Kleine nieuwtjes

hoe komt VB erbij. Zo achterlijk dat het hilarisch wordt.

Dat niemand in die partij iets heeft van mannen dit is echt wel erover misschien toch een andere slogan kiezen ...
Maar ik denk dat die goed genoeg weten wat ze doen. Zoals al eerder gezegd heeft het op deze manier een hele hoop positieve (voor hun) effecten:

• Hun campagne/slogan komt nu in de mainstream media en wordt dus gezien door veel meer mensen en niet enkel door mensen die al in hun 'kringen' zaten.
  • Eventueel kunnen ze op deze manier nog wat de Calimero uithangen door te gaan roepen over censuur, of met wat pseudo-intellectuele filmpjes afkomen die op de doelgroep (anti-wokers, etc.) wordt afgevuurd.
  • Dat het concept vrij eenvoudig is en dus nogal 'memebaar' is, dat zal ook wel bewust zijn. Ik kan me nu al voorstellen dat men in van die ranzige Telegram groepen met zogenaamde 'IKEA handleidingen' afkomt om zich van immigranten te ontdoen of weet ik veel. Dat helpt VB niet rechtstreeks, maar het voedt wel 'de bodem'.
  • Ze wisten waarschijnlijk goed genoeg dat ze hiermee (legale) problemen gingen krijgen, maar da's mooi meegenomen want zo krijgen ze de extreme (of naar extreem neigende) VB aanhangers nog meer mee in hun 'wij versus hun' retoriek. 'Dat ze zich eens met de echte zaken bezig houden in plaats van onnozele grapjes te procederen! Net nog een flik neergestoken in die vuilbak van een wijk maar hier hebben ze wel tijd voor!'
Het VB is enorm goed in dit soort zaken en loopt op vlak van sociale media en het gebruik/misbruik ervan jaren voor op andere partijen in dit land. Vanuit hun optiek gezien is dit dus zeker niet zo achterlijk als dat het lijkt. Voorlopig lijkt me dit voor hun zelfs een big win te zijn.

Ik kan het script voor een volgend filmpje al bijna voor me zien. Insert TVG die begint te lullen over 'no go zones' in Brussel en dat de mainstream media (of het establishment, of de traditionele partijen, of...) daar dan vanalles met de mantel der liefde bedekt en dat dat jarenlang is kunnen verloederen ('mensen voelen zich niet meer thuis in hun eigen hoofdstad!') en dat ze dan wel staan te steigeren wanneer een partij een onschuldig parodietje lanceert. En hoe de prioriteiten toch helemaal verkeerd zitten! En hoe het tijd is voor verandering!

Laatst bewerkt:
Maar ik denk dat die goed genoeg weten wat ze doen. Zoals al eerder gezegd heeft het op deze manier een hele hoop positieve (voor hun) effecten:

• Hun campagne/slogan komt nu in de mainstream media en wordt dus gezien door veel meer mensen en niet enkel door mensen die al in hun 'kringen' zaten.
  • Eventueel kunnen ze op deze manier nog wat de Calimero uithangen door te gaan roepen over censuur, of met wat pseudo-intellectuele filmpjes afkomen die op de doelgroep (anti-wokers, etc.) wordt afgevuurd.
  • Dat het concept vrij eenvoudig is en dus nogal 'memebaar' is, dat zal ook wel bewust zijn. Ik kan me nu al voorstellen dat men in van die ranzige Telegram groepen met zogenaamde 'IKEA handleidingen' afkomt om zich van immigranten te ontdoen of weet ik veel. Dat helpt VB niet rechtstreeks, maar het voedt wel 'de bodem'.
  • Ze wisten waarschijnlijk goed genoeg dat ze hiermee (legale) problemen gingen krijgen, maar da's mooi meegenomen want zo krijgen ze de extremen (of naar extreem neigende) VB aanhangers nog meer mee in hun 'wij versus hun' retoriek. 'Dat ze zich eens met de echte zaken bezig houden in plaats van onnozele grapjes te procederen! Net nog een flik neergestoken in die vuilbak van een wijk maar hier hebben ze wel tijd voor!'
Het VB is enorm goed in dit soort zaken en loopt op vlak van sociale media en het gebruik/misbruik ervan jaren voor op andere partijen in dit land. Vanuit hun optiek gezien is dit dus zeker niet zo achterlijk als dat het lijkt. Voorlopig lijkt me dit voor hun zelfs een big win te zijn.

Ik kan het script voor een volgend filmpje al bijna voor me zien. Insert TVG die begint te lullen over 'no go zones' in Brussel en dat de mainstream media (of het establishment, of de traditionele partijen, of...) daar dan vanalles met de mantel der liefde bedekt en dat dat jarenlang is kunnen verloederen ('mensen voelen zich niet meer thuis in hun eigen hoofdstad!') en dat ze dan wel staan te steigeren wanneer een partij een onschuldig parodietje lanceert. En hoe de prioriteiten toch helemaal verkeerd zitten! En hoe het tijd is voor verandering!
Dit, zo hard.

hoe komt VB erbij. Zo achterlijk dat het hilarisch wordt.

Dat niemand in die partij iets heeft van mannen dit is echt wel erover misschien toch een andere slogan kiezen ...

Nu ben ik géén Vlaams Belang stemmer, maar dit vind ik nu toch wel eens een goed gevonden naam hoor. Immigratie gaat er in België overigens niet alleen volgens VB-stemmers of politici erover, kijk naar uitspraken van Egbert Lachaert recent ("vol is vol", met die uitspraak zou je in het verleden verketterd worden als racist) of Connor Rousseau die recent in De Zondag aanhaal doet België meer dan zijn deel, lees: ook te veel naar Europese normen.

Waarom IKEA? De link lijkt mij duidelijk:
  • Zweden heeft ook énorm last van de gevolgen van massa-migratie en er is in Zweden een minderheidsregering aan de macht gekomen met steun van een (extreem-)rechtse partij: de Zweedse Democraten, die stevig gescoord hebben door die onvrede bij de Zweedse bevolking met die migratie.
  • Het zijn dixit Van Grieken, niet eens échte VB voorstellen, maar voorstellen die men in Zweden effectief zou gaan uitvoeren?
  • IKEA is een sprekend merk uit Zweden, dus relevant en dat parodiëren scoort natuurlijk, want het roept bij veel mensen positieve associaties op (ik dank bij deze nogmaals IKEA voor mijn supercomfortabele en toch betaalbare boxspring, hopen zaken die ik eigenlijk gekocht heb terwijl ik niet van plan was ze te kopen en een hele reeks kasten perfect op maat om bordspellen in op te slaan)
  • VB teert hier op de controverse voor extra media aandacht, zoals hier reeds aangehaald door anderen.
  • De punten in dat plan kan je ook elk individueel uitvoeren, dus de link met zelfbouwpakketten vind ik ook niet zo ver gezocht.
Keur ik daarom al die punten in dat plan goed? Neen. Maar er "erover"...
Dat vind ik eerlijk gezegd niet, ik zou eerder dit plan uitvoeren dan een zoveelste verplicht verdelingsplan geschreven door Groen/Ecolo, die schijnbaar de staart lijkt te zijn die met de hond kwispelt in deze regering als dat erdoor komt.
Als je merkt dat België te aantrekkelijk is, dan is er niets mis met harde voorstellen uit andere Europese landen over te nemen.

Ik ben overigens ook een mens met geen hart van steen, dus ik zou wél opvang voorzien voor zelfs uitgewezen asielzoekers, maar tijdelijk, dat niemand (zelfs geen single mannen, maar goed, het medelijden gaat doorgaans eerst uit naar vrouwen met kinderen) op straat moeten slapen deze winter. Maar daarna: het vliegtuig op, terug naar land van herkomst... zo'n papiertje wat wij geven, levert vaak niets op.

Het grote zwakke punt van elk plant valt natuurlijk bij een gebrekkig effectief uitzetbeleid en een aanwassende illegale subpopulatie in Brussel en de rest van dit land, die na X aantal jaren onvermijdelijk geregulariseerd wilt of dreigt te worden natuurlijk.

• Ze wisten waarschijnlijk goed genoeg dat ze hiermee (legale) problemen gingen krijgen, maar da's mooi meegenomen want zo krijgen ze de extreme (of naar extreem neigende) VB aanhangers nog meer mee in hun 'wij versus hun' retoriek. 'Dat ze zich eens met de echte zaken bezig houden in plaats van onnozele grapjes te procederen! Net nog een flik neergestoken in die vuilbak van een wijk maar hier hebben ze wel tijd voor!'

Dit is natuurlijk een kritische visie, waarbij je cynisch en niet geheel onterecht erop wijst dat Vlaams Belang natuurlijk hier veel bij te winnen heeft, zelfs als partij opgesloten in de oppositie (die postjes leveren uiteindelijk ook aardig wat geld op). Ik zou dat nog voor een groot deel kunne volgen ware het niet dat je wél volkomen voorbij gaat aan de achterliggende problematiek (asielcrisis en migratiecrisis) en schijnbaar de gevolgen minimaliseert, want TVG lult maar wat over 'no go zones', over zich niet meer thuisvoelen in onze hoofdstad... gegeven de actualiteit niet echt gepast denk ik dan.

Ik zou dat nog voor een groot deel kunne volgen ware het niet dat je wél volkomen voorbij gaat aan de achterliggende problematiek (asielcrisis en migratiecrisis) en schijnbaar de gevolgen minimaliseert, want TVG lult maar wat over 'no go zones', over zich niet meer thuisvoelen in onze hoofdstad... gegeven de actualiteit niet echt gepast denk ik dan.
Daar geen heelder rant over schrijven ≠ er voorbij gaan. Ik dacht nog een disclaimer toe te voegen dat ik die problemen niet minimaliseer omdat het slechts een voorbeeld was van hoe het VB dit zou kunnen recupereren door op vermeende hypocrisie te duiden, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was en wilde mijn post niet onnodig langer maken.

Ik vind het dan trouwens weer niet gepast om in een ongerelateerde post/thread (want het ging puur over die actie van het VB; niet over Brussel of migratie of...) een heel betoog te gaan uitschrijven over mijn mening aangaande bepaalde zones in Brussel, migratie, of dat voorval met die steekpartij, dus ik ga dat hier ook niet doen. Mijn mening over pakweg Brussel heb ik al gepost op dit forum (en die is niet zo links als je zou denken; ik was het volledig eens met Rousseau toen hij die fameuze uitspraak deed, bijvoorbeeld) en als ik daarover een debat wil (wat ik dus niet wil) dan zal ik me wel naar de desbetreffende thread begeven.

Laatst bewerkt:
Daar geen heelder rant over schrijven ≠ er voorbij gaan. Ik dacht nog een disclaimer toe te voegen dat ik die problemen niet minimaliseer omdat het slechts een voorbeeld was van hoe het VB dit zou kunnen recupereren door op vermeende hypocrisie te duiden, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was en wilde mijn post niet onnodig langer maken.

Ik vind het dan trouwens weer niet gepast om in een ongerelateerde post/thread een heel betoog te gaan uitschrijven over mijn mening aangaande bepaalde zones in Brussel, migratie, of dat voorval met die steekpartij, dus ik ga dat hier ook niet doen. Mijn mening over pakweg Brussel heb ik al gepost op dit forum (en die is niet zo links als je zou denken; ik was het volledig eens met Rousseau toen hij die fameuze uitspraak deed, bijvoorbeeld) en als ik daarover een debat wil (wat ik dus niet wil) dan zal ik me wel naar de desbetreffende thread begeven.

Wel, om dan on topic te blijven: het kan perfect dat VB hier op 2 vlakken "wint" hé, enerzijds hebben ze een inhoudelijk plan waarvan ze kunnen zeggen dat het naar Europese maatstaven niet onrealistisch is, en anderzijds scoren zoals je zelf mooi aanhaalde door de vorm, de media die die inhoud negeren, de controverse, etc.

Je kan dat lijstje lezen en je vragen stellen waarom die voorstellen zo onredelijk zijn, zeker als andere Europese landen ze uitvoeren.
Als je dan wat verder nadenkt, kom je natuurlijk tot het besef dat bepaalde zaken nu éénmaal wel verplicht zijn (zoals juridische bijstand voorzien) door internationale verdragen, maar als de media enkel focust op het "IKEA-gegeven", gaat dat inhoudelijk weerwoord niemand bereiken.

Dus dat dit qua marketing een geniale zet is daar ben ik het mee eens. Je moet hier echter niet héél je mening herhalen tot in alle details, maar je kan op z'n minst erkennen dat dat probleem wel degelijk reëel is. Het gaat hier niet om marketing zonder product, maar marketing + product, beiden kan je bekritiseren.

Gemeenschappelijk front van de vakbonden van de federale overheid gaat stakingsacties doen.

Omdat de federale regering het sectoraal akkoord verworpen heeft gaat men vanaf nu elke woensdag vakbondsacties plannen, deze zullen opgevoerd en verhard worden.
(geen idee in welk topic dit moest)

Gemeenschappelijk front van de vakbonden van de federale overheid gaat stakingsacties doen.

Omdat de federale regering het sectoraal akkoord verworpen heeft gaat men vanaf nu elke woensdag vakbondsacties plannen, deze zullen opgevoerd en verhard worden.
(geen idee in welk topic dit moest)
Meer bepaald de volgende eisen :

De oorzaken van deze aanzegging zijn terug te vinden in:

· de éénzijdige herziening van de afspraken die gemaakt werden via het sociaal overleg en vastgelegd werden in het sectoraal voorakkoord van 30 juni 2022;

· de drang van uw kabinet om een ontwerp van Koninklijk Besluit te onderhandelen die een vergaande contractualisering in het federaal openbaar ambt als gevolg zal hebben;

· de stappen van een aantal administraties om beroep te doen op uitzendarbeid;

· het uitblijven van een volwaardige 13de maand die al 13 jaar geleden beloofd werd;

· de vermindering van het tijdskrediet;

· uitblijven van een herwaardering van de weddeschalen, nu deze al 20 jaar niet meer marktconform zijn;

· het uitblijven van de maaltijdcheques vanaf november 2022.

Al sta ik er persoonlijk niet echt achter.

Perfect voorbeeld v1n de efficiëntie van confederalisme... overleg overleg elkaar wat tegenwerken... of de neuzen niet in dezelfde richting krijgen.

Al is het natuurlijk ook niet proper om zoiets te doen. Al is het nu wel duidelijk... dat overleg is een excuustruus en we pushen het federaal er gewoon door.

Al ben ik eerder voorstander van dat principe ipv het zoveelste overlegcomite.... gewoon doen, de problemen inventariseren en dan bijsturen of niet ( onder de noemer het is wat het is) ipv dat 101 overlegmomenten waar uiteindelijk dan niets in gebeurt want geen overeenstemming...

Ik ben niet echt goed in samenwerken :p

die bijnamen zijn voor op de speelplaats
Aalsters Vooruit-militant Stijn Ledegen is uit de partij gezet na enkele uitspraken over homo’s in een podcast. De man bekeerde zich acht jaar geleden tot de islam en is bestuurslid bij een lokale moskee. “

Rousseau zal eens gebeld en uitgelegd hebben wat 'vooruit' werkelijk betekent.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aalsters Vooruit-militant Stijn Ledegen is uit de partij gezet na enkele uitspraken over homo’s in een podcast. De man bekeerde zich acht jaar geleden tot de islam en is bestuurslid bij een lokale moskee. “

Rousseau zal eens gebeld en uitgelegd hebben wat 'vooruit' werkelijk betekent.
Ik heb die kerel een paar keer zien passeren op Facebook voor donaties aan (Islamistische) goede doelen.

Heb ook delen van het interview gezien. Heel erg knap wel. Welbespraakt en schijnbaar onderbouwd. Behalve als je natuurlijk zou doorvragen en hem dwingt om op de vraag te antwoorden ipv een hele uiteenzetting te geven die er eigenlijk niets toe doet.
Het laat me wat denken aan het betere extreemrechts werk :unsure:.

Wanneer de bloedarmoede in je partij zo groot is, dat je je ministers of staatssecretarissen bij je Franstalige grotere zusterpartij moet gaan halen... ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Wanhoop in de wetstraat, inderdaad.

Toch leuk zo, zo geregeerd worden door aristocraten. Nu ja, de deze heeft een Harvard diploma, hopelijk kan ze dan wel ten minste tellen.
Maar goed, mogelijk kon de vorige dat eigenlijk ook, en was haar grootste fout dat ze De Croo vernederd heeft.

Volgens Servië steunt Singapore Servisch lidmaatschap bij ASEAN (een unie van zuidoost-Aziatische landen waar Brunei, Cambodja, Indonesie, Laos, Maleisie, Myanmar, Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam deel van uitmaken).

Zo willen huisartsen tekort aan collega’s oplossen: “Het ziektebriefje is overbodig, schaf het volledig af”

+artikel, dus ik citeer:

“Veel attesten die we voorschrijven, hebben geen medische meerwaarde”, zegt Roel Van Giel. “Dat is bijvoorbeeld zo voor het attest voor arbeidsongeschiktheid op het werk. Wij moeten dat attest alleen maar voorschrijven omdat er geen vertrouwen is tussen de werkgever en de werknemer. Als ik daarover samenzit met ondernemersorganisaties zoals Voka en het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), krijg ik te horen dat het attest nodig is omdat werknemers anders zomaar zouden kunnen thuisblijven. Maar de meeste werknemers willen helemaal niet profiteren van het systeem.”

“Een attest heeft bovendien weinig nut”, zegt Van Giel. “Stel dat iemand een hele nacht in het café is geweest, maar ’s morgens bij een huisarts komt en zegt dat hij niet kan gaan werken omdat hij de hele nacht op het toilet heeft gezeten met buikgriep. Dan kunnen wij dat niet zomaar controleren. We schrijven dan een attest voor omdat we aannemen dat de patiënt de waarheid spreekt, maar daar hebben we geen bewijs van. Dat attest heeft dan dus geen meerwaarde.”

Eerste stap
Domus Medica vindt het een eerste goede stap dat er sinds vorige week geen ziektebriefje meer nodig is voor wie één dag ziek is, voor maximaal drie individuele ziektedagen per jaar. Die wet is eind november in het Belgische Staatsblad gepubliceerd en geldt voor bedrijven met minstens vijftig werknemers. Maar de huisartsenvereniging wil dat die verplichting dus ook voor meerdere dagen ziekte kan wegvallen. “Dat attest is trouwens niet alleen overbodig, het heeft vaak ook een negatief effect”, gaat Van Giel verder. “Het bemoeilijkt elk gesprek tussen de werkgever en de werknemer. Eigenlijk zou de werkgever in dialoog moeten gaan met een werknemer die vaak korte periodes ziek is. Maar door zo’n ziekte-attest gebeurt dat bijna niet, omdat de werknemer met dat attest gewoon thuis mag blijven en dus niet echt in dialoog moet gaan.”

“In Zweden is het ziekte-attest voor korte afwezigheden afgeschaft”, weet Van Giel. “Uit onderzoek is gebleken dat de korte afwezigheden in dat land sindsdien zijn afgenomen. In Nederland is zo’n ziekte-attest voor de werkgever trouwens ook niet nodig. Als we dat attest in België ook kunnen wegwerken, worden werkgevers er meer toe aangezet om in dialoog te gaan met hun werknemers, en kunnen toekomstige afwezigheden wellicht door een goed gesprek worden vermeden.”
De werkgever zal wel aan de alarmbel trekken als je te vaak korte periodes afwezig bent (Bradford factor), maar eigenlijk komt dat toch wel een beetje neer op extra verlof als je eens geen goesting hebt?

Zo willen huisartsen tekort aan collega’s oplossen: “Het ziektebriefje is overbodig, schaf het volledig af”

+artikel, dus ik citeer:

De werkgever zal wel aan de alarmbel trekken als je te vaak korte periodes afwezig bent (Bradford factor), maar eigenlijk komt dat toch wel een beetje neer op extra verlof als je eens geen goesting hebt?
Maar dat is een dokterspapiertje nu toch ook al als je wilt? Stel dat ik op dinsdag iets heb "tgoh, ik wil de rest van de week niet meer gaan werken", dan ga ik op woensdag naar de dokter en dan zeg ik gewoon dat ik me slecht voel. Als je niet iemand bent die vaak bij zijn huisarts langskomt en je geeft wat standaard symptomen genre "hoofdpijn, misselijk, krampen", dan zit je gegarandeerd voor de rest van de week thuis.

Want ze kunnen geen test uitvoeren om te zien of je effectief misselijk bent of hoofdpijn hebt, en als je niet bekend staat als iemand die misbruikt maakt van ziektebriefjes ben je op 5 minuten terug buiten met 3 dagen verlof.

Maar dat is een dokterspapiertje nu toch ook al als je wilt? Stel dat ik op dinsdag iets heb "tgoh, ik wil de rest van de week niet meer gaan werken", dan ga ik op woensdag naar de dokter en dan zeg ik gewoon dat ik me slecht voel. Als je niet iemand bent die vaak bij zijn huisarts langskomt en je geeft wat standaard symptomen genre "hoofdpijn, misselijk, krampen", dan zit je gegarandeerd voor de rest van de week thuis.

Want ze kunnen geen test uitvoeren om te zien of je effectief misselijk bent of hoofdpijn hebt, en als je niet bekend staat als iemand die misbruikt maakt van ziektebriefjes ben je op 5 minuten terug buiten met 3 dagen verlof.
Ja, maar als het voorstel wordt aangenomen moet je gewoon niet meer langs de dokter gaan. Ik vind het toch een drempel om naar de dokter te gaan om te zeggen dat ik me niet goed voel, terwijl ik gewoon geen hol goesting heb. Dat is vlakaf liegen. Naar je baas stuur je gewoon een berichtje 'Ik voel me niet goed en blijf een paar dagen thuis' en dat is het dan, dat is een véél lagere drempel.

Nu goed, zoals gezegd: als je veelvuldig misbruik maakt van zo'n systeem kom je wel op de radar van je werkgever.

Ja, maar als het voorstel wordt aangenomen moet je gewoon niet meer langs de dokter gaan. Ik vind het toch een drempel om naar de dokter te gaan om te zeggen dat ik me niet goed voel, terwijl ik gewoon geen hol goesting heb. Dat is vlakaf liegen. Naar je baas stuur je gewoon een berichtje 'Ik voel me niet goed en blijf een paar dagen thuis' en dat is het dan, dat is een véél lagere drempel.

Nu goed, zoals gezegd: als je veelvuldig misbruik maakt van zo'n systeem kom je wel op de radar van je werkgever.
Om nu ziektebriefjes van meerdere dagen meteen af te schaffen vind ik ook geen geweldig idee. Maar langs de andere kant is het toch ook een beetje onnozel dat als ik morgen wakker word met diarree dat ik speciaal naar de dokter moet terwijl ik zelf ook goed genoeg weet wat te doen.

En de mensen die zonder al te veel problemen tegen hun baas liegen zullen ook vrij weinig moeite hebben om efkes op thuis-niveau te acteren bij de huisarts.

Laatst bewerkt:
Om nu ziektebriefjes van meerdere dagen meteen af te schaffen vind ik ook geen geweldig idee. Maar langs de andere kant is het toch ook een beetje onnozel dat als ik morgen wakker word met diarree dat ik speciaal naar de dokter moet terwijl ik zelf ook goed genoeg weet wat te doen.

En de mensen die zonder al te veel problemen tegen hun baas liegen zullen ook vrij weinig moeite hebben om efkes op thuis-niveau te acteren bij de huisarts.
Met diarree kunt ge nog altijd met de laptop op je schoot op de pot zitten werken. Best wel op mute zetten tijdens calls. :unsure:

Terug
Bovenaan