Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    219

Domieneo

Well-known member
Welk koffiemachine verkiezen jullie? Mijn volautomatische espressomachine heeft het begeven en ik denk niet dat ik nog zo een ga kopen. Zo een machine maakt wel lekkere koffie, maar het is mij toch wat te veel werk en onderhoud. Ik ben de enige die koffie drinkt hier en ik drink ook maar twee tassen koffie per dag.
Nu ben ik aan het twijfelen welke machine ik best in de plaats neem. De kwaliteit van Senseo koffie heeft niet de beste reputatie en ik weet niet of machines met cups zoals nespresso, l'or en dolce gusto echt beter zijn. Iemand aanraders voor een casual koffie drinker?
 
Je moet het ècht proeven. Mijn ouders hebben Nespresso en verschillende smaken aan cups en vind die veel viezer smaken dan mijn Senseo. Maar dat is ècht wel smaak.
 
Aeropress, moka pot en Nespresso (voor de vriendin).

Ik maal mijn specialty coffee zelf met comandante hand grinder.

Voorkeur gaat uit naar Aeropress. Ideaal om snel één tas filter koffie te maken (+-225ml).
 
Nespresso met voornamelijk cups van DE.

Jaren Senseo gehad maar ik kreeg het naar het einde toe niet meer binnen. Warm water met een flets smaakje. Twee pads van de sterkste variant op elkaar en dan een kleine espresso dat ging nog, maar dat was ook maar gedoe.
Volautomaat spreekt me ook aan maar nespresso voldoet voorlopig prima.
 
Iemand aanraders voor een casual koffie drinker?
Moest mijn volautomaat kapot gaan schakel ik over op een deftige bonenmaler icm bialetti, french press, doorloop & goedkoop piston machine.
Veel goedkoper dan een vol automaat maar wel meer kleine toestellen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog ne basic koffiezetmachine (zo met filterke nr. 4) :p
Ik vind dat toch wel amper werk hoor en ik drink maar 1 grote sjat koffie per dag. Dat gruis is trouwens goed voor uw goot proper te houden.
Op mijn stageplaats hebben ze van die nespresso machines. Zeker niet slecht, maar ik drink toch liever die van mijn koffiezet.
Senseo ook gehad. Om dat nu slechte koffie te noemen, vind ik er ook over.Ik denk dat het gevoel 'van het is maar senseo' eerder een soort van snobisme is.
 
Volautomatisch. Siemens EQ6, is mijn tweede volautomaat. Eerste was ook een siemens (weet typenummer niet meer). Grootste verschil is dat dit type een ander soort melkopschuimer heeft waarbij je gewoon een buisje in een bus/glas/... melk steekt en zo poepsimpele cappucino's zet, met toch een systeem dat heel proper blijft en makkelijk proper te houden is. Zo'n stoompijpje waarbij je dit handmatig moet doen is toch een stuk omslachtiger en vuiler.

Mijn eerste toestel was relatief snel gesneuveld (2.5/3 jaar), dan even getwijfeld, maar dan toch dit nieuwe toestel gekocht, maar dan wel met verlengde garantie na mijn eerdere ervaring. Heb dan in Duitsland 599 betaald voor het toestel en 90 euro voor een garantieverlenging naar 5 jaar. (Reeds éénmaal van gebruik gemaakt, was volgens het ticketje een kostprijs van 145 euro anders.)

Leuk is dat ik de "beverage statistics" kan terugvinden. De 5 jaar zijn net niet om en zit aan 3529 koffie's. Op de volledige 5 jaar zal het iets van een 3650 koffie's, 2 per dag gemiddeld zijn. Dat wilt zeggen een kleine 19 cent per koffie aan "toestel-kosten". Daar mag je dan, naargelang de bonen, 7 a 18 cent bijtellen. Dus een kost van 26 a 37 cent per koffie.

Voor mij is het gebruiksgemak (vooral voor melk-koffie's zoals een cappucino) en de kwaliteit er van het belangrijkste, maar dan nog vind ik het prijsverschil over de gehele levensduur echt niet zo groot als je ziet wat nespresso-cups kosten. (Met senseo zal het verschil inderdaad groter zijn, maar hierbij is het smaakverschil ook weer groter naar mijn mening.)
 
Hier al een tijdje een pistonmachine na jaren Senseo.
DE-LONGHI-Dedica-Pump-Espresso-EC-685.BK

Ideaal omdat ik hier ook de enige koffiedrinker ben (een tweetal tassen per dag), af en toe maak ik mij eens een cappuccino met het stoompijpje
Ben er wel over aan het denken om mij bonen en een maler aan te kopen (gebruik nu voorgemalen koffie).
 
Moest mijn volautomaat kapot gaan schakel ik over op een deftige bonenmaler icm bialetti, french press, doorloop & goedkoop piston machine.
Veel goedkoper dan een vol automaat maar wel meer kleine toestellen.
Ik heb gebruikte een bialetti en french press met bonenmaler, maar ben nu overgeschakeld op volautomaat. Bialetti en french press zijn wel een hoop extra werk om een paar tassen koffie te drinken...
 
Hier al een tijdje een pistonmachine na jaren Senseo.
DE-LONGHI-Dedica-Pump-Espresso-EC-685.BK

Ideaal omdat ik hier ook de enige koffiedrinker ben (een tweetal tassen per dag), af en toe maak ik mij eens een cappuccino met het stoompijpje
Ben er wel over aan het denken om mij bonen en een maler aan te kopen (gebruik nu voorgemalen koffie).

Hier al paar maanden aan het zien voor een deftige promotie op een volautomaat maar hier had ik eigenlijk nog nooit aan gedacht. Ben ook de enige koffiedrinker hier dus misschien moet ik me dit gewoon aanschaffen. Heb je ook al volautomaat gehad om te kunnen vergelijken?
 
Heb je ook al volautomaat gehad om te kunnen vergelijken?
Bij mijn moeder is het dezelfde pistonmachine als op de foto.
Lekkere koffie, maar als je enkel gemalen koffie pakt is de keuze gewoon veel beperkter. En het is toch nog altijd voor het overgrote deel de koffie(boon) die het verschil in smaak maakt.

Volautomaat is gemakkelijker voor een koffie geserveerd te krijgen. Maar in totaal met kuis tijd bij zal het even lang duren wss. Maar een volautomaat kuis je wanneer het u uitkomt en die Piston moet elke keer iets gekuist worden.

En met kuisen bedoel ik de zetgroep
 
Hier al bijna 15 jaar een volautomatische van Saeco (nu overgekocht door Philips dacht ik). Niet supertevreden van de smaak (al veel bonen getest) en als hij het begeeft ga ik voor een Jura machine gaan. Maar die blijft het dus maar volhouden..
 
Geen koffiedrinker... maar er staat een oude senseo bij mij die ik gekregen heb van een tante. Zo kan ik toch makkelijk een tas koffie geven als er bezoek komt.
 
Van pistonmachine heb ik nu echt nog nooit gehoord. Is dat een half automaat?

Ik heb sinds vorig jaar een Rocket Giotto. Het is wat meer werk om koffie te zetten maar als hij goed afgesteld is, is het echt genieten.
Ik drink voornamelijk flat white of cappucino.
 
Een Nespresso OL toestel. Ik ben de enigste thuis die koffie drinkt en ik hou van het gemak van Nespresso.
Je hebt zeer veel keuze in smaken en af en toe komen er Limited Editions uit.
Van de kant en klare oplossingen is de Nespresso het beste, de kwaliteit van de koffie blijft het langst bewaard door de alu cups.
 
Koffiemachine ingebouwd in de keuken, AEG. Ding zet erg goeie koffie en amper omkijken naar.
Wel al wat stukken aan gehad (pomp defect), en gelukkig een tweetal jaren geleden een amper gebruikt exemplaar gevonden op 2ehands voor een appel en een ei. Toestel zit op een rij met een oven en een stoomoven van dezelfde reeks, dus als 1 van die apparaten de geest geeft, zijn we gesjareld...

550x358.jpg
 
Hier al een tijdje een pistonmachine na jaren Senseo.
DE-LONGHI-Dedica-Pump-Espresso-EC-685.BK

Ideaal omdat ik hier ook de enige koffiedrinker ben (een tweetal tassen per dag), af en toe maak ik mij eens een cappuccino met het stoompijpje
Ben er wel over aan het denken om mij bonen en een maler aan te kopen (gebruik nu voorgemalen koffie).

Ik heb ook een pistonmachine, dezelfde als op de foto van DeLonghi. Ben wel blij van de smaak, maar voor grotere tassen koffie is het te veel gedoe vind ik. Als je enkel espresso drinkt is wel fijn.
 
Frenchpress voor een goede lading koffie in de ochtend met zelf gemalen bonen van een kleine branderij (Mokapi).
Nespresso voor een extra koffie tussendoor, maar ik ben geen grote fan vanuit een ecologisch perspectief (vriendin had hem al staan).
Grote en een kleine mokapot voor als het wat sterker mag.
Heb ook een Aeropress liggen, maar die wordt vooral gebruikt op vakantie.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan