Die van ons gaan bijv naar een katholiek wijkschooltje, de verhouding zal daar compleet anders zijn.
Overtuigde niet-katholieken of migranten met een andere godsdienst gaan volgens mij hun kinderen bij voorkeur sturen naar een niet-katholieke school.
 
Nee. Ze zijn nu 8&10 jaar en bij de vormsels geven ze duidelijk aan dat ze niet het gevoel hebben dat ze iets missen of dat ze uitgesloten worden. Ze zitten op katholieke basisschool en volgen dit mee met de rest vd klas en gaan ook mee naar de kerk waar de rest moet oefenen. Als we vragen of ze hun vormsel willen doen zeggen ze zelf van niet. We gaan hier verder ook niet te diep op door maar leggen gewoon uit dat wij daar niet in geloven en klaar.
En lentefeest is gewoon compensatie omdat ze geen communie doen en gebeurt bij ons ook niet. We compenseren dit wel op andere manieren.
Het concept van veel ouders “om onze kinderen alle kansen te geven” is iets dat wij nooit begrepen hebben. Als ze het later willen kan dat nog altijd en kiezen ze er zelf bewust voor. De waarden vd katholieke kerk, die sterk verankerd is in onze maatschappij en zeker vroeger, is iets waar wij ons ook wel grotendeels in kunnen vinden. Zo zijn we zelf ook opgevoed. Dit kan je echter ook zonder heel het katholieke verhaal aan uw kinderen doorgeven. Het katholieke instituut daarentegen is iets waar ik bij momenten van walg.
 
Hmmm...

De populatie op BG is niet dezelfde als de kindjes in hun klas of school.
Die van ons gaan bijv naar een katholiek wijkschooltje, de verhouding zal daar compleet anders zijn.
Overtuigde niet-katholieken of migranten met een andere godsdienst gaan volgens mij hun kinderen bij voorkeur sturen naar een niet-katholieke school.
Wij zijn overtuigde niet-katholieken, maar er is maar 1 school in het dorp hier dus ze gaan er wel naartoe.
Ik vind het ook helemaal niet erg dat ze godsdienst krijgen en erover leren, zo weten ze tenminste waar het over gaat.
Alleen krijgen ze van ons wel een ander verhaal te horen natuurlijk😁 En al een geluk hechten ze nog net iets meer geloof aan het woord van ma en pa ipv dat van meneer pastoor of de juf voor de klas.
 
Ik wou wel graag dopen, ex niet. Ze is niet gedoopt en we waren het er direct over eens dat ze geen godsdienst "moest" volgen van ons op school
 
Niet gedoopt.

Hebben beide (zelf wel gedoopt) geen voeling met het Christendom, dus we gaan ons kind dat niet opleggen omwille van de “traditie”.

Goede normen en waarden kan je meegeven zonder al dat gedoe.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan