Kleine vragen: economie & recht

Economische werkloosheid voor bedienden moet 3 dagen op voorhand aan de RVA gemeld worden en kan niet achteraf doorgegeven worden, volgens werkgever.
Minimumsanctie zou een verwittiging zijn, zeiden de controleurs zelf.
Enfin, het is wat het is maar wel
een domper want dit was mijn budget voor een opleiding. Hopelijk steken ze bij de RVA evenveel energie in de echte fraudeurs.

Economische werkloosheid voor bedienden moet 3 dagen op voorhand aan de RVA gemeld worden en kan niet achteraf doorgegeven worden, volgens werkgever.
Minimumsanctie zou een verwittiging zijn, zeiden de controleurs zelf.
Enfin, het is wat het is maar wel
een domper want dit was mijn budget voor een opleiding. Hopelijk steken ze bij de RVA evenveel energie in de echte fraudeurs.
Vandaar dat ik zei afhankelijk van het type werkloosheid. Er zijn werkloosheden waar dat niet op voorhand gemeld moet worden.
en de minimumsanctie is verwittiging, maar het recht op uitkeringen voor de lopende maand (vanaf dag controle verlies je sowieso).

En jouw fout kan, mocht het niet gedetecteerd worden, fraude veroorzaken.

Korte vraag in verband met de ontbinding van een vennootschap (en in afwachting van het antwoord van de notaris):
Vanaf wanneer mogen de gelden/liquide middelen naar privé overgezet worden?
  1. Van zodra het verslag van de bedrijfsrevisor, verslag van het bestuursorgaan, en de bevestigingsbrief zijn afgerond?
  2. Of moet er gewacht worden tot het verlijden van de akte bij de notaris?

Je erft met 3 een huis van 240.000 euro. De ene (heeft al een huis) wil de twee andere uitkopen om het huis te behouden. Is dat dan 12 procent registratierechten op 66 procent v d waarde of heeft dat er niets meer mee te zien

Je erft met 3 een huis van 240.000 euro. De ene (heeft al een huis) wil de twee andere uitkopen om het huis te behouden. Is dat dan 12 procent registratierechten op 66 procent v d waarde of heeft dat er niets meer mee te zien
Het is 2.5% op de volledige waarde. 2.5% om het hier het verdeelrecht is (transactie tussen personen die samen een onverdeelde eigendom bezitten) en niet het registratierecht en 100% van de waarde omdat dat de regel is als door de transactie de status van onverdeeldheid verdwijnt.

Onderhoud van gasketel laten doen... Nadien vastgesteld dat nauwelijks 2 dagen later, mijn gasketel niet alleen niet meer werkt, maar binnen de gasketel er ook een plas water staat... ASAP uit stopcontact getrokken, foto's getrokken (ontluchtingsventiel stond ook volledig dicht) en wel opgedroogd.

Kan ik het juridisch maken om die onderhoudsfactuur te betwisten en die mensen aansprakelijk te stellen?
Of ben ik genaaid door een slechte onderhoudstechnieker?

Want tijdens het onderhoud had die ook al eens aan het begin een fout kraantje open gezet: gevolg: mijn bergingvloer nat en een paar kartonnen dozen om zeep... heb dit met de mantel der liefde dichtgedekt omdat ik ook wel eens fouten maak, maar dit was voordat ik vaststelde dat ik nu dus géén warm water én géén verwarming meer heb (gelukkig geen groot probleem met dit weer).

Ik ga mijn ontslag krijgen (achter gevraagd om een opleiding te kunnen gaan volgen)
Werkgever gaat hier mee akkoord.

Vandaag kreeg ik dit van HR:
"We willen meewerken hieraan, het zal dan zonder opzegvergoeding zijn.
Enige nadeel voor jou is dat je dan wel geen inkomen zal hebben gedurende de periode die door de opzeg gedekt wordt"

Ik had zelf aangegeven dat het niet voor de vergoeding te doen was, zolang ik maar in orde ben voor de RVA.
Wil bovenstaande zeggen dat ik 18weken niets van inkomen ga hebben?

Ik ga mijn ontslag krijgen (achter gevraagd om een opleiding te kunnen gaan volgen)
Werkgever gaat hier mee akkoord.

Vandaag kreeg ik dit van HR:
"We willen meewerken hieraan, het zal dan zonder opzegvergoeding zijn.
Enige nadeel voor jou is dat je dan wel geen inkomen zal hebben gedurende de periode die door de opzeg gedekt wordt"

Ik had zelf aangegeven dat het niet voor de vergoeding te doen was, zolang ik maar in orde ben voor de RVA.
Wil bovenstaande zeggen dat ik 18weken niets van inkomen ga hebben?
Je zal idd 18 weken lang niks krijgen. Als de werkgever je ontslaat en de échte reden achteraf opschrijft op de C4 (ontslag gevraagd om opleiding te starten), kan je zelfs uitgesloten worden en de opleiding niet starten.

Echte reden gaat normaal gezien economische redenen zijn (reorganisatie ofzo)
En dit is nog niets eens gelogen ofzo. (Moeten 16FTE's vertrekken)

Heb een Amerikaanse cheque van $120. Zit bij Keytrade, KBC en Argenta. Kan die geind worden en hoeveel kost dat? Kan iemand anders die ook innen voor mij?

Heb een Amerikaanse cheque van $120. Zit bij Keytrade, KBC en Argenta. Kan die geind worden en hoeveel kost dat? Kan iemand anders die ook innen voor mij?
Ik weet niet hoe het precies zit per bank, maar kan geïnd worden, al krabben ze zich in lokale kantoren soms wel eens in het haar over hoe dat werkt. Is in mijn ervaring ook niet goedkoop, als ik het me goed herinner was dat toch een euro of 5 tot 10 per check.

Ik weet niet hoe het precies zit per bank, maar kan geïnd worden, al krabben ze zich in lokale kantoren soms wel eens in het haar over hoe dat werkt. Is in mijn ervaring ook niet goedkoop, als ik het me goed herinner was dat toch een euro of 5 tot 10 per check.
En dat wordt wss enkel maar duurder:

Tarief ING:
• Incasso van cheques
– Cheques getrokken op een buitenlandse bankrekening en gestort op een ING-bankrekening in België
Verwerkingsprovisie, per cheque 42,35-90,75
Correspondentkosten Min. 6,50

Bij Belfius:
Internationale cheques
Te innen cheque
Transferkosten* 0,121 % van het bedrag (min. 7,26 EUR, max. 121,00 EUR)
Inningskosten* 10,00 EUR
Portokosten* 4,84 EUR

Los van de wisselkoerscommissie natuurlijk :)

Korte vraag in verband met de ontbinding van een vennootschap (en in afwachting van het antwoord van de notaris):
Vanaf wanneer mogen de gelden/liquide middelen naar privé overgezet worden?
  1. Van zodra het verslag van de bedrijfsrevisor, verslag van het bestuursorgaan, en de bevestigingsbrief zijn afgerond?
  2. Of moet er gewacht worden tot het verlijden van de akte bij de notaris?

Het tweede.

Vandaag aangetekende gaan ophalen bij bpost.
Tussen x en y werd heden afgesproken de bestaande overeenkomst te verbreken.
De opzegtermijn bedraagt 18 weken en gaat in op maandag 11/9/23
De werknemer erkent dat er geen vergoeding verschuldigd is voor de beëindiging van de AO in onderling akkoord.
Verdere modaliteiten worden eerstdaags besproken.

Is een hr dienst nu echt dom of doen ze dit bewust?
Heb meermaals aangegeven dat het niet met wederzijdse toestemming moest/mocht zijn. En toch doen ze het zo.
Kunnen ze dit niet op een andere manier doen zodat ik in orde ben voor de rva?
@JPV
Jij mss een oplossing? Of een manier om toch een uitkering te krijgen?
Zou de sanctie meevallen als ik dit uitleg?
De bedoeling is dat ik tijdens mijn studie een uitkering kan krijgen en steun van de vdab (knelpuntberoep)

Laatst bewerkt:
Je beseft dat wat je wil doen fraude is, met medewerking van de werkgever? Ik zou dit dus niet gaan uitleggen aan de rva.

De brief van de werkgever rommelt langs alle kanten, ga best eens naar een vakbond ,want je hebt echt iemand nodig die het bedrijf contacteert om miserie, zowel voor jou als de werkgever te vermijden.

Heeft er iemand ervaring met het schenken van aandelen? Moet dit altijd verlopen via een notaris of is er ook een minder 'officiële' manier?
Het gaat over in totaal over een waarde van enkele duizenden euro's, maar als het via de notaris moet (waar buiten het schenkingstarief nog wat geld aan de vingers blijft hangen): is het dat dan wel waard?

Heeft er iemand ervaring met het schenken van aandelen? Moet dit altijd verlopen via een notaris of is er ook een minder 'officiële' manier?
Het gaat over in totaal over een waarde van enkele duizenden euro's, maar als het via de notaris moet (waar buiten het schenkingstarief nog wat geld aan de vingers blijft hangen): is het dat dan wel waard?

Zie hoger blz. 42-43. De normale regels zijn ook hierop van toepassing, m.i.v. onrechtstreekse schenking (wat hetgeen is dat je bedoelt).

Dat is effectief dezelfde regeling (in de praktijk), zie "onrechtstreekse schenking":

Zelfde regel in principe, normaal kan de bank de effecten overschrijven naar een rekening op jouw naam

En moet je dat dan laten registreren? Of kan je ook gewoon (in dit geval) aandelen overschrijven en niets betalen? Zeer kleine kans dat die persoon binnen enkele jaren gaat doodvallen, dus voor veilig te zijn is een schenking hier niet nodig.

En moet je dat dan laten registreren? Of kan je ook gewoon (in dit geval) aandelen overschrijven en niets betalen? Zeer kleine kans dat die persoon binnen enkele jaren gaat doodvallen, dus voor veilig te zijn is een schenking hier niet nodig.
Nee, registratie is niet verplicht

man van 73(!) solliciteert voor administratieve functie. (lokaal bestuur, contractuuel)

Iedereen voelt wel aan "nope, gaan we niet doen" maar is er eigenlijk een wettige grond om die sollicitatie gewoon te weigeren o.g.v. het reeds bereikt hebben van de pensioengerechtigde leeftijd (of iets in die trant) of komen we dan in "leeftijdsdiscriminatie" terecht. Kortom, waar trek je de grens.

Terug
Bovenaan