Klimaatthread (en wereldweer)

ja, natuurlijk. Maar dan kon ik mijn mopje niet maken natuurlijk.

Dit gezegd zijnde, blijft mijn vraag wel overeind of we erin gaan slagen er nog iets tegen te kunnen doen? Want vanaf wanneer wordt het probleem echt dringend? Gaan we wachten tot het water aan de dijk staat?
In Nederland liggen er volledige provincies nog een pak lager dan dat, daar beschermen ze nu al een veel langere kustlijn met een nog groter niveauverschil dus dit zou ons ook wel moeten lukken.

je weet toch dat we dan alle nederlanders als klimaatvluchtelingen mogen opvangen hé? :unsure:
Ik zie de toekomst somber in...

Januari 2025 is weeral de warmste januari ooit gemeten, ondanks afkoelend effect van el nina. De zeewatertemperaturen breken ook nog altijd records.
Het lijkt alsof we de afgelopen 2 jaar in een versnelling terecht gekomen zijn die zelfs de meest pessimistische scenario's niet voorzien hadden.

En daarnaast zitten onze hersenen nog vol met microplastics.

Ik zie de toekomst somber in...

Januari 2025 is weeral de warmste januari ooit gemeten, ondanks afkoelend effect van el nina. De zeewatertemperaturen breken ook nog altijd records.
Het lijkt alsof we de afgelopen 2 jaar in een versnelling terecht gekomen zijn die zelfs de meest pessimistische scenario's niet voorzien hadden.

En daarnaast zitten onze hersenen nog vol met microplastics.
En het gaat alsmaar sneller:

Bossen en toendra’s in hoge noorden stoten nu meer CO2 uit dan ze opnemen, oorzaak: opwarming en branden

Het werd al voorspeld, maar blijkt nu echt te gebeuren. De snel opwarmende zone van toendra’s, naaldbossen en moerassen op het noordelijk halfrond begint zijn CO2-opnamecapaciteit te verliezen. En dat kan de wereldwijde klimaatverandering versnellen.

https://www.hln.be/binnenland/deze-...unnen-staan-door-klimaatverandering~a4c485fe/

Zou er nog een mogelijkheid zijn om zoiets tegen te houden? 75 jaar is politiek gezien nog een eeuwigheid en dan moeten we er met zijn allen iets aan willen veranderen.

Dit gezegd zijnde: dit betekend voor mij (op mijn 120ste) minder lang in de auto zitten om naar de zee te gaan en we zijn af van de helft van Holland. De negatieve gevolgen vallen wel mee denk ik dan ;)
Gaat sneller gebeuren dan men denkt.

Het is ook niet wachten tot dit gebeurd.
Dit is een gigantisch kapitaalverlies in vastgoed dat al van tevoren gevoeld zal worden.
Al die eigendom zal waardeloos worden naarmate het onvermijdelijke dichterbij komt.

Een artikel schrijven over hoe het bos in Egenhoven onder water staat door de onhoudende regen, maar niks van duiding, bij de vrt kunnen ze dat.

Decennia lang is er grond droog gelegd (in al moerassig gebied) om campussen, studentenkoten en een gigantische parking te bouwen voor de Ku Leuven, is dat gebied in Egenhoven met regelmaat van de klok onder water gezet. En nu het bos gaat verdwijnen omdat alles wegrot komt het door de vele regen, owkey 🤡

Een artikel schrijven over hoe het bos in Egenhoven onder water staat door de onhoudende regen, maar niks van duiding, bij de vrt kunnen ze dat.

Decennia lang is er grond droog gelegd (in al moerassig gebied) om campussen, studentenkoten en een gigantische parking te bouwen voor de Ku Leuven, is dat gebied in Egenhoven met regelmaat van de klok onder water gezet. En nu het bos gaat verdwijnen omdat alles wegrot komt het door de vele regen, owkey 🤡

Je kan dan toch maar beter niet in de buurt van die bomen komen, dat zegt mijn gezond verstand. Alsof wandelaars altijd op de bewandelde paden gaan blijven.

opwarming van het klimaat eh

Je kan dan toch maar beter niet in de buurt van die bomen komen, dat zegt mijn gezond verstand. Alsof wandelaars altijd op de bewandelde paden gaan blijven.
Jij bent daar duidelijk niet gaan kijken, of meer algemeen, jij bent al een tijdje niet meer in een bos geweest? :)
Het staat daar een halve meter onder water, daar gaan echt geen wandelaars in de buurt komen. Dus nee, gevaar is er niet.
Overigens staan de Demerbroeken in Werchter ook volledig onder water zoals ik het nog nooit gezien heb. Die bomen zullen dat evenzeer niet leuk vinden.

05L_VIS_20250816104825.png

Orkaan Erin is deze nacht (en ochtend) aangesterkt tot een categorie 4 orkaan. Een directe impact met land wordt de komende dagen gelukkig niet verwacht gezien de orkaan naar het noorden zou afbuigen. Maar een indirecte impact van veel regenval wordt desondanks toch verwacht voor meerdere eilanden en Puerto Rico.

edit: cat 5 nu

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan