Man man man, ons opbrengstpand verkocht. Na eerst nog de arrogantie van de kopers en de incompetentie van onze notaris. En dan hebben we nu nog de bank die zijn duit in het zakje doet.
Ruim voor de datum van akte heb ik aan de bank laten weten dat de akte eraan komt en dat dus de lening moet stopgezet worden.
Bank: "Jaja, geen probleem. Hier een simulatie van de wederbeleggingsvergoeding. Dat zal je dan achteraf moeten betalen maar voor de rest moet je niets doen."
Een week op voorhand nog eens gevraagd: "Volgende week zal de akte verlijden, hoe wordt dit geregeld? Krijgen wij eerst het geld van de notaris en storten we dat dan terug? Wordt dit rechtstreeks tussen notaris en bank geregeld? Moeten wij actie ondernemen?"
Bank: Nietszeggend antwoord, komt allemaal in orde en "geen acties vereist".
Akte wordt verleden. We krijgen het integrale bedrag op onze rekening. Lening blijft gewoon doorlopen. Na 2 werkdagen wordt het openstaande krediet ook niet automatisch van onze rekening gehaald ofzo. Niets. Er gebeurt niets.
Ik bel dus voor de 3de (!) keer naar de bank: "Er gebeurt niets, onze lening blijft precies gewoon doorlopen? Moeten wij nu écht geen acties ondernemen?!"
Bank: "Ah tiens, is dat integrale bedrag op jullie rekening gekomen zonder dat wij ons gedeelte hebben gekregen voor de vervroegde aflossing? Vreemd. Ik zal jullie dadelijk de afrekening doorsturen!".
Op de afrekening:
- openstaand krediet: x euro
- wederbelegginsvergoeding: y euro
- rente op dagbasis tussen het verlijden van de akte en vandaag: z euro
Zonder boe of ba. Zonder sorry. Zonder "ik schaam mij kapot op basis van mijn incompetentie". Zonder: "we hebben een fout gemaakt, maar we nemen die kost op ons." Niets.
Vraag aan jullie; ik veronderstel dat dit niet de normale gang van zaken is?
Het draait hier gewoon om de verkoop van een ordinair, simpel huisje. Geen rocket-science. Maar doorheen gans het proces is het precies alsof alle professionals die daar dagdagelijks mee bezig zijn, dat allemaal hun eerste keer is.