Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    219
Aangezien het hier vooral over machines lijkt te gaan, moeten we misschien eens wat meer de ster van de show in de verf zetten? De koffie zelf!

Waar haalt iedereen z'n bonen (al dan niet gemalen?)
 
Aangezien het hier vooral over machines lijkt te gaan, moeten we misschien eens wat meer de ster van de show in de verf zetten? De koffie zelf!

Waar haalt iedereen z'n bonen (al dan niet gemalen?)


Er bestaat een koffiebonen topic
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Precies erg rustig op het koffiebonen topic :).

Ook wel altijd geïnteresseerd in de koffiebonen die andere gebruiken. Op dit moment drink ik zelf Kenia en Ethiopië en allebei zeer interessante koffies. Deze bonen heb ik wel zelf gebrand, maar als je de kans krijgt om die te proeven: zeker aan te raden!
 
Precies erg rustig op het koffiebonen topic :).

Ook wel altijd geïnteresseerd in de koffiebonen die andere gebruiken. Op dit moment drink ik zelf Kenia en Ethiopië en allebei zeer interessante koffies. Deze bonen heb ik wel zelf gebrand, maar als je de kans krijgt om die te proeven: zeker aan te raden!
+1 voor Afrikaanse koffies :love:

Onlangs weer een subscription genomen bij MOK coffee dus varieert wat ik krijg maar dan nog zal 2/4 koffies Afrikaans zijn.

Vroeger veel bij Gardelli coffee uit Italië besteld maar sinds de prijzen zijn gestegen en ze geen free shipping meer aanbieden , laat ik die links liggen.
 
We hebben tegenwoordig een inductievuur daar er bialetti niet meer op werkt. Dat tussenstuk dat je kan gebruiken zou tot krassen leiden. Wat doen de bialetti gebruikers hier om het op te lossen?
 
We hebben tegenwoordig een inductievuur daar er bialetti niet meer op werkt. Dat tussenstuk dat je kan gebruiken zou tot krassen leiden. Wat doen de bialetti gebruikers hier om het op te lossen?
Ik gebruik dat tussenstuk nu toch al 9 maand zonder krassen. Gewoon voorzichtig opzetten en afhalen, dan kan er volgens mij niet veel misgaan.
 
Een ander alternatief is om een aparte elektrische mokkapot te gebruiken, dan is de inductieplaat gevrijwaard. Tussen de 60 en 100 euro.
 
Ik heb nog niet alle pagina's van het topic doorgelezen, maar zijn er hier koffienerds aanwezig die voor de iets meer high end semi automatische piston machines gaan?

Ik ben zelf momenteel aan het zoeken in de richting van Gaggia Classic, ECM, Lelit, Rancilio, ... Maar voorlopig nog niets echt naar m'n zin gevonden. Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.
Dit dan in combinatie met een Eureka Mignon notre/manuale, en ik zit goed voor de komende 10 jaar of langer.

Als er iemand thuis zoiets heeft staan en aanraders heeft, ik sta voor alles open. Liefst Made in Italy, niet boven de 500eur (mag gebruikt of refurb zijn), met stoompijpje en liefst zoveel mogelijk features zoals manometer en (optionele) PID enz. Ook liefst gekende merken ivm eventuele reparaties of onderdelen.

On topic:

Ik heb reeds enkele full automaten gehad, nl een Delonghi Magnifica en een Jura f50. Daarna nog een Dedica en wat losse dingen zoals V60 en gewone Philips dripper. De F50 sprong er ongetwijfeld uit qua smaak, maar was nogal bulky op het aanrecht.

Op een gegeven moment was ik alles beu, heb ik de full auto verkocht , en enkel nog de V60 gebruikt. Daarna nog een Nespresso cadeau gekregen.
Deze heb ik dan een tijdje gebruikt wegens de compactheid en het gemak, maar nu weer upgradeitis gekregen en mezelf verdiept in goede espresso zetten. En nu dus ook klaar voor wat nieuw speelgoed in de keuken.
Als ik geld genoeg had kocht ik mij dit. 🤤
 
Ik heb nog niet alle pagina's van het topic doorgelezen, maar zijn er hier koffienerds aanwezig die voor de iets meer high end semi automatische piston machines gaan?

Ik ben zelf momenteel aan het zoeken in de richting van Gaggia Classic, ECM, Lelit, Rancilio, ... Maar voorlopig nog niets echt naar m'n zin gevonden. Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.
Dit dan in combinatie met een Eureka Mignon notre/manuale, en ik zit goed voor de komende 10 jaar of langer.

Als er iemand thuis zoiets heeft staan en aanraders heeft, ik sta voor alles open. Liefst Made in Italy, niet boven de 500eur (mag gebruikt of refurb zijn), met stoompijpje en liefst zoveel mogelijk features zoals manometer en (optionele) PID enz. Ook liefst gekende merken ivm eventuele reparaties of onderdelen.

On topic:

Ik heb reeds enkele full automaten gehad, nl een Delonghi Magnifica en een Jura f50. Daarna nog een Dedica en wat losse dingen zoals V60 en gewone Philips dripper. De F50 sprong er ongetwijfeld uit qua smaak, maar was nogal bulky op het aanrecht.

Op een gegeven moment was ik alles beu, heb ik de full auto verkocht , en enkel nog de V60 gebruikt. Daarna nog een Nespresso cadeau gekregen.
Deze heb ik dan een tijdje gebruikt wegens de compactheid en het gemak, maar nu weer upgradeitis gekregen en mezelf verdiept in goede espresso zetten. En nu dus ook klaar voor wat nieuw speelgoed in de keuken.
Als ik geld genoeg had kocht ik mij dit. 🤤
Ik heb nooit met een dergelijke molen gewerkt, dus kan er niet over oordelen. Als je hier tevreden van bent zou ik inderdaad naar een halfautomaat op zoek gaan.

Zelf een gelijkaardige tocht afgelegd... Op een gegeven moment aan het twijfelen over een Rocket maar dan toch een La Marzocco GS3 gekocht. Daar heb ik ongeveer twee jaar mee gewerkt en dan naar een tweegroeps gegaan. Rockets en dergelijke komen redelijk vaak tweedehands langs en op het eerste zicht in best goede staat nog. Hou rekening met een goede waterfilter die je dan ook nodig hebt!
 
Ik heb al jaren een Expobar Brewtus IV, maar het is nog steeds m'n eerste en enige toestel dus kan nergens mee vergelijken. Als ik geld genoeg teveel had kocht ik mij een custom La Marzocco van Specht Design of een Decent Espresso. 😅
 
Ik heb nog niet alle pagina's van het topic doorgelezen, maar zijn er hier koffienerds aanwezig die voor de iets meer high end semi automatische piston machines gaan?

Ik ben zelf momenteel aan het zoeken in de richting van Gaggia Classic, ECM, Lelit, Rancilio, ... Maar voorlopig nog niets echt naar m'n zin gevonden. Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.
Dit dan in combinatie met een Eureka Mignon notre/manuale, en ik zit goed voor de komende 10 jaar of langer.

Als er iemand thuis zoiets heeft staan en aanraders heeft, ik sta voor alles open. Liefst Made in Italy, niet boven de 500eur (mag gebruikt of refurb zijn), met stoompijpje en liefst zoveel mogelijk features zoals manometer en (optionele) PID enz. Ook liefst gekende merken ivm eventuele reparaties of onderdelen.

On topic:

Ik heb reeds enkele full automaten gehad, nl een Delonghi Magnifica en een Jura f50. Daarna nog een Dedica en wat losse dingen zoals V60 en gewone Philips dripper. De F50 sprong er ongetwijfeld uit qua smaak, maar was nogal bulky op het aanrecht.

Op een gegeven moment was ik alles beu, heb ik de full auto verkocht , en enkel nog de V60 gebruikt. Daarna nog een Nespresso cadeau gekregen.
Deze heb ik dan een tijdje gebruikt wegens de compactheid en het gemak, maar nu weer upgradeitis gekregen en mezelf verdiept in goede espresso zetten. En nu dus ook klaar voor wat nieuw speelgoed in de keuken.
Als ik geld genoeg had kocht ik mij dit. 🤤
Best eens op het tweakers forum kijken.
Daar zitten er een hoop met high(er) end machines.
 
Ik heb nooit met een dergelijke molen gewerkt, dus kan er niet over oordelen. Als je hier tevreden van bent zou ik inderdaad naar een halfautomaat op zoek gaan.

Zelf een gelijkaardige tocht afgelegd... Op een gegeven moment aan het twijfelen over een Rocket maar dan toch een La Marzocco GS3 gekocht. Daar heb ik ongeveer twee jaar mee gewerkt en dan naar een tweegroeps gegaan. Rockets en dergelijke komen redelijk vaak tweedehands langs en op het eerste zicht in best goede staat nog. Hou rekening met een goede waterfilter die je dan ook nodig hebt!
Ik gebruikte die molen ook nog niet zelf, is eerder eentje dat ik op het oog heb na vele reviews te lezen.
Maar helaas draait mijn mening ook gelijk de wind... Ik heb wat reviews gezien/gelezen over de Sage Barista Express en dat blijkt toch ook wel gewoon een heel goed apparaat te zijn. Zijn ook te vinden voor aangename prijzen (gebruikt dan wel). Voelt wat meer als een massaproduct aan met bijhorende verhoogde kans op flaws, maar ik vind eigenlijk die formfactor gewoon ook erg mooi. Misschien dat ik daar mee start en binnen een paar jaar dan nog een kan upgraden als ik dat echt nodig vind. In ieder geval nog even twijfelen :).

Ik heb al jaren een Expobar Brewtus IV, maar het is nog steeds m'n eerste en enige toestel dus kan nergens mee vergelijken. Als ik geld genoeg teveel had kocht ik mij een custom La Marzocco van Specht Design of een Decent Espresso. 😅
Wow niet slecht om zo eentje als eerste en enige toestel te hebben :LOL:. Zo een Specht Design is wel knap!
 
Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.

Opgelet want momenteel is er een probleem met de boiler van deze toestellen, de coating zou loskomen en in je koffie terechtkomen. Reddit staat er vol van. Ik stond op punt om zo eentje aan te schaffen maar het blijft voorlopig de V60, goed voor de portemonee dat wel :laugh:
 
Ik heb nog niet alle pagina's van het topic doorgelezen, maar zijn er hier koffienerds aanwezig die voor de iets meer high end semi automatische piston machines gaan?

Ik ben zelf momenteel aan het zoeken in de richting van Gaggia Classic, ECM, Lelit, Rancilio, ... Maar voorlopig nog niets echt naar m'n zin gevonden. Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.
Dit dan in combinatie met een Eureka Mignon notre/manuale, en ik zit goed voor de komende 10 jaar of langer.

Als er iemand thuis zoiets heeft staan en aanraders heeft, ik sta voor alles open. Liefst Made in Italy, niet boven de 500eur (mag gebruikt of refurb zijn), met stoompijpje en liefst zoveel mogelijk features zoals manometer en (optionele) PID enz. Ook liefst gekende merken ivm eventuele reparaties of onderdelen.

On topic:

Ik heb reeds enkele full automaten gehad, nl een Delonghi Magnifica en een Jura f50. Daarna nog een Dedica en wat losse dingen zoals V60 en gewone Philips dripper. De F50 sprong er ongetwijfeld uit qua smaak, maar was nogal bulky op het aanrecht.

Op een gegeven moment was ik alles beu, heb ik de full auto verkocht , en enkel nog de V60 gebruikt. Daarna nog een Nespresso cadeau gekregen.
Deze heb ik dan een tijdje gebruikt wegens de compactheid en het gemak, maar nu weer upgradeitis gekregen en mezelf verdiept in goede espresso zetten. En nu dus ook klaar voor wat nieuw speelgoed in de keuken.
Als ik geld genoeg had kocht ik mij dit. 🤤
8-tal maand geleden een Sage Barsita Impress Express (wat een debiele naam toch) machine in huis gehaald, gematigd tevreden tbh. Weet niet of ik die aankoop opnieuw zou doen. Het grote pluspunt van deze machine zou moeten zijn dat eens ingesteld uw espresso steeds zelfde kwaliteit is. En dat valt toch wel erg tegen, moet erg vaak bijstellen.

Deze gekocht omdat ik machine wou dat mijn vriendin ook gemakkelijk tas koffie mee kan zetten. Had beter de standaard versie gekocht zonder auto tamping en dus minder rekening gehouden met mijn wederhelft.

En weet dat espresso's onder de knie krijgen, echt een pain in the ass int begin. Uw 1e kg bonen gaat wss los de pompbak in.
 
Redelijk specifieke vraag voor de experts hier: valt het onderhoud/reinigen bij een DeLonghi Magnifica (meer bepaald dit model) in de praktijk een beetje mee?

Ik twijfel tussen zo'n DeLonghi en een Jura E4 - in de hoop dat die Jura met meer automatisch onderhoud het ook wel wat langer uithoudt voor 2x de prijs :)
Voordeel van de DeLonghi: melk opschuimen, kan wel eens leuk zijn, en uitschuifbaar waterreservoir dat bijvullen gemakkelijker maakt.
Voordeel van de Jura: automatisch onderhoud, beter extractieproces dat tot betere smaak zou moeten leiden

Beide zouden sowieso een sprong vooruit moeten zijn tegenover de gewone koffiezet-met-filter die ik nu heb...
 
Zijn hier mensen met een Sage Barista Express? Mijn vriendin is sterk geinteresseerd in een espressomachine en deze kwam uit de bus als een goeie.

Ik heb een specifieke vraag, nml: er zit een instelbare koffiemaler op. Kan je deze koffie ook grof genoeg malen voor een french press?
Ik vind het een beetje onnozel om een machien met een maler te kopen als ik die dan niet kan gebruiken om mijn french press kopjes ook de meerwaarde van versgemalen bonen te geven. of is het toch zinniger om dan voor een aparte maler te gaan en bvb een Sage Bambino te kopen?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan