Nogmaals de vraag: waar ligt de sterkte van bvb Trossard? Ligt dat op onze eigen helft, op de middenlijn of in en rond de 16 van de tegenstander? En hoevaak zijn we daar geraakt? Hoevaak veroverden we de bal op onze eigen helft en hadden we max 1 of 2 spelers voor de bal? Trossard heeft mijn ongelijk bewezen als meerwaarde dit WK als we vaak in en rond de 16 van de tegenstander zitten. Maar als we moeten verdedigen zoals gisteren dan hebben we aanvallend niet tot heel weinig aan hem omdat dit niet in zijn spel zit.
Wie is onze beste speler op met de bal aan de voet 50-60m te overbruggen? En jammer genoeg was er dan bij momenten weinig volk nog aanwezig om te bereiken ook vaak door oogkleppen of slechte pass, dat ga ik absoluut niet ontkennen. Maar er is niemand in de kern die dat kan en dat is ook de reden waarom Spanje altijd 2 en soms 3 man in de dekking hield bij Doku.
Nogmaals hij speelde zeker niet goed maar was aanvallend zeker niet de slechtste gisteren integendeel en dan onzin lezen zoals dat ie nooit meer moet opgeroepen worden of moet nooit meer spelen bij de RD???
Trossard was dit WK nochtans ook heel waardevol veel lager op het veld. Deed een pak meer defensief werk dan Doku, in alle matchen. En bracht in de andere matchen in de opbouw en aanvallend een pak meer bij dan Doku. Dat is toch nog altijd met oogkleppen op dat je hier over Trossard praat hoor. Opnieuw: het is niet omdat het niet flashy is zoals bij Doku, dat zijn bijdrages minder waardevol zijn.
Als je Doku wil gebruiken om 60 meter te overbruggen, gebruik je Doku niet goed. Als er 1 speler is in deze selectie voor wie geldt dat hij vooral nuttig is als we moeten bivakkeren rond de 16 van de tegenstander, is het net Doku. Als je hem al van aan de middenlijn laat vertrekken, dan is zijn kruit al verschoten op het moment dat hij aan de 16 komt.
En ja, zoals steeds houdt hij vaak 2-3 tegenstanders aan de praat, maar zoals nog altijd veel te vaak ben je niets met een speler die 2-3 spelers aan de praat houdt als er niets met de vrijgekomen ruimte wordt gedaan omdat hij de bal niet voorbij die dekking krijgt. Tegen een ploeg waar je eigenlijk een hele match moet verdedigen, speel je met Doku ook gewoon met een match minder. Zeker met de vorm en mindset waarmee hij dit WK op het veld stond.
Je gaat mij niet horen zeggen dat Doku niet meer opgeroepen moet worden. Da's lulkoek van de bovenste plank. Maar in de vorm dat hij dit WK haalde, had hij deze match nooit mogen starten. Zeker deze match, waarvan je op voorhand al wist dat zijn kwaliteiten minder tot hun recht zouden komen.
Zijn tweede helft was op zich wel degelijk tegen Spanje, maar op de momenten waar het echt op aan kwam, was hij ook die helft niet op de afspraak.
We moeten hem niet afschrijven, laat ons hopen dat hij de komende jaren slimmer en efficiënter wordt*. Maar het was al snel duidelijk dit WK dat hij eigenlijk zelfs als invaller geen plek bovenaan de pikorde verdiende. En dan is het doodjammer dat je Trossard, die een dijk van een toernooi speelde, toch weer op zijn mindere rechterflank forceert (om dan te klagen dat hij niet genoeg uit de verf komen) en dat jongens die zich wel bewezen hebben dit WK én een betere fit waren voor deze match (Moreira, Lukebakio) op de bank gehouden worden. Het is een gecombineerde frustratie over Doku zelf en Garcia die onterecht aan hem bleef vasthouden.
* Maar ik blijf daar toch eerder sceptisch over. Ik zie de kans groter dat hij op het volgende WK niet meer bij een absolute topclub speelt (of er niet van de bank komt).