Kleine vragen: economie & recht

In het contract staat er niets over de plaatsbeschrijving. Ik heb geantwoord dat ik van niets wist en de plaatsbeschrijving gratis samen wou doen, dus dat als zij daar kosten aan hebben gehad, die voor hen zijn en ik de factuur dus betwist.

Voorlopig nog geen antwoord gehad.
Antwoord afwachten, kan goed zijn dat ge er niets meer van hoort.

Even de situatie uitleggen:

Op mijn werk, gelegen in industrieterrein, hebben we een parking langsheen de straat, maar wel degelijk op het terrein van de firma gelegen. Bedoeld voor de werknemers, maar van tijd tot tijd is er wel eens een vrachtwagenbestuurder die zich erop zet om wat te rusten. Allemaal geen probleem.
Nu zijn we op een morgen, intussen al goed 6 maand, eens toegekomen en daar stond een wagen (Poolse nummerplaten) met wielklem op. Niemand die weet waar die vandaan komt (uit Polen haha). Aan de kant gezet bij een controle? Onderschepping? Al meermaals naar de politie gebeld om te vragen hoe dat zit maar daar wordt je ook van het kastje naar de muur gestuurd en is er in feite niemand die iets meer kan of willen zeggen over die wagen en hoe die er komt en hoe we die weg krijgen. Integendeel, als we er nu nog laatst voor belden worden ze praktisch kwaad.
Nu de vraag: hoe krijgen we die weg? Wat zijn de mogelijkheden. En hoe verhalen we die kosten? Het gaat hem niet om die ene plek die ingenomen is, maar je kan die daar moeilijk laten staan. En ik heb de indruk dat die Poolse kameraad niet meer geïnteresseerd is in zijn wagen.

Geschil met loodgieter: dingen zijn veranderd in OK staat, maar alle rommel wegdoen (wat op offerte stond) is niet gedaan en wilt die precies ook niet doen.
Eindfactuur gekregen en moet tegen volgende vrijdag betaald worden.
Kostprijs van 'opkuis' stond niet echt gedefinieerd in factuur of offerte. Gewoon onder rest van de werken opgelijst.

Betalen we die factuur in dit geval volledig? Of iets minder?

Geschil met loodgieter: dingen zijn veranderd in OK staat, maar alle rommel wegdoen (wat op offerte stond) is niet gedaan en wilt die precies ook niet doen.
Kostprijs van 'opkuis' stond niet echt gedefinieerd in factuur of offerte. Gewoon onder rest van de werken opgelijst.

Inschatting maken van de kostprijs en dat gedeelte afhouden. Zolang het redelijk is, is het wettelijk gezien in orde.
Als je alles betaalt, zal er sowieso verder niets meer van komen van zijn kant uit zou ik denken. Zolang je het niet erg vindt dat je de bruggen hiermee opblaast zou ik me niet schamen om het bedrag in te houden inderdaad.

Heb je besproken wat die opkuis inhoudt ?
Want dat kan evengoed gewoon de opkuis van zijn werken zijn. Niet de opkuis van alle rommel. Of is de rommel zijne rommel?
Dus dat hij het "proper" achterlaat.

Heb je besproken wat die opkuis inhoudt ?
Want dat kan evengoed gewoon de opkuis van zijn werken zijn. Niet de opkuis van alle rommel. Of is de rommel zijne rommel?
Dus dat hij het "proper" achterlaat.
Ja staat duidelijk op offerte wegname oude material (chauffage en andere niet-metalen bouwafval). Ik heb geen grote auto en tijd om dat zelf weg te doen en was mee in offerte opgelijst

Ik ben aan het denken om een eenmanszaak op te richten. Is er een manier om mijn naam anoniem te houden? I.e. niet publiekelijk beschikbaar (wel voor de overheid uiteraard).

Ik ben aan het denken om een eenmanszaak op te richten. Is er een manier om mijn naam anoniem te houden? I.e. niet publiekelijk beschikbaar (wel voor de overheid uiteraard).
Niet echt..
inschrijving in de KBO is steeds met eigen naam, maar je kan daarnaast nog een vestiging met een handelsnaam tonen

Op 2 oktober 2024 heb ik een woning gekocht (toen heb ik bij tekenen akte mijn deel onroerende voorheffing voor 2024 nog betaald berekend op aantal maanden voor mij en vorige eigenaars). Intussen zijn we 16 november, moet ik al geen rekening ontvangen hebben voor onroerende voorheffing van 2025? Heb nog niets gehad...

Op 2 oktober 2024 heb ik een woning gekocht (toen heb ik bij tekenen akte mijn deel onroerende voorheffing voor 2024 nog betaald berekend op aantal maanden voor mij en vorige eigenaars). Intussen zijn we 16 november, moet ik al geen rekening ontvangen hebben voor onroerende voorheffing van 2025? Heb nog niets gehad...
Kan volgens mij wel duren.
Partner en ik hebben januari 2024 huis gekocht elk 50%.
Ik heb mijn aanslagbiljet al langer geleden gehad en zij nog niet.. 😅

Vermits ik al een discussie voel aankomen, zou ik hier al wat info willen inwinnen.

Paar maand terug onze inrit laten aanleggen.
Op een aantal keerwanden moest er een aluminium afdekkap geplaatst worden.
Onze aannemer heeft hiervoor beroep gedaan op een onderaannemer, die laatste is komen opmeten en ik heb een offerte ontvangen waar ik mee akkoord ga.

Op die offerte staat er: Voor het plaatsen en leveren van aluminium muurkappen en een paar afmetingen waar ik als leek niet aan uit kom..

Op een avond kom ik thuis van het werk en zijn er 6 van de 7 muurkappen geplaatst. 1 ontbreekt.
Aannemer gecontacteerd, die de onderaannemer gecontacteerd en die zegt "oeps, vergeten. Maar we komen het afwerken"

1. Ik ga er vanuit dat als er 7 keerwanden staan en ik vraag "muurkappen voor de keerwanden" en die stelt geen bijkomende vragen dat die ze alle 7 ook opmeet.
Mag hij nu zijn factuur verhogen omdat hij zijn offerte niet correct heeft opgesteld omdat hij er "oeps 1 vergeten is"?

2. Hij is komen opmeten voor die laatste muurkap toen ik niet thuis was. Hij heeft wel een uitleg gedaan tegen mijn pa dat hij onder het aluminium hout heeft moeten plaatsen om het waterpas te kunnen leggen.

Mag hij dat factureren?
Als hij komt opmeten moet hij toch al zien wat hij nodig heeft om het werk uit te voeren volgens de regels van de kunst?
En niet achteraf nog een klets bijrekenen?
Of redeneer ik mis?

Vriendin heeft kleren online gekocht .
De kleren zijn goed en we willen deze terugsturen. De verzendingskosten waren gratis.
Maar voor de terugbetaling moeten we wel betalen en lees ik dit inn de voorwaarden van de online shop:

De consument dient te bewijzen dat de geleverde goederen tijdig zijn teruggestuurd, b.v. B. via een bewijs van verzending. Houd er rekening mee dat retourzendingen op eigen kosten naar onze leverancier in China moeten worden teruggestuurd.

Ik heb dit opgezocht via chatgtp en ik krijg dit bericht:

“Retour op eigen kosten naar onze leverancier in China” is NIET toegestaan

Volgens de EU-richtlijn Consumentenrechten (die in België volledig geldt):

👉 Een webshop mag géén retouradres buiten de EU verplichten

Een verplicht retouradres in China is onwettig, omdat:

Het de uitoefening van je herroepingsrecht onnodig bemoeilijkt

De kosten onevenredig hoog worden (internationale zending)

Omdat men nu ook niet alles moet geloven wat chatgtp zegt, kom ik het hier vragen.
Wat denken jullie?

De kleren zijn goed en we willen deze terugsturen. De verzendingskosten waren gratis.
Maar voor de terugbetaling moeten we wel betalen en lees ik dit inn de voorwaarden van de online shop:

De consument dient te bewijzen dat de geleverde goederen tijdig zijn teruggestuurd, b.v. B. via een bewijs van verzending. Houd er rekening mee dat retourzendingen op eigen kosten naar onze leverancier in China moeten worden teruggestuurd.

Omdat men nu ook niet alles moet geloven wat chatgtp zegt, kom ik het hier vragen.
Wat denken jullie?
Hangt er van af waar je hebt besteld, heb je bij een Belgische/Nederlandse/EU-webshop besteld of niet?
Ik bestel vaak via Amazon, al 2x dat ik iets wou retourneren en waarbij ik een terugstuurticket krijgt met enkel Chinees op, waarbij ik zelf de verzending moest betalen, omdat het niet uit het Amazondepot komt. 2x klacht ingediend en proberen regelen met de Chinese verkoper. 2x boden ze enkel een korting aan "en mocht ik het product houden". 2x de klantendienst van Amazon ingeschakeld om te bemiddelen en 2x terugbetaling gehad waarbij de goederen niet moesten worden teruggestuurd.

Even de situatie uitleggen:

Op mijn werk, gelegen in industrieterrein, hebben we een parking langsheen de straat, maar wel degelijk op het terrein van de firma gelegen. Bedoeld voor de werknemers, maar van tijd tot tijd is er wel eens een vrachtwagenbestuurder die zich erop zet om wat te rusten. Allemaal geen probleem.
Nu zijn we op een morgen, intussen al goed 6 maand, eens toegekomen en daar stond een wagen (Poolse nummerplaten) met wielklem op. Niemand die weet waar die vandaan komt (uit Polen haha). Aan de kant gezet bij een controle? Onderschepping? Al meermaals naar de politie gebeld om te vragen hoe dat zit maar daar wordt je ook van het kastje naar de muur gestuurd en is er in feite niemand die iets meer kan of willen zeggen over die wagen en hoe die er komt en hoe we die weg krijgen. Integendeel, als we er nu nog laatst voor belden worden ze praktisch kwaad.
Nu de vraag: hoe krijgen we die weg? Wat zijn de mogelijkheden. En hoe verhalen we die kosten? Het gaat hem niet om die ene plek die ingenomen is, maar je kan die daar moeilijk laten staan. En ik heb de indruk dat die Poolse kameraad niet meer geïnteresseerd is in zijn wagen.
Geen idee hoe je dat best aanpakt. Bij mijn schoonbroer was tot voor kort een kleine parking naast zijn woning. Daar heeft om en bij de 10 jaar een oude Smart gestaan. Was van een firma die op de fles was gegaan. Binnen was die helemaal beschimmeld, de banden waren plat, ... Daar is door de buurt ook verschillende keren naar allerlei instanties voor gebeld, geen beweging in te krijgen.

Onlangs is men daar echter begonnen aan een groot nieuw bouwproject, waarbij die parking moest verdwijnen. Toen ging het ineens rap :D

Wat denken jullie?
Dus dat het retour moest gaan naar China werd eigenlijk al voor de aankoop gecommuniceerd?

Over welke webshop gaat het eigenlijk?

Hangt er van af waar je hebt besteld, heb je bij een Belgische/Nederlandse/EU-webshop besteld of niet?
Ik bestel vaak via Amazon, al 2x dat ik iets wou retourneren en waarbij ik een terugstuurticket krijgt met enkel Chinees op, waarbij ik zelf de verzending moest betalen, omdat het niet uit het Amazondepot komt. 2x klacht ingediend en proberen regelen met de Chinese verkoper. 2x boden ze enkel een korting aan "en mocht ik het product houden". 2x de klantendienst van Amazon ingeschakeld om te bemiddelen en 2x terugbetaling gehad waarbij de goederen niet moesten worden teruggestuurd.

Ze geven ook korting als we de kleren houden , voor de volgende bestelling maar de kwaliteit van deze kleren is niet goed .

Laatst bewerkt:
Wegens persoonlijke overtuigingen zijn er bepaalde zaken die ik niet wil behandelen op het werk (bijvoorbeeld geen dienst verlenen aan chocoladeplantage wegens sterke vermoedens van slavernij), maar die van bovenaf wel opgelegd worden - omdat de case zogezegd afgecheckt en goedgekeurd is geweest door management. Ik ben zogezegd wel verantwoordelijk maar wil zo'n risico's gewoon niet nemen, hoeveel geld er ook mee wordt verdiend.

Wat zijn mijn verplichtingen hier? Mogen ze mij ontslaan als ik niet meewerk voor zo een uniek geval, maar mijn performance wel goed blijft op andere vlakken en ik wel meewerk voor 99% van de andere cases?

Wegens persoonlijke overtuigingen zijn er bepaalde zaken die ik niet wil behandelen op het werk (bijvoorbeeld geen dienst verlenen aan chocoladeplantage wegens sterke vermoedens van slavernij), maar die van bovenaf wel opgelegd worden - omdat de case zogezegd afgecheckt en goedgekeurd is geweest door management. Ik ben zogezegd wel verantwoordelijk maar wil zo'n risico's gewoon niet nemen, hoeveel geld er ook mee wordt verdiend.

Wat zijn mijn verplichtingen hier? Mogen ze mij ontslaan als ik niet meewerk voor zo een uniek geval, maar mijn performance wel goed blijft op andere vlakken en ik wel meewerk voor 99% van de andere cases?
Als dit kan als "werkweigering" kan gezien worden vrees ik van wel

Ze kunnen je idd daarvoor ontslaan tenzij je dat expliciet hebt in je contract staan dat je zo'n zaken mag weigeren

Terug
Bovenaan