Kleine nieuwtjes

Niet alleen voor de consumenten trouwens, ik zie op professioneel gebied bepaalde zaken gebeuren waarbij ik toch mijn bedenkingen heb, onderdelen waarvan de prijzen en levertermijnen gewoon door het dak gaan. Wat ervoor zorgt dat veel bedrijven ook logistiek in de problemen komen. Zo weet ik een vrachtwagen stilstaan voor 13 weken omdat er een instaptrede kapotgereden is (kost hoop en al 300 euro en levertermijn is 13 weken) en die daardoor voor de verkeersveiligheid de weg niet meer op mag. Of bij een klant van mij gingen er 3 van de 13 heftrucks stil staan, alle 3 hebben ze een defect onderdeel waarvan de levertermijn ongeveer 10 weken bedraagt terwijl dit vroeger gewoon op stock was. Gelukkig had ik zelf nog een voorraad van die onderdelen maar als ik die nu bestel kosten die opeens het 5 voudige van een jaar terug. Overal waar ik kom hoor ik hetzelfde, onderdelen waarvan levertermijnen onbekend zijn, tekorten aan personeel, grondstoffen en transport. Als je dan hoort dat de container terminals in LA maanden vertraging hebben bij het lossen van schepen hou ik toch mijn hart vast voor de toekomst hier in europa. Hopelijk gaan we niet dezelfde kant op als daar in Amerika.
We kunnen nog veel leren van de Cubanen, die met zelf gemaakte en ineen geflanste onderdelen auto's van de jaren 60 nog steeds rijdende houden. :unsure:

(of het veilig is, is natuurlijk een ander paar mouwen).

Ik vraag me toch meer en meer af waar we in deze wereld en deze wereldeconomie mee bezig zijn.

De particulieren moeten allemaal elektrisch gaan rijden of verwarmen, hernieuwbare energie opwekken, gasketels, mazoutketels, dieselwagens,... allemaal de boeman. Met torenhoge aankoop- en energieprijzen tot gevolg.

Dan lees je een bericht over de grootste motor ter wereld, die in vrachtschepen wordt gebruikt. Die 7.500L (ZEVENDUIZEND VIJFHONDERD LITER!!!) per UUR stookolie erdoor jaagt.

En waarom? Om die bananen, quinoa of avocado's uit Zuid-Amerika naar hier te krijgen? Die goedkoop gemaakte electronica uit China? Die goedkope jeansbroeken uit Bangladesh?

Zolang we die gehele wereld economie niet aanpakken en heroriënteren gaat alles wat wij als particulier door onze strot geramd krijgen een druppel op een hete plaat blijven. En net dat maakt mij zo kwaad. Allemaal elektrisch in de file op de E17, tussen honderden vrachtwagens die wel nog liters en liters diesel verbruiken.

Ik zou er eerlijk gezegd geen probleem mee hebben mij bepaalde producten te ontzeggen mocht dat dé oplossing zijn. Maar dan moet de hele wereld wel meegaan natuurlijk. En dat gaat imo nooit lukken.

Ik vraag me toch meer en meer af waar we in deze wereld en deze wereldeconomie mee bezig zijn.

De particulieren moeten allemaal elektrisch gaan rijden of verwarmen, hernieuwbare energie opwekken, gasketels, mazoutketels, dieselwagens,... allemaal de boeman. Met torenhoge aankoop- en energieprijzen tot gevolg.

Dan lees je een bericht over de grootste motor ter wereld, die in vrachtschepen wordt gebruikt. Die 7.500L (ZEVENDUIZEND VIJFHONDERD LITER!!!) per UUR stookolie erdoor jaagt.

En waarom? Om die bananen, quinoa of avocado's uit Zuid-Amerika naar hier te krijgen? Die goedkoop gemaakte electronica uit China? Die goedkope jeansbroeken uit Bangladesh?

Zolang we die gehele wereld economie niet aanpakken en heroriënteren gaat alles wat wij als particulier door onze strot geramd krijgen een druppel op een hete plaat blijven. En net dat maakt mij zo kwaad. Allemaal elektrisch in de file op de E17, tussen honderden vrachtwagens die wel nog liters en liters diesel verbruiken.

Ik zou er eerlijk gezegd geen probleem mee hebben mij bepaalde producten te ontzeggen mocht dat dé oplossing zijn. Maar dan moet de hele wereld wel meegaan natuurlijk. En dat gaat imo nooit lukken.
Ik geloof toch dat dit vanuit het individu zal moeten komen.
Ook moeten we soms afvragen wat het efficiëntste is, vrachtwagens die 24l/100km verbruiken en goederen vervoeren voor 100en gezinnen of een persoon in zijn auto die elke dag 100km rijd en ergo 5 liter brandstof verbruikt voor werk te doen dat hij eigenlijk van thuis uit zou kunnen.

De enige oplossing hiervoor is dat we als Europa alle productie terug naar hier halen. Zoals we nu bezig zijn verplichten we landen zoals China om steenkool te blijven verstoken om te kunnen blijven produceren op het niveau dat nodig is om aan onze vraag naar goedkope spullen te blijven voldoen.

Ik hoop echt dat men al bezig is aan een strategie om dit mogelijk te maken.

Ik vraag mij toch ook af of dit werkelijk het probleem is? Pas op, ik geloof ook dat meer lokale producten zowel ecologisch als strategisch beter is hoor. Zie post hierboven: China minder de sleutels tot onze economie geven om maar iets te zeggen.

Maar "lokaal" is denk ik nu ook wel binnen Europa, en dan is de stookolieconsumptie van zo'n mastodont misschien wel efficiënter gezien die ook wel gewoon tonnen en tonnen materiaal transporteert. Daar waar 's morgens en 's avonds in de file de meesten alleen in 1000+ kg aan voertuig zitten.

De enige oplossing hiervoor is dat we als Europa alle productie terug naar hier halen. Zoals we nu bezig zijn verplichten we landen zoals China om steenkool te blijven verstoken om te kunnen blijven produceren op het niveau dat nodig is om aan onze vraag naar goedkope spullen te blijven voldoen.

Ik hoop echt dat men al bezig is aan een strategie om dit mogelijk te maken.

Productie terug naar hier halen, klinkt mooi, maar wie ga je in de productie laten werken? Er zijn nu al zoveel personeelstekorten en dat gaat de komende 10 jaar enkel verergeren met al die boomers die op pensioen gaan.

Onze bevolkingspyramide ziet er op dat vlak niet echt cooperatief uit.

FC2QBeoWUAUtPv7

Productie terug naar hier halen, klinkt mooi, maar wie ga je in de productie laten werken? Er zijn nu al zoveel personeelstekorten en dat gaat de komende 10 jaar enkel verergeren met al die boomers die op pensioen gaan.

FC2QBeoWUAUtPv7

Om te beginnen al eens snoeien in de talloze hogeschool- en universiteitsrichtingen, en het technisch- en beroepsonderwijs opwaarderen.

Ik gok dat er voor elke arbeider op de werkvloer minstens vijf hooggeschoolden actief zijn.

Om te beginnen al eens snoeien in de talloze hogeschool- en universiteitsrichtingen, en het technisch- en beroepsonderwijs opwaarderen.

Ik gok dat er voor elke arbeider op de werkvloer minstens vijf hooggeschoolden actief zijn.
Zo lang die hooggeschoolden effectief nodig zijn zie ik het probleem niet. En ook tenen krullend dat je gelooft dat een hooggeschoolde niet op de werkvloer kan bezig zijn.

"Hier" als elk land zelf zien lijkt me gewoon niet realistisch. Binnen Europa heb je nog lageloonlanden. Of die dat blijven (lijkt me niet echt de bedoeling) en of die goedkoop genoeg zijn zal de vraag zijn.

Het TSO en BSO opwaarderen door ze slechtere loonsvooruitzichten te geven, veel geluk daarmee.

Onze economie is wat ze is ook hé, we hebben de evolutie al doorgemaakt naar meer diensten en minder industrie.

En dat misschien combineren met werknemers te leren dat je niet voor elke job een masterdiploma nodig hebt.
of dat je met een masterdiploma je niet te goed moet voelen om fysiek werk te doen.
En werkgevers leren dat je niet voor elke job een masterdiploma nodig hebt.

Er zijn al doppers genoeg
Nochtans is dat wel iets wat arbeidsexperten al jaren verkondigen, dat we de migranten zullen nodig hebben om het werk te doen. Maar verder zal ik er over zwijgen want zo te zien zullen we dan gewoon wel verwateren in wat vooroordelen rondstrooien.

"Hier" als elk land zelf zien lijkt me gewoon niet realistisch. Binnen Europa heb je nog lageloonlanden. Of die dat blijven (lijkt me niet echt de bedoeling) en of die goedkoop genoeg zijn zal de vraag zijn.

Het TSO en BSO opwaarderen door ze slechtere loonsvooruitzichten te geven, veel geluk daarmee.

Onze economie is wat ze is ook hé, we hebben de evolutie al doorgemaakt naar meer diensten en minder industrie.

Mijn broer is ploegbaas in de bouw, wel in de grotere projecten. Maar ik weet van hem dat aannemers in de particuliere woningbouw een strijd voeren om personeel van elkaar af te pakken door middel van een opbod aan loon. Een metser met 5 jaar ervaring kan beginnen waar hij wil en vragen wat hij wil.

Er kan ook eens werk gemaakt worden van zowel bij werkgevers als werknemers een nieuwe portie realisme erin te stompen. Nee, om de vacature voor uw bureaujob als algemeen bediende in te vullen heb je niet persė een master nodig. En nee, op uw 21 ervan uitgaan dat je 4000 euro bruto en CLA onder uw gat aangeboden gaat krijgen omdat je een diploma hebt is even ridicuul.

Mijn broer is ploegbaas in de bouw, wel in de grotere projecten. Maar ik weet van hem dat aannemers in de particuliere woningbouw een strijd voeren om personeel van elkaar af te pakken door middel van een opbod aan loon. Een metser met 5 jaar ervaring kan beginnen waar hij wil en vragen wat hij wil.
Dat is iets wat mensen al lang zeggen. Als je goed met uw handen kan werken kan je echt wel goed uw brood verdienen. Kameraad van mij is houtbewerker. Na elke werf heeft die wel opnieuw 2 nieuwe aanbiedingen van andere aannemers op dezelfde werf binnen.

Nochtans is dat wel iets wat arbeidsexperten al jaren verkondigen, dat we de migranten zullen nodig hebben om het werk te doen. Maar verder zal ik er over zwijgen want zo te zien zullen we dan gewoon wel verwateren in wat vooroordelen rondstrooien.

Natuurlijk hebben we die mensen nodig. Hoeveel onderaannemers van Fluvius, Sibelga, Farys zijn niet in handen van migranten en volledig gestaft door migranten? Is er ook maar één Vlaming die nog in regen en wind sleuven wil staan graven voor nutsleidingen?

Terug
Bovenaan