Kleine personenwagen met lage jaarlijkse maandelijkse kosten

Multiboxer

Well-known member
In de toekomst zal ik een degelijke EV kopen (genre PS2) maar mijn vriendin die geen wagen heeft ziet het niet zitten om ook met die wagen te rijden.
Ze doet nu al bijna alles met de fiets en openbaar vervoer.
Ze heeft daarom voorgesteld dat we een klein 2de hands personenwagentje kopen zodat ze heel af en toe daarmee haar boodschappen kan gaan halen.

Dat wagentje zal waarsschijnlijk nog geen 1000 km per jaar rijden dus lijkt een kilometerverzekering aangewezen.
Ook zou dat wagentje best zo laag mogelijke fiscale PK's hebben zodat de verkeersbelasting eerder beperkt blijft.

Welke wagen koop ik best zodat de jaarlijkse kosten (verzekering en verkeersbelasting) zo veel mogelijk beperkt blijft?
 
Bakkers auto (lichte vracht) of auto met 1l motor. Ik heb zelf ford focus 2019 model met 1l motor en jaarlijkse tax is maar 135euro.
 
In de toekomst zal ik een degelijke EV kopen (genre PS2) maar mijn vriendin die geen wagen heeft ziet het niet zitten om ook met die wagen te rijden.
Ze doet nu al bijna alles met de fiets en openbaar vervoer.
Ze heeft daarom voorgesteld dat we een klein 2de hands personenwagentje kopen zodat ze heel af en toe daarmee haar boodschappen kan gaan halen.

Dat wagentje zal waarsschijnlijk nog geen 1000 km per jaar rijden dus lijkt een kilometerverzekering aangewezen.
Ook zou dat wagentje best zo laag mogelijke fiscale PK's hebben zodat de verkeersbelasting eerder beperkt blijft.

Welke wagen koop ik best zodat de jaarlijkse kosten (verzekering en verkeersbelasting) zo veel mogelijk beperkt blijft?
Goh, wat is de prijsrange ongeveer?
Ford heeft lang een 1000cc 3-cilinder in de Fiesta gestoken, die gaat u maandelijks niet veel kosten en is heel makkelijk bruikbaar.
Maar puur voor die afstanden, kan je ook gewoon iets écht oud kopen natuurlijk.
 
En waarom niet ?

Voor kleine verplaatsingen waar er dan meestal maar één iemand in de wagen zit ….1 km naar de winkel en terug en dan soms eens rond de kerktoren rijden …waarom daar dan een auto voor gebruiken die meer kost aan wegentaks , inschrijvingsgeld , en verzekering en waarschijnlijk ook een groter verbruik ?

Heb overplaatst hier zelfs al eens aan het denken geweest om mijne grote zware diesel die 3000 km op een jaar doet met eens naar de winkel te rijden die hier amper 2 km van mij af zijn , te vervangen door zo een elektrische Ami (die kwestie van prijs mee valt . )
Alleen rij ik soms ook eens naar de camping en die is een dikke 50 km over de autostrade en dat zie ik mij niet doen met zo een Ami (of brommobiel) die dan maar max 45 km/u gaan …
 
Omdat die dingen het grootste gedrocht zijn die ze ooit hebben toegelaten op de weg. Je moet er mee rijden alsof het een auto is maar je hebt geen autorijbewijs nodig. Wie voor feb 61 geboren is heeft zelfs helemaal geen rijbewijs nodig.
Als je de mogelijkheid hebt een gewone auto te rijden is zo een 45/h bijna nooit een goede optie. Je kan mss 2-300€ per jaar besparen maar krijgt ook veel beperkingen in de plaats. Die elektrische ami heeft maar een bereik van max 75km, dus een ritje naar de camping zelfs zonder autostrade wordt dan al moeilijk.
 
Die lage maandelijkse kosten denk ik momenteel ook aan.
Alleen is de aankoop voor die lage maandelijkse kosten kostelijk.

Ik denk aan een okkazie electrische honda als 2e wagen .
 
Omdat die dingen het grootste gedrocht zijn die ze ooit hebben toegelaten op de weg. Je moet er mee rijden alsof het een auto is maar je hebt geen autorijbewijs nodig. Wie voor feb 61 geboren is heeft zelfs helemaal geen rijbewijs nodig.
Als je de mogelijkheid hebt een gewone auto te rijden is zo een 45/h bijna nooit een goede optie. Je kan mss 2-300€ per jaar besparen maar krijgt ook veel beperkingen in de plaats. Die elektrische ami heeft maar een bereik van max 75km, dus een ritje naar de camping zelfs zonder autostrade wordt dan al moeilijk.
Dat is het juist …die dingen rijden zoals een gewone auto (enkel moet je niet schakelen) en je hebt ook de luxe om binnen droog en warm te zitten in de winter , hebben minder onderhoud nodig onderhoud zal ook minder kosten …
Kwestie van dat rijbewijs …ik snap uw reden niet echt goed want tegenwoordig zie ik genoeg autorijders die hun rijbewijs beter terug kunnen afgeven maar dat is niet aan mij om te beslissen . ;)

ook kwestie van de snelheid is niet echt een probleem aangezien je nu toch meestal maar 30 km/u mag in de meeste stads en dorpskernen …

En ja weet dat deze maar max een bereik heeft van 75 km en dat je dan 4 uur moet laden aan een stopcontact maar om eens gewoon in de dorps of stadskern rond de kerktoren te rijden is dat meer als voldoende . ;)
Ook bij het parkeren zie ik alleen maar voordelen . (Minder plaats nodig )


Soit , als het alleen nu is om zo af en toe eens een auto te gebruiken om te winkelen of kleine korte verplaatsingen zou ook eventueel Poppy en dergelijke kunnen voldoen .
Ge huurt dan infeitte den auto voor het gebruik ervan en hebt geen extra kosten .
Al is het niet echt goedkoop blijkbaar voor dagelijks gebruik en er moet juist eentje in de buurt staan -maar zo eens occasioneel …
 
Dat is het juist …die dingen rijden zoals een gewone auto (enkel moet je niet schakelen) en je hebt ook de luxe om binnen droog en warm te zitten in de winter , hebben minder onderhoud nodig onderhoud zal ook minder kosten …
Kwestie van dat rijbewijs …ik snap uw reden niet echt goed want tegenwoordig zie ik genoeg autorijders die hun rijbewijs beter terug kunnen afgeven maar dat is niet aan mij om te beslissen . ;)

ook kwestie van de snelheid is niet echt een probleem aangezien je nu toch meestal maar 30 km/u mag in de meeste stads en dorpskernen …

En ja weet dat deze maar max een bereik heeft van 75 km en dat je dan 4 uur moet laden aan een stopcontact maar om eens gewoon in de dorps of stadskern rond de kerktoren te rijden is dat meer als voldoende . ;)
Ook bij het parkeren zie ik alleen maar voordelen . (Minder plaats nodig )


Soit , als het alleen nu is om zo af en toe eens een auto te gebruiken om te winkelen of kleine korte verplaatsingen zou ook eventueel Poppy en dergelijke kunnen voldoen .
Ge huurt dan infeitte den auto voor het gebruik ervan en hebt geen extra kosten .
Al is het niet echt goedkoop blijkbaar voor dagelijks gebruik en er moet juist eentje in de buurt staan -maar zo eens occasioneel …
Dat er mensen zijn die domme dingen doen met een rijbewijs ga ik niet ontkennen. Maar de meerderheid van de chauffeurs heeft ooit moeten bewijzen dat ze de wegcode om met een auto te mogen rijden kennen. Iedere chaffeur ouder dan 65 heeft zelfs een of ander praktijkexamen moeten doen. Het doelpubliek van die autotjes zijn echt wel de mensen die geen autorijbewijs hebben. Hoe kan je met iets dat rijd als een auto mogen rijden zonder te weten wat de regels om met een auto te rijden zijn. Zelfs nu nog als je een rijbewijs AM haalt wat voldoende is om met een brommobiel te rijden, moet je de theorie kennen voor de bromfiets en is het praktijkexamen enkel maneuvres met de bromfiets op het oefenterrein.

De snelheid op zich heb ik minder problemen mee, vooral binnen de dorpskernen en dergelijke. Ik zou ze wel nog volledig gelijkstellen aan een bromfietsen. Nu mag je op wegen waar bromfietsen niet mogen rijden wel met een brommobiel rijden. Wat dan tot onveilige situaties zorgt door het snelheidsverschil.
 
Gewoon een lichte vracht. Bijvoorbeeld een Fiesta of Corsa, die zijn goedkoop te vinden:


 
Terug
Bovenaan