Kleine nieuwtjes

Ik hoor nu wel vaker dat Dehaene vaak als een soort voorbeeld wordt gezien van een goede politicus, maar zijn bijnaam was toch ook de loodgieter, door allerhande constructies om dingen maar te laten kloppen/werken. Ik vraag me dan ook af, moesten we op onze huidige leeftijd en met onze huidige bril ergens midden jaren '90 zijn, zouden we dan niet ook zeer kritisch zijn?
Dat laatste is wel zeker waar. En aangezien ik toen jong was en niet alle detail echt bewust heb meegemaakt, zal dat ook wel een rol spelen.
Feit is wel dat we in de jaren 90 uit een dal zijn gekropen en Dehaene is daar, weliswaar onder druk, in geslaagd. En daar bij moest hij ook gebruik maken van achterpoortjes en constructies. Hier kan je trouwens een goeie samenvatting vinden.

Op wikipedia staat het mooi: "de man die oplossingen in elkaar knutselde, misschien een goede beheerder maar zeker geen visionair."
Een visionair hebben we al langer niet en een goede beheerder ondertussen ook niet meer.

Gaat het debat over de Engelstalige ingenieursopleidingen aan de Vlaamse universiteiten enkel over de opleiding 'burgerlijk ingenieur' en niet de opleiding 'industrieel ingenieur'?

Zuid-Koreaanse jongeren slikken voorstel voor werkweek van 69 uren niet

De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol zou nu de huidige maximum werkduur van 52 uren per week - 40 reguliere uren plus 12 overuren - optrekken naar 69 uren. Werkgevers hadden daarop aangedrongen omdat die 52 uren per week niet voldoende bleken om alle werk gedaan te krijgen.

Stel je voor.

Vroeg of laat krijgt men toch hun goesting.

Gaat het debat over de Engelstalige ingenieursopleidingen aan de Vlaamse universiteiten enkel over de opleiding 'burgerlijk ingenieur' en niet de opleiding 'industrieel ingenieur'?
Ik vermoed dat bij ing. dit debat minder speelt aangezien die opleiding werd "ingekanteld" vanuit de hogescholen en tot hiertoe vaak nog een beetje een eiland is binnen de universiteit, met de docenten van toen, en ik denk ook voornamelijk Nederlandstalige (éénjarige) masters.

Daar waar bij ir. al jaar en dag een trend bezig is om meer en meer zaken in het Engels te geven, alsook buitenlandse studenten aan te trekken met Engelstalige masteropleidingen. Dit is soms gewoon een noodzaak gezien de eerder kleine instroom. Dat Weyts hier blijft vasthouden aan een Nederlandstalige optie voor elke afstudeerrichting is dan ook een (IMO dwaze) principekwestie. In de praktijk zijn die Nederlandstalige masters vaak gewoon opleidingen op papier, en als ze dan eens gekozen worden is dat problematisch op vlak van belasting voor de docenten, die ook niet staan te springen hiervoor.

Laatst bewerkt:

Ik ken er te weinig van om te weten wat je met 2,5 ton kan aanvangen. Maar dat zo'n hoeveelheid zoek is, is toch wel zorgwekkend.

Ik ken er te weinig van om te weten wat je met 2,5 ton kan aanvangen. Maar dat zo'n hoeveelheid zoek is, is toch wel zorgwekkend.
Vergeet niet dat uranium heel zwaar is (veel zwaarder dan bijvoorbeeld lood). 2,5 ton uranium is maar 0,131 m³. Nog altijd een behoorlijke hoeveelheid, maar da's nu ook weer gene container vol of zo. Het is uiteraard niet geruststellend dat ze dat zomaar kwijtspelen.

Vergeet niet dat uranium heel zwaar is (veel zwaarder dan bijvoorbeeld lood). 2,5 ton uranium is maar 0,131 m³. Nog altijd een behoorlijke hoeveelheid, maar da's nu ook weer gene container vol of zo. Het is uiteraard niet geruststellend dat ze dat zomaar kwijtspelen.

Oh, nice. Ik heb nog 3 van deze IKEA dozen in huis... leuk om te weten dat daar dus in theorie 2,5 ton uranium in zou passen.
Wel niet gezond voor de rug...

Ik vermoed dat bij ing. dit debat minder speelt aangezien die opleiding werd "ingekanteld" vanuit de hogescholen en tot hiertoe vaak nog een beetje een eiland is binnen de universiteit, met de docenten van toen, en ik denk ook voornamelijk Nederlandstalige (éénjarige) masters.

Daar waar bij ir. al jaar en dag een trend bezig is om meer en meer zaken in het Engels te geven, alsook buitenlandse studenten aan te trekken met Engelstalige masteropleidingen. Dit is soms gewoon een noodzaak gezien de eerder kleine instroom. Dat Weyts hier blijft vasthouden aan een Nederlandstalige optie voor elke afstudeerrichting is dan ook een (IMO dwaze) principekwestie. In de praktijk zijn die Nederlandstalige masters vaak gewoon opleidingen op papier, en als ze dan eens gekozen worden is dat problematisch op vlak van belasting voor de docenten, die ook niet staan te springen hiervoor.

Ik vind wel dat je het emanciperende karakter van het hoger onderwijs niet uit het oog mag verliezen.

Ik wil Weyts in deze niet volledig volgen, maar langs de andere kant zijn de universiteiten dan ook verkeerd: ik vind dat zij dan wel verplicht zijn om in pakweg de bachelor ingenieurswetenschappen, ook optionele vakken Engels te voorzien om de kennis van het Engels op te vijzelen voor studenten die daar niet goed genoeg in zijn. Eventueel kan je in één weg profiteren van die vakken om te focussen op professioneel en academisch schrijven. Beetje meer richting handelsingenieur dan burgelijk dan, maar goed.

Persoonlijk had ik van vele Engelstalige vakken geen last in mijn studies dankzij veel lezen/documentaires/gamen in 't Engels en gewoonweg ook goed middelbaar onderwijs. Ik heb in mijn master zelfs nog een prof (plantkunde) gehad die mij bij de verdediging van een paper gegrild heeft voor moeilijk Engels, en mij halvelings dacht te beschuldigen van plagiaat omdat ik een hele resem "moeilijke" woorden (o.a. "conundrum") doorheen de tekst gesprenkeld had voor wat variatie in taalgebruik... zijn Engels was cru gesteld pover, maar gaf er desondanks les in.

Wordt er tegenwoordig wél iets gedaan aan het niveau Engels van docenten/proffen? Of is dat op goed vertrouwen?

Ik vind wel dat je het emanciperende karakter van het hoger onderwijs niet uit het oog mag verliezen.

Ik wil Weyts in deze niet volledig volgen, maar langs de andere kant zijn de universiteiten dan ook verkeerd: ik vind dat zij dan wel verplicht zijn om in pakweg de bachelor ingenieurswetenschappen, ook optionele vakken Engels te voorzien om de kennis van het Engels op te vijzelen voor studenten die daar niet goed genoeg in zijn. Eventueel kan je in één weg profiteren van die vakken om te focussen op professioneel en academisch schrijven. Beetje meer richting handelsingenieur dan burgelijk dan, maar goed.

Wordt er tegenwoordig wél iets gedaan aan het niveau Engels van docenten/proffen? Of is dat op goed vertrouwen?
Het gaat over de masteropleidingen uiteindelijk hé, sowieso worden de drie bachelorjaren helemaal (of overwegend voor het 3de jaar) in het Nederlands gegeven, dus daar start ook iedereen in het Nederlands. Op dat moment denk ik dat al de handboeken en veel extra informatie sowieso al in het Engels zijn. Uit eigen ervaring blijkt dan ook dat studenten eigenlijk amper problemen hebben met dat Engels, gewoon omdat ze er inrollen en de gemiddelde Vlaming wel een basis heeft die dat mogelijk maakt. Het gaat uiteindelijk om vlot communiceren in een veld waar men in het "Nederlands" sowieso al bijna enkel lingo uit het Engels gebruikt. Ook is internationaal het Engels de voertaal, maar dat is nu ook niet bepaald literair Engels.

Mijn indruk is dan ook dat het een beetje een onbestaand probleem is. Op al die jaren was er denk ik 1 student die zo onzeker was in het Engels dat hij de Nederlandstalige master wou volgen. Dan zou je dus alle vakken moeten vertalen voor 1 student. Uiteindelijk werd hem dat dan ook afgeraden en heeft die dacht ik zonder problemen de Engelstalige master gevolgd.

Ondertussen kan je al jaren enkel titularis zijn van een Engelstalig vak als je kan bewijzen dat je een C1-niveau bezit of beter. In de praktijk had je dan de eerste jaren mensen die al heel hun carrière Engelse papers schreven en in het Engels lesgaven, die toch niet slaagden (wat ook wel aangeeft dat het een stevige test was) omdat ze eerder kleine grammaticale fouten maakten. De praktische oplossing was iemand anders dan titularis te maken. Ondertussen is die generatie op pensioen en denk ik dat het niveau van het Engels wel goed zit hoor.

De vorige paus, Paulus II, was op de hoogte van het kindermisbruik van zijn ondergeschikten, stopte het bewust in de doofpot en negeerde de talrijke brieven die hij van slachtoffers ontving.

Paulus II werd heilig verklaard door de Kerk in 2014 en is dat nog steeds. Ik vind dit absoluut misselijkmakend, niet alleen de daden en doofpotoperatie zelf maar ook hoe de Kerk (en in mindere mate de Poolse politiek, maar dat is interne keuken) als organisatie hier vandaag mee omgaat.
Twee kleinigheidjes: niet de vorige paus, maar die daarvoor.
En dat kan niet teruggenomen worden, want een heiligverklaring is een verklaring van het feit, door de paus. En de paus is onfeilbaar want spreekt met het woord van God.

Ik vind het logisch dat binnen de Kerk dat niet kan teruggenomen worden. Hij is heiligverklaard omdat hij twee wonderen heeft verricht, waaronder een wonderbaarlijke genezing van Parkinson bij een zuster. Ik vind het niet logisch dat hij heilig is verklaard, temeer om dat hij zelf de regels in die mate versoepeld heeft dat de mogelijke tegenspraak (advocaat van de duivel) wegviel, en hij zo de snelste heiligverklaring ooit werd. Bij een heiligverklaring die al enorm gecontesteerd was toen.

En ik vind het erg dat de Kerk nog altijd weigert om daar duidelijk in te zijn.

Laatst bewerkt:

De containers zouden teruggevonden zijn op amper 5 km van waar ze verdwenen waren:

Maar goed ook...
The substance is commonly known as “yellowcake”, a powder consisting of around 80 percent uranium oxide.
It is used in the preparation of nuclear fuel for reactors, and can also be enriched for use in nuclear weapons.

Dick move van het jaar?

Zonder stemming een zeer omstreden pensioenhervorming doorvoeren, ik denk dat Macron toch wel de dick move van het jaar heeft gemaakt. Voor ons, Belgen, lijkt het natuurlijk niet zo erg: wij mogen pas op pensioen op 65 jaar, in Frankrijk trekken ze het op van 62 jaar naar 64 jaar.

Maar als je dan naar die berichtgeving uit Zuid-Korea kijkt is het hier misschien nog zo slecht niet. 69u/week ...

Fransen zijn boos omdat ze tot 64 moeten werken nu.

En wij dan. Tot 67!

Snap trouwens niet... Franse levensstandaard staat toch gelijk aan Belgische levensstandaard...

Met heel dat Europees gelijkheidsnormen.. Waarom zou daar dan wel een verschil in moeten zitten?

Frankrijk is gewoon België 2.0. Als je een lijstje tegenkomt waar je liefst niet bovenaan staat weet je 1 ding. Als België niet op 1 staat dan is het Frankrijk 🙈. Rijdend personeel van de spoorwegen mag in Frankrijk bijvoorbeeld op hun 52e op pensioen, één of andere wet uit de jaren stilletjes.

De effectieve pensioenleeftijd ligt in Frankrijk trouwens (nipt) hoger als in België. Beide net boven de 60 jaar.
In België werkt slechts 6% van de 65 tot 69-jarigen (laagste van de EU). In Frankrijk is dat 10%. In Nederland is dat bijvoorbeeld 23%.

De effectieve pensioenleeftijd ligt in Frankrijk trouwens (nipt) hoger als in België. Beide net boven de 60 jaar.
In België werkt slechts 6% van de 65 tot 69-jarigen (laagste van de EU). In Frankrijk is dat 10%. In Nederland is dat bijvoorbeeld 23%.

Maar dat is omdat Belgen rijker zijn dan Fransen en Nederlands. Ze hebben vastgoed en redelijk wat kapitaal. Daarboven is de welvaart meer verdeeld dan in Nederland en Frankrijk.

Waarom dan nog werken als je voorbij de 65 gepasseerd bent in België wanneer het niet meer moet. Zelfs al zijn de pensioenen hier lager (en het wordt fiscaal nogal afgestrafd hier in België om te werken als gepensioenseerde :p.)

Ik zou meer focussen op de 50-65 range waar de Belgen falen. :p

A520-C595-407-A-4-C24-ADC7-4552272-EA671.jpg

Fransen zijn boos omdat ze tot 64 moeten werken nu.

En wij dan. Tot 67!

Snap trouwens niet... Franse levensstandaard staat toch gelijk aan Belgische levensstandaard...

Met heel dat Europees gelijkheidsnormen.. Waarom zou daar dan wel een verschil in moeten zitten?

Daarom:

Check maar eens hoeveel mensen effectief de kaap van +75 jaar halen. 't zijn er niet teveel meer. Indien je nog enkele jaren wil genietn van het leven na jaren werken, en in een min of meer redelijke gezondheid, is 64, 67 te hoog gewoon. Groot gelijk dat ze betogen. Ik ben zelfs van mening dat als je je gehele leven hebt gewerkt aan 60 zou moeten kunnen zelf beslissen om verder te werken of niet. Uiteraard dan met een pensoien aan a rtaio van x / 45 'sten.
De "vlamingen" hebben zich gewoon droog in de .kakk... laten pakken, onder het mom van het is nodig om voor de "vergrijzing" tegen te gaan, om het betaalbaar te houden, terwijl overheid het belastinggeld langs deuren en ramen naar buiten gooit.
Er wa een babyboomgeneratie dus tijdelijk zal dus ook het aantal ouderen stijgen, so what, om daarna gewoon terug te dalen.
Langs de ander kant zijn er ook tal van "instromers" die hier onmiddllijk langs de kassa passeren en daar worrdt werkelijk niets aangedaan.
Voor mij verdient iedereen die hier gewerkt heeft, het om aan 60 de keuze te hebben om te stoppen.

Voor mij verdient iedereen die hier gewerkt heeft, het om aan 60 de keuze te hebben om te stoppen.

Meer nog, het is ook niet oké dat iemand die 100k bruto per jaar verdient , even lang moet werken dan iemand die er 40k verdient.
Men zou ook meer moeten kijken naar wat iemand afdraagt. Niet alleen naar hoogte van later pensioen, maar ook naar leeftijd dat je op pensioen kan.

Meer nog, het is ook niet oké dat iemand die 100k bruto per jaar verdient , even lang moet werken dan iemand die er 40k verdient.
Men zou ook meer moeten kijken naar wat iemand afdraagt. Niet alleen naar hoogte van later pensioen, maar ook naar leeftijd dat je op pensioen kan.
Dus iemand die niet zo slim is en dus heel zijn leven in de bouw werkt zou volgens u langer moeten werken dan pakweg een advocaat? Ik verdien op mijn eentje meer dan veel gezinnen samen. Waarom moet ik even lang werken en afdragen?

Altijd maar die klaagzang van de grootverdieners. Het is een beetje zielig.

Dus iemand die niet zo slim is en dus heel zijn leven in de bouw werkt zou volgens u langer moeten werken dan pakweg een advocaat? Ik verdien op mijn eentje meer dan veel gezinnen samen. Waarom moet ik even lang werken en afdragen?

Altijd maar die klaagzang van de grootverdieners. Het is een beetje zielig.
Het is ook gewoon een enkeltje naar de instorting van het systeem. Laat de mensen die op hun 18 jaar zijn gaan werken, vaak in fysieke jobs, maar werken tot hun 67ste als ze nooit hun eigen bedrijf hebben gestart. Ondertussen kan elke STEM bachelor of master, die meer heeft gekost aan de maatschappij door studies, ettelijke jaren vroeger geld uit het systeem trekken want meer afgedragen. Ja, komt zeker goed.

Kortom, de overheid mag Sinterklaas spelen, zolang ik maar de cadeau's krijg.

Laatst bewerkt:
Congo beschuldigt China van “financiële overval” op zijn natuurlijke rijkdom

Blij dat de ontwikkelingslanden ook beginnen in te zien dat China een neokoloniale dief is in schaapskleren. Afrika is lang genoeg uitgebuit.

Er is niemand die zegt dat je moet blijven werken eh. Als je genoeg geld hebt verdient, is er niks of niemand die u kan beletten om een dikke scheet in het gezicht van uwe baas (/boekhouder) te laten en de jaren tot uw pensioen niks meer te doen.

Terug
Bovenaan