Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Zijn hier mensen met een Sage Barista Express? Mijn vriendin is sterk geinteresseerd in een espressomachine en deze kwam uit de bus als een goeie.

Ik heb een specifieke vraag, nml: er zit een instelbare koffiemaler op. Kan je deze koffie ook grof genoeg malen voor een french press?
Ik vind het een beetje onnozel om een machien met een maler te kopen als ik die dan niet kan gebruiken om mijn french press kopjes ook de meerwaarde van versgemalen bonen te geven. of is het toch zinniger om dan voor een aparte maler te gaan en bvb een Sage Bambino te kopen?
Technisch gezien kan dat wel, maar dat is niet de bedoeling met deze machine. Dat wilt ook zeggen dat je constant je maalgraag opnieuw moet gaan instellen en dat is toch wel een gedoe soms. Het idee is net, eenmaal je de maalgraad en het gewenste volume/doorlooptijd hebt ingesteld , de machine dat onthoudt en als constante houdt. Dat is eigenlijk de hoofdreden van de hoge prijs van deze machine.

Barista express koop je imo alleen als je espresso's based koffie wilt. Indien je wat meer variatie in je koffie's wilt, zou ik een aparte maler kopen.

Redelijk specifieke vraag voor de experts hier: valt het onderhoud/reinigen bij een DeLonghi Magnifica (meer bepaald dit model) in de praktijk een beetje mee?

Ik twijfel tussen zo'n DeLonghi en een Jura E4 - in de hoop dat die Jura met meer automatisch onderhoud het ook wel wat langer uithoudt voor 2x de prijs :)
Voordeel van de DeLonghi: melk opschuimen, kan wel eens leuk zijn, en uitschuifbaar waterreservoir dat bijvullen gemakkelijker maakt.
Voordeel van de Jura: automatisch onderhoud, beter extractieproces dat tot betere smaak zou moeten leiden

Beide zouden sowieso een sprong vooruit moeten zijn tegenover de gewone koffiezet-met-filter die ik nu heb...
Ik heb deze sinds november 2018 en (zeer) tevreden van. Het onderhoud (ontkalkprogramma) neemt een 20 à 30 minuten in beslag. Dat komt vooral omdat hij 3 keer het waterreservoir erdoor spoelt. Daarnaast maak je dan gebruik om de zetgroep schoon te maken / te laten weken. Niets onoverkomelijk.

Ik zet er altijd een tas onder, zodat de spoeling voor en/na niet in het opvang-waterreservoir beland. Een tas is sneller geledigd dan heel dat reservoir :).

Laatst bewerkt:
DeLonghi Magnifica gekocht en intussen in gebruik, nog eens bedankt aan @MisterV en @Saint !

Ook handig dat je nog koffie kan zetten met gemalen koffie, zo kan ik mijn voorraad wegwerken voor ik overga op bonen :)

Heb al veel goeds gehoord van de Delonghi Magnifica maar bestaat er ook en alternatief zonder melkopschuimer? Wij gaan dat nooit gebruiken. Momenteel hebben we een mokapot maar dat voldoet niet als je volk hebt.

Heb al veel goeds gehoord van de Delonghi Magnifica maar bestaat er ook en alternatief zonder melkopschuimer? Wij gaan dat nooit gebruiken. Momenteel hebben we een mokapot maar dat voldoet niet als je volk hebt.
Nee, heb er destijds ook lang naar gezocht, maar die melkopschuimer is hier ook ongebruikt...

Mijn nespresso heeft het begeven en ik weet niet wat ik anders zou doen met mijn eco cheques dus ik ga waarschijnlijk dit weekend deze kopen:

Iemand hier ervaring mee? Ik zou eventueel ook wel bij de lokale electro zaak kunnen polsen of ze mijn cheques aanpakken voor een niet eco toestel, normaal doen die daar niet zo heel moeilijk over. Dan heb ik natuurlijk meer keuze.

Ik heb deze:

Heel tevreden van. Vriendin wou absoluut iets waar automatisch de melk gestoomd wordt, en er geen 'manueel' werk extra was.
Ook vrij onderhoudsvriendelijk.
Ik heb deze ook al aan meerdere mensen aangeraden, goed ding!

Mijn nespresso heeft het begeven en ik weet niet wat ik anders zou doen met mijn eco cheques dus ik ga waarschijnlijk dit weekend deze kopen:

Iemand hier ervaring mee? Ik zou eventueel ook wel bij de lokale electro zaak kunnen polsen of ze mijn cheques aanpakken voor een niet eco toestel, normaal doen die daar niet zo heel moeilijk over. Dan heb ik natuurlijk meer keuze.
Al had ik zelf de voorganger van deze, en die was naar mijn mening ook gewoon top.

Zijn er ook volautomatische machines waarbij het water er langst de zijkant inkan?
We hebben 2 plafondhoge keukenkasten met een 'koffielade', de lade kan je wel uitrekken maar dat blijft een gedoe om daar een waterreservoir aan te hangen vamachter.

We hebben nu een nespresso, maar zouden dat graag veranderen naar een machine met bonen.

Zijn er ook volautomatische machines waarbij het water er langst de zijkant inkan?
We hebben 2 plafondhoge keukenkasten met een 'koffielade', de lade kan je wel uitrekken maar dat blijft een gedoe om daar een waterreservoir aan te hangen vamachter.

We hebben nu een nespresso, maar zouden dat graag veranderen naar een machine met bonen.

Ja. Niet 100% zeker dat ik je situatie volledig begrijp, maar je hebt zeker volautomatische machines waar het waterreservoir niet achteraan zit. Coolblue maakt bij specificaties enkel het onderscheid tussen uittillen en uitschuiven, vooral een kwestie van eens op de foto's te kijken waar het reservoir zit denk ik.

2 voorbeelden van merken/modellen die ik toevallig ken:
- De Longhi: waterreservoir dat je langs voor uitschuift (rechts op de foto, dat smalle deel met die handgreep gaat er over de volledige diepte uit)
1663679

- Jura: waterreservoir aan de linkerkant dat je langs een klep bovenaan bijvult (doorzichtige bak links op de foto, klep zit bovenaan) - geldt niet voor alle Jura's want er zijn ook modellen met een grote cilinder die je er moet uit tillen:
1253964

We hebben 2 van deze lades in de keukenkasten, met telkens 3 stopcontacten. Eentje is geclaimd voor de drinkbussen van de kinderen, de andere staat ons koffiemachine op.
We hebben buiten het eiland geen keukenblad, daarom dat het in de kast moet komen.
53864737218_dd3c3aaa44_z.jpg

Bijvullen zal niet zo handig zijn in een kast (als je morst moeilijk te poetsen). Maar die De Longhi ziet er wel handig uit.
Vanaf wanneer heb je een 'goede' die makkelijk te onderhouden is?

Ik drink af en toe een cappuchino, dus dat zou handig zijn, maar een stoompijp zou mss ook gaan. We hebben nu een melkschuimer (warm/koud) aan de nespresso machine en gebruiken dat af en toe.

Is dat magnifica dan of aangezien de onderstaande niet zoveel meer kost (zelfs goedkoper dan bovenstaande), mss best zoiets nemen?

We hebben 2 van deze lades in de keukenkasten, met telkens 3 stopcontacten. Eentje is geclaimd voor de drinkbussen van de kinderen, de andere staat ons koffiemachine op.
We hebben buiten het eiland geen keukenblad, daarom dat het in de kast moet komen.

Bijvullen zal niet zo handig zijn in een kast (als je morst moeilijk te poetsen). Maar die De Longhi ziet er wel handig uit.

Ik drink af en toe een cappuchino, dus dat zou handig zijn, maar een stoompijp zou mss ook gaan. We hebben nu een melkschuimer (warm/koud) aan de nespresso machine en gebruiken dat af en toe.

Is dat magnifica dan of aangezien de onderstaande niet zoveel meer kost (zelfs goedkoper dan bovenstaande), mss best zoiets nemen?
Hier de Magnifica S. De reden om niet voor zo eentje met melkreservoir te gaan, is dat die niet gekoeld is. Bijgevolg moet je dat elke dag leegmaken en kuisen... Dat werkt eigenlijk enkel in scenario's waar je dat bakje meerdere keren per dag vult (en dus veel koffie met melk drinkt).

Die magnifica is ook meer dan goed. Zeker als je een Nespresso gewoon bent zal het al een stap vooruit zijn.
Echt heel makkelijk te poetsen zijn geen enkele van deze machines, omdat je de zetgroep (deel waar de gemalen koffie bij mekaar komt) er om de x-aantal kopjes uit moet halen en goed schoon moet maken. Valt opzich mee, maar het is maar hoe graag je zo dingen doet natuurlijk.

Verder is die goedkopere machnifica ook gewoon goed. Vaak bij de all in ones of bean to cup machines, wil een hoger prijskaartje voornamelijk zeggen dat ze "fancier" zijn. Een leuk schermpje, mogelijkheid om net iets meer in detail aan te passen hoe je je koffie wil, memory functies, dubbele bonenreservoirs, noem maar op. Maar dat is eigenlijk allemaal iets wat je niet nodig hebt.

Mijn eerste bean to cup was een Krups die ik voor 200 euro had gekocht bij een Mediamarkt verhuis. Dat ding heeft me jaren goed kunnen dienen. Nu ondertussen naar een normaal espresso machine gegaan, maar dat was eerver uit passie, niet noodzaak.

Dan ga ik wat research doen want in de magnifica serie heb je nog veel modellen tussen 290 en 550 euro. Maar ik maak op dat ik gezien ik maar wekelijks iets met melk zou doen beter geen melkreservoir neem en dat een basis model eigenlijk al goed is voor 2-3 tassen koffie per dag..

*update
Denk dat het een magnifica start wordt, kan alles wat ik drink en kost nu (-20% en -10%) 308 euro bij Delonghi zelf. Is het goedkoopste dat ik hem vind.
Heb nu wel net de prime days bij Amazon gemist, dus mogelijks was hij goedkoper.

Laatst bewerkt:

Nogal off-topic maar is Air Up wat degelijk van smaak? :unsure:

Heb een traditionele koffiezet, moka pot, french press en een aeropress. Vroeger had ik ook een piston machine.

Sinds ik van mijn ouders een Nespresso heb gekregen haal ik die dingen zelden nog uit de kast. Je denkt aan koffie en 30 seconden later heb je een vers geperste espresso in je handen. Het heeft bijna iets magisch. Ik vind de koffie niet echt fantastisch maar het gebruiksgemak wint het van andere overwegingen.

Maar eigenlijik vond ik de piston machine en de aeropress de beste koffie maken voor mijn smaak. Voor de pistonmachine gebruikte ik wel de 'pressurized baskets'.

Uit de moka pot ben ik nooit in geslaagd om consistent een koffie te brouwen die niet te zuur of te bitter was.

Op het werk hebben we Dolce Gusto which is fine... Nespresso vind ik wel iets beter. Ik ben ook geen fan van de grote hoeveelheid plastic die de Dolce Gusto elke keer verbruikt.

Dat doet me denken aan die Rombouts filters van vroeger bij de bomma of in het parochiecentrum. Die bruine plastic doosjes met plastic deksel waar je één koffie uit maakte en vervolgens al die plastic in de vuilbak keilde. Zoiets zouden ze vandaag de dag niet meer op de markt introduceren.

Laatst bewerkt:
Met een goeie koffiemolen (genre Comandante) waar je fijn genoeg kan malen, goeie specialty koffie voor espresso en het basisrecept van James Hoffman kom je al heel ver bij het maken van lekkere koffie met de Moka pot / bialetti. Ook niet vergeten om Spa of brita water te gebruiken. Nooit water van de kraan. Moka pot is geen espresso, maar iets tussen americano en espresso in qua stijl en ratio (koffie VS water).

Terug
Bovenaan