Kleine vragen: economie & recht

Ik heb een bestek van rond de €3000. Waterschade door geen kerdi doek gebruikt te hebben bij het plaatsen van wandtegels. (zo vermeld op het bestek)
Gisteren een expert hier geweest van de brandverzekering en die zei dat het niet gedekt is. Wel de schade aan de 2 achterliggende muren.
Iets van €700 krijgen we terug. Woning hebben we zo gekocht, dus niet wetend dat er geen doek geplaatst werd.
Kan hier tegenin gegaan worden? Of het er gewoon bij laten
Zelfde verhaal gehad.
Veel van uw tak maken en kans is dan dat ze er wat bij doen. Maar moet wel van de expert komen (ik heb dus van mijn tak gemaakt met de expert erbij.
Sommige verzekeraars hebben ook eigen herstelservoce (bvb Homeras).
Gebruik ik om bovenstaande discussie te vermijden.

Hoe zit als je geen geldig verzekeringsbewijs in de auto hebt liggen?

Wij betalen onze polis elke 3 maand, dus krijg meestal ook een doc voor in de auto voor 3 maand.. heel vaak niet, moet ik er zelf achter vragen bij de makelaar.

Nu had ik in de week door dat de periode weer bijna verlopen was (tot de 18e op het document in de auto), maar nog geen betaaluitnodiging gehad - rarara door de straatnaamwijziging uiteraard (adreswijziging heb ik wel in januari doorgegeven per mail aan de makelaar)

Bellen en mailen naar de makelaar, nie meteen reactie. Die heeft me dan vanmorgen t doc doorgestuurd, onmiddellijk betaald ook.
(Op de betalingsuitnodiging stond voor 31.01 betalen, nooit iets van gehad, ook geen herinnering)

Maar ik heb dus maar een verzekeringsbewijs in de auto liggen tot 18.02 (en de verzekering ook betaalt op 18.02 voor de komende 3 maand)

Loop ik een risico als ik morgen op baan ga?
Controle, anpr camera, worst case ongeval

Het (papieren) verzekeringsbewijs is niet langer een verplicht boorddocument. ALs je een digitale versie kan voorleggen is dat ook goed. Er bestaat geen database met verzekeringen dus voor ANPR-camera's moet je je ook geen zorgen maken.

In de praktijk zal men meestal ook de moeite doen om eerst navraag te doen bij de verzekeringsmaatschappij voor je wagen getakeld werd.

Ben ooit eens in een controle gereden en vond mijn verzekeringsbewijs niet.
Agent was zo van "leasewagen zeker, ja, dat zien we vaker, rij maar door"
Hangt af van agent tot agent. Waarschijnlijk ook van het type wagen en hoe oud die er uit ziet.

Het (papieren) verzekeringsbewijs is niet langer een verplicht boorddocument. ALs je een digitale versie kan voorleggen is dat ook goed. Er bestaat geen database met verzekeringen dus voor ANPR-camera's moet je je ook geen zorgen maken.

In de praktijk zal men meestal ook de moeite doen om eerst navraag te doen bij de verzekeringsmaatschappij voor je wagen getakeld werd.

Digitaal heb ik ook niet

Al 5x gevraagd of ik niet ergens op een klantenportaal kan bij Baloise om daar alles digitaal te raadplegen.

Nuja tis betaald dus zal wel oke zijn dan 😊

Digitaal heb ik ook niet

Al 5x gevraagd of ik niet ergens op een klantenportaal kan bij Baloise om daar alles digitaal te raadplegen.

Nuja tis betaald dus zal wel oke zijn dan 😊
Als je bij Baloise bent installeer de app mybroker daar staan u contracten op en of ze actief zijn. Kan je duplicaat aanvragen.

Ik ben recent opgebeld door een kbc medewerker om eens langs te komen en te kijken wat de mogelijkheden zijn met mijn spaargeld. Kreeg op hun kantoor uitleg over een beleggingsfonds, pensionsparen, hospitalisatieplan en andere verzekeringen.

Aan de ene kant klonk dit allemaal mooi en vooral dat beleggingsfonds was intressant omdat dit meer zou opleveren dan mijn spaarrekening. Maar langs de andere kant blijven het verkopers die hun producten willen ophemelen, dus heb ik eens gegoogled 😉

Ik vond daarover dingen terug zoals een hoge instapkost, beheerskosten en uitstapkost...
Daarom men vraag of zo'n beleggingsfonds intressant is of niet? Ga er vanuit dat het me wel wat meer gaat opleveren dan een spaarrekening.

Daarom men vraag of zo'n beleggingsfonds intressant is of niet?
De (eigen) fondsen die de banken pushen zijn zelden of nooit interessant, behalve dan voor de bank zelf. Ze volgen verplicht grotendeels de benchmark, maar rekenen ongeacht de performance wel de volle pot aan voor dat "actief" beheer. Er is een reden waarom passief beleggen in indexfondsen (ETF's) een hoge vlucht heeft genomen.

De (eigen) fondsen die de banken pushen zijn zelden of nooit interessant, behalve dan voor de bank zelf. Ze volgen verplicht grotendeels de benchmark, maar rekenen ongeacht de performance wel de volle pot aan voor dat "actief" beheer. Er is een reden waarom passief beleggen in indexfondsen (ETF's) een hoge vlucht heeft genomen.
Alle risico's zijn voor de klant. Voor de bank is het gewoon kassa kassa.

Ik heb een aangetekende zending gemist die via eAR werd verstuurd. Klopt mijn assumptie dat de afzender waarschijnlijk de overheid zal zijn en geen particulier of gewoon bedrijf?

Een familielid woont in een sociaal woning (apartment). Omdat de reclamefolders gewoon in de hal worden gegooid, wil de sociale verhuurdienst iedereen verplichten om een 'geen reclame' sticker op de bus te plakken. In de brief met hun aankondiging hebben ze zo'n officiële sticker meegestuurd. Indien dit niet gebeurd zullen er maatregelen worden getroffen (er is niet vermeld welke). Mijn familielid krijgt de reclame blaadjes graag.

Ze kunnen dit toch niet afdwingen, lijkt me? Ik heb mijn familielid aangeraden om eventueel eens contact op te nemen met de huurdersbond of een ombudspersoon.

Absurde reactie wel. Hoe zou dit zelfs het probleem oplossen als er niets in de brievenbussen gestoken wordt?
Het punt is toch gewoon dat de postbode aan sluikstorten doet? Papieren gewoon op de grond gooien... Laat ze gewoon klacht indienen bij bpost?

Als persoon zelf zou ik toch ook gewoon de vraag stellen dan : Ik wens deze reclame wel te ontvangen. Welke sancties zouden genomen worden? Waarom worden deze sancties genomen tegen mij? Waarom worden er geen sancties/acties genomen tegen de persoon die het probleem stelt? (De postbode). Op basis van welke wetgeving of contract zouden deze sancties gebasseerd zijn?

Absurde reactie wel. Hoe zou dit zelfs het probleem oplossen als er niets in de brievenbussen gestoken wordt?
Het punt is toch gewoon dat de postbode aan sluikstorten doet? Papieren gewoon op de grond gooien... Laat ze gewoon klacht indienen bij bpost?

Ik denk eerder dat de huurders het gewoon uit hun bus halen en het op de grond gooien. Zelf ook meegemaakt in het eerste appartement dat ik ooit huurde.

Plak dat er gewoon op ?

Ik zou om eerlijk te zijn niet weten waarom je dit niet kan verplichten? In een VME kan je toch ook huisregels opleggen voor de gebruikers van de gemeenschap. En tgv de melding appartement is dat hier dan ook gewoon het huisreglement dat men van toepassing wil maken.

Dit heeft toch niet te maken met sociaal of niet sociale woning?

Plak dat er gewoon op ?

Ik zou om eerlijk te zijn niet weten waarom je dit niet kan verplichten? In een VME kan je toch ook huisregels opleggen voor de gebruikers van de gemeenschap. En tgv de melding appartement is dat hier dan ook gewoon het huisreglement dat men van toepassing wil maken.

Omdat anderen niet moeten denken op te kunnen leggen welke post jij mag ontvangen...

Plak dat er gewoon op ?

Er is volgens mij geen VME want er is ma
ar 1 eigenaar van alle appartementen.

Het lijkt mij beetje absurd dat de eigenaar bepaald wat soort post de huurder mag ontvangen? Huishoudelijk reglement of niet.

Nu het argument 'ik vind dit absurd' is niet echt sterk daarmee dat ik eens wilde horen :) misschien dat iemand hier meer kennis van heeft dan ik.

Terug
Bovenaan