Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Hoeveel onderhoud is er eigenlijk nodig voor zo een volautomatisch machine? Dagelijks/wekelijks/... ?
Hangt af van het aantal koffies.

Wij drinken er gemiddeld 5 per dag uit de vol automaat en die geeft om de 2 a 3 weken aan dat die moet gereinigd (automatisch), ontkalkt (automatisch).

Wat ik wel daarna zelf doe, is de zetgroep eens uitkuisen met water. Dus ben wel nog eens 10 minuten bezig.

Vooral die zetgroep uitspoelen moet je wel regelmatig doen in principe hé.
En dan ook soms eens terug wat vet in de geleiders smeren.

Ontkalken doe ik eigenlijk nooit aangezien we een ontkalker hebben, can't be bothered.

Af en toe gooi k er eens zo'n leiding reiniger tabletje in

En is dat wat te doen met voorgemalen koffie uit pak? Ik schrok me een bult van de prijzen van een automatische koffiemolen :oink: . Als je wat op YouTube begint te kijken, zie je toch veel zotte dingen. Andere portafilter, schuimpijp vervangen, dure bonenmaler nodig om deftige espresso te zetten etc... 😁
Hangt er van af hoe ver je wilt gaan he.
Ik ben nu wel tevreden van de voorgemalen espresso-koffie van de Colruyt, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Pistonmachine (Francis Francis X1)

Al 100den soorten koffie geprobeerd, van grote merken tot obscure branderijen.. en toch blijven voor ons de bonen van Illy er met kop en schouders bovenuit steken. Dat in combinatie met een Eureka Mignon koffiemaler.

Allemaal wat meer werk, maar drinken hooguit 2 tassen per dag. Dus dan willen we ook dat ze écht goed zijn. Als we hier bezoek hebben en hun een koffie aanbieden krijgen we ook wel steevast de opmerking dat de koffie extreem lekker is.

Na de verbouwingen en nieuwe keuken en er zou nog wat geld overschieten, dan komt er wel een Rocket Appartamento in huis.

Laatst bewerkt:
kheb zelf ook ongeveer een jaar pistonmachine (Gaggia classic pro) en eureka mignon maler
en bestel de laatste tijd bonen bij Fascino
Tis wel een hobby ze, zo'n pistonmachine. Dus best even testen met een goedkope/2de hands machine om te zien of het wel iets voor u is, moest je da willen kopen.

Sinds het vele thuiswerk ook enkele maanden geleden een degelijk koffiemachine in huis gehaald: Sage Barista Express (piston machine met geïntegreerde conische maalgroep)

Ik denk prijs/kwaliteit zowat de beste instap halfautomaat + grind combo die je in huis kan halen en heb al dik spijt dat ik dit niet vanaf de eerste lockdown heb gedaan. Zoals @Vitabis zegt, het is wel een hobby. Maarja als je een volautomaat in huis haalt en je wil daar goeie koffie uit krijgen moet je die voor elk type bonen toch ook wel fijn gaan afstellen (grind grootte, pre-infusie en extractie tijden, aanstamp druk, ...). Als dat uberhaupt al mogelijk is?

Heb hier historisch gezien ook nog een hybride Phillips Senseo staan waar ik zowel Senseo pads in kan steken als filterkoffie mee kan zetten. French presske, moka potje enzo ook. Makkelijk voor als je wat meer volk over de vloer krijgt of je wat sneller een koffietje moet zetten. Maar de meeste hiervan zijn op pensioen sinds de aankoop van de Sage.

Één gigantisch groot nadeel aan zo'n manuele pistonmachine. Je gaat buitenshuis nog weinig van een kop koffie kunnen genieten. Echt op 9/10 plaatsen is de koffie gewoon echt crap, alleen besef je dat dan pas.

Tevreden van?
Ooit een jaartje kunnen gebruiken en was wel over te spreken.
Ja, toch wel. Natuurlijk niet onze jura op het werk maar aan deze prijs (wat ik ook ongeveer betaald heb)zeker top.
1x een storing gehad dat hij niet meer werkte, effe opengevezen omdat de garantie toch al verlopen was en bleek een luchtbel in de sensor.
Das zo een soort draaiturbine die het water meet. Effe in geblazen en sindsdien al maanden terug probleemloos. Sxhoonmaken is ook redelijk makkelijk, alleen die antikalkfilters zijn redelijk duur na verloop van tijd waardoor er nu al een tijd geen in zit.
Maar als ik het toestel geopend had, geen enkel kalkspoor gezien.

Ik drink zeer graag koffie, maar dat heeft zich nooit vertaald in een poging om thuis eens deftige koffie te maken. Eerst kreeg ik van mijn ouders een Senseo-apparaat, maar dat is eigenlijk niet zo'n lekkere koffie. Dan een Bialetti-mokkapot gekocht waar ik wel wat plezier aan had, maar intussen ligt dat ding ook wat te verkommeren. En toen de Senseo kapot ging ben ik overgestapt naar oploskoffie.

Het begint wel te kriebelen om terug lekkere koffie te drinken en zeker nu ik 500 euro consumptiecheques heb gekregen via mijn werk. Dat is een fraai budget en de uitgelezen kans om eindelijk die stap te zetten. Maar ik heb géén idee waar te beginnen. Ik ben zelf thuis de enige koffiedrinker, maar mijn vrouw wil graag een optie om gestoomde melk te maken. De meeste apparaten hebben wel zo'n stoompijp hangen.

Mogelijk is dit wat overkill? (Sage espresso The Barista ....) Het spreekt me wel aan om bonen in huis te halen, ter plaatse te vermalen en dan een verse koffie te maken. Is dat onderhoudsvriendelijk? Van water best mineraalwater gebruiken in plaats van kraantjeswater? Wat bonen betreft moet ik het zelf wat uitzoeken.

Ik drink zeer graag koffie, maar dat heeft zich nooit vertaald in een poging om thuis eens deftige koffie te maken. Eerst kreeg ik van mijn ouders een Senseo-apparaat, maar dat is eigenlijk niet zo'n lekkere koffie. Dan een Bialetti-mokkapot gekocht waar ik wel wat plezier aan had, maar intussen ligt dat ding ook wat te verkommeren. En toen de Senseo kapot ging ben ik overgestapt naar oploskoffie.

Het begint wel te kriebelen om terug lekkere koffie te drinken en zeker nu ik 500 euro consumptiecheques heb gekregen via mijn werk. Dat is een fraai budget en de uitgelezen kans om eindelijk die stap te zetten. Maar ik heb géén idee waar te beginnen. Ik ben zelf thuis de enige koffiedrinker, maar mijn vrouw wil graag een optie om gestoomde melk te maken. De meeste apparaten hebben wel zo'n stoompijp hangen.

Mogelijk is dit wat overkill? (Sage espresso The Barista ....) Het spreekt me wel aan om bonen in huis te halen, ter plaatse te vermalen en dan een verse koffie te maken. Is dat onderhoudsvriendelijk? Van water best mineraalwater gebruiken in plaats van kraantjeswater? Wat bonen betreft moet ik het zelf wat uitzoeken.
Waardoor is uw mokkapot (waarvoor ge overigs ook zelf uw bonen kunt malen) buiten gebruik geraakt? Als het antwoord "teveel moeite" is (wat perfect ok is), dan zou ik niet voor zo een manueel machien gaan, want dat is niet makkelijker in gebruik.

Besef ook dat als ge van Senseo en oplos komt, ge waarschijnlijk het verschil niet echt proeft tussen top en subtop (wederom, wat perfect ok is). Dus waarom het uzelf dan moeilijk maken is mijn mening 🤷‍♂️.

Ik denk dat ge 3 opties hebt:
  1. Nespresso, al degelijke koffie, beste gebruiksgemak, duurste in the long run, minste hipster punten.
  2. Good old doorloper en/of mokkapot en/of French press en wat experimenteren met verschillende koffies. Eventueel malerke kopen en zelf malen. Goedkoopste, minste gemak maar max hipster punten.
  3. Volautomatisch machien, even goede koffie, duurdere optie, bijna even gemakkelijk als Nespresso, fancy hipster punten

Cfr. Melk schuimen, ik ben niet zo een fan van een stoompijpke. Wij hebben dit thuis: https://www.bol.com/nl/p/inventum-m...018282705?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Er zijn ook Nespressos en volautomatische die zoiets hebben ipv pijp.

Voor een volautomatisch machien, even een "best of 2021" lijst opzoeken, en ge doet niks mis. Bij voorkeur iets met een zelfreinigend programma. Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/p/krups-arab...040665739?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Ondertussen al weken geen echte koffie meer gedronken zeg sinds ik verslaafd ben aan de oploskoffie “caramel machiatto” van den ouwen egbert.

Waardoor is uw mokkapot (waarvoor ge overigs ook zelf uw bonen kunt malen) buiten gebruik geraakt? Als het antwoord "teveel moeite" is (wat perfect ok is), dan zou ik niet voor zo een manueel machien gaan, want dat is niet makkelijker in gebruik.

Besef ook dat als ge van Senseo en oplos komt, ge waarschijnlijk het verschil niet echt proeft tussen top en subtop (wederom, wat perfect ok is). Dus waarom het uzelf dan moeilijk maken is mijn mening 🤷‍♂️.

Ik denk dat ge 3 opties hebt:
  1. Nespresso, al degelijke koffie, beste gebruiksgemak, duurste in the long run, minste hipster punten.
  2. Good old doorloper en/of mokkapot en/of French press en wat experimenteren met verschillende koffies. Eventueel malerke kopen en zelf malen. Goedkoopste, minste gemak maar max hipster punten.
  3. Volautomatisch machien, even goede koffie, duurdere optie, bijna even gemakkelijk als Nespresso, fancy hipster punten

Cfr. Melk schuimen, ik ben niet zo een fan van een stoompijpke. Wij hebben dit thuis: https://www.bol.com/nl/p/inventum-m...018282705?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Er zijn ook Nespressos en volautomatische die zoiets hebben ipv pijp.

Voor een volautomatisch machien, even een "best of 2021" lijst opzoeken, en ge doet niks mis. Bij voorkeur iets met een zelfreinigend programma. Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/p/krups-arab...040665739?referrer=socialshare_pdp_androidapp
De Bialetti heb ik aanvankelijk vaak gebruikt, maar toen heeft een Couchsurfer die kapotgekregen en heeft die mij dan een Aldi-variant van die pot gekocht. En die deed het minder goed, dus ben ik daarop afgehaakt omdat ik toch al die Senseo had. Ik had geen koffiemolen, dus kocht gemalen koffie en vermoed dat als je de bonen vers maalt je ook beter koffie krijgt. Dat is toch bij de betere koffiezaak.

Nespresso is wel oké, maar ik wil wel het genot van versgemalen koffie. Kan me niet schelen dat het mij wat meer moeite kost, ik drink best wel wat koffie en dat mag lekkere zijn. Je kan margarine tussen een boterham smeren, maar geef mij maar verse roomboter met zeezout. Enfin, ik wil dus kwaliteit.

Ik zal me verder informeren over volautomaten versus manuele machines. Het budget is er nu om meteen iets deftig te kopen. O ja, het mag er ook wel mooi uitzien. Maar da's subjectief.

Ik ben uiteindelijk voor de combinatie gegaan van een l'or machine en daarnaast een Aeropress met een handmolentje.
De l'or gewoon omdat ik in de ochtend een snelle espresso wil zonder gedoe. Maar ook omdat ik een sucker ben voor hyper commerciële brol zoals capsule probeer pakketjes of adventskalenders.
Specifiek voor l'or gegaan in de plaats van Nespresso omdat je in de l'or nog XL capsules kan gebruiken. En omdat ik dan Nestle minder sponsor.
De Aeropress en de handmolen gebruik ik om in het weekend en in de namiddag op het gemak koffie te zetten. Zeker een aanrader om te experimenteren met verschillende vers gemalen bonen. En het werk daarbij valt zeer goed mee.

Een manueel is honderd keer beter dan een volautomatisch machine, maar is niet gemakkelijk om echt goede resultaten mee te krijgen. Zonder zeer precieze maler, en de wil om elke keer je andere bonen koopt opnieuw te zoeken hoe fijn je moet malen, ga je nooit het onderste uit de kan halen. Plus het is ook wel wat werk, zowel om te zetten als te kuisen.
Imo heb je voor 500 euro geen automatisch esspressomachine dat drinkbare koffie maakt, maar zoals je in dit topic kan lezen gaan de meeste mensen daar niet meer akkoord, dus doe ermee wat je wil. Het zal sowieso beter zijn dan senseo!

Gezien je gewoon over koffie spreekt; moet het echt espresso zijn? Anders zou ik, zoals Lint zegt, simpelweg een french press of een filter gebruiken. Ik maak al mijn koffie zo. Is ook maar 3 minuten werk, je hebt niet al die opkuis van een espressomachine, en het geeft je nog meer dat ritueel dat je zoekt. Een french press of, voor filterkoffie, een hario v60/chemex kost maar 20-50 euro, dus dan heb je geld voor een deftige maler (reken 200-300 euro, als je niet voor espresso moet malen), wat ideaal is want dat is het belangrijkste.
Als je echt kwaliteit wil aan uw budget is dit imo de beste optie. Met een beetje oefening ga je op deze manier even goede koffie hebben als in een professionele koffiezaak. Om gelijkaardige espresso te zetten ben je snel duizenden euro's kwijt.

Nog een optie voor filterkoffie is een top doorloopmachine natuurlijk. In dat geval raad ik je van harte de moccamaster aan. Met zo'n ding + een maler heb je dan ook voor +-500 euro zo goed als perfecte koffie. Of als je een simpel design wil: deze zou ook goed moeten zijn, al kan ik het zelf niet bevestigen want nooit geprobeerd.
Een French press kuisen is dan weer ook iets meer werk dan een bialetti of filter, imo :-) van de drie wordt de French press hier het minst gebruikt eigenlijk. Je moet ook grover malen daarvoor dan voor de andere technieken.

Mijn zassenhaus maler is het hier wat aan het begeven. Echt intensief gebruik kunnen die blijkbaar niet aan. Zal wat opsparen zijn voor iets als dit (Hoffman approved uiteraard) :

De Bialetti heb ik aanvankelijk vaak gebruikt, maar toen heeft een Couchsurfer die kapotgekregen en heeft die mij dan een Aldi-variant van die pot gekocht. En die deed het minder goed, dus ben ik daarop afgehaakt omdat ik toch al die Senseo had. Ik had geen koffiemolen, dus kocht gemalen koffie en vermoed dat als je de bonen vers maalt je ook beter koffie krijgt. Dat is toch bij de betere koffiezaak.

Nespresso is wel oké, maar ik wil wel het genot van versgemalen koffie. Kan me niet schelen dat het mij wat meer moeite kost, ik drink best wel wat koffie en dat mag lekkere zijn. Je kan margarine tussen een boterham smeren, maar geef mij maar verse roomboter met zeezout. Enfin, ik wil dus kwaliteit.

Ik zal me verder informeren over volautomaten versus manuele machines. Het budget is er nu om meteen iets deftig te kopen. O ja, het mag er ook wel mooi uitzien. Maar da's subjectief.
OK, als ge echt dat ritueel wilt, dan hebt ge 2 opties:
  1. Good old doorloper en/of mokapot en/of French press en wat experimenteren met verschillende koffies. Eventueel malerke kopen en zelf malen. Goedkoopste, minste gemak maar max hipster punten.
  2. Espresso piston machine

In principe volg ik @clercqie en @utred wel. Als ge veel koffie drinkt en iets van "ritueel" wilt, raad ik echt de maler + doorloper en/of mokapot en/of French press aan. Wel een goede elektrische maler (bestaat niet goedkoop, als ge ergens uw geld in wil steken, doe dat dan hier) kopen... personen die sochtends hun koffie handmatig willen malen (kuch @clercqie kuch) zijn meestal op hun hoofd gevallen als baby.
Ook voor de fanciness: Imo staat een mokapot of French press veel cooler in uw keuken dan welk machien ook.

Persoonlijk raad ik bijna nooit een piston machine aan omdat ik het teveel moeite EN weggegooid geld vind. Belangrijke vraag imo is: "ik drink best wel wat koffie" = hoeveel juist? Als dat meer dan 1 a 2 tassen per dag is voor u en uw vriendin, zou ik (weeral persoonlijk) deze optie heel sterk afraden.
Sowieso is de (grotendeels perceived) increase of quality de grote jump in geld niet waard naar een goed piston espresso machine.

Nespresso en volautomatisch vallen voor u waarschijnlijk af, al blijf ik beide verdedigen tov de "koffie elite".

Een manueel is honderd keer beter dan een volautomatisch machine
Imo heb je voor 500 euro geen automatisch esspressomachine dat drinkbare koffie maakt,
Met de rest van uw post ben ik helemaal akkoord, maar dit zijn echt wel zware "dichterlijke overdrijvingen".

Nog een optie voor filterkoffie is een top doorloopmachine natuurlijk. In dat geval raad ik je van harte de moccamaster aan. Met zo'n ding + een maler heb je dan ook voor +-500 euro zo goed als perfecte koffie. Of als je een simpel design wil: deze zou ook goed moeten zijn, al kan ik het zelf niet bevestigen want nooit geprobeerd.
Helemaal akkoord dus. Mooie machines ook. Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/sage-th...gWwzHwGRCoN4vLWdimK6akwkyew9Lv1IaAtq_EALw_wcB

Heel erg tevreden van.

Een French press kuisen is dan weer ook iets meer werk dan een bialetti of filter, imo :)
Huh? Dan vraag ik me af wat ik mis doe. Gewoon afspoelen in de wasbak toch? :thinking:

OK, als ge echt dat ritueel wilt, dan hebt ge 2 opties:
  1. Good old doorloper en/of mokapot en/of French press en wat experimenteren met verschillende koffies. Eventueel malerke kopen en zelf malen. Goedkoopste, minste gemak maar max hipster punten.
  2. Espresso piston machine

In principe volg ik @clercqie en @utred wel. Als ge veel koffie drinkt en iets van "ritueel" wilt, raad ik echt de maler + doorloper en/of mokapot en/of French press aan. Wel een goede elektrische maler (bestaat niet goedkoop, als ge ergens uw geld in wil steken, doe dat dan hier) kopen... personen die sochtends hun koffie handmatig willen malen (kuch @clercqie kuch) zijn meestal op hun hoofd gevallen als baby.
Ook voor de fanciness: Imo staat een mokapot of French press veel cooler in uw keuken dan welk machien ook.

Persoonlijk raad ik bijna nooit een piston machine aan omdat ik het teveel moeite EN weggegooid geld vind. Belangrijke vraag imo is: "ik drink best wel wat koffie" = hoeveel juist? Als dat meer dan 1 a 2 tassen per dag is voor u en uw vriendin, zou ik (weeral persoonlijk) deze optie heel sterk afraden.
Sowieso is de (grotendeels perceived) increase of quality de grote jump in geld niet waard naar een goed piston espresso machine.

Nespresso en volautomatisch vallen voor u waarschijnlijk af, al blijf ik beide verdedigen tov de "koffie elite".
Beetje een vreemde manier van vergelijken want optie 1 is brewed koffie, optie 2 is espresso. Dat zijn gewoon heel verschillende dingen, los van hoeveel je drinkt en de prijs. Het ene is geen duurder/goedkoper alternatief voor het ander.
Als je espresso wil kun je nu eenmaal niet anders dan een espressotoestel kopen dus je kan ook niet echt spreken van weggegooid geld. Maar espresso moet je wel meer zien als een hobby vind ik, kost zoals je zegt meer en je moet er ook echt interesse voor hebben en mee bezig zijn om goeie resultaten te krijgen.

Handmatig malen heeft wel een bepaalde charme (met als extra voordeel dat je het bvb kan meenemen op reis), en daar speelt de hoeveelheid dan wel een rol. Afhankelijk van hoeveel gram per dag kan dat rap tegensteken. Al is dat voor sommigen net een leuk deel van het ritueel natuurijk. Maar ik pas toch ook :p

Voor optie 1 is er veel keuze: V60, Kalita, Aeropress, Clever Dripper, Chemex, ... De Bialetti heeft ooit mijn interesse in koffie gewekt, maar die gebruik ik echt nooit meer en raad ik zelf eigenlijk ook niet aan bij mensen.
Of inderdaad een automatische dripper zoals al aangehaald. Hoffman heeft er een aantal vergeleken, o.a. de Moccamaster, Wilfa en Sage die hier al vermeld werden, allemaal goed bevonden.

Met de rest van uw post ben ik helemaal akkoord, maar dit zijn echt wel zware "dichterlijke overdrijvingen".
Misschien zou ik het eerder verwoorden als: met een manuele machine (en vooral, goeie maler) kun je veel betere espresso maken. Maar je kan ook crap maken die niet te drinken is en je beter weggiet (helaas uit ondervinding :sneaky:). Het grootste voordeel van een automatische machine is consistentie en gemak.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan