Kleine nieuwtjes

KSbMf9B.jpg

26 doden in Congo, niet belangrijk!
Ministukje in de krant.
Maar dezelfde krant zal dan wel ellenlange stukken schrijven over racisme, herstelbetalingen enzovoort, maar dat er 26 doden vallen in Congo door een 'ongeval', dat is blijkbaar allemaal niet belangrijk.

Dit bedoel ik dus met kolonialistische houding. Het is verdorie D.R. Congo. We hebben EEN BAND met dat land.

Idiote riooljournalistiek vind ik het. Als ik het heb over perceptie, dan is dit de kracht van perceptie. Het bepalen van wat vermeld wordt, en wat weggelaten wordt, hoeveel aandacht je aan iets spendeert. Daar zit veel meer kracht in.

Laatst bewerkt:
@Lakigigar : en als het 1 kindje is die in een waterput valt, is het frontnieuws.

Begrijpe wie kan.
Dat is ook niet alleen aan BE media te wijten. Het was hoogtepunt in het internationaal nieuws, en ook op sociale media. Vooral in de Maghreblanden werd er enorm meegeleefd initieel en dat is dan via sociale media elders/globaal opgepikt. Ik begrijp wat je bedoelt. De slechte afloop blijft erg natuurlijk. Het gaat mij niet specifiek om dat dit frontnieuws was, maar wel dat er een beetje meer moeite en aandacht gewijt mag worden aan een ramp van die formaat. Vond het plaats elders, gebeurde dat ook maar wat er gebeurt in Sub-Saharaans Afrika komt blijkbaar heel moeilijk tot hier. Het is toch wel deels onze verantwoordelijkheid om het tot hier te brengen, want er zijn wel Congolese immigranten of mensen met Congolese roots die wonen in Belgie, dus ik vind wel dat daar wat aandacht aan besteed worden. Een hele bladzijde in buitenlands nieuws had correct geweest. Maar dit is belachelijk en idioot, en eigenlijk gewoon respectloos.

Het valt een stuk minder op, dus veel minder mensen weten over de "ramp in Congo" nu. Dus ja ik stoor me eraan omdat dit wel degelijk gevolgen heeft.

Dus het is onze verantwoordelijkheid dat er in Congo een hoogspanningskabel op de markt gevallen is? En waarom precies? Omdat er hier in België Congolezen wonen? Of omdat het ooit in het verleden een kolonie was? Uw hersenkronkels zijn vantijd toch ook te zot voor woorden.

Ook het naar hier halen van dat nieuws is niet onze verantwoordelijkheid. Congo heeft, net zoals andere landen, hun eigen nieuwskanalen. Als Congolezen in België Congolees nieuws willen lezen moeten ze een Congolese nieuwswebsite openen. Net zoals iedereen van een andere nationaliteit die in een ander land woont en nieuws wilt weten van het vaderland.

Laatst bewerkt:
Da's ongeveer hetzelfde als UK verantwoordelijk stellen voor alle leed in Amerika.

(alhoewel ik dat soms graag zou willen doen)

26 doden in Congo, niet belangrijk!
Ministukje in de krant.
Maar dezelfde krant zal dan wel ellenlange stukken schrijven over racisme, herstelbetalingen enzovoort, maar dat er 26 doden vallen in Congo door een 'ongeval', dat is blijkbaar allemaal niet belangrijk.

Dit bedoel ik dus met kolonialistische houding. Het is verdorie D.R. Congo. We hebben EEN BAND met dat land.

Idiote riooljournalistiek vind ik het. Als ik het heb over perceptie, dan is dit de kracht van perceptie. Het bepalen van wat vermeld wordt, en wat weggelaten wordt, hoeveel aandacht je aan iets spendeert. Daar zit veel meer kracht in.
Het staat in tenminste in de krant, bij hoeveel andere niet-buurlanden en zeker landen die niet in Afrika liggen zou dit zijn? Ik vind het tegenstrijdig om het een kolonialistische houding te noemen wanneer dit in de krant komt. Zou het dan minder kolonialistisch zijn om méér aandacht te schenken aan een ex-kolonie?

En waarom spreek je over 'ongeval', was het dan geen ongeval?

Ik vermoed dat jij dan actief het nieuws in Congo opvolgt en kranten van daar leest omdat we een band hebben?

Het is toch wel deels onze verantwoordelijkheid om het tot hier te brengen, want er zijn wel Congolese immigranten of mensen met Congolese roots die wonen in Belgie, dus ik vind wel dat daar wat aandacht aan besteed worden. Een hele bladzijde in buitenlands nieuws had correct geweest. Maar dit is belachelijk en idioot, en eigenlijk gewoon respectloos.

Het valt een stuk minder op, dus veel minder mensen weten over de "ramp in Congo" nu. Dus ja ik stoor me eraan omdat dit wel degelijk gevolgen heeft.
Ik denk dat uw verwachtingen gewoon verkeerd zijn.

Congo stelt nu eenmaal gewoon op wereldniveau niet veel voor. En aandacht in een krant gaat nu eenmaal eerst naar belangrijke zaken voordat het incidenten vermeld. En laat ons duidelijk zijn een hoogspanningsleiding die knapt is echt geen wereldnieuws.
Je zou dat kunnen vergelijken als dat de amerikanen over het feit dat een windmolen in Nederland in de fik staat in hun journalistiek als wereldnieuws voor hen gezien wordt. Dat ga je ook niet direct tegenkomen. Of als er iets gebeurd in New Amsterdam dat dit dan zwaar uitgesmeerd wordt in een nederlandse krant...

Die link is al lang geen link meer en gewoon... je weet wel... verwaterd.

Nog nooit zoveel mensen bij de Voedselbank: “Velen zullen moeten kiezen tussen voeding of verwarming”

Er heerst een perfecte storm in de energiesector. En die zal mogelijk honderdduizenden gezinnen in energiearmoede storten. Dat zegt federaal ombudsman voor energie Eric Houtman. Meer dan wie ook ziet hij hoe klanten het moeilijk krijgen om hun factuur nog te betalen. En de leveranciers? “Sommigen rijden er echt de kantjes af.”

BOUW OP DRIFT (DEEL 2). De prijzen gaan door het dak: “Een huis bouwen, wie kan dat nog betalen?”
.https://www.hln.be/binnenland/bouw-op-drift-deel-2-de-prijzen-gaan-door-het-dak-een-huis-bouwen-wie-kan-dat-nog-betalen~a071c6f0/?fbclid=IwAR3XmVdIA9gaq4YgrCmcYcqYsy4GEGHPrOKhM9q2K5oV47ZNn0HuKpsvFjA

Op een Nederlande zender zei men daarnet dat men de inflatie onderschat heeft, en dat prijsstijgingen zullen blijven doorgaan tot midden 2023.

Het ziet er bijzonder goed uit.

Mensen snappen nog niet wat er werkelijk op ons afkomt.

Aan de andere kant...

Goed dat wij het indexmechanisme hebben.
Dat geluk hebben onze buurlanden niet.
We zijn dan ook weer minder aantrekkelijk. Combineer dat met dit op lange termijn:

Ooit was Vlaanderen wereldtop, maar die tijden liggen al twintig jaar achter ons, hekelt Maertens. "Ons onderwijs kost steeds meer geld, en toch daalt de kwaliteit.” En daar komt nu ook de corona-achterstand bij.

Nieuwe buitenlandse investeerders gaan al 2 keer nadenken.

Net een heel stuk over arbeidsongevallen op VTM nieuws. 71 doden per jaar blijkbaar.

Plots is ineens het geslacht van slachtoffers niet van tel ondanks dat het 99% mannen zijn.
Gek hoe geslacht dan plots niet belangrijk is.

Het zal dat handjevol succesvolle mannen aan de top dat bewust andere mannen gevaarlijke jobs laat doen waardoor ze sterven ofzo.

Dit dus, men focust liever op het glazen plafond dat in meer en meer sectoren compleet achterhaald is, en waar het genderevenwicht in de toekomst waarschijnlijk zelfs eerder omgekeerd zal liggen (geneeskunde) of al ligt (onderwijs), maar de glazen doodskist? Die doet er niet toe, daar liggen enkel mannen in.

We zijn dan ook weer minder aantrekkelijk. Combineer dat met dit op lange termijn:

Ooit was Vlaanderen wereldtop, maar die tijden liggen al twintig jaar achter ons, hekelt Maertens. "Ons onderwijs kost steeds meer geld, en toch daalt de kwaliteit.” En daar komt nu ook de corona-achterstand bij.

Nieuwe buitenlandse investeerders gaan al 2 keer nadenken.
kwil voka nu ook niet pakken als leidraad hoor. Als ik al zie wat de eisen beginnen te zijn in de ICT sector.... Burnout galore binnen 10 jaar

Terug
Bovenaan