Kleine nieuwtjes

Dus eigenlijk moeten ze terug omhoog. Of anders gezegd, er zijn te veel kortingen (al dan niet onverantwoord) gegeven. En dit moet terug in orde gesteld worden zodanig dat er minder kortingen op het systeem van onze sociale bijdragen zijn.

Al zie ik niet in hoe je een korting onverantwoord kan gebruiken. Het is ofwel wettelijk of niet wettelijk. En alles dat wettelijk is, is per definitie verantwoord. Of je moet het over ethisch verantwoord hebben, maar dan val je terug op het bovenstaand standpunt (dat het dan werkt zoals de intentie was).

Ik dacht dat vooral die taxshift en de passage van NVA in de regering onze sociale begroting onder druk heeft gezet. De maatregelen door Vivaldi waren bij mijn weten tijdelijke maatregelen.

Nu bon, zo moeilijk is het heractiveren van langdurige zieken niet. Ik ben ondertussen terug geheractiveerd ;p.

De korting voor eerste werknemer die onbeperkt in bedrag en tijd was, was ingevoerd tijdens Michel 1 dus met NV-A.
En die was echt wel stevig.
Je eerste werknemer nam je aan en als je meerdere aanwerft, pak je natuurlijk de duurste eerste. Dus dat kon best zijn dat voor een werknemer met een gigantische brutoloon er geen patronale bijdragen moest betaald worden. Vrij logisch dat ze sinds 1 januari 2022 een maximum bedrag aan korting opgezet hebben want het was duidelijk dat de korting veel meer kostte dan dat het de bedoeling was.

Flexi-job is ook Michel 1.

De korting voor eerste werknemer die onbeperkt in bedrag en tijd was, was ingevoerd tijdens Michel 1 dus met NV-A.
En die was echt wel stevig.
Je eerste werknemer nam je aan en als je meerdere aanwerft, pak je natuurlijk de duurste eerste. Dus dat kon best zijn dat voor een werknemer met een gigantische brutoloon er geen patronale bijdragen moest betaald worden. Vrij logisch dat ze sinds 1 januari 2022 een maximum bedrag aan korting opgezet hebben want het was duidelijk dat de korting veel meer kostte dan dat het de bedoeling was.

Flexi-job is ook Michel 1.
Zou dat zo'n impact zijn dat men als klein bedrijf / éénmanszaak beslist uit te breiden en meteen meerdere personsn aanwerft?

Want dit was niet gericht op grotere bedrijven... toch ?

Zou dat zo'n impact zijn dat men als klein bedrijf / éénmanszaak beslist uit te breiden en meteen meerdere personsn aanwerft?

Want dit was niet gericht op grotere bedrijven... toch ?
Je bekijkt het veel te beperkt.

Stel een buitenlandse bank richt een NV op in België voor een nieuwe tak. Ze zien het voordeel. Eerste aanwerving dat ze doen binnen die NV, zal direct degene zijn met het hoogste loon.
Bedrijf richt een nieuwe dochter op voor een ietwat andere activiteit (nieuw product). Je werft eerst degene aan met het hoogste loon.
Spinoff wordt opgericht. Wie werf je aan? De wetenschapper met het hoogste loon.
enzovoort....
Dat kon makkelijker met de oude regels want met de nieuwe regels vanaf 01.01.2022 hebben ze hier ook extra beperkingen opgezet.

Een simultane technische bedrijfseenheid die in totaal al zes medewerkers tewerkstelt, zal vanaf 2022 dus geen enkel nieuwe recht op verminderingen eerste aanwervingen meer kunnen krijgen voor bijkomende aanwervingen. Met deze regel wil de overheid vermijden dat verbonden ondernemingen bijkomende ondernemingen blijven oprichten louter en alleen om de verminderingen eerste aanwervingen te kunnen opstrijken.

Of anders gezegd: Ik vermoed dus dat sommige bedrijven maakten dus jarenlang gebruik maakte van een loophole geïntroduceerd tijdens Michel 1 en daardoor veel minder patronale bijdragen betaalde dan dat het de bedoeling was :p. Of het was wel de bedoeling maar het werd alleszins niet zo verkocht aan de bevolking indertijd.

Je bekijkt het veel te beperkt.

Stel een buitenlandse bank richt een NV op in België voor een nieuwe tak. Ze zien het voordeel. Eerste aanwerving dat ze doen binnen die NV, zal direct degene zijn met het hoogste loon.
Bedrijf richt een nieuwe dochter op voor een ietwat andere activiteit (nieuw product). Je werft eerst degene aan met het hoogste loon.
Spinoff wordt opgericht. Wie werf je aan? De wetenschapper met het hoogste loon.
enzovoort....
Dat kon makkelijker met de oude regels want met de nieuwe regels vanaf 01.01.2022 hebben ze hier ook extra beperkingen opgezet.

Een simultane technische bedrijfseenheid die in totaal al zes medewerkers tewerkstelt, zal vanaf 2022 dus geen enkel nieuwe recht op verminderingen eerste aanwervingen meer kunnen krijgen voor bijkomende aanwervingen. Met deze regel wil de overheid vermijden dat verbonden ondernemingen bijkomende ondernemingen blijven oprichten louter en alleen om de verminderingen eerste aanwervingen te kunnen opstrijken.

Of anders gezegd: Ik vermoed dus dat sommige bedrijven maakten dus jarenlang gebruik maakte van een loophole geïntroduceerd tijdens Michel 1 en daardoor veel minder patronale bijdragen betaalde dan dat het de bedoeling was :p. Of het was wel de bedoeling maar het werd alleszins niet zo verkocht aan de bevolking indertijd.
Ik denk dat het zelfs iets anders dan dat werkte (waarschijnlijk nog steeds), de vrijstelling werd automatisch toegepast op het hoogste loon, als je bijvoorbeeld iemand een grote bonus betaalde waardoor ie even de duurste werknemer werd, was dat de werknemer die vrijgesteld werd. Daar moest je als werkgever zelfs niets voor doen, werd automatisch zo verwerkt door sociale secretariaten.

Op zich is dat nu ook ergens wel niet onbegrijpbaar, dat de volgorde van aanwerving zo'n belangrijke rol zou spelen is ook nogal arbitrair en niet echt de bedoeling van de wetgever.

Ik denk dat het zelfs iets anders dan dat werkte (waarschijnlijk nog steeds), de vrijstelling werd automatisch toegepast op het hoogste loon, als je bijvoorbeeld iemand een grote bonus betaalde waardoor ie even de duurste werknemer werd, was dat de werknemer die vrijgesteld werd. Daar moest je als werkgever zelfs niets voor doen, werd automatisch zo verwerkt door sociale secretariaten.

Op zich is dat nu ook ergens wel niet onbegrijpbaar, dat de volgorde van aanwerving zo'n belangrijke rol zou spelen is ook nogal arbitrair en niet echt de bedoeling van de wetgever.

• de werkgever kan zelf kiezen op wie hij de vermindering toepast, zelfs op tewerkstellingslijnen binnen het kwartaal die de opening van het recht voorafgaan maar met de beperking dat er geen overlap is voor de toepassing van een bepaalde rang tussen de periodes gedekt door de tewerkstellingslijnen
Als ik dat juist interpreteer, mag de werkgever inderdaad zelf kiezen op wie hij het toepast zolang er geen overlap is.

Enfin, systeem werd weer te duur en had loopholes dus moest het weer aangepast worden.
Dusja niet verbazingwekkend, dat het gat alsmaar groter en groter wordt in de sociale zekerheid :p.

Interessant, vind het best opmerkelijk.

Kan er alleen niet aan doen dat ik een monarchie of koningshuis gewoon ontzettend achterlijk vind, en niet thuis hoor vinden in de 21ste eeuw (of zelfs al de vorige eeuwen). Dit toont ook meer dan duidelijk de problemen aan van een koningshuis. Die mensen hebben gewoon geen vrijheid niet meer. Die vent van die vrouw krijgt wellicht ook al een shitstorm over zich heen op sociale media omwille van zijn huidskleur. Als je als "man van een prinses" u moet gaan verantwoorden voor wie je bent, dan vind ik dat per definitie al racistisch of raar, want het is alsof je een slaaf bent van uw eigen volk. Als ik kijk naar die video, zie ik een slaaf van royalisten en media. Je mag niet zijn wie je bent. Ik vind het walgelijk.

Ik begrijp niet dat je als mens dit maar kan steunen. En ergens heb ik respect voor die mensen, omdat je ziet dat ze dit ook niet willen. Ik vind monarchie en georganiseerde religie twee van de meest achterlijke zaken die ik eigenlijk niet of nauwelijks kan begrijpen, aanvaarden of kan tolereren.

Interessant, vind het best opmerkelijk.

Kan er alleen niet aan doen dat ik een monarchie of koningshuis gewoon ontzettend achterlijk vind, en niet thuis hoor vinden in de 21ste eeuw (of zelfs al de vorige eeuwen). Dit toont ook meer dan duidelijk de problemen aan van een koningshuis. Die mensen hebben gewoon geen vrijheid niet meer. Die vent van die vrouw krijgt wellicht ook al een shitstorm over zich heen op sociale media omwille van zijn huidskleur. Als je als "man van een prinses" u moet gaan verantwoorden voor wie je bent, dan vind ik dat per definitie al racistisch of raar, want het is alsof je een slaaf bent van uw eigen volk. Als ik kijk naar die video, zie ik een slaaf van royalisten en media. Je mag niet zijn wie je bent. Ik vind het walgelijk.

Ik begrijp niet dat je als mens dit maar kan steunen. En ergens heb ik respect voor die mensen, omdat je ziet dat ze dit ook niet willen. Ik vind monarchie en georganiseerde religie twee van de meest achterlijke zaken die ik eigenlijk niet of nauwelijks kan begrijpen, aanvaarden of kan tolereren.
Het probleem is dat het 2 wackos zijn. Niet meer en niet minder.
Zij promoot mee zijn boek waarin onderandere staat dat kanker een keus is. Met de goede energieën ben je zo genezen.
Ik denk dat het evident is dat het koningshuis hier niet aan gelinkt wil worden. Dat heeft niets te maken met zaken doen op zich.
Lijkt me wel een belangrijk detail dat in het artikel mocht staan. Ze is niet zomaar een "buitenbeentje" zoals dit artikel doet uitschijnen.
Respect voor deze mensen? Misschien beter even onderzoek doen.

Het mag wel wat meer zijn dan alleen dit ballonnetje opgooien in P&A.
Pff wat een statement, wat een titel...

Kan wel niet lezen of er voor de rest iets genuanceerder instaat.

Kan het artikel ook niet lezen, maar op zich is dat toch niet controversieel? Een opslag gaat inderdaad vooral naar de overheid, Typisch zo'n 60-70% van de werkgeverskost.

edit: Da's natuurlijk wel eerder een probleem van de werknemer en niet het zijne, dus als ie dat gebruikt als argument om geen opslag te willen geven is het wat een bizarre redenering.

Laatst bewerkt:
Kan het artikel ook niet lezen, maar op zich is dat toch niet controversieel? Een opslag gaat inderdaad vooral naar de overheid, Typisch zo'n 60-70% van de werkgeverskost.

Omdat het nonsens is... want dan kan je evengoed argumenteren dat je hen geen loon geeft want het gaat toch vooral naar de overheid.

Om de één of andere reden kan ik wel het hele artikel lezen.
De titel staat in de vraag van de journalist, hij gaat er gewoon mee akkoord, is dat dan fout?

“Inderdaad, de hele fout van het bestaande indexmechanisme is dat het vooral de overheid beloont. Zij krijgt de grootste schijf van de opslag, betaald door de werkgever. We moeten dus naar een netto-mechanisme van loonsverhoging. Dat kan door het verschil tussen bruto en netto kleiner maken, bijvoorbeeld door het aanpassen van de belastingschalen of door subsidiëring. (kort stukje quoten uit een artikel mocht wel dacht ik ...)

Enkele maanden geleden was hij te gast op Kanaal Z, ik moet zeggen dat hij toen nagels met koppen sloeg.

Dat klopt wel niet, want belastingschijven worden nu ook jaarlijks geïndexeerd. De bruto/netto/werkgeverskost verhouding zou voor of na een indexatie dezelfde moeten zijn (behalve wat timing verschillen door verschillend moment van indexatie en aanpassing schijven). Het is anders bij een echte opslag die wel volledig toegerekend wordt aan de hoogste belastingschijf.

Je zou maximaal kunnen zeggen dat de overheid ook een automatische indexatie voor zichzelf heeft bedacht maar het grootste deel van haar uitgaven zijn ook gelinkt aan de inflatie (vaak zelfs rechtstreeks zoals lonen en uitkeringen), dus ergens kunnen we daar toch niet onderuit.

Tja die titel. Het blijft nogal altijd HLN he.

Maar feitelijk is het correct wat hij zegt.
Als hij een werknemer een loonsverhoging geeft terwijl die al meer 41.360 bruto per jaar verdiend (de 50% schijf) dan zal die claim inderdaad correct zijn.
Patronale bijdrage + (13,07 % van loon werknemer) + (50% van het loon (na aftek RSZ) van die werknemer) = Dik meer van de helft gaat naar de overheid.

Als dat een goed argument is van hem is natuurlijk nog iets anders.

Laatst bewerkt:

ben echt luidop beginnen lachen. Hoe komen ze er toch bij
Hoe komt wie erbij: Vlaams Belang of IKEA?

Beetje meer verduidelijking van je eigen standpunt wordt op prijs gesteld hier.

ben echt luidop beginnen lachen. Hoe komen ze er toch bij
Het is eigenlijk niet om mee te lachen. De kans is groot dat het een bewuste strategie is van het Vlaams Blok* om hun partij en standpunten weer in de schijnwerpers te zetten. Ze weten maar al te goed dat Ikea daar tegen in gaat, en ze kunnen alleen maar hopen dat het zo een grote mediastorm wordt dat zoveel mogelijk mensen het te zien krijgen. Morgen komen ze met een excuus, en zetten ze de campagne stop: “het was maar een onschuldige parodie, gaan we nu ook al parodieën verbieden?”. En intussen zijn ze verschillende keren in de nationale media geweest: gratis reclame.

De beste uitkomst zou op het eerste zicht zijn dat Ikea ze failliet procedeert, maar er zou gewoon weer een nieuwe partij met dezelfde ideologie komen. En dat gaat sowieso niet gebeuren.

* Heb je gezien hoe ik hier opzettelijk Vlaams Blok in plaats van Vlaams Belang getypt heb? Als iemand daarop reageert heb ik ook gratis reclame, een beetje zoals het Vlaams Belang gedaan heeft: opzettelijk controverse creëren om in het nieuws te komen.

Hoe naaktbeelden van jonge meisjes ongewild én ongestraft blijven rondgaan in "exposegroepen" op Telegram

Toch ook verontrustend hoe die Telegramgroepen straffeloos kunnen blijven bestaan. Wat ik me wel bedenk:

:unsure:

Zijn dat dan allemaal mannelijke journalisten met een boner?
Als je daar diep in zit en mee bezig bent voor je werk, weet waarom je het aan het doen bent en de achterliggende walgelijke praat en bedoelingen erbij hebt, vergaat je het plezier snel en kan dat zelfs psychologisch nogal aankomen.

Het is wel verschrikkelijk dat zulke dingen blijven bestaan. En dat een middeleeuwse visie nu nog met daden kan ondersteund worden via veelbekeken filmpjes, en allemaal ongestraft.

Hoe komt wie erbij: Vlaams Belang of IKEA?

Beetje meer verduidelijking van je eigen standpunt wordt op prijs gesteld hier.
hoe komt VB erbij. Zo achterlijk dat het hilarisch wordt.

Dat niemand in die partij iets heeft van mannen dit is echt wel erover misschien toch een andere slogan kiezen ...

Terug
Bovenaan