Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Espresso is echt wel zijn eigen ding. Het is een zeer verschillende bereidingswijse met een heel eigen resultaat.
Agree tot hier inderdaad.
De analogie is niet oven en bbq maar biefstuk en gehakt, ofzoiets.
Don't agree here. Biefstuk vs (runds)gehakt is een goede analogie voor wat ge met de bonen doet. Maar daarnaast blijft BBQ vs oven de juiste analogie voor de bereidingsmethode. Maar bon, het gaat ons niet verder helpen door de juiste analogie te bedenken :laugh:.

Mja ge moet da wa filteren he (haha, get it?). Hij doet ook wat moeite om effectief te begrijpen wat er gebeurt tijdens het brouwproces en legt dat goed uit imo. Is hij niet ook een ex world champ brewing ofzo?
Geen probleem met Hoffmann, heeft interessante filmpjes. Heeft inderdaad 1 of ander world championship gewonnen, weet niet juist welk.

Geen probleem met Hoffmann, heeft interessante filmpjes. Heeft inderdaad 1 of ander world championship gewonnen, weet niet juist welk.
Hold on... Je wil ons doen geloven dat je Hoffman zijn filmpjes kent, bekijkt én interessant vindt, maar beweert dan wel dat er eigenlijk geen onderscheid te maken is tussen brewed koffie en espresso en dat dat elitair is? Serieus blijven hé.. :p

Hoffman was World Barista Championship, waar ze trouwens enkel espresso-based bereidingen maken btw, geen filter koffie aangezien dat op een bepaalde manier precies toch iets anders is en er daarvoor een aparte competitie is.

Hold on... Je wil ons doen geloven dat je Hoffman zijn filmpjes kent, bekijkt én interessant vindt, maar beweert dan wel dat er eigenlijk geen onderscheid te maken is tussen brewed koffie en espresso en dat dat elitair is? Serieus blijven hé.. :p

Hoffman was World Barista Championship, waar ze trouwens enkel espresso-based bereidingen maken btw, geen filter koffie aangezien dat op een bepaalde manier precies toch iets anders is en er daarvoor een aparte competitie is.
Ik trigger u vooral precies ipv andersom. Veel plezier, en leg nog wat woorden in mijn mond :thumb:

Ik trigger u vooral precies ipv andersom. Veel plezier, en leg nog wat woorden in mijn mond :thumb:
Ik heb het idd moeilijk met mensen die de indruk wekken dat ze ergens alles van weten, maar vanaf iemand er een klein beetje meer van weet wordt het plots elitaire bullshit. Dat is gewoon zeer irritant en geef ik zonder probleem toe. Kun jij toegeven dat het stuk uit je post dat ik oorspronkelijk had gequote misschien niet echt correct was?

Topic doorgelezen. Het kriebelde en heb mij nu zo ne volautomaat gekocht :unsure: (dezelfde als @Lint)

Nespresso heeft 5 jaar dienst gedaan en verhuist nu naar de bureau :woohoo:

wij drinken amper koffie.

maar toch een senseo gekocht voor de vriendin, maar wist niet dat die "pads" zo snel over datum kwamen.
een doos besteld met 10 zakken van telkens 36 pads, dus 360 pads. houdbaarheid: 1 jaar. :o

elke dag 1 pad moet je dan drinken, voor frequente koffie drinkers is dat makkelijk haalbaar ja, maar voor sporadisch es een koffietje.
ik hoop dat ik die toch nog een jaar langer ga kunnen gebruiken, anders is de helft voor de vuilbak (of op 2de hands...)

wij drinken amper koffie.

maar toch een senseo gekocht voor de vriendin, maar wist niet dat die "pads" zo snel over datum kwamen.
een doos besteld met 10 zakken van telkens 36 pads, dus 360 pads. houdbaarheid: 1 jaar. :eek:

elke dag 1 pad moet je dan drinken, voor frequente koffie drinkers is dat makkelijk haalbaar ja, maar voor sporadisch es een koffietje.
ik hoop dat ik die toch nog een jaar langer ga kunnen gebruiken, anders is de helft voor de vuilbak (of op 2de hands...)
Dan moet ge koffiedrinkend volk uitnodigen!

We gebruiken een cafetière van 300ml. Twee heerlijke kopjes koffie gezet in 3 minuten. Wil graag nog investeren in een goeie koffiemolen om van versgemalen bonen te kunnen genieten, maar dat zal voor na onze verhuis zijn. Ik snap eigenlijk niet goed hoe filterkoffiezetapparaten ooit een ding geworden zijn. Cafetièrekoffie is sneller, lekkerder (geen papieren filters die aroma wegnemen),en compacter. Als je daarnaast sowieso een waterkoker hebt natuurlijk, maar ik ga ervan uit dat elke beschaafde mens dat wel heeft.

Sowieso drink ik veel liever een zacht kopje immersiekoffie dan een espresso. Da's handig voor mij, want het scheelt me wel wat euro's.

Ik heb het idd moeilijk met mensen die de indruk wekken dat ze ergens alles van weten, maar vanaf iemand er een klein beetje meer van weet wordt het plots elitaire bullshit.
Ge moogt u speciaal voelen, want eigenlijk wil ik niet ingaan op zo een discussies. Ik hoop dat dit het laatste is dat ik over deze non-content berichten zal typen:
  1. Het lijkt mij dat gij valt over het feit dat ik het woord "elitair" in mijn post zet (bullshit staat er nergens in). Mja ... ok ... het was niet specifiek een aanval op u persoonlijk. Dat staat/stond in mijn post als een half ludieke opmerking. In mijn originele post verwijs ik ook naar hipsters. Daar kunt ge ook nog over inpikken.
    Ge zult zelf ook wel bewust zijn dat de hele huidige koffie-wereld best wel elitair is? Ook al zijt ge daar zelf onderdeel van, moogt ge dat gerust benoemen en mee lachen (voor de duidelijkheid, die laatste zin wijst op mezelf).
    Als gij daar nu nog steeds een probleem mee hebt, vrees ik dat het uw probleem zal blijven.

2. Ik wil niet (bewust) de indruk wekken dat ik ergens alles van weet. Niemand weet trouwens alles. Ik post vanuit mijn idee en ervaring, die heel erg gevoed is door een familie met expertise in dit topic. Als gij daar een probleem mee hebt, is dat ... wederom uw probleem. Maar danku voor het compliment zal ik maar zeggen?
    Ik heb er ook geen probleem mee dat iemand meer kent dan mij. Ik heb dan ook geen enkele drive om te bewijzen aan u wat ik wel of niet ken (cfr. uw onnozele opmerking over Hoffmann). Als gij uw geluk haalt uit het "exposen" van mensen, al dan niet terecht, go ahead, mij niet gelaten.

Dan wel over de content: Mijn berichten waren in de context van @Avondland zijn vraag te beantwoorden, aka iemand die aan de basis staat en vraagt hoe hij verder moet.
Kun jij toegeven dat het stuk uit je post dat ik oorspronkelijk had gequote misschien niet echt correct was?
Dit is uw oorspronkelijke quote:
OK, als ge echt dat ritueel wilt, dan hebt ge 2 opties:
  1. Good old doorloper en/of mokapot en/of French press en wat experimenteren met verschillende koffies. Eventueel malerke kopen en zelf malen. Goedkoopste, minste gemak maar max hipster punten.
  2. Espresso piston machine

In principe volg ik @clercqie en @utred wel. Als ge veel koffie drinkt en iets van "ritueel" wilt, raad ik echt de maler + doorloper en/of mokapot en/of French press aan. Wel een goede elektrische maler (bestaat niet goedkoop, als ge ergens uw geld in wil steken, doe dat dan hier) kopen... personen die sochtends hun koffie handmatig willen malen (kuch @clercqie kuch) zijn meestal op hun hoofd gevallen als baby.
Ook voor de fanciness: Imo staat een mokapot of French press veel cooler in uw keuken dan welk machien ook.

Persoonlijk raad ik bijna nooit een piston machine aan omdat ik het teveel moeite EN weggegooid geld vind. Belangrijke vraag imo is: "ik drink best wel wat koffie" = hoeveel juist? Als dat meer dan 1 a 2 tassen per dag is voor u en uw vriendin, zou ik (weeral persoonlijk) deze optie heel sterk afraden.
Sowieso is de (grotendeels perceived) increase of quality de grote jump in geld niet waard naar een goed piston espresso machine.

Nespresso en volautomatisch vallen voor u waarschijnlijk af, al blijf ik beide verdedigen tov de "koffie elite".
Nee hier zie ik niet in wat er "niet echt correct" zou zijn.
Is mijn advies dan fout? Ik zou oprecht (zoals meerdere keren gezegd) aanraden dat hij #1 volgt. Als gij gefundeert ander advies hebt, hoor ik het graag.

Maar ik vermoed dat ge niet de oorspronkelijke quote bedoelt, maar uw 2e keer?
Maar sorry, dat vind ik een onnozele uitspraak. Nee het zijn niet 2 "heel verschillende" dingen. Dat is gelijk zeggen dat ribbekes in de oven "heel verschillende dingen" zijn als ribbekes op de BBQ. Het is een andere manier van bereiden, het "kan" anders smaken, maar een geoefend persoon "kan" ook nagenoeg dezelfde smaak bereiken bij beide. Het blijven echter ribbekes hoor.
Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor. Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert, zonder dat er stoom door ging. Anything else is elitist coffee mumbo jumbo imo.
Ook weer hier, ik blijf van die mening.
  • "Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor."
    => still agree, zeker voor iemand die er (nog) niks van kent, maar ook in het algemeen. Uiteraard is er 'een' verschil tussen de 2, maar dat is niet hetzelfde als "het zijn 2 heel verschillende dingen", wat uw uitspraak was.

• "Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert"
    => Nog steeds akkoord

Laatst bewerkt:
Ben nu momenteel aan't testen met een Jura, wel heel tevreden van.
Heel makkelijk in gebruik, vind ik, wel niet goedkoop.

Ik drink koffie altijd zwart en mag goed straf zijn. Als ik de Jura hier nu op het strafste zet, heb ik wel niet het idee dat ik hem ook daadwerkelijk enorm straf vind. Maar dat kan aan de bonen liggen.

Ben nu momenteel aan't testen met een Jura, wel heel tevreden van.
Heel makkelijk in gebruik, vind ik, wel niet goedkoop.

Ik drink koffie altijd zwart en mag goed straf zijn. Als ik de Jura hier nu op het strafste zet, heb ik wel niet het idee dat ik hem ook daadwerkelijk enorm straf vind. Maar dat kan aan de bonen liggen.
In Antwerpen eens een "Death Wish"-koffie gedronken en dat was niet bepaald straf van smaak, ook al "mocht" je maar max. 2 van drinken.

In Antwerpen eens een "Death Wish"-koffie gedronken en dat was niet bepaald straf van smaak, ook al "mocht" je maar max. 2 van drinken.
Dat ken ik precies niet..
Kan je mij daar toevallig iets meer over vertellen?

Tot over een paar jaren terug dronk ik geen koffie, dan toch op het werk begonnen en nu is het iets geworden dat ik dagelijks nodig heb.
Maar zoals reeds gezegd, enkel zwart. En vaak des te straffer des te liever, dus ik ben wel benieuwd naar die "Death Wish" :)

Dat ken ik precies niet..
Kan je mij daar toevallig iets meer over vertellen?

Tot over een paar jaren terug dronk ik geen koffie, dan toch op het werk begonnen en nu is het iets geworden dat ik dagelijks nodig heb.
Maar zoals reeds gezegd, enkel zwart. En vaak des te straffer des te liever, dus ik ben wel benieuwd naar die "Death Wish" :)
Goh, op de kaart stond dat die koffie een héél hoog cafeïnegehalte had. Was wel lekker, maar niet bepaald "straf". Ik denk dat het in Texas Coffee in de Volksstraat was.

Cafeïne op zich is smaakloos. Ik heb die death wish koffie ook eens gedronken in Texas Coffee.

Onder straffe koffie verstaan de meeste bittere, donker geroosterde koffiebonen.

Sterke smaak en veel cafeïne zijn niet hetzelfde. Het is zeker niet zo dat een kop met veel cafeïne ook sterk smaakt.
Edit: Wat Michiel dus zegt.

Ge moogt u speciaal voelen, want eigenlijk wil ik niet ingaan op zo een discussies. Ik hoop dat dit het laatste is dat ik over deze non-content berichten zal typen:
  1. Het lijkt mij dat gij valt over het feit dat ik het woord "elitair" in mijn post zet (bullshit staat er nergens in). Mja ... ok ... het was niet specifiek een aanval op u persoonlijk. Dat staat/stond in mijn post als een half ludieke opmerking. In mijn originele post verwijs ik ook naar hipsters. Daar kunt ge ook nog over inpikken.
    Ge zult zelf ook wel bewust zijn dat de hele huidige koffie-wereld best wel elitair is? Ook al zijt ge daar zelf onderdeel van, moogt ge dat gerust benoemen en mee lachen (voor de duidelijkheid, die laatste zin wijst op mezelf).
    Als gij daar nu nog steeds een probleem mee hebt, vrees ik dat het uw probleem zal blijven.
Nee oprecht, geen idee dat die wereld elitair is en waarom dat zo zou zijn. Of in elk geval, niet meer dan eender welk ding waar mensen hun beroep of hobby van maken en dus dieper op alles in gaan dan veel anderen? Dat heb je toch bij letterlijk alles. Fietsen, bbq, pc building, films, whatever.

1. Ik wil niet (bewust) de indruk wekken dat ik ergens alles van weet. Niemand weet trouwens alles. Ik post vanuit mijn idee en ervaring, die heel erg gevoed is door een familie met expertise in dit topic. Als gij daar een probleem mee hebt, is dat ... wederom uw probleem. Maar danku voor het compliment zal ik maar zeggen?
    Ik heb er ook geen probleem mee dat iemand meer kent dan mij. Ik heb dan ook geen enkele drive om te bewijzen aan u wat ik wel of niet ken (cfr. uw onnozele opmerking over Hoffmann). Als gij uw geluk haalt uit het "exposen" van mensen, al dan niet terecht, go ahead, mij niet gelaten.
Maar die drive heb je duidelijk wel, of we zaten niet in deze situatie.. Ik reageerde op een post van jou waarin je een vreemde vergelijking doet, waarop jij dan per se probeert te argumenteren dat dit toch echt wel klopt. Maar eigenlijk verwacht je dus dat mensen daar gewoon "ok" op antwoorden, of anders proberen ze blijkbaar te exposen.
Ivm Hoffman: dat is net iemand die next level gaat in alles wat koffie betreft dus dat staat wel behoorlijk haaks op jouw "het is en blijft koffie" en andere uitspraken.

Dan wel over de content: Mijn berichten waren in de context van @Avondland zijn vraag te beantwoorden, aka iemand die aan de basis staat en vraagt hoe hij verder moet.

Dit is uw oorspronkelijke quote:

Nee hier zie ik niet in wat er "niet echt correct" zou zijn.
Wat er niet correct is heb ik in mijn 1e reactie daarop gezet. Jij geeft aan dat de keuze tussen filterkoffie en espresso vooral gemaakt moet worden op hoeveel koffie je drinkt, dat een pistonmachine het geld niet waard is en afgeraden is, enz.
En dat komt gewoon voort uit waar je volgende reactie over ging: dat voor jou filterkoffie en espresso eigenlijk niet zo anders zijn.

Is mijn advies dan fout? Ik zou oprecht (zoals meerdere keren gezegd) aanraden dat hij #1 volgt. Als gij gefundeert ander advies hebt, hoor ik het graag.
Dat heb ik nergens gezegd. Enkel dat die manier van vergelijken of keuze maken niet echt juist was.
Op basis van zijn vraag ging ik er van uit dat het waarschijnlijk wel over filterkoffie zou gaan, en dan heeft een espressomachine daar gewoon niets meer bij te zien. Geen gedoe dat zo'n machine weggegooid geld is en afgeraden is als je veel koffie drinkt enz. Allemaal irrelevant.
Opnieuw, zoals iemand anders ook al aangaf, espresso is niet beter, of een fancy next level vervolg ofzo, het is gewoon iets anders.

Maar ik vermoed dat ge niet de oorspronkelijke quote bedoelt, maar uw 2e keer?

Ook weer hier, ik blijf van die mening.
  • "Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor."
    => still agree, zeker voor iemand die er (nog) niks van kent, maar ook in het algemeen. Uiteraard is er 'een' verschil tussen de 2, maar dat is niet hetzelfde als "het zijn 2 heel verschillende dingen", wat uw uitspraak was.

• "Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert"
    => Nog steeds akkoord
Net als ik misschien viel over het woord "elitair" lijk jij dan te vallen over "heel verschillend". En toegegeven, dat is zeker relatief. Maar de smaak is anders, de textuur is anders, cafeïnegehalte is anders. Het is een ander proces, soms wordt de koffie iets anders gebrand, er zijn aparte competities, enz. Het is niet alsof ik zelf arbitrair een onderscheid maak ofzo.

Laatst bewerkt:
Kunnen we even een boksring huren zodat die twee hun frustratie kwijt kunnen aub? :unsure:

On topic: binnenkort eens opzoeken hoe ik mijn machine en maler exact moet kuisen. Machine zelf zal met zijn ontkalker zijn zeker? En maler wat afborstelen en licht stofzuigen of zo?

On topic: binnenkort eens opzoeken hoe ik mijn machine en maler exact moet kuisen. Machine zelf zal met zijn ontkalker zijn zeker? En maler wat afborstelen en licht stofzuigen of zo?
Machine: ik ken dit type nu niet per se maar zit er geen "blind" plaatje bij om mee te spoelen? En inderdaad ook eens ontkalken en goed naspoelen. Zal wel iets van in de manual staan vermoed ik?
Maler: als je die makkelijk/veilig kan open doen inderdaad afborstelen en koffieresten verwijderen, en om de zoveel tijd misschien eens iets als Grindz tabletten gebruiken.

Terug
Bovenaan