Meest juiste statement van de hele thread:
Mij niet gelaten, drinken wat je zelf lekker vindt
Met 1 uitzondering: Senseo
@Avondland, ik ga nogmaals mijn mening herhalen: Steek uw geld (nu) niet in dure espresso machines. Begin met een goede (wat ook al geld kost, en die hebt ge sowieso nodig) maler en doorloper/french press/mokapot. Hiermee kunt ge uitzonderlijk goede koffie maken. Zie dan hoeveel verder ge nog wilt gaan. Ge kunt daarna perfect nog extra geld uitgeven en een piston machien bijkopen.
Om even de parallel te trekken naar BBQ waar gij meer in bedreven zijt: Als daar iemand komt vragen "jow mannen, tot nu toe smijt ik enkel wa gemarineerde worsten en burgers op mijne Barbecook, maar ik zou graag een stapje verder gaan. Awel dan raadt ge die ook ne Weber aan waar hij vanalles mee kan proberen ipv 1 of andere dure smoker of een Ofyr of weet ik veel wat (ik ben minder thuis in BBQ als in koffie moest het opvallen

).
Misschien zou ik het eerder verwoorden als: met een manuele machine (en vooral, goeie maler)
kun je veel betere espresso maken. Maar je kan ook crap maken die niet te drinken is en je beter weggiet (helaas uit ondervinding

). Het grootste voordeel van een automatische machine is consistentie en gemak.
Zeker akkoord, en voor 95% van de mensen is een automaat (of nespresso of whatever) gewoon wat ze moeten hebben. Welk model maakt zelfs weinig verschil daarvoor.
Het grootste verschil dat ge kunt maken zit namelijk in de "grondstof", de koffie zelf, niet het machien.
Beetje een vreemde manier van vergelijken want optie 1 is brewed koffie, optie 2 is espresso. Dat zijn gewoon heel verschillende dingen, los van hoeveel je drinkt en de prijs. Het ene is geen duurder/goedkoper alternatief voor het ander.
Maar sorry, dat vind ik een onnozele uitspraak. Nee het zijn niet 2 "heel verschillende" dingen. Dat is gelijk zeggen dat ribbekes in de oven "heel verschillende dingen" zijn als ribbekes op de BBQ. Het is een andere manier van bereiden, het "kan" anders smaken, maar een geoefend persoon "kan" ook nagenoeg dezelfde smaak bereiken bij beide. Het blijven echter ribbekes hoor.
Ik vind het echt fout om dat voor te stellen als 2 "heel verschillende dingen", het is en blijft beide koffie hoor. Ge kunt evengoed ne hele straffe drip koffie zetten die een espresso benadert, zonder dat er stoom door ging. Anything else is elitist coffee mumbo jumbo imo.
Sage Bambino gekocht + Eureka Mignon
Ik ben persoonlijk heel erg fan van Sage als merk
Je moet sowieso opletten om teveel gruis door uw gootsteen te spoelen want dat kan op termijn wel tot opstoppingen leiden.
Ah, euhm ... ok. Ik heb altijd geleerd dat koffiegruis goed was voor uw leidingen, voorlopig nooit problemen mee gehad.
Mijn grootouders hadden een grote koffiebranderij, die joegen wel heel wat meer koffiegruis door hun leidingen zonder problemen

.
ik maal een 35g per dag, 1 grote batch.

=>
personen die sochtends hun koffie handmatig willen malen (kuch @clercqie kuch) zijn meestal op hun hoofd gevallen als baby.