Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    219
Redelijk specifieke vraag voor de experts hier: valt het onderhoud/reinigen bij een DeLonghi Magnifica (meer bepaald dit model) in de praktijk een beetje mee?
Ik heb deze (ander kleurke weliswaar). Valt best wel mee: Om de zoveel tijd eens de zetgroep uithalen en een 5tal minuten in water onderdompelen en schoonmaken. Wekelijks maak ik de opvangbakjes eens proper. En als de machine het aangeeft een ontkalkprogramma doorlopen. Dat is het zowat.
 
Zijn hier mensen met een Sage Barista Express? Mijn vriendin is sterk geinteresseerd in een espressomachine en deze kwam uit de bus als een goeie.

Ik heb een specifieke vraag, nml: er zit een instelbare koffiemaler op. Kan je deze koffie ook grof genoeg malen voor een french press?
Ik vind het een beetje onnozel om een machien met een maler te kopen als ik die dan niet kan gebruiken om mijn french press kopjes ook de meerwaarde van versgemalen bonen te geven. of is het toch zinniger om dan voor een aparte maler te gaan en bvb een Sage Bambino te kopen?
Technisch gezien kan dat wel, maar dat is niet de bedoeling met deze machine. Dat wilt ook zeggen dat je constant je maalgraag opnieuw moet gaan instellen en dat is toch wel een gedoe soms. Het idee is net, eenmaal je de maalgraad en het gewenste volume/doorlooptijd hebt ingesteld , de machine dat onthoudt en als constante houdt. Dat is eigenlijk de hoofdreden van de hoge prijs van deze machine.

Barista express koop je imo alleen als je espresso's based koffie wilt. Indien je wat meer variatie in je koffie's wilt, zou ik een aparte maler kopen.
 
Redelijk specifieke vraag voor de experts hier: valt het onderhoud/reinigen bij een DeLonghi Magnifica (meer bepaald dit model) in de praktijk een beetje mee?

Ik twijfel tussen zo'n DeLonghi en een Jura E4 - in de hoop dat die Jura met meer automatisch onderhoud het ook wel wat langer uithoudt voor 2x de prijs :)
Voordeel van de DeLonghi: melk opschuimen, kan wel eens leuk zijn, en uitschuifbaar waterreservoir dat bijvullen gemakkelijker maakt.
Voordeel van de Jura: automatisch onderhoud, beter extractieproces dat tot betere smaak zou moeten leiden

Beide zouden sowieso een sprong vooruit moeten zijn tegenover de gewone koffiezet-met-filter die ik nu heb...
Ik heb deze sinds november 2018 en (zeer) tevreden van. Het onderhoud (ontkalkprogramma) neemt een 20 à 30 minuten in beslag. Dat komt vooral omdat hij 3 keer het waterreservoir erdoor spoelt. Daarnaast maak je dan gebruik om de zetgroep schoon te maken / te laten weken. Niets onoverkomelijk.

Ik zet er altijd een tas onder, zodat de spoeling voor en/na niet in het opvang-waterreservoir beland. Een tas is sneller geledigd dan heel dat reservoir :).
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan