Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Indeed, we kunnen niet elke keer in paniek gaan geraken als er iemand iets ongepast op internet plaatst.wederom een vals gevoel van veiligheid en stoerdoenerij omdat je omringt bent door gelijkgezinde en de strafste wilt zijn.
Laat ons dit ook niet meer opkloppen dan het is.
Het probleem is dat sociale media een podium geven aan mensen die domme uitspraken doen, oproepen tot iets of gewoonweg luid roepen, terwijl voordien daar gewoonweg amper of geen aandacht zou aan besteed worden omdat dergelijke individuen toch niet serieus moeten genomen worden. Het is dan ook een verkeerde reactie deze individuen meer aandacht te geven dan ze verdienen en zeker en vast niet op basis van uitspraken van individuen hele groepen over één kam te scheren en te veralgemenen. Dat leid enkel naar een tegenreactie enz...Ik lees dat de eerste veroordeling van een persoon voor de online verspreiding van racistische en haatdragende content pas in oktober 2021 is gebeurd. En dat was dan nog een celstraf met uitstel en een boete van 320 euro. Kunnen we dan alsjeblieft stoppen met te doen alsof de slinger te hard aan het doorslaan is terwijl er quasi zelden iemand veroordeeld wordt?
En de beste manier om mensen besef van hun gedrag online bij te brengen, is door ze uit de anonimiteit te halen en straffen op te leggen. Niet door hun gedrag te minimaliseren. Zij denken nl. ook dat het niet zo erg is om mensen met de dood te bedreigen. Het is maar voor te lachen.
Ik denk dat niemand zegt dat de slinger te hard doorslaat.Ik lees dat de eerste veroordeling van een persoon voor de online verspreiding van racistische en haatdragende content pas in oktober 2021 is gebeurd. En dat was dan nog een celstraf met uitstel en een boete van 320 euro. Kunnen we dan alsjeblieft stoppen met te doen alsof de slinger te hard aan het doorslaan is terwijl er quasi zelden iemand veroordeeld wordt?
En de beste manier om mensen besef van hun gedrag online bij te brengen, is door ze uit de anonimiteit te halen en straffen op te leggen. Niet door hun gedrag te minimaliseren. Zij denken nl. ook dat het niet zo erg is om mensen met de dood te bedreigen. Het is maar voor te lachen.
Het zou inderdaad beter zijn moesten social media platforms zulke berichten verwijderen en de betrokken individuen rapporteren aan de politie waarna het gerecht kan ingrijpen en deze personen kan bestraffen.Het probleem is dat sociale media een podium geven aan mensen die domme uitspraken doen, oproepen tot iets of gewoonweg luid roepen, terwijl voordien daar gewoonweg amper of geen aandacht zou aan besteed worden omdat dergelijke individuen toch niet serieus moeten genomen worden. Het is dan ook een verkeerde reactie deze individuen meer aandacht te geven dan ze verdienen en zeker en vast niet op basis van uitspraken van individuen hele groepen over één kam te scheren en te veralgemenen. Dat leid enkel naar een tegenreactie enz...
Dus best niet te veel aandacht besteden aan idioten op sociale media en het gerecht in alle luwte hun werk laten doen om te bepalen of er al dan niet strafbare feiten zijn gepleegd en of het niet gewoon om vrije meningsuiting gaat.
Het probleem is dan natuurlijk dat het nu specifiek gaat over een Telegram-groep, waar end-to-end encryption mogelijk is en waar de beheerders van het "platform" dus geen zicht hebben op wat er gezegd wordt.Het zou inderdaad beter zijn moesten social media platforms zulke berichten verwijderen en de betrokken individuen rapporteren aan de politie waarna het gerecht kan ingrijpen en deze personen kan bestraffen.
Jammer genoeg gebeurt momenteel geen enkele van bovestaande zaken. Dus ja, aandacht voor deze problematiek is wel nodig wat mij betreft.
Ook de omstanders, de andere gebruikers, hebben hun verantwoordelijkheid. Door te zitten vergoelijken, 'het is maar het internet', hou je niet alleen het probleem in stand, je werkt het actief in de hand. Het is omdat niemand er tegen in gaat, dat mensen hun gang blijven gaan en ook steeds radicaler worden.Het probleem is dan natuurlijk dat het nu specifiek gaat over een Telegram-groep, waar end-to-end encryption mogelijk is en waar de beheerders van het "platform" dus geen zicht hebben op wat er gezegd wordt.
En dat maakt het natuurlijk moeilijk, sinds er tal van diensten en platformen zijn (denk maar een Parler en de US capitol riots); en dat elk land andere wetten heeft. Om nog maar te zwijgen over privacy wetgeving en GDPR.
Dit is natuurlijk ook een mooie reflectie want is compleet buiten de context waarop ik antwoordde, het ging erover dat de aanbieders van diensten moesten monitorren wat er op hun platform gebeurt en doorspelen naar de politie...Ook de omstanders, de andere gebruikers, hebben hun verantwoordelijkheid. Door te zitten vergoelijken, 'het is maar het internet', hou je niet alleen het probleem in stand, je werkt het actief in de hand. Het is omdat niemand er tegen in gaat, dat mensen hun gang blijven gaan en ook steeds radicaler worden.
Eerlijk denk ik dat dat moeilijk uit te voeren is en of dat wenselijk is, dat is een andere vraag want wie bepaalt dan waar de grens ligt, zijnde wat is strafbaar? Uiteindelijk moet het justitie zijn die uitspraak doet over het al dan niet strafbaar zijn. Uiteraard zijn er bepaalde uitspraken die duidelijk zijn en moeten verwijderd en doorgespeeld worden naar de politie maar bij sommige uitspraken is dat veel moeilijker te bepalen.Het zou inderdaad beter zijn moesten social media platforms zulke berichten verwijderen en de betrokken individuen rapporteren aan de politie waarna het gerecht kan ingrijpen en deze personen kan bestraffen.
Jammer genoeg gebeurt momenteel geen enkele van bovestaande zaken. Dus ja, aandacht voor deze problematiek is wel nodig wat mij betreft.
Wordt dat hier dan ergens beweerd? Door mij alleszins niet. Er is gewoon een belangrijk onderscheid dat sommige mensen niet kunnen maken.Los van het juridische, vinden jullie dit nu echt dat dit soort praat, met de goorste verwensingen en tot doodsbedreigingen toe, op eender welk platform, in eender welke context, een plaats heeft in onze maatschappij?
Of ga je nu beweren dat jij nog niet iets overdreven of om te lachen gezegd hebt in gesloten kring dat je nooit publiekelijk zou zeggen? (Daarom niet van deze grootorde)
Maar het punt ontgaat je dus nog steeds. Het gaat om het concept, niet die specifieke uitspraak.Het gaat hier dan ook niet om "ho ho, die persoon draagt precies een kilo te veel mee" uitspraken he. Dit is dus exact wat ik bedoel met het minimaliseren. Het gaat hier over uitspraken in de grootorde van doodsbedreigingen. Dat afdoen als grootspraak of humor of 'het was maar in de privésfeer', dat is het normaliseren. Ik ga dat nooit normaal vinden, in geen enkele context. Dus neen, je gaat mij niet betrappen op dat soort uitspraken. En ik ga mij ook niet inhouden om mensen aan te spreken wanneer zij wel dat soort uitspraken doen, ongeacht of ze mijn eigen politieke kleur aanhangen of welke relatie ik met ze ook heb. Of dat nu in een besloten chatgroep, op café, op het werk of op een familiefeest is. Dat doet er allemaal niet toe.
Als verwensingen in private kring als doodsbedreigingen aanzien worden, dan zullen er toch veel chauffeurs of andere mensen ook moeten onderzocht worden... Je kan het er oneens mee zijn maar moeilijk ontkennen dat verwensingen bestaan, en dat deze in private kring niet persé hetzelfde gewicht dragen als een bedreiging.Het is niet omdat mensen het oneens met je zijn, dat ze je punt niet zien. Ik ben het gewoon volstrekt oneens met je punt.
"Als"? Ik kan er met de beste wil van de wereld niet bij dat jij dit soort berichten gewoon als onschuldige verwensingen beschouwt. Ik ontken niet dat mensen in private kring verwensingen uiten, maar ik ontken uit het diepste van mijn wezen dat we het soort verwensingen waarover het hier gaat moeten tolereren of normaliseren. En of die in private of publieke kring geuit worden, dat doet er wat mij betreft geen ene moer toe. Daar niet tegenin gaan, integendeel het steeds weer minimaliseren, dan ben je gewoon mee verantwoordelijk voor een klimaat waarin dit soort ranzigheid welig kan tieren. Het gaat er mij dan niet eens over juridische verantwoordelijkheid, maar wel over in wat voor maatschappij je wil leven. Maar laat mij duidelijk zijn, in het geval dat zo iemand zijn woorden effectief omzet in daden, dan zijn die omstanders die dit soort woorden steeds met de mantel der liefde bedekken, voor mij gewoon medeplichtig hoor.Als verwensingen in private kring als doodsbedreigingen aanzien worden, dan zullen er toch veel chauffeurs of andere mensen ook moeten onderzocht worden... Je kan het er oneens mee zijn maar moeilijk ontkennen dat verwensingen bestaan, en dat deze in private kring niet persé hetzelfde gewicht dragen als een bedreiging.
Tja, jij vindt dat het geminimaliseerd wordt. Anderen vinden dat het onterecht uitvergroot wordt. De waarheid zal ergens in het midden liggen en waarschijnlijk gaat er nooit een consensus komen."Als"? Ik kan er met de beste wil van de wereld niet bij dat jij dit soort berichten gewoon als onschuldige verwensingen beschouwt. Ik ontken niet dat mensen in private kring verwensingen uiten, maar ik ontken uit het diepste van mijn wezen dat we het soort verwensingen waarover het hier gaat moeten tolereren of normaliseren. En of die in private of publieke kring geuit worden, dat doet er wat mij betreft geen ene moer toe. Daar niet tegenin gaan, integendeel het steeds weer minimaliseren, dan ben je gewoon mee verantwoordelijk voor een klimaat waarin dit soort ranzigheid welig kan tieren. Het gaat er mij dan niet eens over juridische verantwoordelijkheid, maar wel over in wat voor maatschappij je wil leven. Maar laat mij duidelijk zijn, in het geval dat zo iemand zijn woorden effectief omzet in daden, dan zijn die omstanders die dit soort woorden steeds met de mantel der liefde bedekken, voor mij gewoon medeplichtig hoor.
Niet als beroep, als in mensen die met de auto rijden en in frustratie andere chauffeurs verwensen, iets veelvoorkomendIk weet ook niet waarom je daar chauffeurs specificeert. Het is toch niet omdat je chauffeur van beroep bent, dat je het gedrag stelt van een holbewoner.