Rant incoming.
De positieve vibes na de topprestatie van vorige week zijn weeral verdwenen. We spelen een enorm zwakke match tegen een zeer zwakke tegenstander, maar staan wel 0-1 voor. Huesca creëert niks van gevaar, match volledig onder controle. En dan gaat de trainer weer toeslaan. Haalt hij onze twee controlerende middenvelders eraf in de 81ste en 85ste minuut, om o.a. Charlie Patiño (de flaterkoning die al maanden niet meer gespeeld heeft) erin te brengen.
In 2 minuten tijd geeft Patino twee keer de bal knullig weg om zo een doelpunt cadeau te geven aan Huesca, maar we hadden nog het geluk dat ze die kansen misten. In de blessuretijd doet hij het dan maar nóg een keer. Een ongevaarlijke voorzit legt hij compleet onnodig met de borst klaar voor een spits van Huesca, 1-1. Ei zo na geeft hij daarna nog de 2-1 weg ook. Vier - hallucinante - flaters in 10 minuten, je houdt het je niet voor mogelijk. Het moment dat hij die wissel doorvoert, zeg ik nog luidop "hoe is het mogelijk om die 3 punten nu nog in gevaar te gaan brengen met die wissels", net zoals duizenden andere Deportivo-supporters. Je hebt een match volledig onder controle, en je geeft plots je middenveld weg zonder reden. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Wéér twee punten in de vuilbak. Hoe is het mogelijk dat die trainers zóveel betaald worden?
Deze week was er nog een interview met Fede Cartabia, onze beste speler in Segunda 7 jaar geleden, toen we de finale van de play-offs voor promotie naar Primera verloren. Heenmatch van de finale 2-0 tegen Mallorca gewonnen, terugmatch 3-0 verloren. Onze trainer had in de halve finale tegen Málaga al hetzelfde gedaan: hij zet Cartabia en Carlos Fernandez, met voorsprong onze twee beste spelers en degene die meest in vorm waren, op de bank in de terugmatch. Cartabia bevestigde nu eindelijk wat de redenering van de coach was, iets wat alle supporters altijd al gedacht hadden: "we gaan verdedigen in de eerste helft, en in de tweede helft mogen jullie erop komen om het af te maken." Dat was met héél veel chance gelukt tegen Málaga, dus deed hij het tegen Mallorca opnieuw. Gevolg: Cartabia en Fernandez mochten erop komen bij 3-0 wanneer het kalf al verdronken was. Stel je voor dat Guardiola destijds de Champions League finale in 2009 speelt en zegt "en nu zet ik Iniesta en Messi op de bank tot de 70ste minuut, dan gaat de tegenstander vermoeid zijn en maken we ze af". Cartabia zei zelf dat de spelers zodanig woest waren op de coach dat hij daardoor de dag nadien al moest vertrekken. Ik begrijp niet dat professionele coaches zulke absurde beslissingne kunnen maken. Hoeveel geld en miserie Deportivo zich had kunnen besparen de laatste 10 jaar door eens te investeren in een normale coach. Het moet niet eens een topcoach zijn, maar iemand met een minimum aan gezond verstand.
De enige silver lining is dat Racing Santander, opnieuw dankzij een onterechte rode kaart voor de tegenstander in de eerste helft, compleet onverdiend wint tegen Almeria. Daardoor klimt Depor opnieuw naar de 2de plaats met nog 7 matchen te gaan. Het probleem is dat er drie ploegen in supervorm volgen op 1 punt. Er is nog niks verloren, maar godverdomme, hopelijk wordt er achter de schermen toch eens een hartig woordje gepraat met de trainer.