Klimaatvriendelijk reizen?

Auto kost gemiddeld 33 cent / kilometer wat voor 15 euro dus 150 km -> 75 enkele rit geeft dus pakt Aalst - Oostende (is zelfs verder)
Heen en terug volgens site nmbs: 27.60 (voor 1 persoon)

Of je woont een stuk verder en neemt enkel de kost van tanken, of je hebt teveel betaald voor u treinticket
Heen en terug is ongeveer een 300km. Vorig jaar stond de benzine aan ongeveer 1,33 euro de liter? Met een verbruik van 5,5 op de autosnelweg zit ik aan 22 euro.

Iets genuanceerder, maar doch een groot verschil.

Heen en terug is ongeveer een 300km. Vorig jaar stond de benzine aan ongeveer 1,33 euro de liter? Met een verbruik van 5,5 op de autosnelweg zit ik aan 22 euro.

Iets genuanceerder, maar doch een groot verschil.
Maar dat is dus niet de werkelijke kost van uw rit aangezien uw auto ook moet gekocht worden, onderdelen slijten, verzekering, .. ;)

Zolang mensen gratis met bedrijfswagens rijden zal er veel en ver met de wagen gereisd worden en zullen mensen rap de wagen nemen voor een weekendje.

Vaak moeten er nog caravans getrokken worden tot in het verre zuiden, dit zou moeten verboden worden, niemand zou brandstof mogen verspillen aan het trekken van een caravan.

Vaak moeten er nog caravans getrokken worden tot in het verre zuiden, dit zou moeten verboden worden, niemand zou brandstof mogen verspillen aan het trekken van een caravan.
Wat stel je dan voor? Nog een hotel of 500 erbij zodat er nog wat meer beton staat in het Zuiden?

De realiteit is eigenlijk gewoon: minder reizen tout court.
Akkoord. Minder alles eigenlijk.

Als we kijken naar het individuele niveau is het belangrijk dat je in uw persoonlijke leven uw grootste bron van CO2 eerst aanpakt indien je écht een verschil wil maken. Voor sommige mensen kan dat inderdaad betekenen minder vliegreizen, maar voor anderen zal het misschien nuttiger zijn om eerst hun huis te isoleren, wagen te vervangen of minder rundsvlees te eten. Uiteindelijk ga je op alle vlakken iets moeten, maar begin met de grootste hap uit uw koolstofbudget en ga zo stelselmatig minderen.

In mijn persoonlijke leven probeer ik te letten op minder vliegreizen. Ik heb in heel mijn leven nooit veel gevlogen en als ik nu expliciet de optie heb om ergens in Europa met de wagen of trein te geraken, zal ik daar de voorkeur aan geven (terwijl dat enkele jaren geleden nog niet het geval was). Aan de andere kant ga ik een reis naar vb. Amerika er niet voor laten omdat dat reizen zijn die ik toch maar 1 keer om de zoveel jaar maak en omdat ik op alle andere vlakken die grote bronnen van uitstoot al uit mijn leven heb gehaald. Die ene vliegreis om de paar jaar gaat dus effectief maar een klein deel uitmaken van mijn totale uitstoot.

Akkoord. Minder alles eigenlijk.

Als we kijken naar het individuele niveau is het belangrijk dat je in uw persoonlijke leven uw grootste bron van CO2 eerst aanpakt indien je écht een verschil wil maken. Voor sommige mensen kan dat inderdaad betekenen minder vliegreizen, maar voor anderen zal het misschien nuttiger zijn om eerst hun huis te isoleren, wagen te vervangen of minder rundsvlees te eten. Uiteindelijk ga je op alle vlakken iets moeten, maar begin met de grootste hap uit uw koolstofbudget en ga zo stelselmatig minderen.

In mijn persoonlijke leven probeer ik te letten op minder vliegreizen. Ik heb in heel mijn leven nooit veel gevlogen en als ik nu expliciet de optie heb om ergens in Europa met de wagen of trein te geraken, zal ik daar de voorkeur aan geven (terwijl dat enkele jaren geleden nog niet het geval was). Aan de andere kant ga ik een reis naar vb. Amerika er niet voor laten omdat dat reizen zijn die ik toch maar 1 keer om de zoveel jaar maak en omdat ik op alle andere vlakken die grote bronnen van uitstoot al uit mijn leven heb gehaald. Die ene vliegreis om de paar jaar gaat dus effectief maar een klein deel uitmaken van mijn totale uitstoot.
Je weet wat dat voor velen wilt zeggen: hun kinderen vermoorden? :unsure:

Je weet wat dat voor velen wilt zeggen: hun kinderen vermoorden? :unsure:
Ja dat is natuurlijk ook waar :laugh:

Maar ook hier is het sleutelwoord "minder". Als je denkt aan 3 kinderen, neem er misschien 2. Als je denkt aan 2 kinderen, denk eens na over 1. Bon, ons vruchtbaarheidscijfer in West-Europa lijkt mij nu niet een probleem in ruimere context (landen met 4-6 kinderen per gezin), maar ik had het inderdaad over het individueel niveau.

Edit: persoonlijk zou ik heel graag adopteren. Dan kun je kinderen hebben zonder extra mensen te creëren op aarde en je helpt er nog iemand mee uit de miserie ook. Ik moet er wel nog eens over praten met mijn madam...

Terug on topic: ik heb sinds kort de Lonely Planet thuis met 80 duurzame reizen binnen Europa. Nog geen ervan gemaakt wegens de coronasituatie, maar volgende vakantie zou ik dat wel eens durven uitproberen. Heeft iemand daar al eentje van gemaakt die ervaringen wil delen?

Laatst bewerkt:
Wij zijn 2j geleden met de trein naar Andalusië (Málaga) gereist. 16u onderweg.Tot aan Barcelona was dat eigenlijk nog cva te doen met de Thalys. Vanaf daar werd het wel heel spannend met overstaptijden onder lichte vertraging. Wat hier al is aangehaald klopt natuurlijk : qua prijs was het een veelvoud van een vliegticket.

Men moet er dus wat voor over hebben. :unsure:

In het algemeen gaat 1 persoon minder op een vliegtuig dat al vliegt niet gaan uitmaken. Voldoende mensen moeten tegelijk de keuze maken om niet te vliegen, zodat dat vliegtuig tout court niet meer opstijgt.

Trein en auto zijn ook niet altijd co2 vriendelijker dan een vliegtuig. In landen meet veel nucleaire energy wel , maar Duitsland en Polen die nog veel energie uit kolen halen bv weer juist niet.
Ook ons land gaat in 2025 van nucleair naar gas, dat zal zeker de vergelijking vliegtuig >< trein >< auto veranderen.

Verder valt me op dat de meesten in deze draad maar heel gedeeltelijk bereid zijn concessies te doen. Weinigen die consequent kiezen voor fietsvakanties in egen land bv.

Is dat omdat "het toch allemaal geen zin meer heeft (het is al te laat)", of omdat "men dat hele klimaatverhaal uberhaupt niet gelooft", of omdat "in mijn eentje maak ik het verschil toch niet", of "laat anderen maar minderen, niet voor mij", of "als ze in China kolen blijven stoken en massaaal auto's kopen heeft mijn/ons gedrag 0 effect", of "als onze leiders zelf de hele wereld overvliegen, zal het wel allemaal niet zo ernstig zijn" ???

Goh, dat is moeilijk te zeggen. Het zal wel een combinatie van redenen zijn. Cultuur, tijd en geld? We zijn opgegroeid in een cultuur waarin (verre vlieg-) reizen normaal zijn. We hebben het geld ervoor en vliegen is goedkoop. We leven in kapitalistische cultuur en economie: waarom zou je langer én duurder onderweg zijn met de trein in tegenstelling tot het snellere en goedkopere vliegtuig?

De argumentatie ("Het is de schuld van de Chinezen") is natuurlijk iets anders, maar ik denk dat de oorzaken vaak gewoon rond geld, tijd, gemak... draaien.

Geld , tijd , gemak idd , en ook niet iedereen is even sportief/avontuurlijk ingesteld . Sommigen willen het liefst dat 5sterren hotel in Tenerife om een hele dag aant zwembad te liggen . Daar geraak je niet met de fiets .

Trein en auto zijn ook niet altijd co2 vriendelijker dan een vliegtuig. In landen meet veel nucleaire energy wel , maar Duitsland en Polen die nog veel energie uit kolen halen bv weer juist niet.
Ook ons land gaat in 2025 van nucleair naar gas, dat zal zeker de vergelijking vliegtuig >< trein >< auto veranderen.

Verder valt me op dat de meesten in deze draad maar heel gedeeltelijk bereid zijn concessies te doen. Weinigen die consequent kiezen voor fietsvakanties in egen land bv.

Is dat omdat "het toch allemaal geen zin meer heeft (het is al te laat)", of omdat "men dat hele klimaatverhaal uberhaupt niet gelooft", of omdat "in mijn eentje maak ik het verschil toch niet", of "laat anderen maar minderen, niet voor mij", of "als ze in China kolen blijven stoken en massaaal auto's kopen heeft mijn/ons gedrag 0 effect", of "als onze leiders zelf de hele wereld overvliegen, zal het wel allemaal niet zo ernstig zijn" ???
Eigenlijk gewoon door het schijt weer. Zoals nu.. 3 weken verlof waarvan de ene jalft uitgeregend en de andere helft is het bewolkt.

Als je 10 dagen naar het zuiden gaat ben je tenminste zeker van het weer. Moest het hier vanaf juni tot september prachtweer zijn dan ging ik bijna nooit op reis.

Terug
Bovenaan