Dat laatste is wel zeker waar. En aangezien ik toen jong was en niet alle detail echt bewust heb meegemaakt, zal dat ook wel een rol spelen.Ik hoor nu wel vaker dat Dehaene vaak als een soort voorbeeld wordt gezien van een goede politicus, maar zijn bijnaam was toch ook de loodgieter, door allerhande constructies om dingen maar te laten kloppen/werken. Ik vraag me dan ook af, moesten we op onze huidige leeftijd en met onze huidige bril ergens midden jaren '90 zijn, zouden we dan niet ook zeer kritisch zijn?
Feit is wel dat we in de jaren 90 uit een dal zijn gekropen en Dehaene is daar, weliswaar onder druk, in geslaagd. En daar bij moest hij ook gebruik maken van achterpoortjes en constructies. Hier kan je trouwens een goeie samenvatting vinden.
Op wikipedia staat het mooi: "de man die oplossingen in elkaar knutselde, misschien een goede beheerder maar zeker geen visionair."
Een visionair hebben we al langer niet en een goede beheerder ondertussen ook niet meer.
. Rijdend personeel van de spoorwegen mag in Frankrijk bijvoorbeeld op hun 52e op pensioen, één of andere wet uit de jaren stilletjes.
.)