Een manueel is honderd keer beter dan een volautomatisch machine, maar is niet gemakkelijk om echt goede resultaten mee te krijgen. Zonder zeer precieze maler, en de wil om elke keer je andere bonen koopt opnieuw te zoeken hoe fijn je moet malen, ga je nooit het onderste uit de kan halen. Plus het is ook wel wat werk, zowel om te zetten als te kuisen.
Imo heb je voor 500 euro geen automatisch esspressomachine dat drinkbare koffie maakt, maar zoals je in dit topic kan lezen gaan de meeste mensen daar niet meer akkoord, dus doe ermee wat je wil. Het zal sowieso beter zijn dan senseo!
Gezien je gewoon over koffie spreekt; moet het echt espresso zijn? Anders zou ik, zoals Lint zegt, simpelweg een french press of een filter gebruiken. Ik maak al mijn koffie zo. Is ook maar 3 minuten werk, je hebt niet al die opkuis van een espressomachine, en het geeft je nog meer dat ritueel dat je zoekt. Een french press of, voor filterkoffie, een hario v60/chemex kost maar 20-50 euro, dus dan heb je geld voor een deftige maler (reken 200-300 euro, als je niet voor espresso moet malen), wat ideaal is want dat is het belangrijkste.
Als je echt kwaliteit wil aan uw budget is dit imo de beste optie. Met een beetje oefening ga je op deze manier even goede koffie hebben als in een professionele koffiezaak. Om gelijkaardige espresso te zetten ben je snel duizenden euro's kwijt.
Nog een optie voor filterkoffie is een top doorloopmachine natuurlijk. In dat geval raad ik je van harte de
moccamaster aan. Met zo'n ding + een maler heb je dan ook voor +-500 euro zo goed als perfecte koffie. Of als je een simpel design wil:
deze zou ook goed moeten zijn, al kan ik het zelf niet bevestigen want nooit geprobeerd.