Kleine vragen: economie & recht

Dat bedrag representeert de waarde op vandaag als je zo zou blijven verder werken.

In principe worden die bedragen geïndexeerd, maar we hebben geen glazen bol of ze nog gaan prutsen aan de pensioenregels :).
 
is er iets aangepast aan de werkbonus?
Mijn vriendin had vorige maand nog een €30 en deze maand staat dat niet meer op de loonbrief?
 
In principe zou ze een werkbonus van € 39,26 moeten krijgen. Bedragen zijn deze maand (ivm indexatie) wat verhoogd.
 
Wat zijn de beste (lees: goedkoopste en snelste) manieren om een stevig bedrag internationaal over te schrijven, waar we meteen een duidelijk en finaal overzicht krijgen van kosten en wisselkoersverschillen? Wij wonen momenteel in het buitenland en bij de verhuis naar hier redelijk wat verloren aan slechte wisselkoersen. Echter hebben we nu een veelvoud op de rekening dus zou nog veel duurder uitkomen.

Wise werd ons al aangeraden, maar benieuwd of er betere manieren zijn?
 
Eventueel een Revolut account aanmaken. Daar kan je je geld naar overschrijven in de gewenste valuta en via de app kan je dat omzetten naar een andere valuta.

Je hebt dan ook een live overzicht van wat je geld in euro zal zijn. Na omzetting kan je dit in euro overschrijven naar je Belgische bankrekening.
 
Wanneer wordt de indexatie van de lonen per PC eigenlijk bepaald? Mijn broer zit bv in PC209 en de indexatie is daar op 1 juli. Maar op welk moment wordt dat percentage definitief bepaald en kan je dat ergens opvolgen?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer wordt de indexatie van de lonen per PC eigenlijk bepaald? Mijn broer zit bv in PC209 en de indexatie is daar op 1 juli. Maar op welk moment wordt dat percentage definitief bepaald en kan je dat ergens opvolgen?
In PC 209 is de berekening als volgt: afgevlakte gezondheidsindex van juni dit jaar tov afgevlakte gezondheidsindex van juni vorig jaar.

Die van juni 2021 is al bepaald (108.73), die van juni 2022 zal natuurlijk pas dan bekend zijn (eind juni), maar wordt door het planbureau ingeschat op 115.87 . Dat zou een index van 6,57% betekenen. Waarschijnlijk zal het wel meer zijn, gezien het planbureau de index van maart onderschat heeft.

 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
In PC 209 is de berekening als volgt: afgevlakte gezondheidsindex van juni dit jaar tov afgevlakte gezondheidsindex van juni vorig jaar.

Die van juni 2021 is al bepaald (108.73), die van juni 2022 zal natuurlijk pas dan bekend zijn (eind juni), maar wordt door het planbureau ingeschat op 115.87 . Dat zou een index van 6,57% betekenen. Waarschijnlijk zal het wel meer zijn, gezien het planbureau de index van maart onderschat heeft.
Ondertussen zijn de vooruitzichten gestegen naar 117,04 , wat al 7,64% oplevert.
 
Ondertussen zijn de vooruitzichten gestegen naar 117,04 , wat al 7,64% oplevert.

Toevallig kwam ik net dit tegen:


Dikke 8% dus… zal dit nog stijgen de komende maanden, of wordt dit nu al afgeklokt?
 
Toevallig kwam ik net dit tegen:


Dikke 8% dus… zal dit nog stijgen de komende maanden, of wordt dit nu al afgeklokt?
Ik weet niet waar SD Worx zich op baseert qua voorspellingen, maar als ze de "officiele" voorspellingen gebruiken (planbureau), die eergisteren net geupdated zijn, zitten ze fout. Kan natuurlijk dat ze eigen voorspellingen gebruiken, maar de betrouwbaarheid daarvan, gezien SD Worx van VOKA is, lijkt me eerder klein en dan eerder met bedoeling om de té hoge index (politiek) te accentueren.
 
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar een vraagje over fiscaliteit: stel dat ik een gebouw koop met 3 appartementen en er zelf 1 zou bewonen, onder welk tarief van de registratierechten val ik dan?
 
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar een vraagje over fiscaliteit: stel dat ik een gebouw koop met 3 appartementen en er zelf 1 zou bewonen, onder welk tarief van de registratierechten val ik dan?
Verre van zekerheid, maar ik zou denken dat je registratierechten kan 'splitsen' door apart te kopen, maar dan heb je de extra kosten van een tweede akte. @Xeo Pablo , weet jij meer?
 
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar een vraagje over fiscaliteit: stel dat ik een gebouw koop met 3 appartementen en er zelf 1 zou bewonen, onder welk tarief van de registratierechten val ik dan?
Verre van zekerheid, maar ik zou denken dat je registratierechten kan 'splitsen' door apart te kopen, maar dan heb je de extra kosten van een tweede akte. @Xeo Pablo , weet jij meer?
Je kan inderdaad het 3% tarief vragen voor het apartement dat je gaat bewonen, voor de andere 2 zal het 12% zijn. Het kan in 1 notariële akte geregeld worden, maar je moet juist een opsplitsing maken van de prijs.

Dat is een praktische tolerantie van Vlabel die niet in de wet staat. Om zeker te zijn kan je altijd eens je notaris een vraag laten stellen aan Vlabel via het online formulier, ze antwoorden dan normaal gezien binnen de 5 werkdagen.

Als het appartement dat onder 3% valt veel duurder is dan de andere, zou ik ook een schattingsverslag maken om in te dekken
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met overschrijven naar buiten de EU (Afrika) op een andere manier dan via de thuisbank?

Die rekenen echt een pak kosten aan..

Online had ik al Wise gevonden. Iemand ervaring hiermee?
 
Terug
Bovenaan