Kleine nieuwtjes

Als je naar een klant gaat dan verwacht ik wel dat je zijn taal spreekt.
De taal spreken op A1 of A2 zal ook genoeg zijn, voor een koffie, het toilet en de plaatsbepaling. Een schriftelijke C2 lijkt me absoluut niet nodig.
Nee ze zijn gewoon terug vertrokken
De Hollanders zijn geen migranten? Die betalen niet eens hier belastingen als ze hier werken en terug naar NL gaan.

Natuurlijk hebben we die mensen nodig. Hoeveel onderaannemers van Fluvius, Sibelga, Farys zijn niet in handen van migranten en volledig gestaft door migranten? Is er ook maar één Vlaming die nog in regen en wind sleuven wil staan graven voor nutsleidingen?

De Turk die in onderaanneming mijn kabel kwam binnentrekken begon halverwege te mopperen dat zijn keurder die ochtend had gebelt voor ziek te melden. Nu moest 'em in zeven haasten nog iemand vinden om zijn panelen nog te laten keuren voor 31 december 2020, en wat voor kloterij dat dat toch was.

Die Vlaamse mentaliteit kruipt dan toch in de mensen of ze nu van hier zijn of niet :')

Als je naar een klant gaat dan verwacht ik wel dat je zijn taal spreekt (of toch minimaal 1 iemand)

Nee ze zijn gewoon terug vertrokken
Om een andere te laten komen die ook niet gegraven heeft.
En aan het feit dat iemand die asiel aangevraagd heeft hier niet MAG werken ga je ook voorbij. Ik opper om die wel te mogen laten werken terwijl gij af komt met wat propaganda dat ze niet werken (omdat ze niet mogen verdomme)

Die uitspraak voor de begroting laat ik voor de rekening van @SomeDude, maar qua nationaliteit van leefloners kan je dat snel controleren hoor:
Dus daarop heeft hij gewoon gelijk.
Dat klopt enkel als je de uitkeringen beperkt tot leefloners. Klassieke propaganda theorie, feitelijk niet per se onjuist, maar gezien die maar een klein deel van alle uitkeringen bedragen niet echt relevant.
Ook heb je het als je over nationaliteit spreekt enkel over 1ste generatie migranten, terwijl verder in het discours alle migranten (maar niet de Hollanders) samen genomen worden. Propagandatactiek 2.
Misschien moet jij echter eens stoppen met te pas en te onpas dog whistle te gebruiken als drogargument, want zo insinueer je natuurlijk dat het extreemrechts is en daarom geen enkele verdienste heeft.
Het is extreemrechtse propaganda.
Om @SomeDude's statement wél wat meer onderbouw te geven: wil je het begrotingstekort in dit land dichtrijden in combinatie met besparen op de sociale zekerheid? Ik zou dan allereerst eens kijken naar de zwarte economie in België (en dan vooral in Brussel), waar vele mensen, autochtone en allochtone Belgen, niet-Belgen en illegalen in werken (a dan niet in combinatie zelfs met een uitkering), daarmee zou je het gat in de begroting wél voor een héél groot stuk dichtrijden. Let wel: dat is wat mij betreft geen pleidooi voor legalisatie natuurlijk, maar eerder om "zwarte" jobs aan werklozen te geven die hier legaal zijn, en de profiteurs die hier legaal zijn en uitkering met zwartwerk combineren eruit te halen (en te bestraffen). Met het besef natuurlijk dat bepaalde jobs dan niet meer aan dezelfde slechte voorwaarden uitgevoerd kunnen worden en bepaalde zaken duurder zullen worden (bv. afwassers in bepaalde restaurant of voedselkoeriers in grootsteden).
Grotendeels eens. Flexijobs mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden. Ik verdien evenveel als flexijobber als netto in mijn hoofdberoep voor een belachelijk lage werkgeversbijdrage en zonder zelf een cent belasting te betalen. Leuk voor mij natuurlijk maar niet echt fair lijkt me.

Laatst bewerkt:
Dat zal inderdaad gepaard gaan met én/of een prijsverhoging én/of subsidies op Europees vlak, want een Europeaan zal nooit 7 op 7 werken aan het tempo van een Chinees. Maar we zullen vooral moeten kijken naar alle voordelen op langere termijn. Binnen de EU kan men de productie ook spreiden naargelang de expertise binnen de desbetreffende sectoren. In het noorden van Portugal is er momenteel een enorme boom bezig op vlak van textielproductie, de bedrijven daar kunnen de vraag niet meer bij omdat meer en meer merken hun productie naar Europa halen.
Het is niet alleen een kwestie van subsidies en prijzen maar ook van productiecapaciteit. Het is nu even weer wat slechter door Corona maar werkloosheid in de EU is historisch laag, er zit niet zo heel veel rek meer op hoeveel extra mensen we aan het werk kunnen krijgen. Alle productie die je van China naar hier haalt zal betekenen dat andere productie die hier al zit zal moeten stoppen door een gebrek aan werknemers, en normaal gezien wil dat dan zeggen dat die andere productie nu in de plaats geïmporteerd zal worden (veel kans opnieuw van China, want daar zullen ze dan capaciteit over hebben).

Als je meer productie naar hier wil halen zonder dat het het een broekzak-vestzak operatie wordt zal je in de huidige omstandigheden ofwel bepaalde consumptie moeten verbieden hier (wat me wat onrealistisch lijkt), ofwel zal je extra immigranten moeten aantrekken om die productie ook in te vullen zonder werknemers uit andere sectoren weg te plukken.

Ik ga nog eens dezelfde anekdote vertellen:

Toen mijn vrouw hier net was en mocht werken ging ze eens een dag proefdraaien bij een wat duurder restaurant in de buurt. Ze heeft daar 10u gewerkt met korte pauze in een keuken waar enkel de "leiding" Vlaams was. Mensen van overal, in het zwart. Ook mijn vrouw kreeg te horen dan ze nu toch niet meteen een contract zouden aanbieden, terwijl dat wel eerst gezegd was, en ze wel zouden zien hoe het liep...

Mijn vrouw heeft daar vriendelijk voor bedankt want wij kwamen rond met mijn loon, en ik kon haar meteen zeggen dat dit zuiver misbruik was. Die andere mensen, die zijn natuurlijk gezien want ze kunnen van de ene dag op de andere ontslaan worden, bouwen niets op, en worden waarschijnlijk ook maar een peulenschil betaald.

Ja, die vuile migranten toch hé, ze willen niet werken. Als mijn vrouw van haar huidige werkgever de vraag krijgt "heb je je identiteitskaart mee want we worden straks gecontroleerd", maak je mij ook niet wijs dat er echt iemand van wakker ligt dat zo'n keuken draait op die manier.

Om een andere te laten komen die ook niet gegraven heeft.
En aan het feit dat iemand die asiel aangevraagd heeft hier niet MAG werken ga je ook voorbij. Ik opper om die wel te mogen laten werken terwijl gij af komt met wat propaganda dat ze niet werken (omdat ze niet mogen verdomme)
Omdat er een wachtbuis lag waar ze de kabel gewoon moesten doorsteken maar dat snapten ze niet

En iemand die asiel aangevraagd heeft MAG WEL werken (na wachtperiode)

Dat klopt enkel als je de uitkeringen beperkt tot leefloners. Klassieke propaganda theorie, feitelijk niet per se onjuist, maar gezien die maar een klein deel van alle uitkeringen bedragen niet echt relevant.
Ook heb je het als je over nationaliteit spreekt enkel over 1ste generatie migranten, terwijl verder in het discours alle migranten (maar niet de Hollanders) samen genomen worden. Propagandatactiek 2.

Maar leefloon is wel degelijk een aparte categorie die het vermelden waar is omdat je in tegenstelling tot een werkloosheidsuitkering - pas te verkrijgen na X aantal dagen bewezen tewerkstelling in Y jaar - of een ziekte-uitkering - een uitkering omdat je brute pech hebt in het leven - een leefloon kan krijgen zonder tegenprestatie. Nu goed, OCMW's stellen tegenwoordig ook contracten op met voorwaarden, maar toch.

Het klopt dat het jammer is dat er niet meer statistieken beschikbaar zijn op alle gebieden, volledig uitgesplitst volgens élke nationaliteit en zelfs nationaliteit van de voorouders. Het enkel beschikbaar maken van statistieken en cijfers waarbij de nationaliteit op het paspoort maakt dat je Belg bent - dank u Verhofstadt en paars I voor de 'snelbelgwet' - is net iets wat de linkerzijde in het migratiedebat misbruikt om cijfers te verdoezelen.

Kijk bijvoorbeeld naar de gevangeniscijfers waarbij men mensen met dubbele nationaliteit volledig als Belg telt, en zelfs dan nog zijn andere niet-Europese nationaliteit, bv. uit landen als Marokko veruit oververtegenwoordigd.

Het is extreemrechtse propaganda.

Maar dergelijk populistisch propaganda heeft wél succes omdat er een stevige kern van waarheid in zit natuurlijk. Dat het geen genuanceerd beeld geeft, klopt. Daarvoor ben ik het eens met @Sylverscythe, als je kritisch staat tegenover ongebreidelde migratie moet je je erbij neerleggen dat zaken als restaurants waar het keukenpersoneel voor een habbekrats werkt, ook niet meer kan als je die migratie een halt toeroept. Dat personeel zou bij een echt tekort zou legaal hier moeten kunnen geraken - maar dan ook: taal leren, geen strafblad - én minstens een minimumloon krijgen.

Grotendeels eens. Flexijobs mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.

Fijn dat we het over iets eens zijn. Flexijobs zijn inderdaad een zoveelste systeem dat uitnodigt tot misbruik.

Omdat er een wachtbuis lag waar ze de kabel gewoon moesten doorsteken maar dat snapten ze niet

En iemand die asiel aangevraagd heeft MAG WEL werken (na wachtperiode)

Het is niet omdat het zogezegd mag dat het in de praktijk zo simpel is

Het is niet omdat het zogezegd mag dat het in de praktijk zo simpel is

Asielprocedures slepen ook gewoon veel te lang aan, je zou toch binnen de 4 maand iemand moeten kunnen uitwijzen (en terugsturen)

Het is niet alleen een kwestie van subsidies en prijzen maar ook van productiecapaciteit. Het is nu even weer wat slechter door Corona maar werkloosheid in de EU is historisch laag, er zit niet zo heel veel rek meer op hoeveel extra mensen we aan het werk kunnen krijgen. Alle productie die je van China naar hier haalt zal betekenen dat andere productie die hier al zit zal moeten stoppen door een gebrek aan werknemers, en normaal gezien wil dat dan zeggen dat die andere productie nu in de plaats geïmporteerd zal worden (veel kans opnieuw van China, want daar zullen ze dan capaciteit over hebben).

Als je meer productie naar hier wil halen zonder dat het het een broekzak-vestzak operatie wordt zal je in de huidige omstandigheden ofwel bepaalde consumptie moeten verbieden hier (wat me wat onrealistisch lijkt), ofwel zal je extra immigranten moeten aantrekken om die productie ook in te vullen zonder werknemers uit andere sectoren weg te plukken.
Neen toch niet.

We zitten hier momenteel in een zodanige luxepositie dat we (overbetaalde) hooggeschoolde posities kunnen bijmaken omdat de productie steeds goedkoper kan. De dag dat we naast de effectieve arbeiders ook de ploegbazen en ontwerpers/tekenaars kunnen uitbesteden aan de lageloonlanden zal een deel van die besparingen ook stromen naar de verloning van diegenen die wél nog hier zitten. Een steeds kleiner wordende groep hier, zal steeds méér en méér verdienen, omdat het werk elders goedkoper kan gedaan worden. Ik zie bij ons nu al prijzen passeren van 950 Euro per dag voor een analist, terwijl voor development al wordt uitgeweken naar nearshort locaties zoals Moldavië en Bulgarije. Er zal ooit een moment komen dat die landen zelf de touwtjes volledig in handen nemen, en wij onze software zullen mogen aankopen aan hun voorwaarden.

Maar dergelijk populistisch propaganda heeft wél succes omdat er een stevige kern van waarheid in zit natuurlijk. Dat het geen genuanceerd beeld geeft, klopt. Daarvoor ben ik het eens met @Sylverscythe, als je kritisch staat tegenover ongebreidelde migratie moet je je erbij neerleggen dat zaken als restaurants waar het keukenpersoneel voor een habbekrats werkt, ook niet meer kan als je die migratie een halt toeroept. Dat personeel zou bij een echt tekort zou legaal hier moeten kunnen geraken - maar dan ook: taal leren, geen strafblad - én minstens een minimumloon krijgen.
Maar niemand zegt dat toch hier? Ik heb hier niemand horen zeggen dat migranten hier vrij zouden moeten zijn van ook enige verplichting
Ik heb toch de indruk dat er momenteel weer serieus naast elkaar gediscussieerd wordt

Ik ben eigl op zoek naar een flexijob ,mogen mensen dan niets meer bijverdienen ?
Ik doe er zelf ook veel en levert me behoorlijk wat op, mijn bankrekening is me dan ook dankbaar. Anderzijds, neem ik zo wel jobs weg van al dan niet laaggeschoolde mensen die niet voltijds werken (ofja, 4/5) werken.
Vanuit de werkgever begrijpelijk, veel lagere loonkost. Vanuit de overheid ook deels, ik heb mijn sociale bijdrage al betaald in mijn hoofdjob. Diegene die voor mijn flexijob gekwalificeerd is en niet voor mijn hoofdjob, die heeft pech.

Ik ben eigl op zoek naar een flexijob ,mogen mensen dan niets meer bijverdienen ?
Ik denk dat men bedoeld in de huidige regelgeving waarbij het quasi gelijk is zwartwerk en er bitter weinig controle op is. Imo moet bijverdienen zeker kunnen en is arbeid veel te zwaar belast. Moest men iets doen aan die hoge belasting en die verschuiven naar andere zaken zouden flexijobs ook gewoon niet nodig zijn in mijn ogen, mensen zouden bijvoorbeeld meer kunnen verdienen door meer uren te werken bij hun gewone werkgever alsook zouden jobs die uitgevoerd worden door flexijobbers misschien makkelijker ingevuld raken door vast personeel gezien die ook meer zouden overhouden als arbeid minder belast wordt.

Ik denk dat men bedoeld in de huidige regelgeving waarbij het quasi gelijk is zwartwerk en er bitter weinig controle op is. Imo moet bijverdienen zeker kunnen en is arbeid veel te zwaar belast. Moest men iets doen aan die hoge belasting en die verschuiven naar andere zaken zouden flexijobs ook gewoon niet nodig zijn in mijn ogen, mensen zouden bijvoorbeeld meer kunnen verdienen door meer uren te werken bij hun gewone werkgever alsook zouden jobs die uitgevoerd worden door flexijobbers misschien makkelijker ingevuld raken door vast personeel gezien die ook meer zouden overhouden als arbeid minder belast wordt.
Gaat men ooit iets doen aan die hoge belastingen is dan de vraag .

Die flexijobs zijn ook wel denk ik te beperkt in uren om daar echt werklozen voor in te schakelen .

Gaat men ooit iets doen aan die hoge belastingen is dan de vraag .

Ik mag het toch hopen.
Die flexijobs zijn ook wel denk ik te beperkt in uren om daar echt werklozen voor in te schakelen .
Sommige wel, anderen dan weer niet zeker. Niet iedereen kan natuurlijk ook weer werken in een continue systeem. Zo kan je die jobs ook laten voor mensen die partime willen werken om bvb te zorgen voor een ziek familielid.

Bij de verplichte inburgering hoort een taalvereiste, een A2 binnen 2 (dacht ik) jaar. Maar zoals wel vaker heeft men van die inburgeringscursus zelf een soort van Belgisch compromis gemaakt: de rechtse partijen kunnen zich op de borst kloppen dat het er is, en de linkse dat er geen echte resultaatverbintenis is. Gewoon (meestal) opdagen, en in het geval van mijn vrouw van een leerkracht vanalles horen dat niet helemaal klopt of nogal gekleurd is. Op het einde een papier dat je de inburgeringscursus hebt gevolgd.

Ik ga nog eens dezelfde anekdote vertellen:

Toen mijn vrouw hier net was en mocht werken ging ze eens een dag proefdraaien bij een wat duurder restaurant in de buurt. Ze heeft daar 10u gewerkt met korte pauze in een keuken waar enkel de "leiding" Vlaams was. Mensen van overal, in het zwart. Ook mijn vrouw kreeg te horen dan ze nu toch niet meteen een contract zouden aanbieden, terwijl dat wel eerst gezegd was, en ze wel zouden zien hoe het liep...

Mijn vrouw heeft daar vriendelijk voor bedankt want wij kwamen rond met mijn loon, en ik kon haar meteen zeggen dat dit zuiver misbruik was. Die andere mensen, die zijn natuurlijk gezien want ze kunnen van de ene dag op de andere ontslaan worden, bouwen niets op, en worden waarschijnlijk ook maar een peulenschil betaald.

Ja, die vuile migranten toch hé, ze willen niet werken. Als mijn vrouw van haar huidige werkgever de vraag krijgt "heb je je identiteitskaart mee want we worden straks gecontroleerd", maak je mij ook niet wijs dat er echt iemand van wakker ligt dat zo'n keuken draait op die manier.
Om een reductium ad sylercythe/trumpium te gebruiken. Dat is echt wat mij ziedend kwaad maakt in de amerikaanse politiek. Hoe mensen zonder scrupules voor eigen gewin misbruik kunnen maken van mensen in een zwakkere positie.

Terug
Bovenaan