Ik heb nog niet alle pagina's van het topic doorgelezen, maar zijn er hier koffienerds aanwezig die voor de iets meer high end semi automatische piston machines gaan?
Ik ben zelf momenteel aan het zoeken in de richting van Gaggia Classic, ECM, Lelit, Rancilio, ... Maar voorlopig nog niets echt naar m'n zin gevonden. Misschien hoest ik wel ineens de kleine 500eur op voor een Gaggia Classic Pro Evo.
Dit dan in combinatie met een Eureka Mignon notre/manuale, en ik zit goed voor de komende 10 jaar of langer.
Als er iemand thuis zoiets heeft staan en aanraders heeft, ik sta voor alles open. Liefst Made in Italy, niet boven de 500eur (mag gebruikt of refurb zijn), met stoompijpje en liefst zoveel mogelijk features zoals manometer en (optionele) PID enz. Ook liefst gekende merken ivm eventuele reparaties of onderdelen.
On topic:
Ik heb reeds enkele full automaten gehad, nl een Delonghi Magnifica en een Jura f50. Daarna nog een Dedica en wat losse dingen zoals V60 en gewone Philips dripper. De F50 sprong er ongetwijfeld uit qua smaak, maar was nogal bulky op het aanrecht.
Op een gegeven moment was ik alles beu, heb ik de full auto verkocht , en enkel nog de V60 gebruikt. Daarna nog een Nespresso cadeau gekregen.
Deze heb ik dan een tijdje gebruikt wegens de compactheid en het gemak, maar nu weer upgradeitis gekregen en mezelf verdiept in goede espresso zetten. En nu dus ook klaar voor wat nieuw speelgoed in de keuken.
Als ik geld genoeg had kocht ik mij
dit.