Tja, ik heb vroeger ook nog vrijwilligerswerk in een asielcentrum gedaan, ... toen ik jonger en naïef was... Iedereen met een hart zal wel inzitten met het lot van asielzoekers op een persoonlijk niveau, maar mensen zoals Francken of De Moor of de regering in het algemeen moeten beslissingen nemen op systeemniveau. Dat zijn fundamenteel andere kwesties. Je moet op een hoger niveau van je hart een steen kunnen maken, en één van de grootste nieuwe problemen in het asieldebat is er daar één van. Ik denk niet dat Francken zo'n onmens is dat die gaat toejuichen dat asielzoekers onder een lekkend dak gezet worden.
Veel problematischer op systeemniveau in het asieldebat, is dat de federale regering, een asieldeal gesloten heeft met (waarschijnlijk met dank aan Ecolo/Groen en PS) één immens probleem: het verbod om nog langer illegale gezinnen met kinderen op te sluiten... als je dat als één van de enige landen van Europa niet gaat doen, met dan nog eens een gulle sociale zekerheid, dan ga je gewoon andermaal een groot, extra aanzuigeffect creëren. Triest om te zeggen.
Maar goed, mijn mening op dit migratievlak is "rechts": opvang in eigen regio, vluchtelingen uit Oekraïne netjes spreiden, en zoveel mogelijk mensen die hier enkel hun geluk komen zoeken vanuit uithoeken terugsturen. In ruil: meer legale migratiekanalen, maar enkel volgens de draagkracht van onze samenleving, en in één van de meest dichtbevolkte regio's ter wereld, met een oplopend begrotingstekort, te weinig natuur, ... is dat véél minder dan de aantallen die hier nu (illegaal) aankomen.