Kleine vragen: economie & recht

Mijn moeder is al terminaal en afhankelijk van therapie heeft men geen idee hoe lan ze nog kan leven. Zou maanden zijn tot jaren.

Is het een goed idee om haar appartement te schenken ipv af te wachten tot nalatenschap? Ben enig kind, de notaris zal wel moeten langskomen want ze kan moeilijk nog weg, wil ook dat ze garantie heeft om daar te blijven wonen zo lang mogelijk.

Kent er hier iemand iets van?
Het is eigenlijk al te laat als ze terminaal is.
Als de schenker overlijdt binnen de 3 jaar moet je er alsnog erfrechten op betalen.

Het is eigenlijk al te laat als ze terminaal is.
Als de schenker overlijdt binnen de 3 jaar moet je er alsnog erfrechten op betalen.

Waar jij op doelt is een ongeregistreerde schenking. Dan is er een 'verdachte periode' van 5 jaar (was 3), waar er inderdaad alsnog erfbelasting dient betaald te worden.
Er is echter ook een geregistreerde schenking (mits betalen schenkingsrechten) waarbij die verdachte periode vervalt. Het geschonken vastgoed moet vermeld worden in de akte van erfopvolging, maar wordt vrijgesteld van successierechten.

Eigenlijk moet je dus twee dingen doen Tinufiel:
-Berekenen hoeveel de schekingsrechten zouden bedragen (is afhankelijk van de waarde van het vastgoed)
-Berekenen hoeveel de successierechten zouden bedragen (dus als je helemaal niets zou doen. Ook hiervoor ga je een waarde op het vastgoed moeten plakken trouwens).

Waarschijnlijk (maar niet gegarandeerd) zal de schenking goedkoper uitkomen. In dat geval regel je de schenking. Jij krijgt het blote eigendom, je moeder het vruchtgebruik.

Edit: hou er ook rekening mee dat je vanaf dan eigenaar bent van een woning. Indien je nog verhoogde hypothecaire aftrek zou hebben van een lening vervalt die. Indien je zelf aan het kijken bent/binnenkort zou zijn voor een woning, kan dit een serieuze invloed hebben op de registratierechten. Als je nog geen vastgoed bezit zijn die 3%. Als je al vastgoed bezit (zelfs al heb je er het vruchtgebruik niet van) is dat tegenwoordig dacht ik 12%.

Wat er beter is, schenking of niet, kan dus niemand zeggen zonder de complete situatie te kennen.

Gisteren is een firma (in onder aanneming) werken komen doen aan de keerwanden op de inrit

Ik zie nu vandaag dat ze foto's op hun facebook hebben gepost van de werken/het resultaat

Mag dat zomaar of moet ik daarvoor toestemming geven? 😅

Waar kan ik de officiele functie van een onroerend goed terugvinden?

Op myminfin heb ik een lijst gedownload van mijn goederen. Daarop staat bij "Aard detail": "HOEVE". Is dit dan de officiele functie van dit onroerende goed of waar kan ik dit ergens raadplegen?

Gisteren is een firma (in onder aanneming) werken komen doen aan de keerwanden op de inrit

Ik zie nu vandaag dat ze foto's op hun facebook hebben gepost van de werken/het resultaat

Mag dat zomaar of moet ik daarvoor toestemming geven? 😅
Zij moeten daarvoor toestemming krijgen van jou

Waar kan ik de officiele functie van een onroerend goed terugvinden?

Op myminfin heb ik een lijst gedownload van mijn goederen. Daarop staat bij "Aard detail": "HOEVE". Is dit dan de officiele functie van dit onroerende goed of waar kan ik dit ergens raadplegen?
Nee, er zijn maar de volgende functies:
  • wonen;
  • verblijfsrecreatie;
  • dagrecreatie, met inbegrip van sport;
  • land- en tuinbouw in de ruime zin;
  • detailhandel;
  • dancing, restaurant en café;
  • kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen;
  • industrie en bedrijvigheid;
  • gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;
  • militaire functie.

de functie die in www.myminfin.be vermeld staat, heeft geen functiewaarde

Nee, er zijn maar de volgende functies:
  • wonen;
  • verblijfsrecreatie;
  • dagrecreatie, met inbegrip van sport;
  • land- en tuinbouw in de ruime zin;
  • detailhandel;
  • dancing, restaurant en café;
  • kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen;
  • industrie en bedrijvigheid;
  • gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;
  • militaire functie.

de functie die in www.myminfin.be vermeld staat, heeft geen functiewaarde
Dank je wel voor deze informatie.
1) Waar heb je deze lijst van functies gevonden?
2) Waar kan ik de werkelijke functie terugvinden?

Geen specifieke ervaring bij deze aanbieder, maar wel al enkele keren een Win licenties aangekocht voor een paar euro, en nog nooit problemen gehad (mss had ik gewoon geluk). Ik zou eens moeten gaan graven om te vinden waar ik die kocht.

Vraagje m.b.t. goedkope licenties - zijn websites zoals https://softload.nl/ legaal - iemand ervaring daarmee.

Tot dusver 1 ervaring van een collega op het werk en die is wel positief, maar is het niet te mooi om waar te zijn?
+ het heeft een KVK nummer, dus het is een geregistreerde handelszaak in NL.
+ reviews op Trustpilot zijn in orde: https://nl-be.trustpilot.com/review/softload.nl?page=3

- Adres in google: geeft een soort van (sociale) wijkappartementen, niet echt een winkel, maar tja, tzijn digitale keys, dus dat kan je verkopen van thuis uit
- aan de reviews die ze krijgen kan je wel afleiden dat het geen nieuwe keys zijn (de installatieprocedure is niet de standaard procedure) en dat zeggen ze ook zelf: "Een groot deel van onze softwarelicenties komt uit het tweedehands circuit. Dit zijn ongebruikte of vrijgekomen zakelijke licenties die volledig legaal opnieuw verhandeld mogen worden binnen de EU." - https://softload.nl/over-ons/
ik ben daar nog niet zo zeker van, want OEM-licenties zijn normaal gekoppeld aan een pc en mogen niet los verkocht worden
=> deze kunnen later revoked worden. Ik heb dit zelf gehad met een Lightroom 6 key. Die heeft enkele jaren gewerkt en dan werd die ineens ingetrokken en verwijderd door Adobe.

Schermafbeelding 2025-10-20 125922.png
: dat is ook wel een speciale, want normaal kan je gewoon terug je software installeren en dezelfde key gebruiken. Dat je deze maar eenmalig kan gebruiken, is wel fishy, imo.
=> als bedrijf zou ik het me niet riskeren want het lijkt me toch wel grijze zone, als privé-persoon wel.

Er zijn tegenwoordig meer en meer softwares die hun licentie koppelen aan de hardwareconfiguratie. En die lifetimelicentie eerder zien als een lifetime licentie gekoppeld aan de hardware. Nieuwe hardware -> nieuwe licentie.

Dit is een eerste stap geweest voor softwares waar men het abonnementslicentiesysteem er nog niet heeft doorgekregen.
Ik HAAT abonnementsformules voor software samen met cloudoplossingen. Maar ook daar wordt het moeilijker en moeilijker om eronderuit te komen.

Ik vind de term Lifetime gewoon hatelijk aangezien het niets met lifetime te maken heeft.
Bijv. Tomtom: "Met een nuMaps Lifetime abonnement kunnen de kaarten bijgewerkt worden zodra de nieuwe versie beschikbaar is, gedurende de bruikbare levensduur van één compatibel Garmin product, of zolang Garmin kaartgegevens ontvangt van de toeleverancier, dit hangt af van wat korter is."
Die bruikbare levensduur is wat zij bepalen. Kan goed zijn dat uw toestel 20jaar zal meegaan, maar als zij bepalen dat de levensduur van zo'n toestel maar 5 jaar is, gaan ze u maar 5 jaar geven.
Ik weet niet of dit aangepast is, maar ze bepalen ook wanneer die levensduur gestart is. Dus als je een toestel koopt dat nieuwer is, maar er is ook een ouder model dat compatibel was, kan het dus zijn dat je nog minder krijgt qua levensduur aangezien het op de levensduur van het oudere model is gebaseerd. Of als je dat originele koopt, maar het is al 3 jaar uit, ben je ook al 3jaar aan support kwijt, want het start niet bij aanschaf.
vb: https://www.rtl.nl/economie/tech-bu...rs-boos-updates-niet-levenslang-zoals-beloofd (is wel al een artikel van 2018).

Dat is zo'n term die eigenlijk door EU verboden zou moeten worden en/of de EU fabrikanten duidelijk laat vermelden wat de geplande 'levensduur' is en vanaf welke datum die ingaat.

+ het heeft een KVK nummer, dus het is een geregistreerde handelszaak in NL.
+ reviews op Trustpilot zijn in orde: https://nl-be.trustpilot.com/review/softload.nl?page=3

- Adres in google: geeft een soort van (sociale) wijkappartementen, niet echt een winkel, maar tja, tzijn digitale keys, dus dat kan je verkopen van thuis uit
- aan de reviews die ze krijgen kan je wel afleiden dat het geen nieuwe keys zijn (de installatieprocedure is niet de standaard procedure) en dat zeggen ze ook zelf: "Een groot deel van onze softwarelicenties komt uit het tweedehands circuit. Dit zijn ongebruikte of vrijgekomen zakelijke licenties die volledig legaal opnieuw verhandeld mogen worden binnen de EU." - https://softload.nl/over-ons/
ik ben daar nog niet zo zeker van, want OEM-licenties zijn normaal gekoppeld aan een pc en mogen niet los verkocht worden
=> deze kunnen later revoked worden. Ik heb dit zelf gehad met een Lightroom 6 key. Die heeft enkele jaren gewerkt en dan werd die ineens ingetrokken en verwijderd door Adobe.

Bekijk bijlage 45130: dat is ook wel een speciale, want normaal kan je gewoon terug je software installeren en dezelfde key gebruiken. Dat je deze maar eenmalig kan gebruiken, is wel fishy, imo.
=> als bedrijf zou ik het me niet riskeren want het lijkt me toch wel grijze zone, als privé-persoon wel.

OEM keys apart verkopen mag volgens de EU (alleszins Duits gerechtshof.).

Terug
Bovenaan