Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is ook gewoon beide hé. Heel onze infrastructuur en manier om met water om te gaan is gebaseerd op het idee dat er altijd genoeg is. Je ziet dat bij de industrie, dit soort waterbedrijven, en ook de burger. Als die elk naar de anderen blijven kijken tot ze zelf iets doen is dat ook niet optimaal.![]()
Gratis op te halen: 250 miljoen liter gezuiverd afvalwater per dag
Terwijl de droogtecommissie oproept om spaarzaam om te springen met water, zit Aquafin met grote overschotten aan gezuiverd afvalwater. Het gaat om zowat 250 miljoen liter per dag, dat gratis ter beschikking staat van bedrijven in de buurt van de zuiveringsinstallaties. Maar bijna nergens vindt...www.hln.be
Maar o wee als je binnenkort een plonsbadje voor de (kleine) kinderen een beetje wil vullen of je langer dan drie minuten wil douchen. Ook zie ik hier in de buurt een viertal bouwprojecten waarbij ze honderden liters grondwater vrilijk in het riool lozen. Dagenlang aan een stuk.
Maar de gewone burger wordt een schuldgevoel aangepraat.
Je kan nu eenmaal niet bouwen zonder droogzuiging of uw fundering zakt weg.Maar o wee als je binnenkort een plonsbadje voor de (kleine) kinderen een beetje wil vullen of je langer dan drie minuten wil douchen. Ook zie ik hier in de buurt een viertal bouwprojecten waarbij ze honderden liters grondwater vrilijk in het riool lozen. Dagenlang aan een stuk.
Het illustreert hoe het idee van Timothy "het is mijn probleem niet", zelfs bij Groen zit. Da's voor mij persoonlijk alvast een teken aan de wand geweest van hoe hopeloos de situatie is, als zelfs een groene partij en de groene kiezer uit een regio die waarschijnlijk het meest bereid is om opofferingen te doen voor het klimaat het niet kan opbrengen om zaken op te geven dan geloof ik niet meer dat we er kunnen raken.Ik snap niet wat een rondje zwarte pieten hier weer gaat bijbrengen.
Dit zijn echt van die zielige reacties.![]()
Terwijl de droogtecommissie oproept om spaarzaam om te springen met water, zit Aquafin met grote overschotten aan gezuiverd afvalwater. Het gaat om zowat 250 miljoen liter per dag, dat gratis ter beschikking staat van bedrijven in de buurt van de zuiveringsinstallaties. Maar bijna nergens vindt...www.hln.be
Maar o wee als je binnenkort een plonsbadje voor de (kleine) kinderen een beetje wil vullen of je langer dan drie minuten wil douchen. Ook zie ik hier in de buurt een viertal bouwprojecten waarbij ze honderden liters grondwater vrilijk in het riool lozen. Dagenlang aan een stuk.
Ik hoop dat deze zomer er toch wel voor zorgt dat de ogen open gaan bij velen en dat de oorlog in Rusland ook zorgt voor meer afstappen van fossiele brandstof. Maar ik snap je cynische kijk hoor en deels heb ik die ook maar toch geloof ik dat er toch opeens een ommezwaai zal moeten komen.Het illustreert hoe het idee van Timothy "het is mijn probleem niet", zelfs bij Groen zit. Da's voor mij persoonlijk alvast een teken aan de wand geweest van hoe hopeloos de situatie is, als zelfs een groene partij en de groene kiezer uit een regio die waarschijnlijk het meest bereid is om opofferingen te doen voor het klimaat het niet kan opbrengen om zaken op te geven dan geloof ik niet meer dat we er kunnen raken.
Ik was persoonlijk bereid best wel wat opofferingen te maken voor het klimaat maar ook wel enkel als het ook effectief kan helpen, ik was al een beetje sceptisch door het hele "Europa moet het voortouw nemen en landen als Rusland en China zullen wel uit pure schaamte volgen" concept maar het standpunt van Groen over de kernuitstap heeft mij echt wel volledige de cynische kant laten opgaan. Ik zie het niet meer goedkomen behalve als we er technologisch in slagen groene energie de economisch meest rendable oplossing te maken, in mijn hoofd is elke euro die ik er nu nog aan verlies gewoon weggesmeten, ik hou mij nog wat recht aan de gedachte dat de meeste maatregelen voor het klimaat gelukkig ook heel goed zijn voor een hoop andere milieuproblemen.
Dit toont gewoon aan dat water veel te goedkoop is. Gezien het goedkoper is van leidingwater te gebruiken.![]()
We moeten dringend af van het NIMBY principe. Gans de samenleving is gewoon vergeven van enkel de voordelen te willen en nooit de nadelen. Imo mag onze maatschappij en ook het indivudu wel eens starten met verantwoordelijkheden op te nemen.De mensen zijn tegen gas voor onze electriciteit, maar de nodige werken om de groene stroom van het windmolenpark aan land te krijgen, daar zijn ze ook tegen!
Ik ben benieuwd naar concrete voorstellen hiervoor.We moeten dringend af van het NIMBY principe.
Nee wat hij zegt is dat ook de overheid/politiek liefst niets doet want er is geen probleem.Kortom: combinatie van wat @Timothy zegt, en wat sommige tegenstanders van Timothy zeggen.
Ik ben benieuw naar concrete voorstellen hiervoor.Aangezien de wereld in zijn totaliteit meer energie zal verbruiken in 2030-2040-2050 in vergelijking met 2020, zal het toch niet van "elk iets minder zwembadwater verbruiken hier in Europa, en een vliegtuigreisje minder" moeten komen, maar van breakthroughs in clean cement/plastics/staal, batterij-opslag, en waterstofinfrastructuur.
Je kan fossiele brandstoffen gewoon niet voor 80% uit de wereld krijgen tegen 2050, ook al ben je benevolent werelddictator. (Vaclav Smil: :"Oil", en "how the world really works")
Nieuwe technologie is sowieso nodig.
Anders stel je het onvermijdelijke gewoon een tiental jaar uit.
Dixit Bill Gates (How to avoid a climate disaster).
En individueel:
"When you ask yourself what you can do to limit climate change, it’s natural to think of things like driving an electric car or eating less meat. This sort of personal action is important for the signals it sends to the marketplace—see the next section for more on that point—but the bulk of our emissions comes from the larger systems in which we live our daily lives.
That’s why engaging in the political process is the most important single step that people from every walk of life can take to help avoid a climate disaster.
Reducing your own carbon emissions isn’t the most powerful thing you can do. You can also send a signal to the market that people want zero-carbon alternatives and are willing to pay for them. When you pay more for an electric car, a heat pump, or a plant-based burger, you’re saying, “There’s a market for this stuff. We’ll buy it.” If enough people send the same signal, companies will respond—quite quickly, in my experience."
Kortom: combinatie van wat @Timothy zegt, en wat sommige tegenstanders van Timothy zeggen.
Ja, daar ben ik ook geen fan van.We zitten vooral met een maatschappelijk Prisoners dillemma. Waarom zelf actie ondernemen als dat individueel nadeel oplevert.
Akkoord.Daarom ben ik blij dat overheden, tot en met EU, maatregelen nemen zodat iedereen mee moet, ook diegene die niet willen of diegene die er niet in geloven.
Enige oplossing: zorgen dat cleantech goedkoper/beter wordt dan het alternatief. Technologische investeringen in clean hydrogen/cement/staal/...De vraag blijft dan natuurlijk hoe we economieën en werelddelen waar we geen invloed op hebben kunnen meekrijgen.
Volgens mij twee redenen. Het kiespubliek ziet de urgentie niet dus welke politieker van welk land (opnieuw, prisonners dillemma) wil zich hieraan verbranden en hieraan veel geld uitgeven.Maar waarom doen overheden dat niet massaal, zoals bij de zoektocht naar het vaccin?
Omdat we als kiezer blijven lullen over 'neem eens iets meer de fiets, vul uw zwembad niet met water'.
En dan denken dat we toch 'ons steentje' bijgedragen hebben, en het leven kan verder. Contraproductieve geitewollensokken groenigheid dus.
Dit is voor mij het grootste probleem en ook de reden waarom geen enkele partij in belgie geen deftig programma heeft ivm het klimaat.Volgens mij twee redenen. Het kiespubliek ziet de urgentie niet dus welke politieker van welk land (opnieuw, prisonners dillemma) wil zich hieraan verbranden en hieraan veel geld uitgeven.
Tweede reden, is er wel een technologische oplossing mogelijk, of een combinatie van oplossingen, of zullen we toch ons consumptiegedrag moeten aanpassen?
Die machines werken voor +95% op gas. Ik denk dat ge daar dan enorm veel geld tegenaan gaat mogen smijtenIn de Emiraten staan al 10 jaar of langer ontziltingsinstallaties die zout zeewater omzetten naar drinkbaar water
Sommige zijn dan nog gebouwd door Besix, gewoon een Belgisch bedrijf
Aangezien we toch al kapot belast worden, kan onze overheid met onze centen misschien daar eens naar kijken ipv te verbieden om Intexzwembaden te vullen

Het zal moeten, want als we met zijn allen 20% minder verbruiken in Europa, zitten we misschien tegen 2060 op hetzelfde niveau CO2 als dat we anders in 2050 zouden zitten. (tenzij je China en India vriendelijk kan vragen om niet verder te industrialiseren omdat wij dat de afgelopen 100 jaar al gedaan hebben).Tweede reden, is er wel een technologische oplossing mogelijk, of een combinatie van oplossingen, of zullen we toch ons consumptiegedrag moeten aanpassen?
Volgens mij twee redenen. Het kiespubliek ziet de urgentie niet dus welke politieker van welk land (opnieuw, prisonners dillemma) wil zich hieraan verbranden en hieraan veel geld uitgeven.
Inderdaad, exact.Dit is voor mij het grootste probleem en ook de reden waarom geen enkele partij in belgie geen deftig programma heeft ivm het klimaat.
Maar dan nog zal er toch eerst een partij/politieker moeten opstaan die aan de meerderheid van de bevolking kan duidelijk maken dat het ofwel een grote zak geld tegen ontwikkeling gooien zal zijn ofwel dat we met zijn allen (serieus) wat zullen moeten inleveren kwa levensstandaard. Ik hoop ten zeerste dat men voor dat eerste kiest want dat is imo de enige manier voor het westen om niet te moeten inboeten tov de rest van de wereld kwa levensstandaard. Groene innovatie zou de "grondstof" van het westen moeten zijn. En daarom ben ik eigenlijk wel redelijk rancuneus ten opzicht van groen met hun dogma tegen kernenergie.Het zal moeten, want als we met zijn allen 20% minder verbruiken in Europa, zitten we misschien tegen 2060 op hetzelfde niveau CO2 als dat we anders in 2050 zouden zitten. (tenzij je China en India vriendelijk kan vragen om niet verder te industrialiseren omdat wij dat de afgelopen 100 jaar al gedaan hebben).
Dikke proficiat... En daarvoor al die opofferingen?
Het enige dat dit kan oplossen is cleantech goedkoper/beter maken (of maken dat het uberhaupt bestaat) dan de bestaande fossiele oplossingen.
Want dan zal het razendsnel verspreiden, en cruciaal: dan gaan de andere continenten mee.
Voila. Ik vermoed dat velen die een Timothy verwijten uiteindelijk heus echt niet veel beter scoren....
Al heb ik op een gekke manier wel respect voor de mening van @Timothy omdat die tenminste volledig toegeeft waar het voor hem om draait; dat het hem eigenlijk geen zak kan schelen. Da's een consistent waardepatroon, ook al vind ik het natuurlijk de compleet verkeerde insteek. Alle andere mensen, mezelf incluis, zitten toch in een hypocriete cognitieve dissonantie. Aan de ene kant weten we perfect wat er op ons afkomt, aan de andere kant nemen we slechts maatregelen die ons maar 25% vooruit helpen. Ik neem dan wel behoorlijk wat maatregelingen in onze bouw, uiteindelijk ga ik nog altijd met een zeer comfortabele woning opgescheept zitten met een ventilatiesysteem D en geothermische warmtepomp, die nog altijd redelijk wat elektriciteit vragen. Een luxueuzere situatie dan wat 95% van de mensheid ooit mocht meemaken. Mijn CO2 uitstoot is maw zeker nog niet 0%.
Je hebt gelijk, maar Agalev anno 1973:En daarom ben ik eigenlijk wel redelijk rancuneus ten opzicht van groen met hun dogma tegen kernenergie.