Kleine nieuwtjes

Hoe lomp kun je als doctoraatstudent zijn...

Dat je dat doet... OK... Maar dat je zo kinderlijk naïef daarmee omgaat door via een berichtje dat aan te bieden.

Daar kan ik niet aan uit...

We zullen het maar steken op hormonen... Want op een tekort aan intelligentie dat kun je nu eenmaal niet.

Oké dom, maar zij insinueert dingen die niet gezegd zijn geweest.

Ik lees niet dat hij seks zocht.

Tekort aan agenten om georganiseerde misdaad tegen te gaan: “Maffia neemt het land over”

Ik zag dit in de rapte voorbijkomen, en dan vraag ik mij toch altijd af wat er eigenlijk gebeurd met al die opbrengsten uit onze torenhoge belastingen.
In bijna alle (semi-)overheidsorganisaties (behalve de bestuurlijke uiteraard :)) kampen ze met onderfinanciering en onderbezetting.
En overal wordt er verder bespaard: gaande van de zorgsector tot onderwijs en de openbare omroep. Om over de staat van onze infrastructuur nog maar te zwijgen (rotte riolen, bruggen die Italiaanse toestanden beginnen te naderen, een botsauto-wegennet).

Hebben andere landen nu echt betere (kuch, meer efficiënte) boekhouders of is onze overheid gewoon veel te groot geworden zodat ze bijna geen enkele taak nog naar behoren kan uitvoeren? Beter een kleinere overheid die het mindere dat ze doet wel perfect uitvoert.
Je moet maar naar Nederland en Duitsland kijken hoe het met minder eigenlijk net zo goed (en op veel vlakken zelfs beter) kan.

Tekort aan agenten om georganiseerde misdaad tegen te gaan: “Maffia neemt het land over”

Ik zag dit in de rapte voorbijkomen, en dan vraag ik mij toch altijd af wat er eigenlijk gebeurd met al die opbrengsten uit onze torenhoge belastingen.
In bijna alle (semi-)overheidsorganisaties (behalve de bestuurlijke uiteraard :)) kampen ze met onderfinanciering en onderbezetting.
En overal wordt er verder bespaard: gaande van de zorgsector tot onderwijs en de openbare omroep. Om over de staat van onze infrastructuur nog maar te zwijgen (rotte riolen, bruggen die Italiaanse toestanden beginnen te naderen, een botsauto-wegennet).

Hebben andere landen nu echt betere (kuch, meer efficiënte) boekhouders of is onze overheid gewoon veel te groot geworden zodat ze bijna geen enkele taak nog naar behoren kan uitvoeren? Beter een kleinere overheid die het mindere dat ze doet wel perfect uitvoert.
Je moet maar naar Nederland en Duitsland kijken hoe het met minder eigenlijk net zo goed (en op veel vlakken zelfs beter) kan.

Heeft verschillende redenen.
1. Veel te weinig aanwervingen bij de politie de laatste 10 jaar mede door zeer slechte wervingsprocedure
2. Te veel de nadruk gelegd op werving met zoveel mogelijke diploma's. Resultaat velen zijn na een paar jaar terug weg naar de privé.
3. Onderbetaalde en ondergewaardeerde job, meeste zijn het na een paar jaar al beu .
4. Afschaffing premies voor o.a. FGP, resultaat geen kandidaten meer

Politie is een zinkend schip geworden en het lakse vervolgingsbeleid doet daar zeker ook geen goed aan.

NBB Economic Review ¡ September 2021
Interessante paper over Belgische uitgaven.
Bevat vrij duidelijk waar België meer geld uit aan geeft ten opzichte van het gemiddelde van Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Grafiek 3 geeft bijvoorbeeld goed weer waar "België" meer aan uit geeft dan zijn buurlanden en het de evolutie van 2001 naar 2019
Bijvoorbeeld België spendeert meer aan zijn administratie (ambtenaren, organisatie van de staat, interestschulden,...) dan de buurlanden maar hebben wel vorderingen gemaakt. (4%GDP-punten meer in 2001, in 2019 1,8% GDP-punten meer.)

Wat serieus gegroeid is, is de Belgische uitgaven aan "economische zaken". Er is een wildgroei aan subsidies en kortingen ontstaan op patronale bijdragen, vrijgestelde bedrijfsvoorheffing en extra voordelen voor het aanwerven van arbeiders. Dat is de uitgave post waar we veel meer uitgeven dan onze buurlanden. Tuurlijk dat wordt gedaan omdat we ook een dure belastingen hebben maar het is een inefficiënte manier om dit te corrigeren. De klassieke Belgische oplossing: In plaats van het systeem te herwerken maken we het nog ingewikkelder. En hoe ingewikkelder het wordt, hoe lager de bereidheid om het systeem te herwerken. :p

Central Economic Council (CEC) data show that wage subsidies to the private sector represent a much larger share
of the wage bill in Belgium than in neighbouring countries. These subsidies have increased substantially since the
early 2000s. In 2019 they represented 4.7% of the wage bill, compared to less than 3% in France and under 1%
in Germany and the Netherlands. The increase in wage subsidies can explain a large part of the widening gap with
the neighbouring countries for spending on “general economic, commercial and labour affairs

In Belgium, the first payroll tax exemptions were introduced at the beginning of the 2000s. Since then, each
legislature has created new ones and modified existing exemptions. There are currently ten exemptions from
payment of payroll tax in force 1. From a fiscal point of view, the main reductions are the ones relating to
night work and shift work and those concerning research and development. These two reasons for exemption
respectively represented 51 % and 30 % of the total payroll tax exemptions, which came to € 3.2 billion
altogether in 2019.
It is important to point out that these apparently generous wage subsidies in Belgium are granted in the context
of a particularly heavy burden of taxes and parafiscal levies on labour. There is in fact a degree of offsetting
between these two aspects : firms recoup in the form of subsidies part of what they pay to the State in taxes
and social contributions.
Such offsetting should not be considered good practice. Instead, the ideal approach would be to embark on an

in-depth review of taxes on labour in Belgium – and particularly fiscal and parafiscal levies – rather than regularly
adding one or more new layers of wage subsidies or exceptions to the system which thus becomes increasingly

complicated. In practice, only a small number of exceptions should be justifiable, preferably targeted in order to
allow for significant social externalities that the market does not take into account, such as promoting innovation
by supporting research and development activities, and where the means employed are sufficiently effective.

Waar de Belgische staat ook meer aan uitgeeft dan zijn buurlanden is transport. En dat is deels te wijten aan de ruimtelijke ordening in België

116NBB Economic Review ¡ September 2021 ¡ Public expenditure in Belgium : comparison with neighbouring countries
Belgium also suffers from endemic congestion problems, attributable to the continuing dominance of private
cars. These characteristics are connected with the particularly marked urban sprawl in Belgium, whereas urban
development is more concentrated in other countries,
making it easier and cheaper to organise transport in
general, and public transport in particular (Cornille et al., 2017)

En België geeft ook veel meer uit aan onderwijs waar vooral gaat naar hogere personeelkosten in het lager en middelbaar onderwijs.
Er zijn minder leerlingen per leerkracht in België dan buurlanden. Ook deels te wijten dat er nauwelijks privé-scholen bestaat in België dus alle onderwijskosten worden door de staat gedragen. (grafiek 8: pupil/teacher ratio)

En we hebben dus onze overheidsapparaat :p onder meer:
1) We geven meer uit aan interesten (logisch hogere staatschuld => meer interesten) wat wel doorheen de jaren serieus gedaald is (maar ook logisch want de interesttarieven zijn gedaald) Blijft een molensteen, zeker als interesten stijgen.
2) We geven meer uit aan overheidswerking dan buurlanden maar serieus op bespaard doorheen de jaren. Maar die blijft hoger dan de buurlanden. Bijvoorbeeld per Belg betaalt men 900 euro hieraan terwijl in Frankrijk 600 euro. Grote factor is de loonkosten maar hierop heeft België ook serieus op bespaard maar we blijven hoger dan de buurlanden.
3) Ook veel meer subsidies aan "onderzoek". 500 euro per Belg ten opzichte van 400euro per Duitser, 100euro per Fransman, 200 euro per Nederlander. En dit is serieus gestegen.

Ook interessant om te zien: Hoeveel geeft de staat uit aan "familie en kind" gerelateerde zaken. (Dit houdt kinderbijdragen, ouderschapsverlof,...
En daar zit België ook serieus hoog: België geeft 4350 euro uit per kind per jaar. Vergelijk dat men Nederland waar men 3.200 euro per kind uitgeeft. (Dit is exclusief onderwijs waar België dus ook al hoger zit.)

En blijkbaar zijn de groenestroomcertificaten en groene stroomsubsidies ook een molensteen geworden. België geeft hierdoor 250euro per Belg uit. De Fransen 40euro, De Duitsers 70, de Hollanders 125. Vlaamse subsisies voor groene stroom zijn verschikkelijk inefficiënt.
Research on the Flemish subsidy system in the period 2006-2012 demonstrates that an upfront investment
subsidy instead of future production subsidies would have reduced public expenditure by € 1.9 bn or 51% of
the amount spent (De Groote and Verboven, 2019)

Dusja, we zitten te besparen op overheidswerking en moeten er nog serieus op besparen. Tegelijkertijd zitten we met een verschikkelijke ruimtelijke ordening en de rugzak aan staatsschulden die we nu eventjes niet voelen omwille van lage interesten.
De overheid wil ook compenseren door allerlei subsidies uit te delenmaar maken de boel veel te ingewikkeld en het is niet eens efficiënt. In plaats van een echte fiscale hervorming in te voeren :p.
En ik zie politici geen reclame maken om te besparen op lager/middelbaar onderwijs of op familiale subsidies terwijl we duidelijk daar meer aan uitgeven dan de buurlanden :p.

Dit is toch lachwekkend? Dus "voor de grap" een gebruikte spuit terugleggen die dan gebruikt wordt en volgens het parket zijn ze voldoende gestraft omdat ze niet meer als vrijwilliger mogen werken? Als ouder ga je toch over de rooie als je dat hoort.

begrijp ik dat nu goed dat verzekeringsmaatschappijen een excuus zoeken om onze medische gegevens te mogen verwerken zonder onze (expliciete) toestemming?

Als je een discussie wilt voeren moet je de relevante elementen quoten. Gewoon een pdf van 20 pagina's droppen daar begint niemand aan (en laat dat dan meestal de bedoeling zijn van instanties die iets onder de radar willen invoeren).

Dit is toch lachwekkend? Dus "voor de grap" een gebruikte spuit terugleggen die dan gebruikt wordt en volgens het parket zijn ze voldoende gestraft omdat ze niet meer als vrijwilliger mogen werken? Als ouder ga je toch over de rooie als je dat hoort.

Ik herinner mij het laatste prik-incident van mijn echtgenote nog zeer goed. Dikke, maar echt dikke, stress tot alle testen terugkwamen. Je kan op die manier eender wat opgelopen hebben. Justitie slaat hier de bal compleet mis. Maar what else is new.

Als je een discussie wilt voeren moet je de relevante elementen quoten. Gewoon een pdf van 20 pagina's droppen daar begint niemand aan (en laat dat dan meestal de bedoeling zijn van instanties die iets onder de radar willen invoeren).
het staat gewoon op de eerste pagina's ?

Uit het onderzoek blijkt dat er voorlopig geen medisch gevolg is voor het kind en dit is voor ons het belangrijkste. We duimen dat dit ook de komende weken zo blijft. Het kind wordt sowieso nog zes maanden maanden goed opgevolgd”.

Ondertussen zitten ouders en kind wel nog in onzekerheid.

Vrijwilligers met een lange arm? Wie zal het zeggen.

Net een heel stuk over arbeidsongevallen op VTM nieuws. 71 doden per jaar blijkbaar.

Plots is ineens het geslacht van slachtoffers niet van tel ondanks dat het 99% mannen zijn.
Gek hoe geslacht dan plots niet belangrijk is.

Het zal dat handjevol succesvolle mannen aan de top dat bewust andere mannen gevaarlijke jobs laat doen waardoor ze sterven ofzo.

Laatst bewerkt:
Ik zie nog altijd niet waarom men die provincies nog verder moet opdelen...
Om erna te fusioneren zoals bij de meeste gemeenten nu. Althans dat zie ik hier toch in Antwerpen. Meer en meer gemeenten die het niet bol kunnen werken en dan maar met de grote stad gaan fusioneren.

Heerlijk interview. Los van de titel, ook nog onderstaande pareltjes:

FKvV3d3XIAISowl

"Veel korte vluchten zijn zaken- of privevluchten". Nogal wiedes, veel andere vluchten voor personen zijn er ook niet.
"mensen die hun helikopter van thuis nemen naar een sterrenrestaurant". DIE KOPEN TOCH GEEN TICKET voor hun eigen helikopter?

Weeral even geleden dat ik nog zo gelachen heb met een interview in De Morgen :rofl:

Heerlijk interview. Los van de titel, ook nog onderstaande pareltjes:

FKvV3d3XIAISowl

"Veel korte vluchten zijn zaken- of privevluchten". Nogal wiedes, veel andere vluchten voor personen zijn er ook niet.
"mensen die hun helikopter van thuis nemen naar een sterrenrestaurant". DIE KOPEN TOCH GEEN TICKET voor hun eigen helikopter?

Weeral even geleden dat ik nog zo gelachen heb met een interview in De Morgen :rofl:
Volgens mij hebben er daar toch telkens een hele hoop van die medewerkers barstende koppijn van zichzelf telkens voor het hoofd te slaan :wallbash:

In wat voor wereld leeft dat volk toch. Zwembaden verwarmen en met de helikopter naar een sterrenrestaurant vliegen. Die voorbeelden dat is toch om knettergek van te worden. Als je dat volk wil treffen dan voor je een vermogensbelasting is. Het netto resultaat is dat die vliegbelasting bij de vermogenden geen enkel sturend effect heeft en Jan Modaal per ticket kan gaan opleggen voor de vakantie naar Spanje.

Carl Devos: “Een mengelmoes van ongenoegen kan ultieme meststof vormen voor electorale verschuiving naar radicalisme in 2024”

Ik erger me aan deze koppen.
Met het gebruik van het woord “meststof” refereert men al naar een nieuwe zwarte zondag.
En radicalisering? Tja, op welk vlak? Ik merk bij de zogenaamde democratische partijen heel veel nepotisme, cultuur van fraude en radicalisme op het vlak van slecht bestuur.

Ipv te wijzen naar ongenoegen bij de mensen, naar radicale partijen (VB, PvdA), waarom niet eens meer het vuur aan de schenen leggen van onmachtige politici, het hen wijzen op hun taak?
Want de groei van de zogenaamde radicale partijen komt gewoon door de onkunde van de regeringspartijen. Hoe meer deze underperformen, hoe meer ze het radicalisme zelf voeden. Zij zijn zelf de motor achter het radicalisme!
Partijen die voor zichzelf hebben beslist dat ze steeds mogen blijven regeren, door op voorhand bepaalde partijen uit te sluiten. Heel democratisch.

Men oogst wat men zaait.

Terug
Bovenaan