Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Een paar maanden geleden een Sage Bambino gekocht + Eureka Mignon Silenzio. Beiden in een mooie promotie op de kop kunnen tikken en nog geen seconde spijt van gehad.
Ik vind het net plezant om verschillende koffiebonen te proeven en de bonenmaler telkens wat te verfijnen.
Is in deze coronaperiode wel eens plezant om even weg van de thuis bureau te gaan en rustig een koffie te 'brouwen' :love:

Huh? Dan vraag ik me af wat ik mis doe. Gewoon afspoelen in de wasbak toch? :thinking:
Goh misschien scheelt het niet zoveel hoor. Je moet sowieso opletten om teveel gruis door uw gootsteen te spoelen want dat kan op termijn wel tot opstoppingen leiden.. En ik vind de filter van een French press meer gepruts om echt schoon te krijgen dan die van een moka. Maar hangt er ook van af hoe ocd ge daar in zijt.

Om een idee te geven : ik maal een 35g per dag, 1 grote batch. En ja, soms komt daar al wa gesakker bij kijken. Maar dan heb ik wel mijn thermos voor de werkdag. Ik wil ook best toegeven dat ik weinig ambitie heb om super fancy te gaan. Ik smaak zeker het verschil met barista's die hun brew echt gefinetuned hebben.

Hier thuis hebben mijn ouders een simpel koffiemachine voor filterkoffie. Daarnaast hebben we nog een dolce gusto dat ik het meeste gebruik voor zwarte koffie of voor latte's and andere. Als ik verhuis overweeg ik een volautomatische espressomachine te kopen.

Als je espresso wil kun je nu eenmaal niet anders dan een espressotoestel kopen dus je kan ook niet echt spreken van weggegooid geld. Maar espresso moet je wel meer zien als een hobby vind ik, kost zoals je zegt meer en je moet er ook echt interesse voor hebben en mee bezig zijn om goeie resultaten te krijgen.
Er zijn nog manuele hefboommachines zoals de Flair. Als ik mij niet vergis is Hoffman daar redelijk enthousiast over. Maar dat is dan natuurlijk weer extra gedoe.

Waarom niet als ik vragen mag?
Omdat de andere methodes voor mijn smaak betere/lekkerdere resultaten geven. Bialetti kan makkelijk te wreed, bitter of verbrand smaken vind ik. Bedoelde ook zeker niet dat ik het actief afraad ofzo hoor, maar als iemand mij de vraag stelt zal ik gewoon eerder de andere suggesties geven. Iets meer marge of vergevend, ofzo?

Laatst bewerkt:
Omdat de andere methodes voor mijn smaak betere/lekkerdere resultaten geven. Bialetti kan makkelijk te wreed, bitter of verbrand smaken vind ik. Bedoelde ook zeker niet dat ik het actief afraad ofzo hoor, maar als iemand mij de vraag stelt zal ik gewoon eerder de andere suggesties geven. Iets meer marge of vergevend, ofzo?
Grappig, ik heb dat zelf ook altijd gevonden (verbrand/bitter) maar werd altijd half verketterd toen ik dat zei tegen sommige koffie-aficionados.:tongue:

Grappig, ik heb dat zelf ook altijd gevonden (verbrand/bitter) maar werd altijd half verketterd toen ik dat zei tegen sommige koffie-aficionados.:tongue:
Ja ik ken ook mensen die erbij zweren en enkel dat willen. Mij niet gelaten, drinken wat je zelf lekker vindt 🤷‍♂️

Het probleem is dat veel mensen daar koud water ingieten en tegen dat dat water kookt is de koffie verbrand. Je moet er kokend water ingieten.
Meh. Deed ik sowieso, kokend water erin, op tijd stoppen en direct afkoelen. Niet dat het altijd per se slecht was ofzo, maar met dezelfde bonen vond ik een V60 of Aeropress gewoon altijd beter. Maar het scheelt inderdaad wel, alleen als je daarover begint ben je de meeste mensen rap kwijt :p

Meest juiste statement van de hele thread:
Mij niet gelaten, drinken wat je zelf lekker vindt 🤷‍♂️
Met 1 uitzondering: Senseo :puke:

@Avondland, ik ga nogmaals mijn mening herhalen: Steek uw geld (nu) niet in dure espresso machines. Begin met een goede (wat ook al geld kost, en die hebt ge sowieso nodig) maler en doorloper/french press/mokapot. Hiermee kunt ge uitzonderlijk goede koffie maken. Zie dan hoeveel verder ge nog wilt gaan. Ge kunt daarna perfect nog extra geld uitgeven en een piston machien bijkopen.

Om even de parallel te trekken naar BBQ waar gij meer in bedreven zijt: Als daar iemand komt vragen "jow mannen, tot nu toe smijt ik enkel wa gemarineerde worsten en burgers op mijne Barbecook, maar ik zou graag een stapje verder gaan. Awel dan raadt ge die ook ne Weber aan waar hij vanalles mee kan proberen ipv 1 of andere dure smoker of een Ofyr of weet ik veel wat (ik ben minder thuis in BBQ als in koffie moest het opvallen :tongue:).

Misschien zou ik het eerder verwoorden als: met een manuele machine (en vooral, goeie maler) kun je veel betere espresso maken. Maar je kan ook crap maken die niet te drinken is en je beter weggiet (helaas uit ondervinding :sneaky:). Het grootste voordeel van een automatische machine is consistentie en gemak.
Zeker akkoord, en voor 95% van de mensen is een automaat (of nespresso of whatever) gewoon wat ze moeten hebben. Welk model maakt zelfs weinig verschil daarvoor.
Het grootste verschil dat ge kunt maken zit namelijk in de "grondstof", de koffie zelf, niet het machien.

Beetje een vreemde manier van vergelijken want optie 1 is brewed koffie, optie 2 is espresso. Dat zijn gewoon heel verschillende dingen, los van hoeveel je drinkt en de prijs. Het ene is geen duurder/goedkoper alternatief voor het ander.
Maar sorry, dat vind ik een onnozele uitspraak. Nee het zijn niet 2 "heel verschillende" dingen. Dat is gelijk zeggen dat ribbekes in de oven "heel verschillende dingen" zijn als ribbekes op de BBQ. Het is een andere manier van bereiden, het "kan" anders smaken, maar een geoefend persoon "kan" ook nagenoeg dezelfde smaak bereiken bij beide. Het blijven echter ribbekes hoor.
Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor. Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert, zonder dat er stoom door ging. Anything else is elitist coffee mumbo jumbo imo.

Sage Bambino gekocht + Eureka Mignon
Ik ben persoonlijk heel erg fan van Sage als merk :woohoo:

Je moet sowieso opletten om teveel gruis door uw gootsteen te spoelen want dat kan op termijn wel tot opstoppingen leiden.
Ah, euhm ... ok. Ik heb altijd geleerd dat koffiegruis goed was voor uw leidingen, voorlopig nooit problemen mee gehad.
Mijn grootouders hadden een grote koffiebranderij, die joegen wel heel wat meer koffiegruis door hun leidingen zonder problemen :laugh:.

ik maal een 35g per dag, 1 grote batch.
:crazy:
=>
personen die sochtends hun koffie handmatig willen malen (kuch @clercqie kuch) zijn meestal op hun hoofd gevallen als baby.

Imo heb je voor 500 euro geen automatisch esspressomachine dat drinkbare koffie maakt, maar zoals je in dit topic kan lezen gaan de meeste mensen daar niet meer akkoord, dus doe ermee wat je wil. Het zal sowieso beter zijn dan senseo!
Kom kom kom... wat een zever. De De'Longhi Magnifica S ECAM die hier thuis staat moet echt niet veel onderdoen voor de Jura op het werk.

Volgens mij ben je wat blijven hangen in het verleden toen volautomaten nog duur waren. Zoals bij alle tech is de prijs/kwaliteit serieus gestegen.

@Avondland, ik ga nogmaals mijn mening herhalen: Steek uw geld (nu) niet in dure espresso machines. Begin met een goede (wat ook al geld kost, en die hebt ge sowieso nodig) maler en doorloper/french press/mokapot. Hiermee kunt ge uitzonderlijk goede koffie maken. Zie dan hoeveel verder ge nog wilt gaan. Ge kunt daarna perfect nog extra geld uitgeven en een piston machien bijkopen.

Om even de parallel te trekken naar BBQ waar gij meer in bedreven zijt: Als daar iemand komt vragen "jow mannen, tot nu toe smijt ik enkel wa gemarineerde worsten en burgers op mijne Barbecook, maar ik zou graag een stapje verder gaan. Awel dan raadt ge die ook ne Weber aan waar hij vanalles mee kan proberen ipv 1 of andere dure smoker of een Ofyr of weet ik veel wat (ik ben minder thuis in BBQ als in koffie moest het opvallen :tongue:).
Wel, ik ben nu wel aan het neigen richting french press/elektrische maler. Het ding is dat ik de enige in huis ben die koffie drinkt en dat ritueel heeft wel iets. Als ik wat meer volk over de vloer krijg is een gewone filterkoffie nog een optie. Momenteel is oploskoffie/waterkoker mijn fix en hoewel dat van smaak eigenlijk nog wel meevalt, wil ik voor mezelf de best mogelijke koffie tegen de best mogelijke prijs.

Ik kan de prijs van de machines niet zo goed koppelen aan hetgeen je ervoor in ruil krijgt. Je hebt er van 300 euro, maar ook van 3000 euro. Maar smaakt die van 3000 euro effectief beter of is dat eerder een machine dat je op café zet omdat die een hogere workload aankan? En de koffie zelf is de grondstof, hoe beter van kwaliteit hoe beter de koffie. Maar de maalgraad maakt dus ook heel veel uit, begrijp ik. Zit daar dan zoveel verschil op?

Alleszins bedankt aan iedereen om al tips te geven en me een richting in te sturen!

de best mogelijke koffie tegen de best mogelijke prijs.
Met die "best mogelijke prijs" erbij, blijf ik ZEKER hameren op maler + iets goedkoop om te zetten (doorloper/moka/french). Dan hebt ge betere koffie dan 95% van de bevolking.

Als ik wat meer volk over de vloer krijg is een gewone filterkoffie nog een optie.
Indeed, en ge kunt nog steeds uwe maler en uw goede bonen gebruiken voor die filterkoffie te zetten :thumb:.

Maar smaakt die van 3000 euro effectief beter
Waarschijnlijk wel. Een fles whiskey van 200€ smaakt waarschijnlijk ook beter dan een fles van 70€. Of dat verschil ook dat geld waard is laat ik in het midden ...

Maar de maalgraad maakt dus ook heel veel uit, begrijp ik. Zit daar dan zoveel verschil op?
Ja absoluut ja, daar kan veel verschil op zitten. Dat is vooral wat experimenteren, en een aantal guidelines aanhouden van korrelgrote bij een type boon en type koffie die je wil zetten.

Met die "best mogelijke prijs" erbij, blijf ik ZEKER hameren op maler + iets goedkoop om te zetten (doorloper/moka/french). Dan hebt ge betere koffie dan 95% van de bevolking.

Indeed, en ge kunt nog steeds uwe maler en uw goede bonen gebruiken voor die filterkoffie te zetten :thumb:.

Waarschijnlijk wel. Een fles whiskey van 200€ smaakt waarschijnlijk ook beter dan een fles van 70€. Of dat verschil ook dat geld waard is laat ik in het midden ...

Ja absoluut ja, daar kan veel verschil op zitten. Dat is vooral wat experimenteren, en een aantal guidelines aanhouden van korrelgrote bij een type boon en type koffie die je wil zetten.
Bedankt voor de tips! En van water ... ik heb geen ontkalker dus beter mineraalwater gebruiken?

Voor de die hards, kijk ook eens op r/espresso . Komen dagelijks dezelfde vragen voor ivm welk toestel etc. Algemeen geldt zoals hier reeds gezegd, beter meer spenderen aan bonenmaler dan aan machine zelf.
Voor elk type koffie is dat dan ook weer anders. Espresso moet fijner gemaald kunnen worden en niet elke maler kan dat deftig aan.

Bedankt voor de tips! En van water ... ik heb geen ontkalker dus beter mineraalwater gebruiken?
Hangt er van af hoeveel kalk in het water zit. In Leuven zou ik bvb ontkalkt of flessenwater gebruiken. Maar in de meeste delen van België is gewoon kraantjeswater geen probleem.
En de enige reden is vooral kalkaanslag in uw apparatuur ... ge moogt dat perfect drinken (al kan het een bijsmaak geven).

Maar sorry, dat vind ik een onnozele uitspraak. Nee het zijn niet 2 "heel verschillende" dingen. Dat is gelijk zeggen dat ribbekes in de oven "heel verschillende dingen" zijn als ribbekes op de BBQ. Het is een andere manier van bereiden, het "kan" anders smaken, maar een geoefend persoon "kan" ook nagenoeg dezelfde smaak bereiken bij beide. Het blijven echter ribbekes hoor.
Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor. Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert, zonder dat er stoom door ging. Anything else is elitist coffee mumbo jumbo imo.
Haha, oké dan. Daar valt niet echt veel op te zeggen. Ronduit verkeerd natuurlijk, maar heeft duidelijk geen zin.
Typische situatie waar iemand ergens "iets" van kent en dan maar besluit dat dat algemeen de enige juiste sweet spot is, alles voorbij die grens is elitist bullshit.

En anders eens James Hoffman op YouTube opzoeken, zeker voor zaken qua techniek heel interessant.

Wie weet heb je binnenkort ook uw eigen diffractometer om uw extractiegraad te gaan bepalen!

Trigger warning voor Lint, zéér veel elitaire mumbo jumbo daar. :)
Mja ge moet da wa filteren he (haha, get it?). Hij doet ook wat moeite om effectief te begrijpen wat er gebeurt tijdens het brouwproces en legt dat goed uit imo. Is hij niet ook een ex world champ brewing ofzo?

Terug
Bovenaan