Kwartfinale: België - Spanje - Vrijdag 10 Juli 21h

Wat denkt ge?

• Totaal aantal stemmers
    173
  • Opiniepeiling gesloten .
Pijnlijk boeltje, die flater van Lammens. Het verschil tussen zijn fout en de "fout" van Courtois bij de eerste goal is zoals als het verschil tussen Doku als "hoofdrolspeler" en Lamine Yamal als hoofdrolspeler: gewoon niet hetzelfde. Zal er enkel op trekken als ge slechte plaatsen in Sofi Stadium had, maar dat had niemand hier. Zelfs bij de rebound maakt Lammens zich niet eens breed maar steekt zijn rechterhand tussen zijn benen ... gewoon dikke blunder op een tam schot van ver, recht op hem, zonder iemand in zijn gezichtsveld en matig keeperswerk bij de rebound. Courtois moet in een reflex plat op een schot van kortbij, met nog een speler tussen hem en de bal, en zou nog aardig in de buurt komen van de rebound als die niet gedevieerd wordt.

Over Doku en Yamal ga ik zelfs niet verder, is simpelweg geen vergelijken aan, ook al zullen de ongelukkige uitkomsten van hun acties op slechte plaatsen in Sofi misschien op elkaar lijken. Dat Doku een slecht tornooi speelt, tja, moeilijke randzaken ongetwijfeld. Dat ie gelijk een miniem voorbijgelopen wordt bij de eerste goal als sneltrein zijnde, tja. Dat ie bij zowat elk balbezit moet laten zien dat er amper spelintelligentie aanwezig is, tja. Dat elke al dan niet geslaagde actie uiteindelijk elke keer dezelfde beweging is, tja. Maar waarom blijft die in godsnaam negentig minuten staan?

Ik geef Garcia volledig gelijk om Courtois eraf te halen als zijn insteek "Vanaf het begin van het WK heb ik gezegd dat ik niet met spelers zou spelen die niet 100% waren" is. Dat is de coach zijn keuze en Courtois viel dan gisteren onder die regel, moeten wij niet over zagen achteraf en gewoon de coach zijn voorrecht aanvaarden. Denk dat Courtois dat ook wel snapt en aanvaardt, ook al geeft hij zijn eigen mening. Maar waarom telde dat dan niet voor Doku gisteren??? Iedereen, zélfs degenen met slechte plaatsen in Seattle, zag toch wat Lukebakio en Moreira brachten (als invaller) in die twee matchen he??? Waarom blijft die een hele match lang op dat veld knoeien terwijl die toch al een heel tornooi niet 100% lijkt en is????? Zeker voor een coach die blijk gaf te rekenen op zeventien/achttien man van de kern???????

Deze fase gaat nog een tijdje aan Doku plakken. Eindelijk eens voorbij zijn man met één van zijn twee/drie beschikbare vaardigheden (in combinatie met weer een pré-assist van De Bruyne), de kans om minstens één speler te bereiken en hij trapt recht op Cubarsi. Maar recht erop, nog rechter dan het schot op de flaterende Lammens. Vanaken staat vrij in een positie waar ie al zo vaak gescoord heeft, Raskin komt nog aangelopen met een zee van ruimte voor een schot, De Ketelaere tikt met een topvoorzet binnen gelijk tegen de USA ... Maar neen, kop in de grond en pal op Cubarsi. Bol het gewoon af.

d.jpg

Voor de rest is de samenvatting "weinig echt fout gedaan tegen dit Spanje, maar ook weinig goed gedaan", denk ik. Kwartfinale hier is mooi zoals al zo vaak gezegd door iedereen, drie rollercoasterweken met net iets te veel pech qua blessures, en nu naar de halve finales kijken met vier ploegen die gewoon beter zijn dan ons. Kan absoluut slechter na Qatar en vorig EK, hoe een groot tornooi elke keer mag zijn! Bij Garcia zelf heb ik dan eerder het gevoel van "deel dingen fout gedaan dit tornooi, maar ook wel deel goede dingen uitgestoken" dus geen idee of die nu buiten moet of niet. Voordeel van de twijfel voor mij, de bond hun scoutingskunde in acht nemende eens te meer. Uiteindelijk hebben spelers als Castagne en Raskin en De Ketelaere, of Seys gisteren, toch goede prestaties geleverd onder hem als coach hier, dus dat mag wel doortellen voor de toekomst.

Fabian Ruiz heeft ondertussen 48 matchen gespeeld voor Spanje en nog nooit verloren in dat truitje, dat zijn evenveel matchen als Doku voor België, toch ook een straffe statistiek. Benieuwd of die hier gaat standhouden, Frankrijk lijkt te machtig maar Spanje heeft wel het middenveld om die het toch tenminste moeilijk te maken.

Ik ben net geland na een nachtvlucht en nog niets bekeken, maar ik lees vlak na elkaar Doku “Player of the match” op het BBC spelreport en dan dit :unsure: Ik ben benieuwd wanneer ik straks de herhaling bekijk.

Ik vind Courtois zijn uitspraak eigenlijk gewoon not done.

Uiteraard gaat die willen blijven spelen. Het is tegen Spanje, en hij wilt altijd alles spelen, behalve wanneer hij slechtgezind is (laat ons niet vergeten dat hij 2024 al op voorhand zijn kat stuurde voor het WK, omwille van een blessure die hem uiteindelijk niet tegen hield de CL finale te spelen)

Een keeper die buiten duel geblesseerd gaat zitten, die kan je wel vervangen. Daar moet je, ook als PVDB zijnde, niet controversieel over gaan doen, imo.

Dat hij hier capitaliseert na een fout van Lammens, en dus zowel Lammens als Garcia onder de bus gooit, door basically te zeggen: "ik had die bal wel gehad": typisch Courtois imo
Een onwaarschijnlijke flater van Garcia

Ik ben het ook niet eens met Vandenbempt.

Garcia moest gokken naar mijn mening en géén risico's nemen. Bij een eventuele HF had hij Courtois opnieuw kunnen inbrengen, mits wat masseer en oplapwerk van de arts en kinesist. Je had Courtois nog nodig tegen Frankrijk voor het geval dat ..

Maar goed ieder zijn mening.

Bij Garcia zelf heb ik dan eerder het gevoel van "deel dingen fout gedaan dit tornooi, maar ook wel deel goede dingen uitgestoken" dus geen idee of die nu buiten moet of niet.
Volgens mij blijft hij gewoon. Het is niet de beste coach maar een betere kost gewoon (veel) meer.

Ach voordeel tegenover vorige 3 toernooien is dat je nu niet achterblijft met een wankele coach, gebrek aan type ploeg of een leegte door afscheidsnemende spelers.

In tegendeel; er ligt een uitstekende basis om verder te groeien. Eindelijk hebben we kunnen doorselecteren ten opzichte van de goude generatie, waar we nu definitief ons niet meer hoeven vast te klampen aan enkele veteranen om nog ergens te komen. Juist voorin moet er wel echt meer geexperimenteerd worden, moet het hoofdoel zijn dit najaar.

Nu mikken op EK2026, waar doel echt wel de halve finale/finale moet zijn.
Oei, da's toch wel heel erg ambitieus hoor.

Ik zeg al jaren dat we niet moeten vrezen voor een terugkeer naar de periode voor de Gouden Generatie, we blijven voldoende kwaliteit hebben om competitief te zijn en het elke ploeg moeilijk te kunnen maken. Maar om halve finale, laat staan de finale, van een EK als doel te hebben, dan heb je wel een nieuwe Gouden Generatie nodig. En eigenlijk eentje die nog beter (en breder) is dan de vorige. Dat zit er echt niet in hoor.

Ik blijf toch echt niet overtuigd van Garcia hoor.
Alles tot laatste kwartier Senegal was slecht. Het blijven vasthouden aan Doku op links. Het wisselen van Courtois en daardoor de flater van Lammens. Ik snap echt niet dat mensen hem nog langer willen als bondscoach.

Terecht verloren puur op wedstrijd verloop eerder maar toch wrange nasmaak om zo eruit te gaan met een flater op zo’n easy shot. Vraag mij af of daar ook niets gaat blijven hangen bij Lammens. Als Courtois nu stopt kan je toch Lammens toch niet in de goal plaatsen na zo’n flater

We zullen het vooral van een collectief moeten hebben en dat lijkt er wel in te komen. KDB en Doku hoeven wat mij betreft niet meer opgeroepen te worden.

We zullen het vooral van een collectief moeten hebben en dat lijkt er wel in te komen. KDB en Doku hoeven wat mij betreft niet meer opgeroepen te worden.
Van mij mag Garcia trouwens inpakken en wegwezen:

Had bondscoach senegal die domme wissels niet gedaan, lagen we er al lang uit. Met 1 zege tegen NZ. Das 1.

En teruggrijpen/ vasthouden aan je pseudo vedetten is 2.

Eigenlijk hebben we al bij al nog veel geluk gehad. Ook gisteren weer met een te pakken spanje. Maar je doet zelf de das om natuurlijk. Moreira had ik toch echt graag nog es zien spelen gisteren. Of zelfs Lukebakio. Alles was beter dan die dekselse Doku.

Laatst bewerkt:
Ik blijf toch echt niet overtuigd van Garcia hoor.
Alles tot laatste kwartier Senegal was slecht. Het blijven vasthouden aan Doku op links. Het wisselen van Courtois en daardoor de flater van Lammens. Ik snap echt niet dat mensen hem nog langer willen als bondscoach.

Terecht verloren puur op wedstrijd verloop eerder maar toch wrange nasmaak om zo eruit te gaan met een flater op zo’n easy shot. Vraag mij af of daar ook niets gaat blijven hangen bij Lammens. Als Courtois nu stopt kan je toch Lammens toch niet in de goal plaatsen na zo’n flater
Waarom niet? Doelmannen maken fouten.

Courtois ging tegen Senegal trouwens ook gruwelijk de mist in. Had alleen het geluk dat die Senegal speler miste en dat we nadien de match nog wonnen.

Courtois ging tegen Senegal trouwens ook gruwelijk de mist in. Had alleen het geluk dat die Senegal speler miste en dat we nadien de match nog wonnen.

Uiteraard maken doelmannen fouten en als hij goed speelt bij manutd speelt hij idd bij de RD.

Het was meer een mijmerende vraag gericht op zijn mentale toestand. Want mentaal leuk moet het echt niet zijn voor zo’n jonge gast.

Voor de volgende cyclus tot aan het EK, hoop ik dat KDB de eer aan zichzelf houdt. Ook Witsel en Meunier kunnen het echt geen twee jaar meer rekken. Doku niet meer oproepen na een tegenvallend WK nu is natuurlijk onzin, is intrinsiek nog altijd de beste Belg.

Sabbe voor Meunier, Keita en/of Lavia voor Witsel. Alleen voor KDB zie ik niet meteen een vervanger klaarstaan, zonde dat Karetsas of El Khannous andere keuzes hebben gemaakt. Daarom zou ik nog wel deze twee jaar vasthouden aan Vanaken, in de hoop dat bijvoorbeeld Noah Fernandez zal opstaan. Op het middenveld kijk ik ook uit naar de ontwikkeling van De Cat die met Hoffenheim een goede keuze heeft gemaakt.

Voorin zou ik Godts beginnen oproepen, en hopelijk doet Lukaku er nog wat jaartjes bij want we kunnen hem echt niet missen al ben ik wel positiever gestemd door de prestaties van CDK. Ik hoop dat Stassin een mooie transfer maakt, Porto wordt genoemd, en als die daar presteert, komt die sowieso op de radar.

Al bij al kunnen we dus verderbouwen op dit WK en zie ik de toekomst toch rooskleurig in. Het is geen gouden generatie maar met deze ploeg is de kwartfinale een mooie doelstelliing en we hebben het nu gezien dat er in de knock-outs veel mogelijk is.

Los van deze fout, schat ik Penders wel hoger in. Wat ik daar dit jaar van heb gezien (en toegegeven dat is niet heel veel maar wel genoeg), kan dat voor mij weer 1 van de beste doelmannen ter wereld worden.

Los van deze fout, schat ik Penders wel hoger in. Wat ik daar dit jaar van heb gezien (en toegegeven dat is niet heel veel maar wel genoeg), kan dat voor mij weer 1 van de beste doelmannen ter wereld worden.
Hopelijk ziet Xabi Alonso dat ook, en niet diene omhoog gevallen Sanchez in doel. Maar ik vrees nog een uitleenbeurt op een lager niveau dan PL

Benieuwd toch hoeveel Doku nog aan de bak gaat komen onder het nieuwe bewind bij ManCity. Dat valt toch ook nog af te wachten.

Idem wat er met Trossard gaat gebeuren.

Seys die zal wel naar Real Madrid gaan hé. Die hebben daar ook gezien hoe je Yamal in de grond moet steken.

Vooral Raskin maakt hopelijk toch een mooie transfer naar een top 5 competitie.

Nu wachten of Courtois of De Bruyne een bericht uitsturen dat ze er mee stoppen. Lukaku zal nog wel doorgaan.

Voor de volgende cyclus tot aan het EK, hoop ik dat KDB de eer aan zichzelf houdt. Ook Witsel en Meunier kunnen het echt geen twee jaar meer rekken. Doku niet meer oproepen na een tegenvallend WK nu is natuurlijk onzin, is intrinsiek nog altijd de beste Belg.
Zijn individuele kwaliteiten die hij bij City kan tonen zeggen niets over het voetbal bij de Rode Duivels. In de ploeg die vorm aan het krijgen is passen geen (pseudo-)vedetten. We zagen gisteren weer een sterke samenspel tussen twee spelers van Club Brugge, niet de sterren die op de loonlijst staan van Europese topclubs, maar gasten die week in week uit samen shotten. Vul dat aan met jongens die er hun kop voor leggen zoals een Raskin, De Cuyper, ... en je krijgt een ploeg.

Er kan veel gepalaverd worden over dit WK van de Duivels, normaal zet ik hier ook wel een ellenlange post met mijn analyses en bedenkingen na een groot tornooi. Garcia heeft goede dingen gedaan en spelers vertrouwen en kansen gegeven en hij heeft slechte dingen gedaan door sommigen te lang vertrouwen te geven of rare wissels uit te voeren.

Maar bottomline is het gewoon gigantisch zuur dat we eruit gaan door dergelijke flater van onze reserve keeper dan nog, in de 87ste minuut tegen een Spanje waar we het eigenlijk niet heel erg moeilijk tegen hadden.

Zuur, en een complete anticlimax gisteren. De teleurstelling blijft nog wel efkes hangen...

Ik vind Courtois zijn uitspraak eigenlijk gewoon not done.

Uiteraard gaat die willen blijven spelen. Het is tegen Spanje, en hij wilt altijd alles spelen, behalve wanneer hij slechtgezind is (laat ons niet vergeten dat hij 2024 al op voorhand zijn kat stuurde voor het WK, omwille van een blessure die hem uiteindelijk niet tegen hield de CL finale te spelen)

Een keeper die buiten duel geblesseerd gaat zitten, die kan je wel vervangen. Daar moet je, ook als PVDB zijnde, niet controversieel over gaan doen, imo.

Dat hij hier capitaliseert na een fout van Lammens, en dus zowel Lammens als Garcia onder de bus gooit, door basically te zeggen: "ik had die bal wel gehad": typisch Courtois imo
Courtois is altijd al een eikel geweest qua karakter daar moeten we niet flauw over doen.Langs de andere kat heeft zijn karakter er wss mee voor gezorgd dat hij zo een goede keeper is geworden.
Met Lammens hebben we een zeer degelijke opvolger.
Dat zegt Courtois trouwens ook wat hem toch minder eikel maakt :-).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan